Test BMW i4 eDrive40: Nejlepší elektromobil současnosti
BMW představilo první čistě elektrický vůz cílený na tradiční jádro segmentu střední třídy. BMW i4 v sobě spojuje agilitu a dynamickou suverenitu, které jsou základem pověstné radosti z jízdy, s prostorností a praktičností čtyřdveřového Gran Coupé. Signalizuje tak příchod elektrické mobility do samotného srdce značky.
Jak již bylo napsáno v úvodu, nový elektromobil sdílí karoserii s řadou 4 Gran Coupé. Decentně pozměněny jsou nárazníky, vůz má loga značky BMW i a také několik designů a velikostí aerodynamických disků. Hodnocení designu je vždy zcela subjektivní záležitostí, a tak si názor udělejte z přiložených fotografií. Za sebe ale musím říct, že se mi auto velmi líbí. Působí proporčně, neotřele a dost se mi pozdávají i velké vertikální ledvinky.
BMW u této varianty zvolilo také netradiční kliky otevírání dveří. Gran Coupé, stejně jako i4, dostalo zapuštěné kliky, jež se otevírají podhmatem. Vypadá to efektně, zřejmě to zlepšuje i aerdodynamiku, ale není to příliš praktické řešení. Když je vůz mokrý, tak kliky docela kloužou a snadno se umažete. Navíc i samotné dveře jsou poměrně těžké.
Interiér je místem, kde poznáte největší změnu oproti výchozímu autu. Novinka totiž nahrazuje klasickou architekturu nejnovější generací displejů po vzoru většího BMW iX. Nemusí se to líbit každému, někdo v interiéru uvidí přílišnou podobnost s koncepcí vozidel od konkurenční značky Mercedes-Benz, ale výsledkem je technologicky nabušený, nekompromisně kvalitní a ergonomicky výborný kokpit.
Systém pracuje s novým Operačním systémem 8 a byl navržen s jasným důrazem na dotykové ovládání a na verbální komunikaci s inteligentním osobním asistentem BMW Intelligent Personal Assistant, který taktéž prošel rozsáhlým vylepšením. Kokpit je plně digitální seskupení displejů tvořené 12,3 palcovým přístrojovým panelem a kontrolním displejem s úhlopříčkou 14,9 palce, které jsou společně umístěny za skleněnou plochou, natočenou směrem k řidiči. Digitální osobní asistent se nyní vyznačuje dalšími schopnostmi a při komunikaci s cestujícími ve vozidle používá novou grafiku.
BMW i4 je k dispozici ve dvou modelových variantách, včetně vůbec prvního BMW M automobilu s čistě elektrickým pohonem. BMW i4 M50 je výkonný model od BMW M GmbH, který nabízí vysoce intenzivní radost z jízdy. Je vybaven elektromotory na přední i zadní nápravě s kombinovaným maximálním výkonem 400 kW/544 koní, M specifickou technologií podvozku a dojezdem v testovacím cyklu WLTP až 510 km. V případě BMW i4 eDrive40 je použit jeden elektromotor s výkonem 250 kW/340 koní pohánějící zadní kola, který umožňuje lokálně bezemisní jízdu s působivou dávkou sportovního stylu. Jeho dojezd vypočítaný podle WLTP činí až 590 km.
Výjimečně tenké, 110 mm vysoké vysokonapěťové akumulátorové články umístěné nízko v podlaze výrazně snižují těžiště vozu, což má příznivý vliv na jízdní vlastnosti. Umístění baterie a kompaktní konstrukce pohonu přinášejí vyvážené rozložení hmotnosti, jež je rovněž charakteristickým rysem vozů BMW. Pátá generace technologie BMW eDrive, tvořená elektromotory, výkonovou elektronikou, technikou nabíjení a vysokonapěťovou baterií, je u BMW i4 základem radosti z jízdy s nulovými emisemi.
Maximální nabíjecí výkon baterií nejnovější generace současně narostl na 210 kW. Nejnovější pokroky v oblasti technologie baterií jsou výsledkem mnohaleté neúnavné výzkumné a vývojové práce. BMW Group si sama vyrábí bateriové moduly a vysokonapěťové baterie pro vozidla s elektrifikovaným pohonem od roku 2013. Pokud jde o technologii bateriových článků i výrobu vysokonapěťových baterií specifických pro daný model, opírá se společnost o obrovské množství vlastních odborných znalostí a zkušeností.
Vás ale stejně nejvíce zajímá, jak jezdí. Je to elektromobil, takže nejprve budete vnímat tu tichost na palubě, čemuž napomáhá i skvělé odhlučnění kabiny od valivého a aerodynamického hluku. Poté vás potěší naprostá nenucenost a přirozenost pohybu včetně okamžitých reakcí na plynový pedál. Tomu se žádné spalovací auto s převodovkou nemůže ani přiblížit. Jasně, v zatáčkách jsem ihned pocítil vyšší hmotnost, ale není to nic hrozného.
BMW i4 zatáčí a mění směr naprosto přirozeně a agilně. Podvozek je v komfortním režimu příjemně plavný a houpavý, skvěle tlumí nerovnosti a přitom stále poskytuje typický feedback. Dvoutunové auto ochotně měnilo směr a ihned následovalo volant. Ani rychlý přenos váhy ze zatáčky do zatáčky nebyl vůbec žádný problém. Pozitivní také je, že BMW u všech modelů i4 povoluje úplnou deaktivaci stabilizace. Můžete si tedy klidně i zadriftovat.
Že to zní ve spojení s elektromobilem zvláštně? Je to jen předsudek. Je to auto, jako každé jiné, jen se liší typem motoru. Verze eDrive40 je čistá zadokolka a ta se driftům opravdu nijak nebrání. Je tu jen jeden rozdíl oproti spalovacím autům – musíte být opravdu citlivý na plyn. Pokud mu pro uvedení do driftu naložíte hodně, tak skončíte ihned v hodinách. Příliv výkonu je totiž instantní, a tak stačí jen o plyn brnknout, auto vybočí a pak už jen velmi citlivě dávkujete. Přidávat musíte, protože elektrický pohon má mnohem menší setrvačnost.
Výkon 340 koní a 430 Nm. je u testované verze eDrive40 zcela dostačující a auto má opravdu přesvědčivé pružné zrychlení. V reálném světě nebudete podobný výkon a jeho naléhavost vlastně ani potřebovat, takže se tady pořád bavíme o nadprůměrně dynamickém vozidle. Pocitově je auto mnohem živější než spalovací ekvivalent v podobě M440i.
Určitě teď v mysli argumentujete dojezdem. BMW má elektrický pohon opravdu vychytaný a bát se nemusíte. V praxi na tabulkové hodnoty sice nedosáhnete, ale rozdíl to není nijak veliký. Během testovacího týdne jsem se totiž vždy na jedno nabití přiblížil dojezdu 500 kilometrů. Spotřeba? Předpisovou jízdou a kombinací okreska, dálnice a město jsem se dokázal dostat na 13,6 kWh. Pokud jsem jezdil dynamicky mimo město, odběr se zvýšil na 19 kWh. To je opravdu skvělá hodnota, na které se podepisuje aerodynamický tvar karoserie a použití jednoho silného motoru a pouze pohonu zadních kol.
S takovým elektromobilem bych si už život představit dokázal, protože mě během testovacího týdne nijak nelimitoval a to bydlím 80 kilometrů za Prahou a denně jsem do ní dojížděl. Na i4 je ale nejpříjemnější to, že je to úplně normální prémiové auto se vším všudy. Nemá zbytečně přehnaný futuristický design, má neskonale kvalitní interiér a je pohodlné. Ano, Tesla má elektrický pohon ještě lepší, ale kvalitou zpracování a výbavou se BMW nemůže ani přiblížit.
BMW i4 je přibližně o 30 % levnější než srovnatelný model se spalovacím motorem. Toto srovnání zohledňuje nejen náklady na elektrickou energii, ale také výši daně z provozu motorových vozidel, pojištění, údržbu a díly podléhající běžnému opotřebení. U BMW i4 není třeba měnit olej ani servisovat výfukový systém. Brzdy jsou také méně namáhány než u vozů s konvenčním pohonem, a to díky zpomalování pomocí rekuperace energie. BMW i4 eDrive40 vás bude stát nejméně 1 453 400 Kč včetně DPH.
Plusy
– Vzhled a image
– Kvalita zpracování
– Interiér a výbava
– Elektrický pohon
– Vysoký reálný dojezd
– Podvozek a jízdní vlastnosti
Mínusy
– Zapuštěné kliky dveří
« Test CUPRA Formentor VZ: Továrna na úsměv Test Mercedes-Benz Marco Polo 300 d RWD AirMatic »