Test BMW 630d xDrive Gran Turismo: Cestovní ideál
Marně přemýšlím, jestli existuje více nedoceněné auto než BMW 6 GT a to celkově, nejen v rámci nabídky mnichovské automobilky. Současná řada 6 GT (Gran Turismo) je nástupcem řady 5 GT, která tento segment kdysi formovala. Ano, gétéčková pětka opravdu nebyla žádný krasavec, ale to je nyní jinak. Navíc i 6 GT, stejně jako dříve pětka, stojí na platformě řady 7 a vlastně se tak jedná o její praktičtější a levnější ekvivalent. V některých specifikacích dokonce vyjde levněji než menší řada 5.
V nové generaci auto vypadá mnohem lépe, zbavilo se oteklé neforemné zádě a zlepšil se i pohled z boku, kdy je prosklená část automobilu mnohem elegantnější. Docela dost se mi auto líbí a budilo pozornost i u ostatních účastníků provozu. Nemusíte se ale bát, neutrpěl tím vnitřní prostor, pořád je to abnormálně veliký vůz. Jeden zásadní rozdíl tu ale je – kvůli hezčímu designu vzalo za své dvojité otvírání zavazadlového prostoru. Otázkou je, kolik majitelů 5 GT to reálně využívalo. Novinka je tak výhradně liftback s kufrem nabízejícím 610 litrů.
BMW navíc šestku nedávno modernizovalo současně s řadou 5 a to i přesto, že je na trhu teprve od roku 2017. Facelift je to poměrně rozsáhlý, změnil se totiž kompletně celý předek auta. Nová je maska chladiče, světlomety, ale i nárazník. Maska je nyní spojená v jeden celek a její svislé lamely vystupují výrazně vpřed. Jiné jsou i užší a ostřejší světlomety s odlišnou grafikou. Uvnitř lamp jsou dvě písmena L fungující jako denní svícení, parkovací světla a také jako blinkr. Světlomety jsou standardně vybaveny technikou LED Matrix a za příplatek je možné pořídit i laserové světlomety. Ty mělo testované auto a poznáte je podle nápisu BMW Laser nebo modrých lamel.
V případě testovaného vozidla vzhled dále podtrhoval M sportovní paket, který má agresivně tvarovaný nárazník s velkými otvory, zadní difuzor, krásná M kola, červené třmeny brzd s logem M a černě lakované detaily. Zde patří například ledvinky, koncovky výfuků nebo lemování oken. Výsledkem je opravdu hezké a svěží auto, které budí pozornost.
Uvnitř byla modernizace střídmější a měnily se jen některé detaily stejně jako u řady 5. Vůz tak dostal novou grafiku displeje před volantem, jiné rozložení ovladačů na středovém panelu a nový infotainment systém s nepatrně větším displejem. Palubní systém má extrémně rychlou odezvu díky novému procesoru a je uživatelsky velmi přívětivý. V současnosti se rozhodně jedná o špičku.
Na první pohled možná působí interiér stroze a klasická architektura BMW neoriginálně, ale zpracování je naprosto dokonalé a je tu spousta perfektně provedených detailů. Ergonomie je samozřejmě již zcela tradičně bezchybná. Nechybí adaptivní tempomat, modernizovaný head-up display, aktivní udržování v pruzích, připojení na internet, špičkové ambientní podsvícení a tak dále. Základ v řadě 7 se projevuje také na vnitřním prostoru, který je jednoduše obrovský. Vzadu se pohodlně natáhnou i dlouháni a ještě jejich hlava spočine na opěrkách s polštářky. Pozice za volantem je navíc klasicky bavorácky skvělá. Auto vám padne jako oblek na míru, i výhled z vozu je díky velkému prosklení špičkový. A sedadla? Kapitola sama pro sebe. Nastavitelná jsou ve všech možných směrech, dofouknout si je můžete přesně na tělo a naprosto perfektně podpírají celé vaše já. Na světě je jen málo aut, která jsou tak dokonalá pro překonávání dlouhých tras. Šestka má sice bezrámová okna (za příplatek může mít dvojité skla), ale dovnitř neproniká vůbec žádný rušivý hluk.
