bmw-m140i-exterior-1

TEST BMW M140i xDrive – Kapesní raketa!

14. 3. 2017 • BMW, Novinky, Sportovní vozy, Testy

motor: 100%

podvozek: 100%

převodovka: 100%

zpracování: 100%

X-Factor: 100%

Jedničká je jako celek výborné auto s kvalitním zpracováním a dobrou užitnou hodnotou. Když si k tomu přidáme dynamické schopnosti verze M140i, jedná se o jasnou volbu na poli praktických sportovních vozů. Pro mě osobně se jedná o nejlepší hatchback a o jedno z nejlepších aut, které v Mnichově poslední dobou postavili.

Verdikt:

Hatchback, třílitrový benzínový šestiválec a dvoukomorové turbo – kombinace, která v automobilovém světe už dlouho nemá obdobu. Jasně, A45 AMG je silnější a rychlejší, jenže je to dvoulitrový čtyřválec… BMW jednoduše přidává neopakovatelný charakter a v Mnichově to s divizí M Performance vymysleli opravdu dobře.

Nečekejte však agresivní bodykit, vše je decentní a M40i je vybavena pouze standardním M paketem. Poznáte ji vlastně jen podle obrovských brzd s logem M, chybějících mlhovek, šedých zpětných zrcátek a dvou velkých koncovek výfuků. Jednoduše řečeno, od svých sourozenců se liší jen v detailech a to i uvnitř. To však není vůbec na škodu a auto je tak vyšperkované tak akorát. To podstatné je totiž v technice – s faceliftem totiž nedošlo jen ke změnu jména z M135i na M140i, ale vyměnil se celý motor.

Jde o novou generaci motoru s označením B58, který nyní produkuje výkon 340 koní a krouťák rovných 500 N.m. Není to však jen výkon, co činí novější model rychlejší, ale celkový způsob projevu jednotky. Ta je teď mnohem agresivnější, lineárnější a s obrovskou zuřivostí letí do otáček. I odezva je naprosto fantastická, zejména mezi přeplňovanými motory!

m104i_2

Mimo tyto úpravy došlo i na osmistupňovou převodovku ZF, která má nyní kratší převody a upravený je také sportovní podvozek a inteligentní systém pohonu všech kol xDrive. Změny nejsou nijak dramatické, ale BMW moc dobře ví, že méně je někdy více. A třeba i proto jsou opravdu sportovní modely vybaveny konvenčními pneumatikami. Znamená to jen jedno – samo BMW ví, že runflat nefungují stejně dobře. Tužší a o 1 cm nižší podvozek tak funguje naprosto brilantně i na české asfaltové džungli, ale nebudu předbíhat. . Nutno podotknout, že po faceliftu auto vypadá celkově lépe. Už nemá ten vykulený “mločí” výraz a zadní světla v klasickém tvaru písmene L také jedničce prospěly.

Trochu jsem měl strach, když jsem se dozvěděl, že BMW standardně montuje do tohoto modelu aktivní řízení a to dokonce bez možnosti volby. Standardní si prostě do M140i nepořídíte. Proč? Podle hlavního vývojáře je právě tento druh řízení tou nejlepší volbou pro takto sportovně laděné auto. Zajímavé. Jenže ono to ve skutečnosti zajímavé opravdu je a to k mému překvapení v dobrém slova smyslu. Řízení má okamžité reakce, je tuhé a auto se dá ovládat s maximální přesností. Zpětná vazba a informace od kol ve volantu pochopitelně schází, ale i tak je aktivní řízení příjemným a hlavně dobrým překvapením. BMW vám u většiny modelů bude svébytně tvrdit, že pneumatiky Runflat jsou naprosto geniální, ale jakmile vyrobí sportovní model, vybaví ho standardními pneumatiky. A to je i příklad tohoto vozu. Díky absenci tvrdých runflatů je M140i ukázkově vyvážená a zvládá veškeré jízdní režimy a povrchy s naprostou suverenitou.

m104i_1

Klidné přesuny v režimech Comfrot nebo EcoPro jsou velmi pohodlné, auto o sobě nedává vůbec vědět a příkladně žehlí nerovnosti. Je to ideální společník na dlouhé cesty nebo přesuny do práce. Spotřeba v rámci českých rychlostních limitů se umí ustálit dokonce kolem 7 litrů. Vím, že BMW umí a konkrétně přeplňovaný benzínový třílitr je nejlepším motorem svého druhu, ale i tak mě ta spotřeba vždy znovu zarazí. Po zvolení dynamických režimů Sport nebo Sport+ se M140i transformuje do nekompromisního silničního zabijáka. Jenže nebude chtít zabít vás, ale všechny okolo. I na českých slepených, hrbolatých a jinak deformovaných silnicích drží stopu a nehodlá se ji pustit. A také vůbec neodskakuje a je zcela neutrální. Čekal jsem od auta typickou neposednost a lá BMW, ale tady se tak pečlivě ladilo, že M140i je aspirantem na nejlepší sportovní vůz v ceně kolem jednoho miliónu korun.

