TEST BMW ActiveHybrid 5 – Aktivista pro všechno
Fanoušci starých dobrých ”bavoráků” pláčou už delší dobu nad aktuálním trendem BMW, který se snaží co nejvíce přiblížit své dosavadní (i budoucí) vozy potřebám dnešních zhýčkaných zákazníků a zapomíná se tím pádem na ty staré fanoušky, kteří stále uznávají myšlenku tradiční koncepce, dokonalého vyvážení, atmosférických motorů a komunikativních podvozků i řízení. Tito zapřísáhlí fandové jsou dnes nuceni sahat po bavorácích z druhé ruky, a i když stále tyto požadavky splňuje např. M3 E92, bohužel se již přestala vyrábět a zanedlouho bude k dispozici už jen také v bazarech…
Jasně, za poslední dobu jsme tu sice měli i vynikající model 1 M Coupé, jenže tato eMková jednička byla vyrobena v limitované sérii 6000 kusů a byla tak beznadějně vyprodána ještě dřív, než jsme se s ní vůbec stihli svézt my. Je třeba si zvyknout, že nová BMW mají holt turba, pohodlné podvozky, vysokou hmotnost a v několika případech i pohon xDrive nebo dokonce i hybridní pohonné ústrojí… no a námi testovaná pětka má kromě pohonu xDrive všechny tyto věci, a i když uznávám, že na papíře to moc dobře nevypadá, přesto si položme důležitou otázku… vadí to vůbec?
Ano, vadilo by to v tom případě, kdybych měl absolvovat jízdu na okruhu, jenže já se chystám na 540 kilometrů dlouhou cestu z Prahy do Budapešti a myslím, že mnoho lepších aut bych si už na tuto cestovní vzdálenost přát nemohl. Než ale začneme psát tento test, podíváme se nejdříve na design této pětky a krátce se seznámíme také s technikou, kterou povezeme pod karoserií.
Co se designu týká, jedná se vlastně o obyčejné BMW řady 5 (F10), ovšem rozdíl najdeme na karoserii, která se honosí emblémy ActiveHybrid 5 a celá tato karoserie je posazena na speciální 18″ kola s pneumatikami Continental ContiSportContact 3. Uvnitř se také nedočkáme nikterak výrazných změn. Kromě nápisu, který je umístěn v prahu dveří a na víku přihrádky držáků nápojů (mezi voličem převodovky ZF a středového panelu), tu vlastně ani nepoznáte, že se jedná o hybrid. Největším rozdílem je tak hybridní ukazatel namísto otáčkoměru.
Základem této pětky není žíznivý osmiválec TwinTurbo o objemu 4,4 litru, ale tento full-hybrid použil techniku motorizace 535i. Jako základ tu tedy máme řadový třílitrový šestiválec, který je přeplňován jedním dvojitým turbodmychadlem TwinScroll, který dává výkon 225 kW a točivý moment 400 Nm. My tu ale máme navíc elektromotor, jehož akumulátory najdeme pod zavazadlovým prostorem. Toto řešení sice sníží objem kufru na 375 litrů (z 520l) a přidá pár desítek kilogramů navíc, ale dodá také další porci výkonu. Pod kapotou se pak dohromady pase stádo 340 koní a 450 Nm, a to už je určitě hodnota přinejmenším zajímavá.
Jak funguje elektromotor poznávám už při první rozjížďce. Nastartování auta má za následek mé poměrně zmatené chování. Při sešlápnutí brzdy a zmáčknutí startovacího tlačítka se samozřejmě nenahodí spalovací motor a v jednu chvíli jsem měl nutkání stisknout tlačítko ještě jednou. To už bych ale vypnul zapalování a tak dávám volič automatické převodovky ZF do polohy D. V naprosté tichosti se rozjíždím a v podzemní garáži čekám za zadkem uřvané X5 M, kterou má kolega Ondřej každou chvíli nastartovat.
Chvíli mi po Praze stačí samozřejmě pouze elektromotor, který funguje jen s lehkou nohou na plynu a v režimu EcoPro, a to až do rychlosti 60 km/h. Indikátor nabití baterie a využitelnosti elektromotoru je umístěn v přístrojové desce pod samotnými budíky. Nějakou dobu si užívám pocitu ekologičnosti a přesvedčuji sám sebe, že slyším růst rostlinky a vnímám vděčnost stromů podél silnice, jenže najednou je tu akutní potřeba akcelerovat a při sešlápnutí plynu až na podlahu se okamžitě probere řadový šestiválec a po menší odmlce plynového pedálu vyrážím s velmi razantním zátahem vpřed. Je pravda, že odezva na plyn byla skutečně dosti mdlá, ovšem na vině je v tomto případě zapnutý režim EcoPro, který se snaží co nejvíce přiškrtit potenciál motoru – na úkor co nejlepší možné spotřeby. Na elektromotor jsme po naprosto ucpané Praze dojeli přes 2,5 kilometru a mohli jsme klidně i dále. Jenže trpělivost s místním provozem mi došla velmi brzy a nebylo tedy v mých silách udržovat elektromotor v chodu. Pokud Vám ale šťáva dojde, BMW se o její nabití postará díky rekuperaci brzdné (i setrvační energie).
Po následném vymotání se z pražských kolon (díky bohu za automatickou převodovku a elektromotor ), se vydáváme na D1, kde skoro po každém delším ubrání plynu pětka vypne spalovací motor a rekuperuje energii. Přiznám se, že ač jdou tyto greenpeasácké věci mimo mě, přesto mě velmi bavilo tuto věc zkoušet a dokonce jsem za 250 kilometrů po dálnici tímto způsobem ujel 12 kilometrů bez spalovacího motoru. Tuto hodnotu Vám samozřejmě prozradí ukazatel pod tachometrem, který můžete mít díky palubnímu počítači k dispozici.
V rychlosti musím také zmínit předvolené režimy nastavení motoru, převodovky a podvozku. Zvolit si totiž můžete jeden z pěti režimů (EcoPro, Comfort, Normal, Sport a Sport+). Můj osobní názor je toho ražení, že je absolutně zbytečné využívat režimy Normal a Sport. EcoPro je nejideálnější využívat ve městě, kdy požadujete, co největší využití elektromotoru. Comfort je zase ideální na rozbité cesty i naší dálnici a režim Sport+ je už kapitola sama o sobě, která Vás převeze naprosto do jiného světa…
Tento svět začíná přitvrzeným podvozkem i řízením, okamžitou odezvou na plyn, bleskovou reakcí převodovky, velmi silným zátahem motoru a vypnutou stabilizací podvozku. Tato kombinace je už opravdu vhodná na sportovní styl zacházení a pokud vypnete i systém kontroly trakce DTC (Dynamic Traction Control), tato pětka Vám dovolí i pořádný kus přetáčivosti, smyků a kouře od zadních pneumatik. Jenže takovým stylem nikdo s tímto BMW jezdit nebude a my se tedy soustřeďme na jízdní pohodlí, rezervu výkonu a sem tam i nějakou tu zábavu.
Podvozek pětky je překvapivě pohodlný i na režim Sport+ a pokud vycítíte potřebu předjíždění, stačí zašlápnout plynový pedál až na podlahu, kdy převodovka ZF předvede ukázkový kick-down a motor Vás svou silou velmi rychle přepraví před auto (nebo auta) před Vámi. Na manuální režim převodovka poslouchá na slovo a nechá motor vytáčet klidně i do omezovače – ať už si řadíte pádly pod volantem nebo sekvenčním stylem skrze samotný volič převodovky. Jenže tam už není vlastně proč motor vytáčet. Maximum výkonu benzíňáku je zde položeno na hodnotě 5800 otáček a točivý moment 400 Nm je k dispozici už v rozmezí 1200 – 5000 otáček.
V Maďarsku jsme ale sjeli samozřejmě také na okresky, kde Vám teprve dojde, jak vynikající podvozky BMW dělá. Řízení je sice velmi lehké a nekomunikativní (i na režim Sport+), ale podvozek si je i ve vysokých rychlostech opravdu jistý a není za volantem ani poznat vysoká hmotnost tohoto vozu (oproti klasické F10 je hybrid těžší o 150 kg). Zatáčky si tu ale opravdu užijete a s tímto výkonem se nebudete nudit ani na rovinkách a bude Vás doprovázet i dosti příjemný zvuk řadového šestiválce.
BMW jinak udává papírovou spotřebu v kombinovaném cyklu 6,4 litru. Já se za celou cestu do Budapešti dostal na hodnotu 11 litrů na 100 km, ovšem jízdním stylem velmi častého využívání plného výkonu. Dálnice mimochodem znamenala spotřebu 9 litrů, a to je na 1925 kilogramu těžký vůz s výkonem 340 koní skutečně dobrá hodnota.
Oproti čistě benzínové 535i nebudete sice ani o píď rychlejší, ovšem v kolonách a při přesouvání se po městě ušetříte rozhodně slušné peníze. Tento hybrid tedy velmi překvapil a narozdíl od hladové X6 a 7er Hybrid má pětka alespoň nějaký smysl. Výborně BMW!
Plusy
- výkonný motor
- pohodlný a přitom jistý podvozek
- zvuk motoru
- stabilita ve vysokých rychlostech
- odhlučnění kabiny
- jízda na elektromotor
- kvalita interiéru
- vzhled
- posaz za volantem
- osmistupňová převodovka ZF
Mínusy
- spotřeba paliva
- vyšší hmotnost
- přeposilované řízení
BMW ActiveHybrid 5 – technická data, srovnání s 535i a 535d | |||
Model | ActiveHybrid 5 | 535i | 535d |
Motor | 3,0 benzin turbo+el. | 3,0 benzin turbo | 3,0 diesel biturbo |
Převodovka | 8A | 6M (8A) | 8A |
Zdvihový objem [cm3] | 2979 | 2979 | 2993 |
Válce/ventily | 6/4 | 6/4 | 6/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 225/5800 | 225/5800 | 230/4400 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 400/1200-5000 | 400/1200-5000 | 630/1500-2500 |
Výkon el.motor [kW] | 40 | - | - |
Toč. moment el.motor [Nm] | 210 | - | - |
Celkový výkon [kW] | 250 | 225 | 230 |
Celkový toč. mom.[Nm] | 450 | 400 | 630 |
Max. rychlost [km/h] | 250 | 250 (250) | 250 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 5,9 | 5,8 (5,9) | 5,5 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 6,4 | 8,1 (7,6) | 5,4 |
Poh. hmotnost [kg] | 1925 | 1700 (1775) | 1800 |
« DMC Ferrari 458 Spider ELEGANTE BMW slaví 30 let dieselových motorů! »