TEST BMW 640xd Cabrio vs. Mercedes-Benz SL350
Léto je v plném proudu a láká ke svezení bez střechy třeba až na dalekou dovolenkovou destinaci. K intenzivnímu zážitku však potřebujete adekvátní stroj a také něco, co dokáže zdolat velké dálky s maximálním komfortem. Již desítky let hraje prim mezi velkými roadstery jen jedno jediné auto – Mercedes-Benz SL. Ten tu dnes máme a prověříme ho vedle konkurenční nabídky od BMW – řady 6 Cabrio. Aby to nebylo úplně banální, obě auta jsou naspecifikovaná dost rozdílně. BMW je šestiválcový diesel s pohonem čtyř kol, má místa pro čtyři lidi a plátěnou střechu, přičemž Mercedes je dvoumístný, pohání jej šestiválcový benzín pomocí zadních kol a nabízí pevnou skládací střechu. Co bude nakonec lepší volbou vzít na cestu do St. Tropez?
Letos je to už 60 let, co byl představen původní model SL a nová generace se může chlubit řadou technických inovací. Především se jedná o řešení problematiky ohledně hmotnosti vozu. Řada SL pokračuje v tom, co nastolil supersportovní model SLS, tedy v použití hliníkových slitin v co nejvyšší míře. To má za následek, že téměř 90% použitých plechů je vyrobeno z tohoto materiálu. Na zadní části vozu se také nešetřilo moderními konstrukčními řešeními, a díky tomu je celá z hořčíku a třešničkou na dortu je kompozitové víko kufru. Hmotnost vozu se nakonec zastavila na hodnotě 1685 kg, což sice není úplně oslnivá hodnota, ale na vůz této kategorie a hlavně velikosti to není vůbec špatné. A velikost SL skutečně vnímáte až při osobním setkání. Hned na první pohled zaujme výrazná maska ve stylu zmíněného SLS a od ní navazující prolisy pokračující přes nekonečně dlouhou kapotu až k rámu čelního skla z vysokopevnostní oceli. Přední světla předchozí generace nedovolovala kritiku, bohužel zde už by se místo našlo, ale tvarově odpovídají aktuální designové filozofii Mercedesu, takže proč ne, když fungují naprosto skvěle. Klasickým a velmi povedeným prvkem jsou boční výdechy za předními koly, jejichž ostře tvarované prolisy sahají až za dveře do zadních partií. Zde dominují, jak už bývá u modelu SL dobrým zvykem, rozsáhlé zadní svítilny, se kterými se v běžném provozu setkáte nejčastěji. Náš konkrétní kousek byl navíc vybaven paketem Edition 1, což znamená matně stříbrný lak, nárazníky a kola od AMG a kožený interiér.
Tento interiér je opravdu mistrovské dílo a dohání to, kde exteriér některými svými tvary mírně pokulhává. Černo-červená kombinace společně s hliníkovými dekory dává už při prvním usednutí pocítit velkou porci luxusu a pohodlí. Při konečné ceně vozu je velmi vysoká úroveň zpracování na místě. Při klasické výšce postavy okolo 180 cm ergonomii nelze nic vytýkat, a ani vyšší pasažéři zde nebudou mít žádný vážnější problém. Jestliže karoserie klade maximální důraz na snížení hmotnosti, zde se pro změnu maximalizuje pohodlí. Sedáky mají velmi dobré tvarování, které si můžete samozřejmě kompletně elektronicky upravit přesně na Vaši postavu, k tomu čtyři různé masážní funkce, vyhřívání i odvětrávání. Cestování zde je opravdu velmi příjemné i na delší vzdálenosti. Další funkcí sedadel, kterou velmi oceníte se staženou střechou, je Airscarf, tedy přívod teplého vzduchu zezadu na krk. Nechybí ani dostatečné množství odkládacích kapes a přihrádek. Objemnější předměty, které z jakéhokoliv důvodu nechcete nechat v zavazadlovém prostoru, se dají uložit za sedáky nebo do velmi prostorné loketní opěrky. Volant má naprosto ideální tvarování, průměr i tloušťku věnce a jeho používání je čistá radost. Přístrojová deska i středový panel jsou velmi přehledně členěny a veškeré ovládání je jednoduché a intuitivní. Pokud jste aspoň trochu technicky založení, nebudete mít s veškerým elektronickým ovládáním vozu problém a obejdete se i bez manuálu. Automatická převodovka 7G-TRONIC má tři možnosti nastavení (ECO, Sport, Manual) a její řadící páka je opět převzata od většího bratra SLS. Další technickou “vychytávkou” je panoramatická střecha Magic Sky Control, kde pouhým stisknutím tlačítka ovládáte jestli má být její sklo čiré nebo zatmavené. Skvělé audio Harman Kardon Logic7 se subwoofery v podlaze dotváří povedený celek.
