Test BMW 540d xDrive. Dokonalý expres
Aktuální řada 5 se mi do rukou dostává už poněkolikáté a konečně i v silném naftovém provedení. Navíc ve velmi atraktivní specifikaci. Povedený design současné generace totiž podtrhuje nádherná barva Zanzibar z programu BMW Individual (přijde vás na 150.000 Kč) a tradiční M paket zdůrazňující sportovnost. Nenechte se však splést, toto auto, respektive tato konkrétní varianta, je především o maximálním komfortu a pružné síle.
To však neznamená, že by se “pětce” nechtělo zatáčet, právě naopak. Agilnost tohoto vozu vám vyrazí dech a samozřejmost, s jakou se vrhá do zatáček, si ihned zamilujete. Díky chytrému adaptivnímu podvozku umí toto pětimetrové auto projíždět zatáčky s velkým nasazením. Tomu napomáhá i pohon xDrive, který poskytuje obrovskou porci trakce. Pohon navíc stále preferuje zadní nápravu, takže nebudete ochuzeni ani o tradiční přetáčivost. Na zasněžených silničkách jsem si vůz opravdu užil.
Je to však samotná kombinace komfortu a sportovního nadání, která odděluje toto BMW od zbytku automobilové produkce. Nenucenost a samozřejmost, s jakou přechází mezi oběma režimy, je totiž bezkonkurenční. V jednu chvíli si užíváte maximálního komfortu a klidu na palubě, v té druhé “řežete” své oblíbené okresky s úsměvem na tváři. To předchozí generace neuměla. Na palubě je přitom absolutní ticho a akustická pohoda. Jízdní komfort je jedním slovem špičkový a na maximální možné úrovni.
Pod kapotou tluče naftové srdce o objemu tří litrů, které je dopováno dvojicí turb. Konečný výkon řadového šestiválce je 235 kW a kroutící moment mamutích 680 Nm. Taková jednotka poskytuje opravdu nadstandardní dynamiku a pružné zrychlení, kterému bude na silnici stačit máloco. V řeči čísel to znamená, že se z klidu na stovku katapultujete za 4,7 sekundy a zastavíte se až na elektronicky omezených 250 km/h. Zátah motoru je v reálném světě obdivuhodný, monumentální a auto působí velmi rychle.
Vlastně nepůsobí, ono zatraceně rychlé je! Předjíždění je otázkou pár vteřin a rovinky mezi zatáčkami jsou pokořeny ihned. A spotřeba? Žádné drama. Dynamicky se dá jezdit kolem 10 litrů a pokud zvolníte, není problém jezdit kolem 5 litrů. Ne, nekecám. Takto výkonné a schopné auto si opravdu říká o tolik málo potravy. Komfortu dopomáhá i skvělé odhlučnění interiéru a výborná převodovka ZF, která je stále nejlepším měničovým automatem na trhu. BMW ji pak umí ze všech nejlépe spárovat s motorem.
Často se říká, že naftové jednotky už nikdo nechce a zvoní jim umíráček. Jenže do podobného auta je to zcela ideální motorizace a klidně bych se spokojil i se slabší verzí s přídomkem 30d. Šestiválce jsou prostě skvělé a kultivované, s běžnou čtyřválcovou naftou nesnesou srovnání. Tato motorizace proměnila řadu 5 v dokonalý dálniční expres, neubrala nic na schopnosti pobavit na zakroucených cestách a ještě přidala na efektivnosti provozu. Za mně ideální volba!
Stále jsme se nepodívali dovnitř. Pětka už je sice na trhu třetím rokem, ale i tak patří k tomu nejlepšímu. Na první pohled možná působí stroze a klasická architektura BMW neoriginálně, ale zpracování je naprosto dokonalé a je tu spousta perfektně provedených detailů. Ergonomie je samozřejmě již zcela tradičně bezchybná. Moc se mi líbí design tříramenného volantu, který se navíc úžasně drží.
Kaplička budíků je nahrazena TFT displejem s hezkou grafikou ukazatelů, která mění tvář dle zvoleného jízdního režimu. Nechybí adaptivní tempomat, modernizovaný head-up display, aktivní udržování v pruzích, připojení na internet, špičkové ambientní podsvícení a tak dále. Pochvala putuje i k nové generaci infoteinment systému, který dostal nové grafické rozhraní, spoustu funkcí navíc a ultra rychlý procesor, díky kterému je odezva systému opravdu okamžitá.
Mezi nejzajímavější funkce jistě patří ovládáni gesty, kdy rukou z jakékoli vzdálenosti ovládáte systém bez nutnosti dotyku. Možná je to malichernost, ale funguje to brilantně. Ovládání klimatizace probíhá na dotykovém displeji na středovém tunelu a odezva je prvotřídní. Zavazadlový prostor nabízí 530 litrů, což je o 10 litrů větší než dříve.
Asi se ptáte, zda má vůz vůbec nějakou chybu a opravdu se jakákoli hledá velmi těžce. Zpracování je perfektní, materiály prvotřídní, motor a převodovka patří k tomu nejlepšímu na trhu. Snad jen vnitřní prostor vzadu není, vzhledem k velikosti auta, tolik velkorysý. Nepotěší ani cena. V základní výbavě dáte za 540d 1.770.600 Kč, ale cena testovaného vozidla končila na částce 2 836 614 Kč… Příplatková výbava je opravdu drahá, ale to k prémiovým vozidlům patří. Aktuální řada 5 je krásný kus a ať si o BMW myslíte cokoli, jeho zpracování a jízdní vlastnosti jsou nezpochybnitelné.
Plusy
Zpracování interiéru
Komfort
Dynamika a pružnost motoru
Jízdní vlastnosti
Pokrokové technologie
Pohon všech kol s preferencí zadní nápravy
Automatická převodovka
Minusy
Cena příplatkové výbavy
« Vybrali jsme nejlevnější nová SUV. Některá koupíte už za 250.000 Kč Test Renaultu Laguna 1998. Za 19 let života najezdil jen 32 000 kilometrů »