BMW novou 6 GT vybavilo také zcela novým adaptivním vzduchovým podvozkem (standardně jsou měchy jen na zadní nápravě, za příplatek na obou), který se sám přizpůsobuje aktuální situaci před vozidlem. Snímá povrch vozovky, sleduje váš jízdní styl a podle GPS umí načíst, co ho čeká na trase. Můžete samozřejmě volit i manuální režimy, nebo si jej zcela přizpůsobit, ale ten adaptivní se mi zamlouval nejvíc. Auto okamžitě reagovalo na jakoukoli změnu a jezdilo naprosto fantasticky. Připlatit si (Executive Drive za 105.000 Kč) můžete i za aktivní stabilizátory, které komfort ještě dále vylepšují.
Díky chytrému podvozku umí toto pětimetrové auto projíždět zatáčky s velkým nasazením. Tomu napomáhá i pohon xDrive, který poskytuje obrovskou porci trakce. Grip pětimetrového auta tak bere dech a občas jsem se přistihl, že s ní letím na okresce zatáčky v rychlostech, ve kterých by některá obyčejná auta dávno opouštěla cestu a šla si pokecat s první třešní v okolí. Tady musím zmínit další důležitý aspekt – 6 GT může být vybaveno natáčecí zadní nápravou, která může za kouzla v zatáčkách. Je až neskutečně agilní.
Jízdní komfort je jedním slovem špičkový a na maximální možné úrovni. Vzduchový podvozek nestíhá až na opravdu ostrých nerovnostech, ale to už narážím na principiální omezení. Komfortu dopomáhá i skvělé odhlučnění interiéru a výborná převodovka ZF, která je stále nejlepším měničovým automatem na trhu. Oproti minulé generaci je to obrovský skok kupředu.
Pod kapotou testované verze tluče přeplňovaný třílitrový šestiválec 30d, který dosahuje výkonu 210 kW a kroutícího momentu 650 Nm. To jsou opravdu slušné hodnoty a tento mastodont dokáže dosprintovat na stokilometrovou rychlost za 5.9 sekundy. Zátah motoru je v reálném světě monumentální a auto působí velmi rychle. Potěší i skvělá odezva na plyn a kultivovanost řadového motoru. A spotřeba? Žádné drama. Dynamicky se dá jezdit kolem 10 litrů a pokud zvolníte, není problém jezdit lehce pod 7 litrů. Škoda, že palivová nádrž má objem jen 66 litrů.
Asi se ptáte, zda má vůz vůbec nějakou chybu. Dá se namítat, že ani po výrazné odtučňovací kůře stále nepatří mezi nejkrásnější auta světa, ale vnitřní prostor a komfort vám na to dá hned zapomenout. Je praktičtější a prostornější než řada 7 a nabízí fascinující jízdní výkony. Po týdnu s novou 6 GT musím uznat, že mi tohle auto učarovalo. Každým dalším kilometrem si mě získávalo víc a víc. Doslova mě fascinovala jeho komplexnost. Tohle auto je v podstatě dokonalým osobním automobilem.
Pokud berete auto jako dopravní prostředek, tak BMW se s tímhle modelem dotklo dokonalosti. Je skvěle vyrobené, má nekonečný zástup moderní výbavy, jízda je nadpozemsky komfortní, vypadá důstojně a navíc je praktické. Zkrátka dokonalý cesťák. Když to shrnu, tak BMW skutečně stvořilo jedno z nejlepších aut na planetě. Cena začíná na 1,6 milionu (620d s pohonem zadní nápravy), testované 630d xDrive vyjde v základu na 1 879 800 Kč s DPH, přičemž příplatek za pohon všech kol xDrive je 71 500 Kč. Je to hromada peněz, ale oproti BMW 7, se kterou sdílí techniku, je stále o dost levnější a nabídne daleko větší praktičnost.
Plusy
– Zpracování interiéru
– Komfort
– Dynamika a pružnost motoru
– Jízdní vlastnosti
– Pokrokové technologie
– Pohon všech kol s preferencí zadní nápravy
– Automatická převodovka
Minusy
– Cena příplatkové výbavy
« Test ojetiny Honda CR-Z: První sportovní hybrid Subaru Tribeca: Největší a nejluxusnější Subaru nedávných časů »