Test BMW i8 Roadster. Takové mělo být hned od začátku
i8 bylo přesně to BMW, které při svém příchodu udělalo pořádný rozruch. Všichni obdivovali design, který byl ve své době naprosté sci-fi a tajně doufali v čistě spalovací verzi s přídomkem M8. BMW se však rozhodlo svou značku “i” vyčlenit pouze pro hybridní a elektrický pohon, takže začaly nadávky a zase povídky o tom, že poslední dobré BMW bylo E46. Prostě taková zažitá klasika. Jenže ti, kdo se s první i8 Coupé mohli projet zjistili, že je to velmi sofistikované a dobré sportovní auto.
Elektrickou energii totiž využívá dvěma způsoby a záleží na vás, který si zvolíte. Můžete klouzat městem v elektrickém módu a šetřit palivo a ovzduší, nebo necháte oba motory pracovat ve vzájemné synergii. Ta zajisté maximální výkon obou jednotek a i8 vás pořádně katapultuje. Je to obdobný princip, který používají hyperauta typu LaFerrari nebo McLaren P1. BMW sice takových výkonů a rychlosti nedosahuje, ale pozornost budí podobnou.
Je až těžké uvěřit, že tento design se světu představil už v roce 2009 s příchodem konceptu Vision EfficentDynamics. Sériová verze, která se tolik nelišila, vstoupila do prodeje v roce 2014. Od té chvíle je model i8 světově nejprodávanějším hybridním sportovním vozem a posbíral, jako projev uznání svého vizionářského designu a průkopnického konceptu, řadu prestižních ocenění. Plug-in hybridní pohonný systém BMW i8 třikrát po sobě získal titul Mezinárodní motor roku (2015–2017) a vyšlapal cestu pro stále se zvyšující počet plug-in hybridních modelů značky. Design byl natolik futuristický a neobvyklý, že auto kroutí krky až neskutečným způsobem i dnes. V našem případě za to jednoznačně může ale jedna podstatná věc – jezdíme se žhavou novinkou i8 Roadster!
Ta vzhled automobilu posunula o několik levelů dále. Vypadá jako čistokrevný supersport. Vůz je placatý a díky absenci střechy a uspořádání 2+2 je i daleko nižší. Pryč je vysoký ponton střechy a prosklená plocha. Zůstaly jen agresivní tvary a zadní část je vyšperkována o ochranné oblouky a vyzývavý kryt motoru uprostřed. Přesně tak, jak to v této třídě mají zavedeny legendární jména. Standardní coupé i8 najednou vypadá snad až obyčejně, Roadster je totiž v podstatě jiné auto. Vzhůru otevírající se dveře naštěstí zůstaly a pro toto provedení jsou navíc bezrámové. Střecha je plátěná a ovládá se elektricky do rychlosti 50 km/h. Její složení kolmo za zadní sedadla trvá pouhých 15 vteřin.
Roadster je postaven na základech architektury LifeDrive, která byla speciálně navržena pro vozy BMW i. Hliníkový modul Drive sdružuje pohonný systém, vysokonapěťový akumulátor, zavěšení kol, bezpečnostní deformační zóny a strukturální nosné funkce, zatímco modul Life na sebe bere podobu kabiny pro cestující, která byla vytvarována z plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny (CFRP, nebo též uhlíkový kompozit). i8 Roadster tak těží z lehké konstrukce, kterou doplňuje nízko položené těžiště a rovnoměrné rozložení hmotnosti mezi jednotlivé nápravy. Transformace vůz samozřejmě připravila o zadní sedadla a skládací střecha také ubrala místo v zavazadlovém prostoru. BMW ale přemýšlelo a i8 Roadster vybavilo úložnými prostory za sedaly, které pojmou 100 litrů, samotný kufr pak 88 litrů. Pro rodinné účely si ale toto auto jistě nikdo kupovat nebude…
Také krkolomné nastupování a ještě vtipnější vystupování jsou u roadsteru zachovány. Dostat se přeš široký karbonový práh vyžaduje adekvátní grif, který není úplně snadné najít. Vaše spolucestující vás bude proklínat, pokud ji naberete, když bude mít sukni… Když se konečně dovnitř nasoukáte, všimnete si, že zde došlo k několika změnám. Teď nemyslím jen Roadster, ale také Coupé, které prodělalo facelift a z něj vychází i otevřená verze. Interiér však pořád postrádá wow efekt exteriéru a úplně nekoresponduje s celkovým pojetím vozidla. Navíc nepůsobí ani nijak zásadně luxusně, tady se holt rok vzniku vozidla projevuje v plné síle.
Nechápejte to jako kritiku, kvalita zpracování a technologie na palubě jsou vynikající, jen si z nich nesednete na zadek. Standardně dodávaná obrazovka s úhlopříčkou 8,8 palce navigace Professional má skvělý ostrý obraz s vysokým rozlišením, ideální jsou i rychlé reakce systému. I jednotlivé materiály působí hodnotněji než dosud. Upgrade zaznamenal i TFT displej místo klasických ukazatelů v kapličce za volantem. Grafika je nyní moderní a jemná.
