DSC_0255

TEST BMW 650ix – The Best Of

5. 3. 2012 • BMW, Exkluzivní testy, Luxusní vozy, Novinky, Sportovní vozy, Testy

Nová šestková řada se nám do redakce dostala ve stejné motorizaci již podruhé, jenže tentokrát ve verzi coupé a navíc s pohonem všech kol xDrive. Uzavřená karoserie slibuje lepší zážitky při ostré jízdě, ale jak sportovnost modelu ovlivnila čtyřkolka? Přesně to jdeme zjistit.

Budu teď mluvit pouze za sebe, ale současná Šestka je pro mě něco, jako umělecké dílo. Nejvíce pak obdivuji zadní část vozu, kde vyniknou svalnaté linie, rozkročený postoj,  krásné tvarování světlometů a velké koncovky výfuků. Vůz vypadá opravdu majestátně i z profilu. Přední část ničím neohromí, ale ani neurazí. Ve výsledku tady máme velmi elegantní celek s agresivními detaily – prostě klasické auto třídy GT.

Pod kapotou je to už ale opravdové peklo. Na trůně tam totiž sedí dvakrát přeplňovaný osmiválec o objemu 4.4 litrů a výkonem rovných 300 KW, což je celých 408 plnokrevníků. Točivý moment dosahuje hodnoty 600 Nm a to už, ehmmm, od 1.750 otáček . V praxi to znamená jediné – masakrální zatlačení do sedadel a katapult na stovku za 4.8 vteřiny. Zajímavostí je také vysoký kompresní poměr 10:1 díky vysokotlakému vstřikování benzínu do válců. Také vnitřní chlazení odpařování paliva ve válci dále zvyšuje efektivnost jednotky. Každé turbo obsluhuje jednu řadu válců a jsou umístěny mezi řadami válců, díky čemuž se uvolnilo místo pro širší tvarování sacích a výfukových kanálů omezující ztráty na vstupu a výstupu z motoru na  minimum.

Motor je spjat s osmistupňovou automatickou převodovkou ZF, pomocí které přenáší výkon na všechny 4 kola. Díky skvělé trakci je 1920 kg těžké coupé schopné stovku zdolat o desetinku vteřiny rychleji než verze se zadním náhonem, která je přitom o celých 75 kg lehčí. Přední náprava používá dvojité lichoběžníky, zadní je typu Integral-V s pomocným rámem. Její konstrukce zajišťuje vysokou úroveň komfortu.

Šestka exceluje i svým působivým interiérem, ve kterém převažuje designová forma nad praktičností, ale to je v této třídě zcela normální. Tohle auto není pro chalupáře, ale pro high-sociaty.  Na první pohled tedy zaujme především široký středový tunel mezi posádkou, ohromný display multimediálního centra, který opouští typické “kapličkovské” uložení. Sedadla, nebo spíše křesla, podtrhují kombinaci elegantního a sportovního vzhledu. Jsou obrovská, široká a nastavitelná do všech možných i nemožných směrů a úhlů. Je to BMW, takže poskytují i velmi dobré boční vedení, které se dá navíc individuálně měnit dofukem. Pocit zakuklenosti v interiéru násobí malé čelní sklo. K řidiči proudí informace pomocí obrazovky navigačního systému, velkého displaye mezi budíky a také head-up displaye. Interiér je ve výsledku skvělým řemeslným a ergonomickým výtvorem, ze kterého dýchá kvalita a moderní technologie. Třešničkou na dortu je pak prošívání kůže bílou nití táhnoucí se přes celý středový tunel a palubní desku. Nezbytnou a nudnou teorii máme tedy za sebou a nastal čas usednout za volant a probudit osmiválec k životu.

Řada Šest je vybavena aktivními tlumiči Dynamic Damper Control díky nimž přibyl do klasické sestavy systému Dynamic Drive Control obsahující Comfort, Normal, Sport a Sport + také režim Comfort +, jež je ideální zejména do města. Jízda v tomto režimu je však již hodně plavná a auto se naklání až moc. Osobně jsem tento režim aktivoval jen jednou a už se k němu nevracel, což neznamená, že někomu vyhovovat nebude. Režim Comfort ubere jen minimum pohodlí, ale auto se začíná chovat jako BMW. Ideální je pak pro normální jízdu kompromisní režim Normal, kdy se auto chová velmi poslušně, podvozek reaguje výborně, reakce na plyn není přehnaně utlumená a motor funguje ve středním spektru otáček. Sport už znamená citelné ztvrzení a do vozu začnou pronikat informace o nerovnostech vozovky. Reakce na plyn je ostrá a motor se nebojí jít hodně vysoko. V tomto režimu navíc tuhne i řízení a Šestka si najednou uvědomí, že už není na nákupech v Pařížské ulici, ale na pořádné okresce, kde se může těšit na každou další zatáčku.

No a máme tady poslední režim Sport +, ve kterém Šestka dostává maniakální záchvat. Řízení a podvozek ztuhne ještě více a převodovka si při každém přeřazení brnkne o omezovač a krásně cukne. Zvuk osmiválce je v tomto nastavení naprosto úchvatný a šíleně návykový. Podvozek nezná náklony a ve stopě vykazuje výtečný grip. Čtyřkolka je typicky naladěna na preferenci zadní nápravy a je to znát. Na apexu můžete prudce na plyn, přední kola se zakousnou, zadek jde mírně stranou a šíleně rychle vystřelí vpřed. Převodovka ZF si zaslouží také ohromnou pochvalu, protože funguje skoro stejně dobře a rychle jako dvouspojka. Doporučuji ale řadit pádly, které divokou jízdu ještě více umocní. Jediná výtka jde směrem k řízení, které je díky čtyřkolce mdlé a nedodává potřebnou zpětnou vazbu. Občas je problém přesně trefit apex a vůz vyžaduje drobné korekce. Vše je ale o zvyku a po chvíli Vám to nebude činit velký problém.

I přes pohon všech kol Šestka nezná nedotáčivost. Mírné náznaky přicházejí až na samotném limitu, ale pak vůz stejně přejde v powerslide a vše je v pořádku.  Problémem je jen fakt, že limit přichází v tak závratných rychlostech, že Vám řidičák dříve umře strachy, než se na něj vůbec dostanete. Skvěle fungují i brzdy, které nekompromisně vyplňují celý obsah 18″ kol a mají velmi progresivní a nesmlouvavý účinek. Nicméně ubrzdit dvě tuny není plná sranda, na což je třeba vždy pamatovat. Při ostrém brzdění navíc auto poskakuje do směru a vyžaduje korekce volantem.

Osmiválec s mamutím krouťákem tlačí do sedáku kdykoli, nezná turbodíru a vydává nádherný zvuk, ale postrádá klasickou atmosferickou gradaci završenou výraznou špičkou. Katapult vpřed od volnoběhu je sice příjemný a udělá dojem na každou spolujezdkyni, ale pro opravdového řidiče se to stane po chvíli nudnou záležitostí. Jenže Šestka nechce být ultimativním sporťákem, k tomu tady máme 1M, takže jí to stejně hned odpustíte.  A jak je na tom vlastně spotřeba? Sportovní jízda znamená odlehčení o 25 litrů paliva každých sto kilometrů, ve městě se Šestka spokojí s dávkou kolem 14 litrů a mimo město v rámci předpisů už jen o nějakých 9. To je na čtyřkolku s tímto výkonem velmi příznivé.

Nová řada 6 je kombinuje dvě auta v jednom. Z luxusního GT brouzdajícího riviéry a uličky v centrech se během okamžiku umí stát nesmírně rychlý sportovní stroj. V porovnání s konkurencí typu Mercedes-Benz CLS, AUDI A7 nebo třeba Jaguar XK je Šestka jasným vítězem díky fenomenálnímu motoru, kombinaci komfortu, prémiového zpracování, image a vytříbeným jízdním vlastnostem.

