bmw-540-g30-exterior-12

TEST BMW 540i xDrive M Sport – Nový král třídy!

19. 8. 2017 • BMW, Luxusní vozy, Novinky, Testy

motor: 100%

převodovka: 100%

podvozek: 100%

zpracování: 100%

X-Factor: 90%

BMW novou generaci řady 5 posunulo o obrovský kus dopředu. Konečně jezdí s důrazem na maximální komfort, disponuje arzenálem nejmodernějších technologií a stále nezapomíná i na řidiče, kterého potěší skvělými jízdními vlastnostmi a perfektním motorem. Kombinuje vlastnosti, které nikdy dříve neumělo.

Verdikt:

Hned na začátku zklamu všechny internetové “básniky,” kteří zarputile tvrdí, jak jsou ta nová auta špatná a především BMW, to už prostě nemá s těmi starými nic společného, jen to logo! Tak si to ujasněme – je to samozřejmě strašný nesmysl, nepravda a bláhovost si něco takového myslet. Nová auta se logicky změnila, ale zcela dle požadavků trhu. Kdyby dnes BMW vyrobilo auto typu E46 nebo E36, téměř nikdo by si jej nekoupil. Vždyť se podívejte na Subaru BRZ nebo Toyotu GT86. Když se tyto dvojčata představila, každý o nich snil, ale nakonec jsou prodeje žalostné. Auto tak má sice na internetu ikonický status, ale nikdo s ním reálně nejezdí. U BMW by to dopadlo stejně. V diskuzích na nové modely najdete 90 procent hejtů, ale kdybyste těm lidem dali ochutnat novinky, hodí své staré auta ze skály a utrhnou vám za novou trojku, dvojku nebo pětku ruce…

Důvod je jednoduchý, jsou to skvělá auta, jiná než dříve, ale v kontextu dnešní doby pořád na špičce. A není to snadné, BMW musí čelit tvrdé konkurenci. Mercedes dost změnil svou orientaci a umí postavit velmi dobrá auta se sportovním nádechem a to samé platí o Jaguaru, který v některých ohledech dokonce jízdně funguje o kus lépe. Zapomínat nejde ani na znovuzrození italské Alfy Romeo, která umí zatopit zejména modelem Giulia…

5_3

Lehké to BMW rozhodně nemělo ani s novou generací řady 5. Nedávno jsem testoval E43 AMG a nedovedl jsem si představit, že někdo udělá ještě lepší auto. Éčko totiž mělo všechno – geniální motor, skvělý interiér, krásný design a technickou inovativnost. K tomu umělo přidat i skvělé jízdní výkony. Nic, co by bylo jednoduché trumfnout, jenže BMW to dokázalo. Nová řada 5 je opět na špičce svého segmentu a přebírá si zpět své žezlo!

Co je jinak?

Jako arzenál si vybrala maximální technologický pokrok, orientaci na komfort a zachování řidičské radosti. Takový recept zní opravdu zajímavě! Zvenčí se nová řada 5 změnila po vzoru současného korporátního designu. Na přídi tak najdeme obří ledviny, do kterých postupně přecházejí světlomety, kapotu s několika prolisy, které pak pokračují i na bocích auta v podobě výdechů za blatníky a z nich vedoucí lišty nad prahem po celé šíři. Vzadu pak změnila tvar světla, která stále připomínají klasický odkaz písmene L.

Výfuky jsou pak integrovány do otvoru v nárazníku, opět lemovaným chromovou lištou (v případě M paketu černou). Testovaný model v grafitově šedé je navíc doplněn s sportovní M paket, který zdrsňuje výraz. Nechybí opravdu agresivní přední nárazník, tmavé lišty, nástavce prahů, velká kola a M performance brzdy. Nemůžu si pomoct, ale je to opravdu nádherné auto – proporce jsou vyvážené, silueta stále nese onu slavnou sportovní eleganci (která je prý nenávratně pryč, ehmmm, jsou ti lidi slepí?) a vůz působí dost kompaktně, jako by byl připravený ihned k vymetení první okrsky.

5_5

Nová řada 5 také povyrostla, ale zároveň i zhubla. S délkou 4.936 mm je o 29 mm delší než předchůdce, s šířkou 1.868 mm o osm milimetrů širší a s výškou 1.466 mm o dva milimetry vyšší. Rozvor se natáhl o sedm milimetrů na 2.975 mm. Zdá se, že pořizovat řadu 7 už nemá moc smysl. Důležité také je, že konstrukce je o více než 100 kg lehčí a je to v zatáčkách znát.

Interiér a technologie

Uvnitř se nová generace může pyšnit opravdu nádherně provedeným interiérem. Na první pohled možná působí stroze a klasická architektura BMW neoriginálně, ale zpracování je naprosto dokonalé a je tu spousta perfektně provedených detailů. Ergonomie je samozřejmě již zcela tradičně bezchybná. Moc se mi líbí nový design tříramenného volantu, který se navíc úžasně drží. Nově je provedený i volič osmistupňové převodovky a ovladač iDrive s touchpadem. Oba prvky jsou jednoduše skvělé.

5_1

Ovládání klimatizace probíhá na dotykovém displeji na středovém tunelu a odezva je prvotřídní. Pochvala putuje i k nové generaci infoteinment systému, který dostal nové grafické rozhraní, spoustu nových funkcí a ultra rychlý procesor, díky kterému je odezva systému opravdu okamžitá. Mezi nejzajímavější inovativní funkce jistě patří ovládáni gesty, kdy rukou z jakékoli vzdálenosti ovládáte systém bez nutnosti dotyku. Možná je to malichernost, ale funguje to brilantně.