Ne nepřeháním a teď teprve přitlačím – M140i si nezadá se Subaru WRX STI a v mnoha faktorech ji dokonce předčí. Jasně STI je ultimátní okresková zbraň, kterou můžete trápit jak je libo a nebude vám to líto. M140i si určitě tak brutální zacházení nezaslouží, ale věřte tomu, že zvládne to samé a dokonce ještě rychleji. Tak dobrý podvozek a pohon všech kol je. Možná si myslíte, že plácám nesmysly a že nějaký BMW nemůže STI vytrestat. Jenže třeba takové EVO tyto dvě auta vedle sebe na uzavřené trati postavilo a STI dostalo 5 vteřin a to BMW bylo ve verzi s pohonem zadních kol… Můžete k Subaru a její technice vzhlížet jak chcete, ale BMW má několik faktů, proč rychlejší opravdu je.

Prvním je motor, který patří k naprosté špičce, svůj výkon a krouticí moment nabídne v jakémkoli spektru otáček a především je opravdu potentní. Pak tu máme automatickou převodovku ZF, která svých osm rychlostí dodává s takovou rychlostí, přesností a razancí, že předčí i spoustu dvouspojkových systémů. Říkám to snad u každého auta, které je touto převodovkou vybaveno a řeknu to znova – lidé, co ji vymysleli by měli dostat Nobelovku! Nebo alespoň tisíc bludišťáků! A třetím faktorem je inteligentní pohon všech kol ve spojení se samotným podvozkem. Auto nabízí nekonečné množství gripu a suverenní stabilitu  a ovladatelnost prostě kdekoli a na čemkoli. Tyto a další faktory faktory (řízení, odezvy pedálů…) fungují jako dokonale sladěný celek a dělají z této kapesní rakety neuvěřitelně rychlé auto. Stovka za 4,4 sekundy myslím mluví za vše.

m104i_3

A proč mě vůbec napadlo srovnání s japonskou modlou? Je to jednoduché – obě auta nabízejí pohon všech kol, jsou to přeplňované benzíny, mají dostatek prostoru pro pět lidí, stojí na stejném rohu portfolia své značky a hlavně mají téměř stejnou cenu. BMW je tedy rychlejší, sterilnější, zábavnější a hlavně nabídne výrazně (asi o vzdálenost pár světelných let) lepší zpracování, kvalitu a výbavu.

Zábavnější? Přesně tak! Vemte M140i do utáhlých rychlých zatáček a garantuji, že se budete smát jako maniak. Je to čtyřkolka, ale není stálá. Přední náprava se připojuje dle aktuálního stavu trakce a stále je tu preference zadní nápravy. Vůz tedy můžete řídit plynem a užívat si rychlých powerslidů. Nemusíte tahat za ruční brzdu nebo aplikovat skandinávskou smyčku, jako u Subaru. Je to BMW vybroušené, jako nejdražší diamant světa. V Mnichově navíc konečně nabídli možnost vypnout kontrolu trakce a ponechat nejvyšší mód Sport+, takže si můžete užívat nejzběsilejšího setupu zcela jen a pouze ve vašich rukou. A pak je tu také zvuk, který hraje na vysokou notu řadového šestiválce a je silně návykový. Velké koncovky výfuků krásně prskají, bublají a střílí – motor hraje vysokootáčkovou symfonii, podobnou závodním atmosferickým šestiválcům z dob M3 E36. Krása!

Sheer Driving Pleasure naleznete i v samotném interiéru ještě, než se vůbec rozjedete. Po usednutí do sportovních sedáků to pocítíte sami. Pozice řidiče za volantem je naprosto dokonalá a interiér jedničky vás okamžitě obejme. Sportovní, tří-ramenný retro volant padne perfektně do ruky a jeho tloušťka je ideální. Palubní deska je kompletně měkčená a je prokládána dekorem hliníku, v kombinaci s matně modrou lištou, jejímuž středu vévodí display systému iDrive, jenž byl součástí naší výbavy.

m104i_4

Přístrojová deska byla vybavena dvojím druhem podsvícení (noční a denní provoz) a na středovém tunelu jsou pak umístěna tlačítka systému Efficient Dynamics. Jde vidět, že BMW udělalo opravdu pokrok. Vzalo si k srdci rady kritiků a kladlo velký důraz na zpracování, kvalitu a celkovou ergonomii interiéru. Vše zde perfektně lícuje a i při ostřejší jízdě přes nerovnosti nic nevrže. Za pochvalu pak stojí elegantní sportovní sedáky s pneumatickým dofukem bočního vedení, které jsou prošívány modrou nití a jsou součástí standardní výbavy. BMW zapracovalo i na vnitřním prostoru vozu a díky tomu se bez problému s malou jedničkou dá vyrazit na delší cestování ve čtyřech.

Jedničká je jako celek výborné auto s kvalitním zpracováním a dobrou užitnou hodnotou. Když si k tomu přidáme dynamické schopnosti verze M140i, jedná se o jasnou volbu na poli praktických sportovních vozů. Pro mě osobně se jedná o nejlepší hatchback a o jedno z nejlepších aut, které v Mnichově poslední dobou postavili.

Plusy

– převodovka
– motor
– kvalitní interiér
– odhlučnění
– podvozek
– spotřeba
– cena

Mínusy

– stále slabý vnitřní prostor

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz