OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Test BMW C400X: Ideální společník se sportovním duchem

1. 9. 2021 • Motocykly, Novinky

Vždy jsem si přál mít ve své garáži krom normální motorky na cestování i pohodlný, svižný skútr pro jízdy do města. Pokud navíc připočtu praktičnost a ochranu před nepřízní počasí, nalézám ve skútru ideálního společníka pro každodenní dojíždění. BMW letos nabízí svou sportovnější verzí skútru střední objemové kategorie: BMW C400X, který nám teď v redakci přistál na týdenní test.

Na první pohled je vidět, že zaoblené hrany zde nemají šanci. Skútr má ostře řezané rysy, futuristický design a určitě udělá radost všem, kteří mají rádi moderní technologie. BMW C400X se pyšní bezklíčkovým ovládáním, automatickými světlomety či velkým LCD displejem, ke kterému se ještě dostanu později. Myslelo se i na ochranu jezdce. Nohy jsou před větrem a deštěm chráněny hlubokými „kapsami“ v čelní kapotě, tělo pak chrání výrazné plexisklo a k pohodlí jistě přispějí vyhřívané rukojeti a vyhřívané sedlo.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Pro letošní rok BMW nabízí tento model C400X ve třech barevných provedeních. V černé metalíze, šedé metalíze a dle mého názoru nejhezčí kombinací Style Sport, která kombinuje černou metalízu s modrobílými doplňky. Tuto kombinaci jsme měli k dispozici pro náš redakční test.

Manipulace se skútrem vážícím jen 206 kg je jednoduchá a zvládnou ji hravě i jezdci menšího vzrůstu. Musím pochválit i dobře umístěný centrální stojan, na který dostanete skútr jen lehkým šlápnutím. Síla zde není potřeba. Další kladné body získává C400X za pohodlné a široké sedlo, které je výrazně odstupňované pro řidiče a jeho spolujezdce. Váš pasažér má pak k dispozici dlouhá a příjemně široká madla, která přispějí k jeho pohodě při jízdě.

Pod sedlem se tradičně skrývá zavazadlový prostor. I ovládání odemknutí sedla je dálkové, pomocí tlačítka nad uzávěrem nádrže. Osvětlený prostor není tak velký jako u některých strojů od konkurence, ale skrývá zajímavou vychytávku. V zadní části se dá zvětšit přihrádka pro uložení helmy. Aby nedošlo k jejímu kontaktu se zadním kolem, skútr nám nedovolí nastartovat, aniž by tato schránka nebyla uvedena do původní polohy.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Nyní se dostávám k velkému LCD displeji, který mohu bez nadsázky nazvat informačním centrem. K jeho ovládání nám slouží kolébkový přepínač a pohyblivý prstenec na levém řídítku. Po nastartování uvidíme po animovaném intru základní obrazovku s velkým zobrazením aktuální rychlosti. Tato jde vyměnit za zobrazení „Urban“, kde je i digitální otáčkoměr, ale hlavně za informace „My vehicle“, kde najdeme v mnoha podmenu neuvěřitelné množství informací o motocyklu, jednotlivých jízdách, celkové době, atd. Osobně mi toto zobrazení učarovalo. Pokud si do svého chytrého telefonu ještě stáhnete aplikaci od BMW, v dalších položkách menu najdete zobrazení navigace, telefonu a spoustu pokročilých funkcí a informací.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Pojďme se projet. Motor o výkonu 25 kW a 35 Nm nemá s tímto strojem, i když ho obtěžkáme dvěma dospělými osobami, žádný problém. Akcelerace při rozjezdu je výborná a sprint z křižovatky budete s přehledem vyhrávat. K tomu samozřejmě přispívá i CVT převodovka, kdy jen stačí točit plynem. Nad ostatním nemusíte přemýšlet. Tohle docení i zkušení jezdci při proplétání hustým městským provozem. Jediný neduh této převodovky, který jsem zaznamenal, bylo citelné cuknutí v okamžiku, kdy na volnoběh dojíždíte do kolony nebo k semaforu, brzdíte motorem a najednou se rozhodnete přidat. Není to nijak omezující, ale spíše nepříjemné. Jinak ale pohonné ústrojí odvádělo skvělou práci a nemusíte se bát vyjet i na dálnici za město. Skútr bez problémů zrychluje za hranici 120 km/h. Potěšitelná je i spotřeba, která se po ukončení celého testu zastavila (dle tankování) na úrovni 3,4 l/100 km. Vzhledem k nádrži o velikosti 12,8 litru Vás na čerpací stanici moc často neuvidí.

Vyšší rychlosti i lehce sportovnější styl jízdy v zatáčkách bez problému zvládá i podvozek. Stopu drží skvěle a opravdu se na něj dá spolehnout. Co mě zarazilo je ale jeho tvrdost. Vzhledem k primárnímu určení skútru jako dopravního prostředku do města mě jeho naladění nevyhovovalo. Nejen u nás jsou centra měst plná výmolů a nástrah a na tomto C400X je poznáte všechny a do detailu.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Pochválit musím příkladné brzdy. Samozřejmě, s lehkým strojem nemají takovou práci, ale fungují výborně, citlivě a přesně. ABS jsem zkusil úmyslně jednou a s jeho nastavením jsem také maximálně spokojen. V kombinaci s pružným motorem dostáváte do rukou ideálního společníka do městského provozu.

K bezpečnosti v provozu je důležitá i viditelnost. A nejen vidět, ale i být viděn. K tomu, abyste dobře viděli vy, zde máte přední LED světlomet s automatickým přepínáním mezi denním a normálním svícením. Tento hlavní světlomet nejen dobře svítí, ale i hezky vypadá. Dobrá viditelnost je i ve zpětných zrcátkách, která jsou dostatečně velká, a hlavně nevibrují ani na horším povrchu. Toto je strašně důležité, přesto na to občas výrobci pozapomínají.

Vidět jste také dobře. Přední směrová světla jsou velká a vsazená do hrany kapoty. Zadní jsou také poměrně velká a umístěna dostatečně vysoko, takže zůstávají v zorném poli řidiče za Vámi i při jízdě v koloně. To samé platí i o zadním sdruženém obrysovém a brzdovém světle.

S tímto strojem jsem si užil projížďky v okolí Prahy i hustý, městský provoz. Ve všech ohledech BMW C400X obstálo se ctí a jízdu jsem si opravdu užíval. Kromě tvrdšího podvozku je tento povedený kousek přesně takový, jaký si ho můžeme přát. Zábavný, obratný, pohodlný, vybavený spoustou moderních vychytávek, a přesto tichý a střídmý. Pokud máte řidičský průkaz pro tuto kategorii motorek a poohlížíte se po rychlém a komfortním dopravním prostředku do městského provozu, určitě navštivte nejbližšího prodejce BMW a projeďte se na něm. Zklamáni určitě nebudete.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz