Test BMW 840i xDrive: Není základ jako základ
BMW vrátilo do hry legendární jméno – řadu 8. Ta je ve své podstatě nástupcem minulé generace řady 6, která zůstává už jen ve verzi GT. Nová generace má na co navazovat a BMW ji právem staví na vrchol své nabídky jako vlajkovou loď. Široký postoj, nízký ponton karoserie a mohutně rozšířené blatníky dávají tušit ohromující dynamiku.
Nechybí ani pořádné otvory ve předním nárazníku a karbonová střecha. Příď je na dnešní poměr značky relativně střídmá co do rozměru ledvinek a vše dokreslují krásné úzké světlomety. Široký zadek, do kterého plynule přechází zužující se střecha dodává šmrnc sportovního vozu, ale je to právě záď, která je z přímého pohledu mírně překombinována. Jako celek však vypadá vůz fantasticky a nebál bych se ho označit za jedno z nejkrásnějších coupé dnešní doby.
Testovanému vozu nechybí paket M Sport, který dodává na dravosti a také zajímavá barva z programu BMW Individual. Tu jsme zvyklí vídat na italských vozech Lamborghini a nese název Verde Ermes a automobilka se jej cení na zhruba 162 tisíc korun. Auto však v této specifikaci vypadá přímo úchvatně. Jen stěží byste pod kapotou hádali základní motorizace, jenže přesně tu testovaný vůz měl. V tomto segmentu se však pohybujeme ve zcela jiných poměrech, a tak startovací motorizace znamená benzínový třílitrový šestiválec dopovaný turbem a s výkonem 340 koní. Kroutící moment činí rovných 500 Nm. V praxi to znamená zrychlení na stokilometrovou rychlost za 4,7 vteřiny a maximálka je omezená na 250 km/h. Inu, není základ jako základ.
Šestiválec má krásně lineární zátah a hutný zvuk, který ve vysokých otáčkách přechází v mechanický jekot. Poměrně plochá křivka točivého momentu znamená razantní zrychlení z jakýchkoli otáček a při klidné jízdě se motor jen tak převaluje a v kabině panuje ticho. Potěší i spotřeba, která se v běžném režimu pohybuje okolo osmi litrů, pokud za to budete brát, stoupne ke 12. Velmi slušné. Automatická osmistupňová převodovka ZF patří k naprosté špičce na trhu a řadí fantasticky, tady není o čem.
Pokud necháte auto v komfortním nastavení, je to luxusní vůz, se kterým se můžete vydat na druhou stranu Evropy nebo denně dojíždět do práce. Má dostatek prostoru, kultivovaný chod a veškerou myslitelnou výbavu. Interiér je sice, na pohled, poměrně strohý a fádní, ale je také velmi kvalitní a prošpikovaný technologiemi. Nebudu vás zatěžovat popisem, podívejte se do galerie. Tento test je o jízdních dojmech a ty z žádné tabulky nebo fotky nepoznáte. Zmíním jen, že sedadla jsou pohodlná a zároveň podrží tělo při ostré jízdě. Stejně tak tlustý věnec volantu padne krásně do ruky.
840i můžete pořídit s pohonem pouze zadní nápravy nebo také všech kol. Právě tím disponovala testovaná varianta. Pohon již tradičně upřednostňuje zadní kola, což znamená, že osmičku můžete vodit v dlouhých driftech a užívat si přetáčivosti. Pak je tady ještě jedna specialitka v podobě natáčecí zadní nápravy, jako to má třeba GT od Mercedesu nebo Porsche u vrcholných modelů 911. Kombinace těchto vychytávek spolu s ideálním rozložením hmotnosti mezi obě nápravy znamená překvapivou hbitost také v zatáčkách.
Vůz jde krásně za volantem a agilně se skládá do oblouku. Jde cítit, jak zadní náprava tlačí auto do vnitřku zatáčky. Pokud půjdete v oblouku pořádně na plyn, auto se opře do zadních kol a utáhne stopu ještě více. Nádhera. Je to velmi efektivní a rychlý vymetač okresek.
Nová osmička je příkladným ztělesněním pojmu Grand Turismo. Se základním motorem možná ještě více než silnější osmiválcová varianta, která už je přeci jen příliš vymezená. Designově už se tolik neliší od dalších modelů značky, jako tomu bylo u E31, ale nabízí perfektní vyváženost mezi pohodlím a rychlostí. Pokud tedy toužíte po rychlém, atraktivním a všestranném GT, The 8 je na špičce.
Testované kupé je z rodiny 8 nejlevnější a jeho cena startuje v motorizaci 840i na částce 2 558 400 Kč, s pohonem všech kol xDrive zaplatíte o necelých 100 tisíc korun víc. Celková cena testovaného auta se s příplatkovou výbavou se vyšplhala na 3 382 908 Kč s DPH.
Plusy
– Jízdní vlastnosti
– Motor
– Převodovka
– Zpracování
– Komfort
– Spotřeba
Minusy
– Fádní vzhled interiéru
– Složitý iDrive infotainment
« Test Honda Jazz Crosstar 1.5 e:HEV: Kouzelná krabička Majitelé elektromobilů platí nejnižší povinné ručení »