Test BMW M240i xDrive: Nejsportovnější BMW je zpět
Spolu s řadou 2 Active Tourer debutoval i další zástupce dvojkové řady, ale přesně z opačného spektra nabídky. Je to kompaktní sportovní coupé postavené na platformě se zadním náhonem. Jeho úkolem je radost za volantem.
Nové BMW řady 2 Coupé proto staví na dlouhé tradici kompaktních a sportovních automobilů, které mají úzké spojení s číslem 2 ve svém označení. Radost z jízdy v moderní podobě přišla do segmentu prémiových kompaktních vozů v roce 2004. Jako jediný model ve své třídě s pohonem zadních kol se BMW řady 1 stalo synonymem sportovnosti – tento status ještě posílila varianta kupé, která se do nabídky dostala v roce 2007. Jednoznačně unikátní design, exkluzivní novinky v nabídce motorů a individuální naladění podvozku vtiskly první generaci BMW řady 2 Coupé představené v roce 2014 osobitý charakter. Nová edice kompaktního dvoudveřového modelu jde nyní ještě o kus dál. Koncepce vozu se jednoznačně liší od BMW řady 1, které stojí na architektuře s pohonem předních kol. BMW řady 2 Coupé si ve velké míře vypůjčuje techniku používanou v BMW řady 3 a řady 4. Ve výsledku nové Coupé zaplňuje mezeru jak v portfoliu modelů značky BMW, tak i mezi svými konkurenty.
Délka vozu 4537 milimetrů a šířka 1838 milimetrů představují v porovnání s rozměry předchozího modelu nárůst o 105, respektive o 64 milimetrů. Nový vůz je však o 28 milimetrů nižší a jeho výška činí 1390 mm. Na svalnatém a sportovním vzhledu se podílí také rozvor náprav, který je nyní o 51 milimetrů delší a měří 2741 milimetrů, a taktéž široký rozchod kol. Rozchod předních kol činí 1575 milimetrů (nárůst o 54 milimetrů) a zadních 1587 milimetrů (nárůst o 31 milimetrů), což představuje ideální stav pro vynikající dynamiku v zatáčkách. U BMW M240i xDrive Coupé došlo k nárůstu rozchodu vpředu o 63 a vzadu o 35 mm.
Zavazadlový prostor nabízí objem 390 litrů. Díky zvýšení základního objemu o 20 litrů se do zavazadlového prostoru bez problémů vejdou dva 46palcové golfové bagy. Delší zavazadla lze pohodlně uložit po sklopení opěradel zadních sedadel dělených v poměru 40:20:40. Výška nakládací hrany se oproti předchozímu modelu snížila o 35 milimetrů.
Kompaktní rozměry, inteligentní lehká konstrukce karoserie a podvozku, téměř dokonalé rozložení hmotnosti v poměru 50:50 a vylepšená aerodynamika jsou ideálními předpoklady pro charakter vozidla. Agilita, přesnost řízení a dynamika v zatáčkách se oproti předchozímu modelu výrazně zlepšily. Svou roli zde hraje širší rozchod kol, pečlivě nastavené hodnoty odklonu kol a až o 12 % vyšší torzní tuhost karoserie. Dalším významným prvkem koncepce je přenos hnací síly na zadní kola nebo v případě M240i xDrive prostřednictvím inteligentního pohonu všech kol s výrazným upřednostňováním zadní nápravy. Motor, osmistupňová samočinná převodovka Steptronic Sport, inteligentní pohon všech kol a na míru navržený podvozek (včetně M sportovního diferenciálu) jsou vzájemně dokonale sladěné. Na přání jsou navíc k dispozici sportovní pneumatiky a Adaptivní M povozek s elektronicky řízenými tlumiči.
Vyčerpávající, ale bylo to nutné, protože nová dvojka coupé je vůz, který si zaslouží pozornost. Dlouho to totiž vypadalo, že ani nevznikne, i když minulá generace byla dost úspěšná a to zejména vrcholný model M2. BMW naštěstí poslechlo zákazníky a fanoušky a dvojku postavilo znovu, sice s mírně jiným receptem. Už není tak malá, protože využívá platformu řady 3 a 4, pořád je však menší něž modely, ze kterých vychází a aktuálně je to tedy to nejkompaktnější sportovní BMW s tím správným pohonem. Je tu sice ještě M135i, ale to je postavené na předokolkové platformě od MINI, sic má pohon všech kol, ale u něj se připojuje zadek.