Posed za volantem je nízký a k sedačkám obecně není co dodat, perfektně obejmou tělo a zároveň zůstávají pohodlné. Místa je dostatek, ale zabrat dostal výhled z kabiny kvůli masivnějším A sloupkům a obloukům za sedadly. Zejména s nataženou střechou nevidíte dozadu téměř nic. Zmínit musím i absenci odkládacích prostor. Nenajdete zde dokonce ani kapsičky ve dveřích.
Hnací síluBMW i8 Roadster řídí vylepšená technologie BMW eDrive. Výrazně vzrostl počet jízdních situací, kdy je za pohon automobilu zodpovědný výhradně elektrický motor. Naproti tomu spalovací motor se dostává ke slovu pouze ve chvíli, kdy vůz prudce zrychluje, a při klidném stylu jízdy se mnohem častěji znovu vypíná. Za to vůz vděčí modernizované verzi lithium-iontového akumulátoru, jehož náboj jeho článků vzrostl z 20 na 34 Ah. To znamená, že elektromotor má k dispozici více elektrické energie. Uspořádání článků umožňuje zvýšit maximální výkon elektromotoru o 9 kW/12 k na konečných 105 kW/143 k. Zvýšil se také elektrický dojezd – podle testovacího cyklu NEDC ujedete na elektřinu 53 kilometrů. Elektromotor pohání přední nápravu.
Tu zadní má na starosti (i8 je čtyřkolka) benzínový motor umístěný uprostřed vozidla. V Mnichově dokázali dostat z malého tříválce o objemu 1,5 litrů celých 170 kW výkonu. Ten celkový tak tvoří solidních 275 kW. Zajímavostí jsou také dvě převodovky. Ta na přední nápravě má dva stupně, zadní pak šest a obě řadí automaticky. 1500 kg vážící placky umí zrychlit na stovku za 4,5 sekundy a uhánět až 250 km/h. Důležitější než toto číslo je průběh výkonu. Elektromotory táhnou od nulových otáček, a tak je kombinované zrychlení opravdu působivě intenzivní.
Spalovací motor má navíc velmi hezký zvuk. BMW si pomáhá aktivními generátory ve výfucích, které umí vykouzlit opravdu slušný projev. Tříválce jsou přirozeně zvučné a nevychované, takže se k tomuto vozu akusticky hodí. Ano, opravdu jsem to napsal! Díky stažené střeše si navíc bručení a práskání můžete užívat o to více, děje se to přímo za vaší hlavou. Roadster je teď daleko emotivnějším autem a dává mnohem větší smysl. Bude vás totiž bavit řídit.
Čímž se dostávám k podvozku, který je geniální a jen těžko na něm budete hledat chyby. V klasickém režimu je komfortní a je radost s autem jezdit po českých městech i okreskách. Roadster navíc není ani přehnaně nízký, takže se nemusíte bát zpomalovacích retardérů a podobných překážek. Stačí však přepnout do sportovního režimu, který naplno rozvine potenciál skvělého vyvážení a nízkého těžiště. Vůz se vrhá do zatáček jako o život a ukázkově se drží stopy. Příjemné je i strmé a tuhé řízení, které v sobě má poctivě DNA sporťáků z Mnichova. Za skvělou trakci může i pohon všech kol, je však třeba počítat, že výkon jde primárně na zadní nápravu, a tak není problém přivést tento nádherný roadster do přetáčivého smyku a užít si tu pravou řidičskou zábavu.
Na okresní silnici je vůz efektivní a pořádně rychlý! Přičtěte si k tomu krásný zvuk, střílení do výfuku při řazení, vítr ve vlasech a hlasitý blow-off turba za vámi… i8 Roadster je konečně zábavné auto. Především to je ale BMW, které vám opět vyčaruje úsměv na tváři. Takové využití nejmodernější hybridní technologie se mi líbí.
Navíc ani moc nežere. Vím, že to při pořizovací ceně nad 4 miliony korun bude řešit málokdo, ale vůz průměrně jezdí za 6 litrů kombinovaně. Mimo město klidně pod 4 litry. Sportovní jízda jen málokdy zvedne odběr nad 10 litrů. Jasně, není to vůz pro okruhové nadšence, driftery nebo vymetače okresek. Pro tyto účely tady máme M2 Competition nebo klidně větší M4. Je každopádně dobře, že BMW udělalo z i8 konečně auto, které jezdí stejně dobře, jako vypadá. Radost z jízdy je zpátky v budoucnosti!
Plusy
Jízdní vlastnosti
Radost z jízdy
Komfortní a schopný podvozek
Spotřeba
Ohromující design
Zvukový projev
Dveře otevíratelné nahoru
Minusy
Minimum odkládacích ploch
Tlusté A sloupky omezují výhled
Krkolomný výstup
Závratná cenovka
« Kolik má koní? Škoda Kodiaq RS oficiálně Tato octavia má 505 koní, manuál a dokonale nenápadnou karoserii »