Test BMW 640d xDrive Gran Turismo. Hezčí, pohodlnější a schopnější
Možná je nové názvosloví BMW matoucí, ale věřte, že 6 GT (Gran Turismo) je nástupcem řady 5 GT, která tento segment formovala. Řada 6 se tak v současnosti omezuje pouze na odcházející Gran Coupé a právě nové Gran Turismo. Cabrio a coupé se už nevyrábí a i čtyřdveřák pomalu končí, nástupce je zatím nepotvrzený a v Mnichově sází na řadu 8. Nicméně i 6 GT, stejně jako dříve pětka, stojí na platformě řady 7 a vlastně se tak jedná o její stylovější ekvivalent. Cenově je přitom přesně mezi modely 5 a 7.
V nové generaci auto vypadá mnohem lépe, zbavilo se oteklé neforemné zádě a zlepšil se i pohled z boku, kdy je prosklená část automobilu mnohem elegantnější. Docela dost se mi auto líbí a budilo pozornost i u ostatních účastníků provozu. Nemusíte se ale bát, neutrpěl tím vnitřní prostor, pořád je to abnormálně veliký vůz. Jeden zásadní rozdíl tu ale je – kvůli hezčímu designu vzalo za své dvojité otvírání zavazadlového prostoru. Otázkou je, kolik majitelů 5 GT to reálně využívalo. Novinka je tak výhradně liftback s kufrem nabízejícím 610 litrů.
Uvnitř se nová generace může pyšnit opravdu nádherně provedeným interiérem. Na první pohled možná působí stroze a klasická architektura BMW neoriginálně, ale zpracování je naprosto dokonalé a je tu spousta perfektně provedených detailů. Ergonomie je samozřejmě již zcela tradičně bezchybná. Moc se mi líbí nový design tříramenného volantu, který se navíc úžasně drží. Nově je provedený i volič osmistupňové převodovky a ovladač iDrive s touchpadem. Oba prvky jsou jednoduše skvělé.
Kaplička budíků je nahrazena TFT displayem s hezkou grafikou ukazatelů, která mění tvář dle zvolených jízdních režimů. Nechybí adaptivní tempomat, modernizovaný head-up display, aktivní udržování v pruzích, připojení na internet, špičkové ambientní podsvícení a tak dále. Pochvala putuje i k nové generaci infoteinment systému, který dostal nové grafické rozhraní, spoustu funkcí navíc a ultra rychlý procesor, díky kterému je odezva systému opravdu okamžitá. Mezi nejzajímavější nové funkce jistě patří ovládáni gesty, kdy rukou z jakékoli vzdálenosti ovládáte systém bez nutnosti dotyku. Možná je to malichernost, ale funguje to brilantně.
Mezi velké inovace patří i samotný klíč od auta s displayem, kterým můžete na dálku ovládat a kontrolovat nastavení a stav svého auta, nechat si ho vyhřát nebo naopak vychladit. A také lze jeho pomocí auto na dálku vyparkovat a zaparkovat. To je featura, která budí opravdový rozruch. Ať už z hlediska materiálů nebo ergonomie, nenašel jsem za týden nic, co by mi byť jen trochu vadilo. Základ v řadě 7 se projevuje také na vnitřním prostoru, který je jednoduše obrovský. Vzadu se pohodlně natáhnou i dlouháni a ještě jejich hlava spočine na opěrkách s polštářky.
BMW novou 6 GT vybavilo také zcela novým adaptivním vzduchovým podvozkem (standardně jsou měchy jen na zadní nápravě, za příplatek na obou), který se sám přizpůsobuje aktuální situaci před vozidlem. Snímá povrch vozovky, sleduje váš jízdní styl a podle GPS umí načíst, co ho čeká na trase. Můžete samozřejmě volit i manuální režimy, nebo si jej zcela přizpůsobit, ale ten adaptivní se mi zamlouval nejvíc. Auto okamžitě reagovalo na jakoukoli změnu a jezdilo naprosto fantasticky. Připlatit si (Executive Drive za 105.000 Kč) můžete i za aktivní stabilizátory, které komfort ještě dále vylepšují.
Díky chytrému podvozku umí toto pětimetrové auto projíždět zatáčky s velkým nasazením. Tomu napomáhá i pohon xDrive, který poskytuje obrovskou porci trakce. Grip pětimetrového auta tak bere dech a občas jsem se přistihl, že s ní letím na okresce zatáčky v rychlostech, ve kterých by některá obyčejná auta dávno opouštěla cestu a šla si pokecat s první třešní v okolí. Žádné drama, jen maximální přilnavost a rychlost. Tady musím zmínit další důležitý aspekt – 6 GT může být vybaveno natáčecí zadní nápravou, která může za kouzla v zatáčkách. Je až neskutečně agilní.
Jízdní komfort je jedním slovem špičkový a na maximální možné úrovni. Vzduchový podvozek nestíhá až na opravdu ostrých nerovnostech, ale to už narážím na principiální omezení. Komfortu dopomáhá i skvělé odhlučnění interiéru a výborná převodovka ZF, která je stále nejlepším měničovým automatem na trhu. Oproti minulé generaci je to obrovský skok kupředu.
Pod kapotou testované verze tluče dvakrát přeplňovaný třílitrový šestiválec 40d, který dosahuje výkonu 235 kW a kroutícího momentu 680 Nm. To jsou opravdu slušné hodnoty a tento mastodont dokáže dosprintovat na stokilometrovou rychlost za 5.2 sekundy. Zátah motoru je v reálném světě obdivuhodný, monumentální a auto působí velmi rychle. Vlastně nepůsobí, ono zatraceně rychlé je! Předjíždění je otázkou pár vteřin a rovinky mezi zatáčkami jsou pokořeny ihned. A spotřeba? Žádné drama. Dynamicky se dá jezdit kolem 10 litrů a pokud zvolníte, není problém jezdit lehce pod 7 litrů.
Asi se ptáte, zda má vůz vůbec nějakou chybu. Dá se namítat, že ani po výrazné odtučňovací kůře stále nepatří mezi nejkrásnější auta světa, ale vnitřní prostor a komfort vám na to dá hned zapomenout. Je praktičtější a prostornější než řada 7 a nabízí fascinující jízdní výkony. Jen cena samozřejmě odpovídá a za 640d xDrive Gran Turismo dáte bez dalších příplatků 1 969 500 korun. Výbava navrch se potom u testovaného vozu vyšplhala na bezmála 600 tisíc korun.
Plusy
Zpracování interiéru
Komfort
Dynamika a pružnost motoru
Jízdní vlastnosti
Pokrokové technologie
Pohon všech kol s preferencí zadní nápravy
Automatická převodovka
Minusy
Cena příplatkové výbavy
« Policie si nakonec nechá elektrické BMW i8 déle. Vůz dostane i záznamové zařízení Grand Veteran zahájení sezóny 2018. Unikátní výstava veteránů v Praze »