Spolu s řadou 8 je to také jediné coupé, které nemá vertikální obří ledvinky, ale starší tvar. I tak se ale BMW opět nezavděčilo všem a ani tento design nesedl každému. Za sebe tvrdím, že auto musíte vidět na vlastní oči, protože fotografie jeho komplikované tvary nedokáží adekvátně zachytit. Naživo je vůz správně rozpláclý, nízký, široký a kvituji velké rozšíření zadních blatníků u všech verzí. Na zadní světla a celkově hranatě pojatý zadek si to chce chvíli zvykat, ale ve výsledku je to zajímavé auto se správně agresivním designem. Vrcholná M240i xDrive je pak přímo křiklavá a moc si nedokážu představit, jak bude vypadat nová M2, protože už tohle je slušný odvaz. Ostatně, podívejte se na fotky fialového coupé, se kterým jsem jezdil.
Nutno zmínit, že testovaný model byl oděn do všech příplatkových položek z dílny M Performance. Ty vzhled umocnily ještě více. Co je tedy na autě? Karbonový spliter pod předním nárazníkem, karbonové ledvinky, karbonové kryty zrcátek, výrazné prahy s karbonovými křidélky před zadním kolem, karbonové křídlo na víku kufru, karbonový difuzor, nádherná dvacetipalcová kola Y-Spoke 795 a několik matných černých nálepek. Výsledkem je agresivně vypadající auto a velmi vkusná úprava.
Velký posun mezigeneračně zaznamenal interiér. Dříve vycházel z řady 1 a byl prostě základní, stejně jako samotný vstupní model do světa BMW. Bylo jedno, jestli jste si koupili M2 a nebo vůz vyšperkovali všemi interiérovými příplatky. Novinka je v tomto o třídu výš, protože přebírá interiér z řady 3 a to téměř beze změny. Rozdíl uvnitř poznáte jen podle snížené střechy a menšího prosklení. Díky tomu nová dvojka povýšila. Pokud je tedy pro vás řada 4 Coupé zbytečně velká a příliš cestovně zaměřená, dvojka je její menší a sportovnější alternativou. Pěkně to v BMW vymysleli.
M240i je pořádná střela pro lidi, které ještě baví řídit a hledají silné kompaktní coupé, kterých je na trhu jako šafránu. S maximálním výkonem 275 kW/374 k dosahuje 3litrová jednotka o 25 kW/34 k vyššího výkonu než v předchozím modelu. Jeho maximální točivý moment 500 Nm je k dispozici v širokém rozsahu otáček od 1900 do 5000 1/min.
Motor má hliníkový blok s uzavřenou dosedací plochou a rovněž hliníkovou hlavu válců. Vnitřní účinnost motoru zvyšují odlehčené písty a ojnice a taktéž kovaný ocelový klikový hřídel. Průběh výkonové křivky a hospodárnost motoru zlepšuje také nejnovější technologie BMW M Twin Power Turbo. Tvoří ji přeplňování dvoukomorovým turbodmychadlem s nepřímým chlazením stlačeného vzduchu integrovaným do systému sání, vysokotlaké vstřikování paliva (pracující s maximálním tlakem 350 barů) a plně variabilní ventilový rozvod VALVETRONIC s proměnným zdvihem sacích ventilů a variabilním časováním sacího i výfukového vačkového hřídele Double-VANOS. Při plném využití výkonového potenciálu rozjede řadový šestiválcový motor nové BMW M240i xDrive Coupé z 0 na 100 km/h za 4,3 sekundy.
Tento motor je opravdový klenot a vůbec nejlepší šestiválec na trhu. Má neuvěřitelnou chuť po otáčkách, je instantní a výkonová křivka příjemně graduje. Navíc je doprovázen opravdu líbivým zvukem a jeho odezva na plyn téměř popírá, že jde o turbomotor. Dvojka je v tomto provedení opravdu pekelně rychlá a plná charakteru. BMW jednoduše umí nastavit i přeplňované motory tak, aby poskytly ideální reakci na plyn a nekazily sportovní jízdu otravnou turbo dírou a věřte, že tenhle motor podobný termín opravdu nezná a akceleruje z každých otáček se zběsilostí sobě vlastní. Výsledkem je tak lineární tah motoru a skvělý sportovní zážitek! Pak tu máme automatickou převodovku ZF, která svých osm rychlostí dodává s takovou rychlostí, přesností a razancí, že předčí i spoustu dvouspojkových systémů. Říkám to snad u každého auta, které je touto převodovkou vybaveno a řeknu to znova – lidé, co ji vymysleli by měli dostat Nobelovku! Nebo alespoň tisíc bludišťáků! Naštěstí ale nezůstalo jen u motoru, protože i podvozek a pohon všech kol je výborný.