Plusy

  • Vzhled a image
  • Komfort
  • Dynamika a pružnost motoru
  • Zvuk
  • Kvalita zpracování
  • Podvozek a pohon všech kol s preferencí zadní nápravy
  • Automatická převodovka

Minusy

  • Řízení
  • Cena příplatkové výbavy
  • Stísněný interiér

Cena v základní výbavě: 2 322 500,- Kč

Cena v testované výbavě: 3 106 800,- Kč

Základní výbava:

Airbagy pro řidiče a spolujezdce, boční airbagy pro řidiče a spolujezdce, aktivní opěrky hlavy vpředu, antiblokovací brzdový systém (ABS) včetně CBC (Cornering brake control), brzdový asistent, nárazový senzor, dvoutónové akustické výstražné zařízení, dynamická kontrola stability (DSC) včetně asistenta pro rozjezd do kopce, dynamická kontrola trakce (DTC), integrovaná ochrana proti bočnímu nárazu, systém ochrany pro případ převrácení vozu, varovný trojúhelník a lékárnička, nemetalický lak, vyhřívaná, elektricky nastavitelná vnější zpětná asferická zrcátka včetně funkce sklopení, vnější zpětná zrcátka v barvě vozu, chromované ozdobné okenní lišty, přední ozdobná maska vstupu vzduchu hliníková matná s chromovaným rámečkem, 18″ kola z lehké slitiny “Double-spoke 234″, 8 J x 18 / pneumatiky 245/45 R18, dojezdové pneumatiky “Runflat” včetně indikátoru poklesu tlaku, bezpečnostní šrouby kol, kůže “Dakota”, černé, vysoce lesklé prvky obložení interiéru, čalounění stropu v barvě antracitu, prahové lišty s chromovaným označením BMW, indikátor opotřebení brzdového obložení, odvětrávané přední a zadní brzdové kotouče, parkovací brzda s funkcí “Automatic hold”, elektromechanická, Servotronic, posilovač řízení s účinkem závislým na rychlosti jízdy, rekuperace kinetické energie, 8stupňová sportovní automatická převodovka Steptronic, kontrola jízdní dynamiky (Driving Dynamics Control) pro nastavení reakcí plynového pedálu, režimů převodovky účinku posilovače řízení a DSC, tempomat, vnitřní a vnější zpětná zrcátka s automatickým zacloňováním, uvítací osvětlení, dynamická brzdová světla, funkce zpožděného zhasnutí světlometů “Follow-me-home”, zadní mlhová světla integrovaná do hlavních světlometů, dešťový senzor a automatická aktivace světlometů při snížené viditelnosti, boční ukazatele směru jízdy s LED technologií, bi-xenonové světlomety, včetně vysokotlakých ostřikovačů a automatického nastavení sklonu světlometů, třetí brzdové světlo integrované do víka zavazadlového prostoru, vyhřívání sedadel řidiče a spolujezdce, elektrické nastavení sedadel řidiče a spolujezdce vcetně paměťové funkce, elektrické nastavení výšky a podélné polohy sedáku, sklonu opěradla a výšky hlavové opěrky, tříramenný multifunkční kožený volant, elektricky výškově a podélně nastavitelný sloupek volantu, 2zónová automatická klimatizace s rozšířenými funkcemi, termoizolační okna, velurové koberečky, tlačítko centrálního zamykání na středové konzole, Ovladač na středové konzole, 7 tlačítek pro přímou volbu (RADIO, CD, TEL, MAP, MENU, OPTION, BACK), elektronický imobilizér (EWS IV), elektricky ovládaná okna, osvětlení zavazadlového prostoru, nekuřácký paket, 12V zásuvka ve středové konzole, Personal Profile, uložení důležitých nastavení do paměti klíčku, vyhřívané trysky vstřikovačů, centrální zamykání včetně dvou dálkových ovladačů s integrovanými klíčky, tlačítko Start / Stop pro automatické startování a vypínání motoru, sluneční clony s držákem lístků, včetně osvětleného make-up zrcátka, sada nářadí, připojení AUX-In, displej s vysokým rozlišením (800 x 480 pixelů), palubní počítač, kontrolní systémy sledující stav vozu, indikátor servisního intervalu, 8 programovatelných tlačítek pro oblíbené funkce, HiFi systém, el. nastavitelná bederní opěrka pro řidiče a spolujezdce.

.

Technické údaje

Motor:
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 4395
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 300 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 600 / 1750 – 4500
Provozní vlastnosti:
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 4.8
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 16.5 / 8.3 / 11.3
Rozměry a hmotnosti:
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): 460 / -
Objem nádrže (l): 70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1920 / 430
Rozměr pneu: 245/45 R18
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz