TEST BMW 640d xDrive Cabrio Individual – Umělecké dílo
Ještě než se pochmurný podzim projevil naplno, strávil jsem týden plný slunce za volantem skvostného BMW 640d xDrive v unikátním provedení z divize BMW Individual. Hned co jsem klíče vrátil, začalo pršet a lepší už to nebude. Možná test otevřeného vozu v toto období působí nepatřičně, ale pokusím se vás navnadit k tomu, abyste s prvním jarním sluníčkem navštívili nejbližšího dealera mnichovské značky a toto auto si objednali. Uděláte dobře, vlastně nejlépe.
Segment otevřených automobilů je mému srdci velmi blízko a letos jsme vám na českém internetu nabídli nejvíce testů topless plechových krásek. S klidným srdcem teď můžu říci, že pokud máte v hledáčku cabrio, pro které je prioritou luxus a váš komfort, je šestkové BMW ideální volbou. Není nejlevnější, ale nabízí ohromnou výbavu, úsporný dieselový motor (nebo šíleně silný osmiválec spalující benzín) a také použitelné zadní sedáky. O tom si takový Mercedes-Benz SL může nechat jen zdát. Stejně jako Porsche 911 Cabrio… Když nad tím tak přemýšlím, segment velkých GT Cabrioletů je opravdu úzký – můžete si pořídit Bentley, Maserati, Ferrari… ale to jsme v úplně jiné cenové relaci. Konkurence pro toto BMW tak opravdu je jen SL a 911. Jakkoli jsou otevřené vozy krásné (až na pár francouzských), tak BMW řady 6 přidává ještě několik “wow” navíc. Je prostě nádherné ze všech stran. Nazval bych ho klidně jako sochu na kolech, umělecké dílo. A jo, vím, že design je subjektivní, ale v testech popisuji své pocity, ne cizí. Ať jsou současné BMW jakkoli kontroverzní, Šestce se nedá upřít to, že je nejkrásnějším vozem v portfoliu značky.
Nízká stavba těla, dlouhá karoserie s výrazným bočním prolisem, extrémně skloněné čelní okno a široký postoj…mmmm! Tmavě modrá barva a vícepaprskové 20″ kola Individual posouvají naši Šestku ještě výše. A uvnitř je to snad ještě lepší. BMW na současných interiérech opravdu zapracovalo a kombinace luxusu, dokonalé ergonomie, perfektního zpracování a skvělého designu dělá z tohoto vozu místo, kde budete chtít trávit hodně času. Dostává mě středový tunel přecházející plynule do palubní desky, navíc obšitý kůží s krásným stehováním. Program BMW Individual se dotýká zejména interiéru a tak náš kus vypadá opravdu úchvatně a ruku v ruce je i stejně nepraktický. Sedadla, středový tunel a dekory palubní desky jsou v čistě bílé kůži, stejně jako dekor volantu. Vypadá to skvostně, ale po hodině jízdy (po celodenním čištění) je vše špinavé a ošahané. Sedadla se navíc špiní i od textilu, který pouští barvu vždy. Ve výsledku se tak budete v autě bát hýbat a na cokoli šáhnout. Naštěstí je jenom na vás, jakou kombinaci si vyberete. Tuto rozhodně doporučit nemůžu, už jen vzhledem k tomu, že 6 Cabrio je cestovní GT a ne víkendový sporťák.
Tomu odpovídá i fakt, že BMW nabízí i dieselovou verzi. To u Mercedesu ani Porsche nenajdete. Navíc v kombinaci s pohonem všech kol xDrive. Asi to nezní jako recept na ideální cabrio, jenže nezapomínejte, že na trhu neexistují lepší naftové motory a tak žádné “kadlakadla” vás při stažené střeše obtěžovat nebude. Naopak motor zní v otáčkách až podezřele benzínově. Pod kapotou tedy “dřímá” celohliníkový třílitrový, dvěma turby přeplňovaný naftový šestiválec. Ten je navíc výlučně spojen s fenomenální automatickou osmistupňovou převodovkou ZF. Výkon motoru se zastavil na hodnotě 230 KW (313 koní) a točivém momentu 630 Nm. Ten je k dispozici hned od volnoběžných otáček. Pokud vám ještě čelist nespadla dostatečně hluboko, tak věřte, že po zjištění času, za který se 640d dostane na stovku, Vám spadne až na zem. Trvá to totiž 5.4 sekundy, což je na těžký naftový cabriolet opravdu úchvatná hodnota, která ještě nedávno patřila do říše opravdu sportovních vozů…
Jak je tomu u bavoráckých dieselů navíc zvykem, zcela je mu cizí pojem jako turbo díra, nebo nekultivovaný chod a zvuk. Motor má chuť jít do otáček a táhne naprosto monumentálně. V nízkých otáčkách o něm pro změnu vůbec nevíte. Odhlučnění kabiny je dokonalé. Zajímal by mě mnichovský recept, protože lepší diesely prostě neexistují. Jakmile vás rychlá jízda a mohutná akcelerace přestane bavit (což nepřestane), tak stačí zvolnit a třeba při rychlosti 100 km/h točí motor pouze 1.400 otáček. 640d se svou hmotností přesahující 1900 Kg exceluje i ve spotřebě. V běžném kombinovaném provozu, ani svižnou jízdou nepřekročíte hranici 9 litrů a ve městě pojedete mezi 9 a 10. Na dálnici při rychlosti 130 si řekne o 7 litrů nafty na sto kilometrů. To je na takto rozměrné a silné auto opravdu špičková hodnota. Pojďme usednout a prohnat tuto krásku…
Ideální pozici za volantem nacházím hned, co se usadím do nádherných a skvěle tvarovaných sedadel. Všechny ovládací prvky jsou ideálně rozmístěny a okamžitě dosažitelné. Středová konzole mě těsně obklopuje a je natočena směrem k řidiči. V tomto BMW nemá konkurenci.
Startuji naftový šestiválec a ihned oceňuji jeho rychlost naskočení a kultivovanost. Na joysticku volím Drive a vyjíždím zjistit, jestli jezdí stejně dobře, jako vypadá. Akcelerace dieselového agregátu s mamutím krouťákem je naprosto strhující, stejně jako jeho zvukový projev, který se opravdu až nápadně blíží benzinovým ekvivalentům. Motor reaguje na plyn okamžitě a nechá se točit do vysokých otáček, kde mu výrazně neupadá dech. V dnešní době od auta nečekám extra komunikativní řízení a zpětnou vazbu, ale toto auto by si ji vyloženě zasloužilo. Sport + režim sice řízení přitvrdí, ale stále netuším, co se s předními koly přesně děje, což pro sportovní jízdu není dobré. Tím se dostáváme k podvozku, který je v rámci pohonu všech kol řádně přitvrzený, i když nemá M paket. Výsledkem je, že ničí opravdovou komfortní jízdu. Je totiž dost uskákaný a občas i hlučný na příčných nerovnostech. BMW se asi nikdy nenaučí ideální kompromis mezi sportovností a pohodlím. Pozitivní věci je však grip, který podvozek poskytuje při ostré jízdě. Šestka drží jako přilepená a je velmi těžké ji na suché silnici rozhodit. Když už jí do driftu dostanete, tak se můžete spolehnout na skvělou ovladatelnost a trakci. xDrive také posouvá rychlosti driftů do závratných výšin. A co se týká jízdy bez střechy? Šestkové cabrio je vybaveno skleněným výsuvným deflektorem, který lze ovládat tlačítkem a nastavovat jeho výšku. Skloněné přední okno stále vyčnívá nad hlavy cestujících a tak do vozu vane jen příjemný vánek. Se staženou střechou se dá bez problémů jezdit i v dálničních rychlostech. A kroucení karoserie? Nezaznamenal jsem ani při opravdu sportovní jízdě.
Pro krocení velkého výkonu jsou vždy potřeba adekvátní brzdy. 640d Cabrio brzdí dobře, průběh je lineární a jde dobře dávkovat, jenže při ostré jízdě dají brzdy sbohem již po pár ostřejších brzdných manévrech. Prostě vadnou. Při běžné jízdě jsou však zcela dostačující. Šestku považuji za ideální auto na cesty napříč Evropou nebo pro pohodlné a stylové dojíždění do práce. Exteriér i interiér jsou umělecká díla a pokud jim podlehnete, tak uděláte správně. Naftový šestiválec se zdá být logickou volbou v poměru výkon/spotřeba a nemám důvod jej nedoporučit. Jako celek je tento vůz naprosto famózní.
Již brzy přineseme unikátní srovnávací test této Šestky a nového Mercedes-Benz SL.
Plusy
- Design, možnosti individualizace
- S adaptivním podvozkem minimální náklony karoserie
- Silný a točivý motor, velmi slušné hodnoty spotřeby paliva
- Kultivovaná a rychlá práce převodovky, velký rozsah převodů
- Prostor na předních sedadlech
Minusy
- Málo prostoru pro zadní pasažéri
- Málo odkládacích prostorů
- Někomu může vadit masivní středový tunel
- Místo úprav BMW Individual a M paketu by se dalo pořídit nové Mini, nebo skladová 116i
Technické údaje
Motor: | |
---|---|
Typ motoru: | přeplňovaný vznětový |
Válce / ventily: | 6 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 2993 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 230 / 4400 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 630 / 1500 – 2500 |
Provozní vlastnosti: | |
Maximální rychlost (km/h): | 250 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 5.4 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 6.9 / 4.9 / 5.7 |
Emise CO2: | 149 |
Rozměry a hmotnosti: | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 460 / 1265 |
Objem nádrže (l): | 70 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1865 / 495 |
Rozměr pneu: | 245/30 R20, 275/30 R20 |
« Subaru Forester 2014 oficiálně [video] Oznámen Citroen DS3 RRC »