Inteligentní systém pohonu všech kol zlepšuje trakci, směrovou stabilitu a agilitu. Využívá elektronicky řízenou vícelamelovou spojku umístěnou v převodovce a propojenou se systémy pohonu a podvozku, která rozděluje výkon mezi přední a zadní kola podle aktuální situace. Upřednostňováním kol zadní nápravy systém zlepšuje hospodárnost i dynamické vlastnosti. V situacích, kdy není pohon všech kol potřeba, se výkon řadového šestiválce přenáší pouze na zadní kola. Toto nastavení a M sportovní diferenciál, který je rovněž součástí standardní výbavy, společně zajišťují jízdní zážitky, které zákazníci při překonávání dynamických limitů vozu od značky BMW očekávají. Navíc, stabilizace jde úplně vypnout.
Z podvozku jde cítit jasně tužší a sportovnější naladění než u M440i Coupé. Dvojka jasně cílí na sportu chtivé zákazníky. Na rozbité okresce to bylo chvílemi až moc, ale na hezkém asfaltu auto fungovalo výborně. Auto krásně poslouchá na pokyny volantu a vrhá se s chutí do zatáčky. Karoserie se vůbec nenaklání a nízké těžiště ještě zlepšuje agilitu. Dvojku můžete házet ze zatáčky do zatáčky a vůbec nebude protestovat. Na krásném asfaltu nabízí podvozek opravdu fenomenální grip i pod velkou dávkou plynu a auto nemá tendenci být násilné ani při opravdu tvrdé jízdě.
Vůz je ukázkově stabilní jak na brzdách, tak v zatáčkách a nerozhodí ho ani prudká změna směru, kdy zatáčky navíc dělí horizont – ano, je tam mírný náznak smyku, ale nic, co by nezvrátilo rychlé krátké kontra. Přední náprava neztrácí adhezi téměř vůbec, takže nedotáčivosti se bát nemusíte – pochopitelně existuje, ale jen pokud uděláte školáckou chybu a přeženete nájezdovou rychlost do zatáčky. Naladění čtyřkoky je skvělé. Přeci jen je to zadokolka, ke které se připojuje přední náprava. M240i tak umí být hravá a vyjíždět ze zatáčky v powerslidech. Díky pohonu všech kol je také výrazně rychlejší než předchůdce, dokonce i než první verze BMW M2.
Najíždím na okresku, která je plná serpentín, rychlých zatáček a esíček – tedy zcela ideální místo na zjištění, jak si auto vede při opravdu ostré jízdě. Vypínám stabilizační systém, pevně chytám volant a okamžitě ženu motor do omezovače – po delší rovince v rychlosti kolem 160 km/h přichází první série prudkých zatáček – jdu silně na brzdy, dvojka se jedovatě zakousne, brzdí jako o život a ostře jdu do první zatáčky, kde se vůz krásně zakousne, vykrouží stabilní oblouk a za apexem na výjezdu mírně pohne zadečkem do strany. Za šíleného řevu šestiválce se žene směrem k další zatáčce. Zadní samosvorný diferenciál opravdu výrazně zlepšil jízdní projev a zábavu za volantem. S úsměvem na tváři mi nezbývá konstatovat nic jiného než: “ty kráááso!” Řidičák zelená v peněžence strachy, ale to je asi tak všechno, co může dělat – akcelerace, zvuk a celkový projev M240i M Performance je totiž silně návykový a nedá se mu říci ne.
Pokud hledáte kompaktní sportovní coupé, bude to skvělá volba. Konkurencí vlastně může být pouze Toyota Supra, která sdílí stejný motor, ale zase jen dvě místa pro cestující. Má však pouze zadní pohon, díky kterému je pomalejší, ale o trochu zábavnější. Volba je na vás. V rámci BMW je však nová řada 2 Coupé tím nejzajímavějším sporťákem mimo plnohodnotné produkty divize M. To ale změní příchod M2.
Zajímavost na konec. Nové BMW řady 2 Coupé se vyrábí v továrně BMW Group v San Luis Potosí v Mexiku. Výrobní závod, který byl otevřen v roce 2019 a v němž se vyrábí také nové BMW řady 3 Sedan se spalovacími motory i plug-in hybridním pohonem, vyniká mimořádně efektivními a udržitelnými výrobními procesy. V San Luis Potosí se například nachází první lakovna v mezinárodní výrobní síti BMW Group, která nevypouští žádnou odpadní vodu.
Plusy
– převodovka
– motor
– kvalitní interiér
– odhlučnění
– podvozek a jízdní vlastnosti
– spotřeba
– vzhled
Mínusy
– stále slabý vnitřní prostor
– necitlivé řízení
« Policie ČR má Ferrari: Zabavené auto kriminálníků teď bude vymáhat zákon Elektromobil na jihu Čech samovolně vzplál »