TEST BMW 650i Cabrio – Mr. Boulevard
Jako první v České republice Vám přinášíme test nové generace řady 6 ve verzi Cabrio a prozatím v nejsilnější motorizaci 650i.
Nové BMW řady 6 Cabrio naplňuje nejvyšší nároky, které jsou v automobilovém světě kladené na estetiku, pečlivě naladěný cit pro sportovní jízdní projev, příkladný luxus a vzrušující vzhled. Mimořádně náročný segment prémiových 2+2 místných otevřených vozů si přímo žádá špičkové motory, nejpokrokovější technologie podvozku, stejně tak jako nejmodernější komfortní, komunikační, zábavné a bezpečnostní systémy. Nová Šestka musí zejména čelit protivníkům jako Mercedes-Benz SL a Jaguar XK – a do boje vyrazila opravdu s největším nasazením!
Široká a dlouhá kapota motoru, prostor pro posádku posunutý dozadu, dlouhý rozvor a nízký ponton karoserie jsou charakteristickými rysy designu otevřených vozů BMW. Také nové BMW řady 6 těmito rysy disponuje a zdůrazňuje je navíc také specificky navrženou plátěnou střechou s elegantními zadními sloupky. Ztvárnění ploch karoserie vytváří velmi dynamicky vyhlížející celek. S délkou 4894 mm je nové BMW řady 6 Cabrio o 74 mm delší než jeho předchůdce. Podobně je zvětšen také rozvor náprav, který nyní dosahuje 2855 mm. Současně s tím došlo k rozšíření vozu o 39 mm na 1894 mm, zatímco na výšku je novinka o 9 mm nižší, než tomu bylo u modelu, jejž nahrazuje (nyní má 1365 mm).
Interiér vozidla je asi tím nejlepším, co současná produkce BMW nabízí a konkurence v podobě již stárnoucího SL nemá adekvátní odpověď. Fanoušek mnichovské značky ocení především výraznou orientaci přístrojové desky na řidiče – ano, v plné kráse se vrátilo skvělé natočení středového panelu. Výborně je na tom také zpracování – interiér je pošit kůží v kombinaci s kvalitním měkčeným plastem. Hezký detail je táhnoucí se linie prošívané kůže od loketní opěrky přes středový panel až po výdech větrání u spolujezdce. Technologickou propracovanost a prvotřídní kvalitu interiéru také dokazuje přepracovaný displej standardně dodávaného ovládacího systému iDrive, který nezaměnitelně vystupuje z hlavního těla přístrojové desky a je lemován hliníkovým dekorem. Black Panel s budíky využívá plazmové technologie a promítá vám veškeré údaje přímo pod typické kulaté ukazatele. Samozřejmě nechybí ani head-up display pro větší bezpečnost a ještě větší komfort. V novém kabrioletu se představuje jeho další generace, pracující se širší paletou barev a trojrozměrnou grafikou s ostřejším obrazem. Samotnou kapitolou jsou pak sedadla potažená perforovanou kůží, nastavitelná do všech myslitelných směrů, vyhříváná a odvětrávána. Na pohled upoutá také design sedadel a nová tlačítka ovládání jejich nastavení, které působí daleko luxusněji než dříve. Zajimavým prvkem je také integrace bezpečnostních pásů přímo do sedadel. Celkový dojem tak přesahuje i vlajkovou loď BMW řady 7. Netřeba komentovat, jak ohromné zlepšení je to ve srovnání s předešlou generací řady 6…
Moderní a progresivní charakter nového BMW řady 6 Cabrio podtrhuje také mnoho specifických funkcí obsažených v konceptu BMW ConnectedDrive. Jedná se například o na přání dodávané asistenční prvky řidiče v podobě couvací kamery, systému Surround View, BMW Night Vision s rozpoznáváním osob nebo automatický parkovací asistent. Standardní výbavou je systém Drive Dynamic Control, umožňující řidiči zvolit si vlastní nastavení vozu. Na přání je naopak připraven systém Adaptive Drive, který spojuje elektronicky řízené tlumiče a aktivní stabilizátory omezující naklánění vozu v zatáčkách. Řízení s elektromechanickým posilovačem může být na přání doplněno dalším prvkem – Integrálním aktivním řízením.
Pod elegantní kapotou leží zážehový osmiválec 4,4 litru, jenž disponuje výkonem 300 kW/407 k mezi 5500 a 6400 min-1, jeho točivý moment 600 Nm vrcholí mezi 1750 a 4500 min-1. Jednotka je navíc přeplňována dvojicí turbodmychadel umístěnými mezi řadami. Turba vynikájí krátkou sací trakcí a rychlostí svých reakcí. Nové BMW 650i Cabrio je připraveno z klidu na 100 km/h zrychlit během 5,0 sekund, v rozjezdu ho až v rychlosti 250 km/h zastaví elektronický omezovač. I přes velmi nadstandardní dynamický potenciál se kombinovaná spotřeba podle EU s hodnotou 10,7 l/100 km (CO2: 249 g/km) drží na velmi nízké hodnotě.
Nová osmistupňová sportovní samočinná převodovka zajišťuje kombinaci rychlosti řazení a komfortu, které jsou dány především minimalizovaným prokluzem hydrodynamického měniče. Pokrokové uspořádání vnitřních částí převodovky zaručilo, že osm rychlostních stupňů přináší větší celkové rozpětí převodových poměrů a současně také jejich optimálnější vzájemné navázání. Tyto vlastnosti přinášejí nejen sportovnější jízdní projev, ale také přispívají ke snížení spotřeby při běžné jízdě. Kromě samočinného módu může řidič řadit také pomocí pádel umístěných na zadní straně volantu.
Nová Šestka je vybavena také silným zastoupením technologií z programu BMW EfficientDynamics. Mezi použité prvky patří například systém regenerace kinetické energie, elektrický posilovač řízení (EPS), parametricky podle potřeby řízené příslušenství motoru, inteligentní konstrukce s důrazem na minimalizaci hmotnosti či pneumatiky se sníženým valivým odporem.
Přední náprava s dvojitými příčnými rameny i zadní integrální víceprvkový závěs jsou vyrobené z hliníkové slitiny. Základní nastavení podvozku je naladěno tak, aby vyhovoval řidičům se sportovními požadavky, ale současně byl připraven citlivě absorbovat nerovnosti vozovky i při vysokých hodnotách příčného zrychlení. Tlumiče s elektronicky řízenou charakteristikou se dokáží každé 2,5 ms aktivně přizpůsobit nejen danému povrchu vozovky, ale také jízdnímu stylu řidiče a jeho požadavkům. Aktivní stabilizátory účinně přispívají k omezení naklánění karoserie nejen v rychlých zatáčkách, ale také při náhlých vyhýbacích manévrech.
Tak tolik k vyčerpávající teorii (6 F12 je novinka a tak bylo nutné shrnout její technickou stránku) a pojďme se podívat na to, jak si toto velké cabrio vede v praxi. V ruce držím velký key-less klíč s chromovým dekorem a zírám na černý objekt stójící opodál. Obcházím vůz ze všech stran a nemůžu se na něj vynadívat – BMW nový model přepracovalo opravdu do posledího šroubku a nutno říci, že odvedlo skvělou práci! Nová Šestka kombinuje vytříbenou eleganci s nádechem sportovna. Zadní světlomety jsou uměleckým dílem a obrovské, široké koncovky výfuků budí respekt. Přední část si bere to nejlepší ze současného designového směru značky a světlomety zároveň mírně odkazují na předešlou generaci. Díky snížené výšce a širšímu rozvoru je tak 650i Cabrio prostě úchvatně vypadající automobil. Skvělou zprávou je, že vůz vypadá dobře i se střechou. Právě originální řešení střechy s protaženými zadními sloupky a plynule se snižující střechou dodává tomuto modelu nezaměnitelnou eleganci, která je srovnatelná s vozy kupé. Zadní sklo s vyhříváním je umístěné svisle a lze jej otvírat nezávisle na pozici střechy.
Kompletní otevírání a zavírání střechy se aktivuje pomocí spínače umístěného na středovém panelu. V kombinaci se systémem komfortního přístupu lze střechu ovládat také pomocí tlačítka na dálkovém ovladači. Otevření střechy trvá 19 sekund, zatímco zavření 24 s. Obě tyto činnosti lze provádět až do rychlosti 40 km/h.
Když jsem se dostatečně pokochal zvenku, přišla pro mé smysly další rána – interiér! Po usednutí dovnitř se totiž cítíte jako v nejluxusnějším apartmánu s nejvyspělejší technologií. BMW si zaslouží obrovskou pochvalu, protože tento interiér válcuje konkurenci i mimo segment luxusních coupe a cabrioletů a předčí i zavedené luxusní limuzíny. V sedadlech okamžitě nacházím ideální pozici a s jistou dávkou očekávání mačkám tlačítko START – Šestka ihned naskočí a vydá ze sebe výrazný hluboký výkřík, motor se ústálí na volnoběhu a příjemně bublá. Vypadá to, že v Mnichově se snažili pořádně využít zvukový potenciál osmiválce a doplnili ho adekvátním naladěním výfuků.
Zařazuji a vyjíždím do města. Venku je 28 stupňů, naprosté azzuro, střecha je tam, kde má být – dole a Šestka si jen tak pobrukuje hluboký tón a plavně se proplétá ulicemi města. I na velkých kolech a širokých gumách je ideálně komfortní a sedačky jsou tak příjemné, že si s tímto autem dokáží představit cestu přes celou Evropu a zpět. Její působivý vzhled vytváří ohromný rozruch všude, kde se automobil ukáže. Lidé si můžou krky ukroutit, kluci zvedají ruce a ukazují, ostatní řidiči se smějí a dávají palce nahorů no a ženské pohlaví rovnou háže papírky s čísly do vnitř. 650i Cabrio je opravdový show car a za tímto účelem bylo také z jisté části navrženo, je to image a životní styl – vůz, který patří na luxusní bulváry Azurového pobřeží, Monte Carla, Miami a dalších slavných středisek.
Řízení je příjemně tuhé a poskytuje dostačující zpětnou vazbu, ale to nejlepší dřímá pod kapotou a čeká až mu dáte trochu napít – 4.4 litrový osmiválec dopovaný dvěma turbodmychadly je opravdu velmi potentní a na každý podnět plynového pedálu reaguje mamutím zátahem a když říkám mamutím, tak myslim monumentálně mamutím! 600 Nm je opravdu velká hodnota a luxusní cabrio se řítí dopředu jako smyslu zbavené a během toho navíc vydává naprosto neodolatelný zvuk, jaký může nabídnout pouze osmiválcová jednotka. Bez střechy je to navíc vše umocněné daleko více, než v uzavřeném automobilu.
Hned po motoru je výjímečná také osmistupňová převodovka ZF, která řadí bleskurychle a nedělá žádné chyby ani během městského provozu. V režimu sport navíc pustí motor do červených čísel a při přeřazení nechá motor krásně střelit do výfuku. Skvěle funguje i dvojice pádel, které konečně fungují tak, že má každé svou funkci – plus nebo mínus. Pochvalu také zaslouží podvozek, který zcela eliminuje náklony a díky možnosti nastavení tak můžete mít komfortní vůz nebo překvapivě agilní sportovní GT. I přes velké rozměry a vyšší váhu vůz skvěle sedí v zatáčkách a nerozhodí jej ani série vlásenek. Ve městě pak oceníte výbornou manévrovatelnost, skvělý rejd a výhled.
Nové cabrio řady šest je svěžím přírustkem do kategorie velkých 2+2 místných luxusních kabrioletů, kde navíc nabízí funkce a technologie, které konkurence zatím není schopna nabídnout. Díky elegantně-sportovnímu designu, luxusnímu interiéru a výbornému motoru se tak jeví jako jasná volba pokud o tomto druho vozidel uvažujete. Na škodu není ani plátěná střecha, která pomalu vymírá. BMW odvedlo skvělou práci!
Plusy:
– Design
– Zpracování a kvalita interiéru
– Podvozek a jízdní vlastnosti
– Osmiválcový motor a jeho zvuk
– Převodovka
– Řízení
– Image
– Výbava a použitá technika
– Dobrá manévrovatelnost
– Audio
– Sedadla
Mínusy:
- Vysoká pořizovací cena
– Vyšší spotřeba
.
« Pod pokličkou vývoje Audi R8 e-Tron Ferrari P4/5 Competizione v závodě na Nürburgringu »