Test BMW F 850GS Adventure
Kategorie středních cestovních endur je ve světě čím dál víc oblíbenější a BMW si samozřejmě tento segment nemůže nechat ujít. S nástupem F 850 GS Adventure opět, se stylem sobě vlastním, notně poodskočili konkurenci. Původní verze F 850 GS mě úplně designově nezaujala a od cestovního endura bych čekal o trochu víc. S příchodem verze Adventure se mi však BMW trefilo absolutně do noty.
V námi testované verzi Rallye vypadá naprosto úžasně a podle nás se jedná o nejhezčí barevnou kombinaci menšího GSa. Ve verzi Adventure už ani v nejmenším nezapře svoji příbuznost s velkým bráškou GS. Celkové kapotování motoru a jeho spodní kovový kryt společně s padáky dotváří menší GSo do opravdového neohroženého cestovatele. Pryč jsou doby, kdy měl tento stroj nestandardně umístěnou nádrž vzadu. Ta se vrátila zpátky pěkně za řídítka, což příjemně posunulo zatížení na přední kolo. Její nabobtnalý objem na 23 litrů zajišťuje obrovský akční rádius přes 500 kilometrů a nám se při redakčním testu podařilo při kombinované jízdě s ne úplně jemným zápěstím na pravé ruce dostat na spotřebu kolem 4,5 litrů. Paráda! Námi testovaný model byl de facto v plné palbě a se třemi obrovskými hliníkovými kufry přímo vybízí k nekonečným cestám.
Konečně větší a nyní naprosto perfektně použitelný větrný štítek se dá jednoduchým pohybem jedné páčky nastavit i za jízdy do dvou poloh a i mojí vyšší postavě jeho velikost poměrně dobře posloužila. Posez je perfektní, klasicky cestovně vzpřímený a pro toho, kdo má trochu bolavější záda přináší maximální možnou míru komfortu. Sedlo je navíc dostatečně měkké, což mi u některých cestovních endur, kde strávím v sedle celý den, dost chybí. Řídítka jsou v ideální pozici, páčky snadno nastavitelné a i při jízdě ve stoje je všechno perfektně po ruce. Ač se nádrž opravdu nestydí za svojí šířku, nohy se i při jízdě ve stoje kolem ní velmi dobře vejdou. Při klasické jízdě v sedě pak GSo překvapí svojí ochranou proti dešti a větru.
Palubní TFT displej je velkým úspěchem BMW, a proto je namontován ve valné většině modelů téhle značky. Není se čemu divit. V tomhle je BMW hodně napřed a podle nás se jedná v dnešní době o nejlepší palubku na motorkách vůbec. Jeho zobrazení je naprosto perfektní. Přímé slunce jako by pro něj ani neexistovalo, zobrazení všech údajů je hezky seřazené, čitelné a volba fontu a grafika je neskutečně líbivá. Je to jedna z věcí, kdy už se těším na osedlání testovacího modelu BMW, protože se jedná o opravdovou radost. Není zde absolutně žádný prostor pro kompromisy.
Po nastartování vás menší GSo překvapí pořádně dospělým a dunivým zvukem, který někdy nenajdete ani u mnohem objemnějších řadových dvouválců. Krásně se poslouchá a jeho hluboký zvuk neuvadá ani s vyššími otáčkami. Sladění plynové rukojeti a motoru je opět bezkonkurenční, stejně jako v případě ostatních modelů BMW. Je to jedna z věcí, které vám dokážou obrovsky ovlivnit dojem z jízdy a ač se to na první pohled nezdá jako důležitá věc, rozdíl poznáte hned při prvním rozjezdu. Až pak si uvědomíte, jak moc jsou ostatní výrobci v tomhle pozadu.
Převodovka řadí přesně a není zde, co vytknout. V případě obousměrného quickshifteru jsem si neskutečně liboval. Řadí rychle a přesně, a i když jsem u něj zaznamenal menší gumovost oproti quickshifterům jiných převodovek, nešlo o nic, co by mi zkazilo radost. Jedinou výhradu jsem měl ke spojce. Ta sice chodí naprosto lehce, ale při jejím zmáčknutí a změně kvaltu v páčce škublo, což mi prostě vadilo.
V dnešní době, kdy se k motorkám uchyluje stále více nezkušených jezdců, kteří si neprošli punkovými motorkářskými dobami, kdy bylo ABS ještě i u aut sprosté slovo a kontroly trakce a nastavení podvozku bylo možné jen ve Star Wars, se u F 850 GS mohou spolehnout na všechno, co moderní svět nabízí.
Volit můžete z několika režimů výkonu jako například RAIN, ROAD, kdy vám GSo pošle na zadní kolo výkonu kolik zrovna potřebujete a nechá vám čisté trenky. Přední odpružení zajišťuje obrácená teleskopická vidlice a vzadu pružinová vzpěra WAD. U pérování nabízí F 850 GS Adventure 230 mm a 215 mm vzadu. ABS je možno úplně vypnout a užít si jízdu v terénu dle potřeby. S jízdním režimem PRO se standardní jízdní režimy rozšiřují o jízdní režimy „Dynamic“ a „Enduro“. Tyto režimy připravují vhodné nastavení pro příslušné jízdní situace a odpovídající podklad. ABS se pak stává ABS Pro a ASC se stává DTC (dynamická kontrola trakce). Svoji převahu v offroadovém terénu však dokazuje F 850 GS Adventure také díky velké 21palcové přední pneumatice.
Kola s křížovými paprsky jsou určena pro bezdušové pneumatiky. Zadní Podvozek ale samozřejmě není úplný drtič těch nejbrutálnějších terénů a mimo silnici se mi jej povedlo dostat poměrně rychle na hranice jeho možností. Většině cestovatelů ale na občasné využití terénu stačit rozhodně bude a při normální jízdě se dostanete na místa, na která byste s klasickou motorkou mohli rovnou zapomenout. Celkově působí podvozek na silnici obrovsky sebejistě a ačkoliv to na první pohled nevypadá, odpustí vám spoustu chyb a udělá za vás tolik práce, že si to v tu chvíli vůbec neuvědomíte. V zatáčkách vás nechá jen kochat okolní krajinou a ani na chvíli jsem neměl pocit, i když jsem se k němu choval poměrně hrubě, že by mi chtěl radost z jízdy nějak zkazit.
F 850 GS ušlo obrovský kus cesty. Ve verzi Adventure navíc vypadá naprosto úchvatně a už na mě nepůsobí jako motorka pro náctileté, nebo jako okleštěná verze většího GSa s menší cenovkou. Zrodil se z něj naprosto právoplatný parťák na cestu kolem světa a v celkovém pohledu mi na něm nechybělo vůbec nic, co bych si přál doplnit k tomu, abych spolykal za sezonu x tisíc kilometrů napříč Evropou a nepřipadal si méněcenný ve společnosti vrcholné třídy obrovských cestovních endur. Protože je BMW F 850 GS Adventure konečně tak dobré, vyvstává mi na mysli otázka, jestli si v BMW sami sobě neudělali až moc dobrou konkurenci svého big brothera.
« Pokládáním nohou na palubní desku během jízdy riskujete život Test Subaru XV e-Boxer »