Na celou kapitolu by pak vydal parkovací asistent – vím, že každý by měl v první řadě umět parkovat sám, ale to nic nemění na tom, že parkovací systém v novém BMW 5 umožňuje neskutečné věci. Zejména zasazení 3D modelu auta do reálného prostředí, kde si můžete volit úhel pohledu kolem celého vozu. A také přizvednuti kamer, abyste viděli na obrubník před nebo za autem. Fantastické!

Kaplička klasických budíků je nahrazena TFT displayem s hezkou grafikou ukazatelů, která mění tvář dle zvolených jízdních režimů. Nechybí adaptivní tempomat, modernizovaný head-up display, aktivní udržování v pruzích, připojení na internet, špičkové ambientní podsvícení a tak dále.

Mezi velké inovace patří i samotný klíč od auta s displayem, kterým můžete na dálku ovládat a kontrolovat nastavení a stav svého auta, nechat si ho vyhřát nebo naopak vychladit. A také lze jeho pomocí auto na dálku vyparkovat a zaparkovat. To je featura, která budí opravdový rozruch.

A taky jsem si oblíbil podsvícené reproduktory pod hliníkovým krytem, audio systém Bowers Wilkins hraje naprosto bezchybně!

Jízda

BMW novou pštku vybavilo také zcela novým adaptivním podvozkem, který se sám přizpůsobuje aktuální situaci před vozidlem. Snímá povrch vozovky, sleduje váš jízdní styl a podle GPS umí načíst, co ho čeká na trase. Můžete samozřejmě volit i manuální režimy, nebo si je zcela přizpůsobit, ale ten adaptivní se mi zamlouval nejvíc. Auto okamžitě reagovalo na jakoukoli změnu a jezdilo naprosto fantasticky. Pětka nezná náklony a ukázkově žehlí nerovnosti.

Jízdní komfort je jedním slovem špičkový a na maximální možné úrovni. Podvozek nestíhá až na opravdu ostrých nerovnostech, ale to už narážím na principiální omezení. Komfortu dopomáhá i skvělé odhlučnění interiéru a výborná převodovka ZF, která je stále nejlepším měničovým automatem na trhu. Oproti minulé generaci je to obrovský skok kupředu.

5_2

Testované BMW 540i je navíc doplněno i o stálý pohon všech kol xDrive, což slibuje maximální grip a trakci. V kombinaci s adaptivním podvozkem se z vozidla stává velmi svižný “vymetač” okresek. Řízení sice moc citu nepobralo, ale není přeposilováno a i v komfortním nastavení je příjemně tuhé a zejména strmé.

Díky chytrému podvozku umí toto pětimetrové auto projíždět zatáčky s velkým nasazením. Tomu napomáhá i pohon xDrive, který poskytuje obrovskou porci trakce. Grip pětimetrové limuzíny tak bere dech a občas jsem se přistihl, že s ní letím na okresce zatáčky v rychlostech, ve kterých by některá obyčejná auta dávno opouštěla cestu a šla si pokecat s první třešní v okolí.

Auto prostě poskládáte do apexu, plný plyn a zase jedete dál. Žádné drama, jen maximální přilnavost a rychlost. Reakce motoru na plynový pedál je okamžitá a motor se nechá s radostí vytáčet. Pod kapotou totiž pracuje famózní řadový šestiválec 40i. S novou generací nedošlo jen ke změnu jména, ale vyměnil se celý motor.

Jde o novou generaci motoru s označením B58, který nyní produkuje výkon 340 koní a krouťák rovných 500 N.m. Není to však jen výkon, co činí novější model rychlejší, ale celkový způsob projevu jednotky. Ta je teď mnohem agresivnější, lineárnější a s obrovskou zuřivostí letí do otáček. I odezva je naprosto fantastická, zejména mezi přeplňovanými motory!

5_4

Zátah motoru je v reálném světě obdivuhodný, monumentální a auto působí sakra rychle. Vlastně nepůsobí, ono zatraceně rychlé je, vždyť stovku pokoří už za 4.8 vteřiny! Předjíždění je otázkou pár vteřin a rovinky mezi zatáčkami jsou pokořeny ihned. A spotřeba? Žádné drama. Dynamicky se dá jezdit kolem 13 litrů a pokud zvolníte, není problém jezdit lehce přes 7 litrů.

Závěr

BMW novou generaci řady 5 posunulo o obrovský kus dopředu. Konečně jezdí s důrazem na maximální komfort, disponuje arzenálem nejmodernějších technologií a stále nezapomíná i na řidiče, kterého potěší skvělými jízdními vlastnostmi a perfektním motorem. Kombinuje vlastnosti, které nikdy dříve neumělo, taková E60 byla příliš prkenná a ve své třídě propadala v oblasti komfortu. Nástupce F10 měl pořád mezery ve vyvážení a neuměl se rozhodnout, jestli chce být komfortní limuzínou nebo tou sportovní.

Je jedno, co si o nových BMW, myslíte. Chce je to řídit, pak jedině poznáte, jak výborné jsou. A 5er je jednoduše novým králem svého segmentu. Každou disciplínu zvládá o trochu lépe než konkurenti.

Plusy

  • Zpracování interiéru
  • Komfort
  • Dynamika a pružnost motoru
  • Jízdní vlastnosti
  • Pokrokové technologie
  • Pohon všech kol s preferencí zadní nápravy
  • Automatická převodovka

Minusy

  • Cena příplatkové výbavy
  • je to fakt velký kus auta, manévrovatelnost ve městě je horší
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz