Test BMW iX3: Elektromobil levnější než naftová verze
BMW X3 osobně považuji za jedno z vůbec nejlepších SUV na trhu. Jednak za to může zcela akorátní velikost (není malé, ale ani zbytečně velké), líbivý design a především skvělé jízdní vlastnosti. Nedávno se mi do rukou dostala elektrická verze tohoto modelu a byl jsem o to zvědavější, protože jsem do ní přesedl po týdnu za volantem klasické X3 s dieselovým motorem 30d.
Na začátku je třeba podotknout dva fakty. iX3 je teprve druhý zcela elektrický model BMW po dnes již slavné i3. Druhou věcí je pak cena, protože jde koupit levněji než právě verze 30d. Také je to model, který jasně ukazuje, kam se BMW v rámci elektrifikace bude posouvat a směřovat. Vůz totiž stojí na páté generaci technologie eDrive, která je hlavním stavebním prvkem pro budoucí automobily mnichovské značky s elektrickým pohonem.
Jde o výsledek konzistentního vývoje v rámci přístupu BMW EfficientDynamics a zkušeností, které BMW Group získala na poli elektromobility v posledních více než 10 letech. Všechny komponenty použité v technice BMW eDrive jsou vlastním vývojem. Elektrické motory a baterie navíc vznikají v továrnách vlastněných přímo BMW Group. To znamená, že společnost má přímou kontrolu nad vlastnostmi a kvalitou každého komponentu. Navíc, hnací jednotka a vysokonapěťová baterie jsou z hlediska výkonu a energetického obsahu navrženy velmi flexibilně, takže jsou připravené pro použití v automobilech různého zaměření a různých segmentů.
Pátá generace pohonu BMW eDrive je u tohoto vozu tvořena pohonnou jednotkou, která v jednom celku sdružuje elektromotor, řídicí elektroniku a převodovku. Tím se výrazně snižuje prostorová náročnost celého systému pohonu, a také jeho hmotnost. Elektromotor pohánějící BMW iX3 nabízí maximální výkon 210 kW/286 k. Točivý moment 400 Nm dovoluje bryskní rozjezd i dynamickou akceleraci. Elektromotor použitý v BMW iX3 přenáší hnací sílu pouze na zadní kola, čímž se dále zvyšuje účinnost celé soustavy. Navíc tato koncepce je pro BMW iX3 zárukou typické podoby radosti z jízdy.
Vysokonapěťová baterie má kapacitu 74 kWh a ve zkušebním cyklu WLTP nabízí dojezd více než 440 kilometrů. BMW iX3 se v rámci svého segmentu může pochlubit nejen jedinečně nízkou spotřebou energie, která podle cyklu WLTP činí méně než 20 kWh/100 km, ale také představuje nebývalý poměr mezi velikostí baterie a reálným dojezdem. Díky mimořádné účinnosti všech součástí hnacího ústrojí a vysoké energetické hustotě vysokonapěťové baterie je BMW iX3 schopno ujet vzdálenost, které dosahují elektromobily s mnohem většími, a tedy těžšími bateriemi.
Baterie je nedílnou součástí systému pohonu BMW eDrive páté generace a vznikla na základě nejnovějšího vývoje technologie NMC-811 pro prizmatické články. BMW má v této oblasti mimořádné technické dovednosti. Toto know-how se aplikuje na všechny aspekty baterií, tedy zejména na použité materiály a uspořádání, na jejichž základě se bateriové články vyrábějí. Neustálý výzkum a vývoj zvyšují nejen energetickou hustotu, ale také ustavičně zlepšují další vlastnosti bateriových článků, zejména pak jejich životnost a bezpečnost. Celkově vzato je vysokonapěťová baterie BMW ukázkou maxima toho, čeho lze v současnosti v oblasti baterií dosáhnout.
Inženýrům BMW se současně podařilo snížit podíl kobaltu obsaženého v baterii o další dvě třetiny. Ve srovnání s technologií používanou společností dříve je gravimetrická energetická hustota bateriových článků BMW iX3 vyšší přibližně o 20 procent. Kromě toho byla dále zdokonalena škálovatelnost a kompaktnost konstrukce vysokonapěťové baterie. Články jsou ve specializovaných výrobních závodech seskupeny do modulů, a nakonec poskládány podle potřeb jednotlivých modelů. Baterie BMW iX3 je umístěna v podlaze a vyznačuje se extrémně plochým tvarem. Díky tomuto uložení nedochází ve srovnání s konvenčně poháněnými modely BMW X3 k omezení vnitřního prostoru pro cestující ani zavazadla.
Tak a teď praxe. Určitě nikoho nepřekvapí, že elektromobil je tichý. X3 je navíc velmi dobře odhlučněné auto i od valivého a aerodynamického hluku, takže při jízdě s touto elektrickou variantou panuje opravdu hrobové ticho a je to moc příjemné. Zátah motoru je okamžitý a pocitově je o kousek rychlejší a naléhavější než právě dieselová 30d. Jen musíte počítat s tím, že iX3 má omezenou maximální rychlost na 180 km/h. Spotřeba při mém stylu v kombinovaném provozu se pohybovala těsně u hranice 20 kWh. Samozřejmě jsem častěji využíval dynamiku, klimatizaci a jezdil v režimu Comfort. Dojezd tak odpovídal zhruba 390 reálným kilometrům. Pokud byste se opravdu snažili, jezdili v režimu Eco Pro a krotili své sportovní choutky, jde to za zhruba 16 až 17 kWh a ujedete pak kousek přes 400 kilometrů. Což je velmi slušné. Nejvíce mě spotřeba překvapila na dálnici, na kterou jsou elektromobily celkově nejcitlivější. Činila totiž pro běžné dálniční rychlosti jen 19 kWh a ujedete zde zhruba 360 kilometrů.
Tak a teď dobíjení. Palubní nabíječka má zcela standardních 11 kW, ale maximální dobíjecí výkon je 155 kW a to je více než u konkurence typu Mercedes-Benz EQC nebo u koncernových ID.4 a Škody Enyaq. Lépe je na tom jen Audi e-tron. Pokud nabíjíte od vybitého stavu, počítejte, že po překročení 50 procent baterie se nabíjení sníží na výkon 100 kW. Obligátní disciplína 10 až 80 procent vám tak zabere 40 minut. Celkově vzato je to lepší průměr, což je na první elektrický SUV entry model, navíc přestavěný spalovák, velmi dobrý výsledek.
A jelikož je to právě přestavěný spalovák, tak se mi líbí, že vypadá vlastně úplně obyčejně, žádné UFO. iX3 adoptovala designové smýšlení ostatních členů rodiny X3 a dost jí to prospělo. Velké ledvinky (ale ne tak moc) společně s úzkými světlomety dávají autu dynamické vzezření. Auto v sobě má tu správnou dávku svalů a elegance a ani nebylo potřeba na karoserii vytvářet nějaké zbytečné hrany a lomy. Designově to bere iX3 za správný konec a musím uznat, že i na mě to funguje – a to nejsem žádný fanda SUV.
Také interiér udělal výborný dojem. Zvolené materiály i zpracování jsou na špičkové úrovni a všechno působí opravdu draze a prémiově. Současná generace BMW v tomto ohledu pravděpodobně nemá konkurenci. Na cokoliv sáhnete, to působí hodnotně, robustně a je na první pohled vidět, kam vaše peníze putovaly. Ergonomie je také dotažená téměř k dokonalosti. BMW se ještě nenechalo strhnout dotykovou mánií a každá důležitá funkce má svoje tlačítko. Ovládání vozu je tak zcela přirozené a nijak neodvádí pozornost. Navíc si BMW drží svou filozofii rozvržení ovládacích prvků snad už tři dekády. Pokud jste tedy řídili nějaké BMW v uplynulých letech, ihned se zde zorientujete a budete se cítit jako doma. Vše uvnitř je jinak totožné s běžnou X3, liší se jen logo na volantu a plaketa před řadící pákou. Také nejde na kvalitě zpracování nijak poznat, že se toto BMW montuje v Číně. Ano, je to tak. Linka je u čínské společnosti Brilliance Auto, se kterou BMW udělalo Joint Venture.
Infotainment se skládá ze dvou obrazovek. Ta první – internetovými lidmi méně oblíbená – se nachází v kapličce přístrojů. O novém digitálním cockpitu BMW jste nejspíš slyšeli dost. Já patřím do té skupiny, která s ním nemá problém. Když si dáte chvilku času a nastavíte si zobrazení dat, která potřebujete, je mi svým minimalistickým zobrazením velice sympatický. Jedinou chybu spatřuji v neintuitivním nastavování. Komu nestačí, stále je tu po baworácku skvěle zmáknutý head-up displej. Druhý displej je na vrchu palubní desky a běží na něm klasický BMW iDrive. Systém, který je zdokonalován již téměř dvacet let a v současné generaci má opravdu blízko k ideálu. Funguje naprosto bez trhání, ovládat lze gesty, hlasem, dotykem, nebo skrze konzoli na středovém tunelu – která podle mě stále patří k tomu nejlepšímu způsobu interakce s infotainmentem napříč všemi výrobci. Pokud jste u BMW noví, nejspíš na něj chvíli budete zmateně koukat, ale jakmile si projdete jednotlivá menu a naučíte se používat zkratky, dojde vám, jak chytře je systém navržený, a že pro jakýkoliv úkon není potřeba vykonat víc, než dvě kliknutí.
Řidičská pozice je překvapivě ne-SUVéčková. Spíš připomíná zvýšený hatchback. Sedíte sice výš a máte tak dobrý přehled o dění kolem auta, ale rozhodně nemáte pocit, že z něj trčíte. Pochválit musím také volant. BMW se vyvarovalo hloupého zplošťování a dalo sem normální kulatý věnec se silným obvodem, který skvěle padne do ruky. Výhled z vozu je do všech směrů skvělý. Malé zaškobrtnutí představují jen reproduktory umístěné v A sloupku, které společně se zrcátkem vytváří poměrně výrazný slepý bod.
BMW iX3 je stále poměrně kompaktní SUV, ale na zadních sedačkách vás to rozhodně nijak neomezuje. I díky rozvoru 284 centimetrů je zde místa dostatek i pro dospělého, je příjemně vidět ven a sedadla poskytují velice dobrou oporu celému tělu. Rozhodně nejde o nějaké nouzovky, nebo místa určená jen dětem. Líbilo by se mi ale, kdyby zde byly USB zdířky. Je zde pouze 12V zásuvka a to je v této kategorii poměrně málo. Kufr nabízí skvělých 550 litrů. Celkově mě potěšilo, jak je BMW iX3, i přes svoje kompaktní rozměry, prostorné. Vlastně mi to přijde taková ideální velikost pro menší aktivní rodinu. Vejde se do něj spousta věcí, ale svými rozměry nepůsobí nějak neohrabaně v těsných prostorech.
Elektromobil si zřejmě nebudete kupovat pro zábavu za volantem a už vůbec ne SUV, ale musím podotknout, že iX3 jezdí skvěle. Tím, jak má poháněná pouze zadní kola, je mnohem hravější a přesnější. Ve volantu necítíte ruchy od přenosu točivého momentu na přední kola a na výjezdu ze zatáčky lze krásně vystřelit na zadní nápravě. Jinak platí, že podvozek je výborně komfortní a zvládá filtrovat nerovnosti bez nejmenšího problému. Vyšší váha lze pocítit jen na ostrých brzdách, nebo pokud se opravdu rozvášníte a rozkymácíte auto mezi zatáčkami díky přenosu váhy.
Ve výsledku je iX3 perfektní elektromobil, který je především pohodlný, praktický a disponuje skvělou spotřebou a slušným dojezdem i dobíjením. Potěší také přítomnost moderních technologií na palubě a skvělé odhlučnění.
Plusy
– Dynamika a pohon
– Odhlučnění
– Dojezd a dobíjení
– Komfort jízdy a podvozek
– Kvalita zpracování a vnitřní prostor
– Infotainment
– Sedadla
– Spotřeba
Mínusy
– Ceny příplatků
« Test BMW R NineT Pure: Stoprocentní emoce Test MINI Cooper 5 Door 1.5 »