Test BMW 540i Touring xDrive: Jedno auto na celý život
Už jste někdy zkoušeli přemýšlet nad tím, jaké auto byste pořídili, kdybyste měli do konce života řídit už jen to jedno? Pokud ano, věřím, že dřív nebo později vaše myšlenky zabloudily do vod exotických supersportů, ale ruku na srdce – jediné auto vašeho života musí zvládnout víc, než jen zářit na příjezdovce. Musí taky zvládat každodenní život, občas musí pracovat, občas chcete, aby vás prostě jen vezlo a abyste si odpočali. Není to jednoduchá otázka a není na ní jednoduchá odpověď – mám ale pocit, že jsem v uplynulém týdnu zažil jedno auto, které se tomu „vysněnému univerzálu“ zatraceně přiblížilo.
V úvodu jsem uvedl, že „zářit na příjezdovce“ není jediná vlastnost, kterou by vaše „auto na doživotí“ mělo mít, ale co si budeme povídat – ostudu by dělat nemělo. A aktuální generace BMW 5 ji v žádném případě neudělá. Vím, že design je čistě subjektivní – tak se mnou klidně nesouhlaste – ale současná pětka je krásné auto. Vyvarovala se všech extravagancí, nijak na sebe zbytečně nepřitahuje pozornost. Namísto kudrlinek a cingrlátek nám servíruje klasický baworácký minimalismus a jednoduché nestárnoucí linky.
Skoro se chce říct, že je až nenápadná. Přesto se v ní ukrývá tolik sebevědomí a má tu správnou sportovní jiskru. A to platí i o testovaném kombíčku. Tuhle karoserii BMW vždy umělo a já se přiznám, že pro ně mám trochu slabost. Všechno ještě podtrhuje nádherná specifikace, která působí jak z katalogu Aston Martinu. Tmavě zelená „Goodwood green pearl“ exekutivnímu combi neobyčejně sedne, karamelový interiér je pak už jen takovou třešničkou na exkluzivním dortu. Takhle specifikované auto vskutku působí výjimečně. Jestli se vám tento odstín líbí, budete muset ze své peněženky vytáhnout skoro stopadesát tisíc. Zpět ale k praktické stránce věci. BMW 5 Touring nabízí v základu 570 litrů přepravní kapacity a když sklopíte sedačky dokonce 1700 litrů. Ložná plocha má pak délku 190 centimetrů. To by mělo být dost na přepravu čehokoliv, co si vymyslíte – v případě potřeby se v něm i vyspíte.
Jelikož měří generace G31 bez pěti centimetrů pět metrů a má rozvor dlouhý 2975 mm, dá se očekávat spousta místa i pro cestující. Trochu překvapivě to není na zadních sedadlech taková záplava, jak naznačují vnější rozměry, ale i s mými 190 centimetry mi před koleny zbývá ještě 5-7 centimetrů rezerva. Nad hlavou je to tak akorát, když vynecháte panoramatickou střechu, získáte pár centimetrů k dobru. Sedačky mají průvlak na lyže, dají se po jedné sklápět a poskytují ukázkový komfort – tady jízda vzadu určitě není za trest. Mám rád, jak se v prémiových kombících mísí ultimátní luxus s praktičností.
Pojďme ještě nakouknout na velitelský post – za volant. Abych nezapomněl, tak ten krásný karamelový interiér je potažený kůží Merino, která vaší peněžence odlehčí o dalších skoro „stopadesát“, ale je tak neuvěřitelně jemná, že ji téměř ani necítíte pod prsty. A jelikož je testované auto z programu individual, tak je jí potaženo téměř vše, včetně palubní desky, kastlíku, středového tunelu. V tomhle autě je tak prakticky nemožné najít plast. Zpracování a zvolené materiál jsou na té nejvyšší možné úrovni. Sedačky jsou taky skvělé. Tak perfektně podepírají celou vaši postavu, že si připadáte, že se vznášíte. Posaz je tradičně sportovní a z auta je dobrý výhled.
Za co musím BMW taky poděkovat, je celkové pojetí interiéru. Jde o jedno z posledních aut, které v masivní míře nespoléhá na dotykové ovládání. Vlastně dotyky používat nemusíte vůbec. Všechny důležité funkce mají svoje tlačítko a komunikaci s infotainmentem obstará klasická konzole iDrivu na středové konzoly. Ergonomicky je interiér prakticky bez chyby. Především pro staromilce, jako jsem já. Pokud vás ale moderní gadgety baví, tak displej samozřejmě na dotyky reaguje – a hezky svižně – dá se aktualizovat vzduchem, auto lze propojit s chytrým telefonem, ovládat ho hlasem, máte k dispozici velký digitální přístrojový štít a head-up displej – zkrátka pro každého něco.
Pod kapotou tepe vynikající benzínový řadový třílitrový šestiválec B58. Ten má 250 kW a 450 Nm (dostupných už od 1380 otáček!). Téměř dvoutunové combi vystřelí na stovku asi za 5 sekund a v rozletu ho zastaví až omezovač na 250 kilometrech v hodině. Motor samotný je naprosto sametový, reaguje na povely plynu prakticky okamžitě a má nádherný charakter – ten ještě doplňuje sytý zvuk, který v kabině dotváří výjimečnou atmosféru. Motor je nyní mild-hybridní. Startér generátor obstarává funkci start-stop, při ustálené jízdě vypíná motor a dokonce při požadavku na akceleraci pomáhá motoru tlačit. Jako uživatel si jeho práce pravděpodobně nevšimnete, ale přínos je nepopiratelný. Spárovaný je samozřejmě s osmistupňovou převodovkou ZF. Sladění téhle dvojky je zcela bez výtky. Většinu času ani netušíte, že auto převodovku má, když na to ale dojde a chcete řadit manuálně pádly pod volantem, rychlostí se vyrovná nejnovějším dvojspojkám – tohle je opravdu pravděpodobně nejlepší skříň na trhu.
Velice slušná je taky spotřeba. S hodně lehkou nohou se dá jezdit i kolem sedmi litrů, divočejší svezení na okreskách si vyžádá přibližně dvanáct a dlouhodobý průměr není problém udržet pod deseti. Motor B58 je zkrátka skvělý po všech stránkách. Má výkon, charakter, umí být úsporný a za léta jeho existence se ukázal taky jako neobyčejně spolehlivý. Osobně bych možná raději sáhnul po třílitrové naftě, která má podobný výkon, se spotřebou umí kouzlit ještě víc a svojí medvědí silou se k cestovnímu combi neobyčejně hodí. Jestli ale máte mít poslední auto do konce života, mělo by mít i jiskru – a tu benzínový šestiválec rozhodně má.
Pojďme už ale za volant. Pětimetrové rodinné combi by mělo fungovat jako dokonalá přepravní kapsle a 540i Touring tohle plní do posledního slova. Odhlučnění auta je jedno z nejlepších, co jsem zažil. Ani kombinace zimních gum a hodně hrubého asfaltu na rozbitých okreskách nedokázala nijak zásadně zhoršit akustický komfort na palubě. Většinu času sotva postřehnete, že se auto pohybuje. Na dálnici dokáže vzdorovat aerodynamického hluku až skoro do dvou set kilometrů v hodině. Na dálnici se samozřejmě cítí jako doma. Lehkost, s jakou zde požírá stovky kilometrů, je návyková. Generace pět do dnešní doby dospěla do takové úrovně, že se dá považovat za zmenšenou sedmičku. Tomu odpovídá i skvělý komfort podvozku. A to auto stálo na dvaceti palcových kolech a sníženém M sport podvozku – přesto dokázalo ukázkově žehlit nerovnosti. Touring vybavený sportovním podvozkem dovnitř nepouští žádné rány ani vibrace, ale poctivě kopíruje povrch vozovky, aby vám dával vědět, co se pod vámi děje. Pokud upřednostňujete vyloženě plavnou jízdu, doporučuji vám vybrat komfortní verzi.
K BMW ale trocha té sportovnosti patří a M Sport podvozek propůjčuje velkému combi neobyčejnou jistotu. Auto je pevně usazené ve vozovce, náklony karoserie prakticky neexistují a i přes téměř dvě tuny váhy působí hravě a agilně. Skoro se až zdá, jak by auto za jízdy shodilo tři metráky a naprosto perfektně poslouchá vaše povely. Změny směru jsou okamžité, do zatáčky se potápí s radostí a v rychlejším tempu si vyloženě lebedí. Auto je taky skvěle vyvážené. V průběhu zatáčky je ukázkově neutrální. Při rychlejším nájezdu se projevuje drobná nedotáčivost, kterou můžete hravě eliminovat pomocí plynového pedálu a volantem spíš jen tak lehce korigovat směr.
Díky přítomnosti pohonu všech kol xDrive vás ani nezaskočí počasí. Za každé situace předvádí 540i xDrive naprostou jistotu, má dostatek gripu a je čitelná. Pohon všech kol stále většinu času výrazně upřednostňuje zadní nápravu, jízdu si tak můžete náramně užít – především když je vozovka trochu oslizlá. Ani není potřeba vypínat kontrolu trakce. I ve sportovním režimu je dost benevolentní na to, aby vám dovolila opouštět zatáčky v mírném power slidu. Díky dlouhému rozvoru se navíc zadek trhá předvídatelně a čitelně, nemusíte se tak bát, že vás auto nečekaně klepne přes prsty. Skoro se zdá, jak kdyby na vás „pětka“ čekala a chtěla vás učit. Rychlá jízda v tomhle autě je naprosto přirozená. Neustále víte, co se pod vámi děje a zbytečně tak neriskujete, když si chcete trochu zařádit. Výborně nastavené je taky řízení. Sice zrovna neoplývá citem, ale je přesné, dobře navážené, a tak akorát rychlé. V každé situaci přesně víte, kam vám míří kola. No a žádné auto by nebylo bezpečně rychlé bez dostatečně dimenzovaných brzd.
Testovaný kousek měl větší „eMkové“ brzdy,a ty fungovaly naprosto ukázkově. Skrze tuhý brzdový pedál se výborně moduloval jejich účinek, měly okamžitý nástup a dvoutunového zeleného fešáka dokázaly zpomalit s takovou vervou, že jsem v ně okamžitě získal důvěru. A ani při dlouhém okreskovém dovádění nejevily známky únavy. BMW 540i Touring tak dokáže skvěle fungovat jako rodinná dostavník, který vás bez mrknutí oka přepraví přes celý kontinent, zároveň má ale tu správnou sportovní jiskru a když to na vás přijde, můžete se v něm královsky bavit na zakroucených silnicích. V této kategorii není druhé auto, které by tyto dva světy dokázalo propojit tak skvěle.
Může být BMW 540i Touring xDrive jediné auto, které kdy budete potřebovat? Na to si asi musí každý odpovědět sám, já osobně si to ale umím představit. Vypadá skvěle, nese s sebou prestiž, zároveň nabízí prostorný interiér, který i přes svoji modernost nabízí klasické uspořádání a nenutí vás využívat dotyky proti vaší vůli. Má naprosto výtečný motor, vykouzlí parádní komfort a zároveň má dost sportovního elánu na to, aby bavil. Během testovacího týdnu se mi zdálo, že neexistuje nic, co by nezvládl. Že není situace, ve kterého ho nachytáte na švestkách. Snad jen pokud potřebujete tu a tam do terénu – v tom případě vás asi odkážu do kategorie SUV. Ale zeptejte se sami sebe. Jezdíte do terénu, nebo chcete SUV hlavně kvůli tomu, že jezdíte na hory?
Jestli je to druhá varianta, tak 540i s pohonem všech kol vám poslouží lépe než SUV s vysokým těžištěm. Upřímně, tohle je auto, na kterém jsem za celý týden nedokázal najít ani jednu zásadní vadu. Tedy snad až na cenu. Základ startuje těsně pod 1.8 milionem. Ale jak všichni víme, když se zapomenete v konfigurátoru, začnou se dít věci. Testované auto na sobě má příplatky za 1.2 milionu (ano, příplatky v ceně dobře vybaveného Superbu). Výsledná cena tak lehce přesáhla 2.9 milionu a to rozhodně není málo. Jedním dechem ale dodávám, že je to na něm vidět a neměl jsem pocit, že by se mě snažila automobilka obrat. BMW pětku vypiplalo tak, že se nebezpečně blíží dokonalosti a sám jsem zvědavý, s čím přijde další generace. Protože tohle je auto, které nejde nemilovat.
Plusy
– Design
– Jízdní vlastnosti
– Spotřeba
– Skvělý motor
– Ergonomie
Mínusy
– Příplatky
« Češi si loni na nové osobní auto půjčovali v průměru 306 821 korun, o 13,5 % více než v roce 2020 Test ojetiny Ford Focus III: Umí potěšit i pozlobit »