S klidným srdcem teď můžu říci, že pokud máte v hledáčku cabrio, pro které je prioritou luxus a váš komfort, je šestkové BMW ideální volbou. Není nejlevnější, ale nabízí ohromnou výbavu, úsporný dieselový motor (nebo šíleně silný osmiválec spalující benzín) a také použitelné zadní sedáky. O tom si takový Mercedes-Benz SL může nechat jen zdát. Stejně jako Porsche 911 Cabrio… Když nad tím tak přemýšlím, segment velkých GT Cabrioletů je opravdu úzký – můžete si pořídit Bentley, Maserati, Ferrari… ale to jsme v úplně jiné cenové relaci. Konkurence pro toto BMW tak opravdu je jen SL a 911. Jakkoli jsou otevřené vozy krásné (až na pár francouzských), tak BMW řady 6 přidává ještě několik “wow” navíc. Je prostě nádherné ze všech stran. Nazval bych ho klidně jako sochu na kolech, umělecké dílo. A jo, vím, že design je subjektivní, ale v testech popisuji své pocity, ne cizí. Ať jsou současné BMW jakkoli kontroverzní, Šestce se nedá upřít to, že je nejkrásnějším vozem v portfoliu značky.
Nízká stavba těla, dlouhá karoserie s výrazným bočním prolisem, extrémně skloněné čelní okno a široký postoj…mmmm! Tmavě modrá barva a vícepaprskové 20″ kola Individual posouvají naši Šestku ještě výše. A uvnitř je to snad ještě lepší. BMW na současných interiérech opravdu zapracovalo a kombinace luxusu, dokonalé ergonomie, perfektního zpracování a skvělého designu dělá z tohoto vozu místo, kde budete chtít trávit hodně času. Dostává mě středový tunel přecházející plynule do palubní desky, navíc obšitý kůží s krásným stehováním. Program BMW Individual se dotýká zejména interiéru a tak náš kus vypadá opravdu úchvatně a ruku v ruce je i stejně nepraktický. Sedadla, středový tunel a dekory palubní desky jsou v čistě bílé kůži, stejně jako dekor volantu. Vypadá to skvostně, ale po hodině jízdy (po celodenním čištění) je vše špinavé a ošahané. Sedadla se navíc špiní i od textilu, který pouští barvu vždy. Ve výsledku se tak budete v autě bát hýbat a na cokoli šáhnout. Naštěstí je jenom na vás, jakou kombinaci si vyberete. Tuto rozhodně doporučit nemůžu, už jen vzhledem k tomu, že 6 Cabrio je cestovní GT a ne víkendový sporťák.
Tomu odpovídá i fakt, že BMW nabízí i dieselovou verzi. To u Mercedesu ani Porsche nenajdete. Navíc v kombinaci s pohonem všech kol xDrive. Asi to nezní jako recept na ideální cabrio, jenže nezapomínejte, že na trhu neexistují lepší naftové motory a tak žádné “kadlakadla” vás při stažené střeše obtěžovat nebude. Naopak motor zní v otáčkách až podezřele benzínově. Pod kapotou tedy “dřímá” celohliníkový třílitrový, dvěma turby přeplňovaný naftový šestiválec. Ten je navíc výlučně spojen s fenomenální automatickou osmistupňovou převodovkou ZF. Výkon motoru se zastavil na hodnotě 230 KW (313 koní) a točivém momentu 630 Nm. Ten je k dispozici hned od volnoběžných otáček. Pokud vám ještě čelist nespadla dostatečně hluboko, tak věřte, že po zjištění času, za který se 640d dostane na stovku, Vám spadne až na zem. Trvá to totiž 5.4 sekundy, což je na těžký naftový cabriolet opravdu úchvatná hodnota, která ještě nedávno patřila do říše opravdu sportovních vozů…
Pod kapotou Mercedesu máme menší atmosférický šestiválec o objemu 3.5 litru, s výkonem 306 koní při 6500 ot./min a točivým momentem 370 Nm při 3500 – 5250 ot./min. Tento motor je zcela nový a i při hmotnosti vozu 1685 kg nabízí v běžném provozu velmi dobrou dynamiku. Kámen úrazu ale přichází, když se chystáte opravdu sportovat a dostávat z motoru maximum. Zátah motoru a jeho nástup zkrátka není tak ztrhující, jaký bych od sportovního roadsteru s cenovkou bezmála 3,5 milionu korun čekal. I když popravdě se není ani čemu divit, jelikož tohle dávají jasně najevo už popsané papírové hodnoty výkonu a hmotnosti. 306 koní zkrátka není až tak mnoho, ale tady jsou opravdové kvality někde jinde. Kompromis mezi sport vs. komfort se povedl nalézt opravdu dobře. Motor totiž dokáže nabídnout opravdu skvělou spotřebu. Při povoleném dálničním tempu a běžné jízdě mimo město se dá cestovat za 7,5 l/100 km. Město zvládá v průměru okolo 10 l/100 km. Svižná jízdá plná předjížděcích manévrů znamená 11 až 15 l/100 km podle toho, jak moc máte těžkou nohu, a při opravdu sportovní jízdě už Vám palubní počítač reálnou spotřebu neukáže, takže není potřeba se jí zatěžovat. Další věc, kterou motor umí skvěle, je roadsteru odpovídající atmosféra. Zvuk je naprosto úžasný a jeho mechanická symfonie ve vyšších otáčkách vás nikdy neomrzí.
Testovací týden bohužel provázela řada komplikací zapříčiněných i deštivým počasím, takže jsem si vozy nemohl užít podle mých představ. Naštěstí se ale několik slunečných dní pro výlety s větrem ve vlasech našlo, a tak vznikl prostor pro skvělou srovnávací vyjížďku. Trasu jsme zvolili po okreskách zlínského kraje, kde se střídaly rychlé úseky s technickými a rozbitý asfalt s novým kobercem. Zkrátka ideální podmínky na vyzkoušení sportovních schopností obou vozů.
Naši dvoučlennou kolonu vedlo BMW – Zbaven zodpovědnosti za nájezdovou rychlost do zatáček a s vyklizenou cestou od široké 640d, jsem si mohl SL skutečně užívat. Jeho agilitu a nesmírnou chuť zrychlovat z každé zatáčky, poslouchat úžasný řev vytočeného atmosférického šestiválce a soustředěnost směřovat hlavně na chování podvozku a odskakování vozu na nerovnostech. Nečekal bych, že se do něj tak zamiluji zrovna tady, na místech, kde by ho i sám výrobce očekával pouze při nejnutnějších, životně důležitých přesunech. Když se povrch zlepšil, začali jsme se lehce klouzat, jenže ne jen já s mou milovanou přítelkyní v SL 350. U zadokolky s motorem vepředu a výkonem přes 300 koní powerslide nikoho nepřekvapí, ale sledovat před sebou téměř dvoutunový kabriolet s pohonem všech kol, jak v powerslidu odjíždí ze zatáčky je skutečný zážitek!
V půli cesty jsme si auta vyměnili a tohle všechno mohlo začít nanovo. BMW dalo také jasně najevo už od prvních metrů, že rozhodně není žádné ořezávátko. Geniální dvakrát přeplňovaný třílitr zní tak surově, že se mi ani nechtělo věřit, že je to nafta a byla radost ho točit až k maximu výkonu. Mamutí točivý moment zadupával do země váhový rozdíl oproti SL 350 a 640d se drala za každým přeřazením s obrovskou chutí. Původně jsem chtěl zvolit opatrný přístup, abych si auto pořádně osahal, ale bylo to naprosto bezpředmětné. Porce gripu je za každé situace v 640d xDrive tak velká, až mi zůstával rozum stát z toho, co jsem před chvílí viděl zpoza volantu Mercedesu. Na uskákané okresce je 640d vzhledem k pohonu všech kol klidnější, čitelnější a celkově uživatelsky přívětivější, ale pořád dokáže nabídnout dostatek zábavy a nasazení.
Jízdav SL350 spolu skvěle kloubí pohodlí i možnost sportovního svezení. Elektromechanické řízení je naladěné s dostatečným, příjemným odporem a dokáže zprostředkovat informace od předních kol tak, aby jste měli vždy přehled, co se s nimi aktuálně děje. Podvozek má dvě možnosti nastavení, tedy Sport a Comfort. Zde se opakuje stále ta samá písnička. Sport zkrátka nemá na českých silnicích moc možných využití. Hodí se na táhlé úseky s kvalitním asfaltem, ale těch u nás moc nenajdete. Comfort je i pro sportovní jízdu naprosto dostačující a na nekvalitním porvchu funguje skvěle. Dokáže výborně tlumit nerovnosti, ale přitom nepřipouští žádné znatelnější náklony karoserie. S naladěním tohoto režimu podvozku jsem byl opravdu velmi spokojený. Jízda na všemožných typech a površích silnic je v SL vždy na vysoké úrovni. Brzdy mají příjemný nástup a dají se dobře dávkovat. I při ostré jízdě jsem se na ně mohl vždy spolehnout. Ve chvílích, kdy máte čas věnovat se pouze řízení, správnému řazení a sledování hranice gripu, je vůz pořád dostatečně jistý. I výkon je v těchto případech naprosto dostačující a nemusíte se bát překoňované bestie pod kapotou, která Vás přetočí v každé druhé zatáčce, pokud řídíte hlavou. V opačném případě máte zaděláno na problém, jelikož při vypnutém ESP dokáže SL na uskákané silnici, a nejen zde, při každém neurvalém použití plynu protáčet zadní kola a vytrestání amatérů za volantem může být mnohem rychlejší než si myslíte. Řízené smyky plynem jdou zvládat, ale jeho dávkování není tak jednoduché, jako v případě menšího SLK. Proto bych doporučoval ESP na okreskách vůbec nevypínat, jelikož i jeho nastavení je zde na výbornou. Není v žádném případě tak tragické a zpomalující, jako u běžných osobních vozů, dovolí kvalitní svezení a při správném zacházení i mini powerslidy na výjezdech ze zatáček. Zkrátky si i s ním užije zábavu za volantem při mnohem menších nárocích na pozornost a zkušenosti řidiče, potažmo na Vaši peněženku. Převodovka není z nejrychlejších, ale její reakce jsou v manuálním i automatickém režimu naprosto dostačující.
Motor v 640d reaguje na plyn okamžitě a nechá se točit do vysokých otáček, kde mu výrazně neupadá dech. V dnešní době od auta nečekám extra komunikativní řízení a zpětnou vazbu, ale toto auto by si ji vyloženě zasloužilo. Sport + režim sice řízení přitvrdí, ale stále netuším, co se s předními koly přesně děje, což pro sportovní jízdu není dobré. Tím se dostáváme k podvozku, který je v rámci pohonu všech kol řádně přitvrzený, i když nemá M paket. Výsledkem je, že ničí opravdovou komfortní jízdu. Je totiž dost uskákaný a občas i hlučný na příčných nerovnostech. BMW se asi nikdy nenaučí ideální kompromis mezi sportovností a pohodlím. Pozitivní věci je však grip, který podvozek poskytuje při ostré jízdě. Šestka drží jako přilepená a je velmi těžké ji na suché silnici rozhodit. Když už jí do driftu dostanete, tak se můžete spolehnout na skvělou ovladatelnost a trakci. xDrive také posouvá rychlosti driftů do závratných výšin. A co se týká jízdy bez střechy? Šestkové cabrio je vybaveno skleněným výsuvným deflektorem, který lze ovládat tlačítkem a nastavovat jeho výšku. Skloněné přední okno stále vyčnívá nad hlavy cestujících a tak do vozu vane jen příjemný vánek. Se staženou střechou se dá bez problémů jezdit i v dálničních rychlostech. A kroucení karoserie? Nezaznamenal jsem ani při opravdu sportovní jízdě.
Šestku Cabrio považuji za ideální auto na cesty napříč Evropou nebo pro pohodlné a stylové dojíždění do práce. Exteriér i interiér jsou umělecká díla a pokud jim podlehnete, tak uděláte správně. Naftový šestiválec se zdá být logickou volbou v poměru výkon/spotřeba a nemám důvod jej nedoporučit. Jako celek je tento vůz naprosto famózní. SL 350 je opravdu dotažené auto, hrdě prezentuje vynikající německé zpracování a výborně kombinuje to, co se některým jiným přes veškerou snahu nikdy nepovede, tedy sportovní použití a vysoký komfort. Není nejrychlejší, není ani nejpohodlnější, ale bude Vás bavit téměř za každé situace. Nevýhodou vozu je tedy snad pouze vysoká cena, protože za necelých 3,5 milionu korun se dají vybrat i jiné německé varianty stejné nebo i lepší kvality, a tak hlavním problémem SL 350 bude právě existence BMW 640d cabrio. Já bých však volil jednoznačně BMW pro lepší a všestrannou použitelnost a subjektivně také za lepší design a kvalitu interiéru.
Technické údaje Mercedes-Benz SL350
Motor: | |
---|---|
Typ motoru: | zážehový |
Válce / ventily: | 6 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 3498 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 225 / 6500 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 370 / 3500 – 5250 |
Provozní vlastnosti: | |
Maximální rychlost (km/h): | 250 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 5.9 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 9.3 / 5.4 / 6.8 |
Emise CO2: | 159 |
Rozměry a hmotnosti: | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 241 / 381 |
Objem nádrže (l): | 65 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1685 / 380 |
Rozměr pneu: | 255/35 R19, 285/30 R19 |
Technické údaje BMW 640xd Cabrio
Motor: | |
---|---|
Typ motoru: | přeplňovaný vznětový |
Válce / ventily: | 6 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 2993 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 230 / 4400 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 630 / 1500 – 2500 |
Provozní vlastnosti: | |
Maximální rychlost (km/h): | 250 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 5.4 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 6.9 / 4.9 / 5.7 |
Emise CO2: | 149 |
Rozměry a hmotnosti: | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 460 / 1265 |
Objem nádrže (l): | 70 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1865 / 495 |
Rozměr pneu: | 245/30 R20, 275/30 R20 |
.
« První jízda: BMW řady 5 po faceliftu Suzuki odhalilo facelift Swiftu »