Test BMW 540d Touring xDrive: Vrchol třídy
BMW řady 5 v současné generaci přepsalo pravidla vyšší střední třídy a právem patří na její vrchol. Skolit jej nedokázal ani Mercedes-Benz s modernizovanou třídou E nebo Audi A6. Pětka navíc nedávno prošla modernizací a je ještě lepší. Změny to jsou decentní, ale o to důležitější. Do testu se mi tentokráte dostal kombík s vrcholnou naftovou motorizací.
Začněme vnějším vzhledem. Nová jsou světla na obou stranách, tvar nárazníků i slavné ledvinky. Velkorysé, propnuté plochy v barvě karoserie a vertikální přívody vzduchu po obou krajích předního nárazníku podtrhují elegantní souhru linií exteriéru a dodávají vozu ještě výraznější vzhled. Výrazná, moderně interpretovaná maska chladiče ve tvaru ledvinek okamžitě upoutá pozornost novým osmiúhelníkovým tvarem. Typická maska BMW je opticky rozšířena a zvýšena, současně více zasahuje do předního nárazníku a je lemována jednodílným rámečkem. Na strhujícím vzhledu mají svůj podíl také vertikální lamely, jejichž horní část ještě více vyčnívá směrem vpřed. Větší rozměry BMW masky chladiče ve tvaru ledvinek jsou atraktivním kontrastem k novým, nižším předním světlometům.
LED přední světlomety s automatickým vyrovnáváním dosvitu jsou u nové řady 5 opět součástí standardní výbavy. Dva vedle sebe umístěné světelné zdroje pro denní svícení mají tvar písmene U, odbočovací světla jsou umístěna ve speciálních světelných modulech na vnějším okraji světlometů. Dva typy nových volitelných LED předních světlometů mají zcela nový vzhled. Dvě světelné trubice ve tvaru písmene L, uspořádané vedle sebe v každé ze světelných jednotek, se vyznačují precizní a moderní grafikou. Nový tvar světlometů a uspořádání světelných zdrojů uvnitř vytvářejí moderní variaci na téma soustředěného výrazu vozu, který je známý z minulých i současných modelů BMW. Krajní světla pro denní svícení v těchto světelných jednotkách plní také roli odbočovacích světel.
Nové adaptivní LED přední světlomety s neoslňujícím asistentem dálkových světel BMW Selective Beam, nabízené v rámci volitelné výbavy, disponují matrixovou technologií. Asistent dálkových světel BMW Selective Beam má pomocí matrixové technologie prodloužený dosvit světelného kuželu a zároveň účinněji zabraňuje oslnění ostatních účastníků silničního provozu. Zdroj dálkových světel je v nich rozdělen na čtyři LED segmenty, které lze podle potřeby a situace nezávisle na sobě aktivovat a deaktivovat. V okamžiku, kdy vpředu umístěná kamera detekuje protijedoucí vozidlo nebo vozidlo jedoucí stejným směrem, osvětlují prostor před vozidlem pouze potkávací světla, zatímco zbývající segmenty dálkových světel nadále zlepšují viditelnost okolo silnice.
Laserové světlomety BMW Laserlight byly v roce 2019 představeny ve vybraných vrcholných modelech řady 5. Nyní lze tento druh světlometů volitelně objednat pro všechny varianty nového BMW řady 5 Sedan a nového BMW řady 5 Touring. Tento systém doplňuje Adaptivní LED světlomety dynamickým laserovým matrixovým modulem. Modul v rychlostech nad 60 km/h zesiluje neoslňující paprsek dálkových světel a sleduje profil silnice. Dosah světelného kuželu až 650 metrů je oproti běžným světlometům dostupným pro novou řadu 5 téměř dvojnásobný. Rozpoznávacím prvkem této pokrokové technologie jsou modré ozdobné prvky v horních okrajích světlometů a nápis „BMW Laser“. Přesně těmito světlomety byl vybaven i testovací model a svítivost byla jedním slovem úchvatná, stejně jako venkovní design lamp.
Nová grafika zadních světel ve tvaru písmene L propůjčuje BMW řady 5 vlastní jasnou identitu. Černé rámečky zadní světla zeštíhlují. Zadní světla a brzdová světla jsou integrovány do jednoho celku. Přesah na vnějším okraji horní části grafiky světel je svěží interpretací známého provedení ve tvaru písmene L. Světelné zdroje jsou nyní napřímo uchyceny k výrazně trojrozměrným krytům, čímž vytvářejí ikonografickou expozici hlavních světelných funkcí. Pětka také stále dominuje i v oblasti aerodynamiky s koeficientem odporu vzduchu cx = 0,23 v případě modelu Sedan a cx = 0,26 pro Touring.
Výsledkem je opravdu působivé auto, které patří k tomu nejhezčímu ve své třídě a vlastně i v celém portfoliu značky. Ničím nešokuje a perfektně zhmotňuje představu o sportovní eleganci. V případě testovaného modelu na atraktivitě přidal ještě doplňkový M sportovní paket. Ten se v rámci faceliftu také změnil a ještě více své prvky opticky přitvrdil. Patří mezi ně zcela nový přední nárazník, jehož plochu rozděluje k silnici nasměrovaný otvor ve tvaru písmene U.
Výplně výrazně větších nasávacích otvorů mají nyní moderní mřížkovitou strukturu. Lamely BMW masky chladiče ve tvaru ledvinek mají matně hliníkovou barvu čelních ploch. Pokud jsou součástí výbavy leskle černé okenní lišty BMW Individual High-gloss Shadow Line, jsou lamely masky chladiče kompletně černé a koncovky výfuku jsou černě chromované. Nový difuzor v zadním nárazníku má pro optimalizaci proudění vzduchu výraznější tvar.
Uvnitř už se tolik neměnilo. Jsou to jen detaily, jako plně digitální přístrojový štít se současnou grafikou značky nebo nový informační systém s větším displejem. Na první pohled možná působí stroze a klasická architektura BMW neoriginálně, ale zpracování je naprosto dokonalé a je tu spousta perfektně provedených detailů. Ergonomie je samozřejmě již zcela tradičně bezchybná. Moc se mi líbí design tříramenného volantu, který se navíc úžasně drží. Pochvala putuje i k nové generaci infotainment systému, který dostal nové grafické rozhraní, spoustu funkcí navíc a ultra rychlý procesor, díky kterému je odezva systému opravdu okamžitá.
Pod kapotou se udála tichá revoluce. Většina motorů dostala mildhybridní technologii a přišla o možnost vypínání systému start-stop. Ne jinak tomu je i u testované varianty 540d, u které výkon poskočil z hodnoty 235 kW na současných 250 kW a mamutích 700 Nm. Tato jednotka poskytuje opravdu nadstandardní dynamiku a pružné zrychlení, kterému bude na silnici stačit máloco. V řeči čísel to znamená, že se z klidu na stovku katapultujete za 4,7 sekundy a zastavíte se až na elektronicky omezených 250 km/h. Zátah motoru je v reálném světě obdivuhodný, monumentální a auto je velmi rychle. Předjíždění je otázkou pár vteřin a rovinky mezi zatáčkami jsou pokořeny ihned. A spotřeba? Žádné drama. Dynamicky se dá jezdit kolem 10 litrů a pokud zvolníte, není problém jezdit kolem 6 litrů. Komfortu dopomáhá i skvělé odhlučnění interiéru a výborná převodovka ZF, která je stále nejlepším měničovým automatem na trhu. BMW ji pak umí ze všech nejlépe spárovat s motorem.
Často se říká, že naftové jednotky už nikdo nechce a zvoní jim umíráček. Jenže do podobného auta je to zcela ideální motorizace a klidně bych se spokojil i se slabší verzí s přídomkem 30d. řadové šestiválce jsou prostě skvělé a kultivované, s běžnou čtyřválcovou naftou nesnesou srovnání. Tato motorizace proměnila řadu 5 v dokonalý dálniční expres, neubrala nic na schopnosti pobavit na zakroucených cestách a ještě přidala na efektivnosti provozu.
Je to však samotná kombinace komfortu a sportovního nadání, která odděluje toto BMW od zbytku automobilové produkce. Nenucenost a samozřejmost, s jakou přechází mezi oběma režimy, je totiž bezkonkurenční. V jednu chvíli si užíváte maximálního komfortu a klidu na palubě, v té druhé “řežete” své oblíbené okresky s úsměvem na tváři. To předchozí generace neuměla. Na palubě je přitom absolutní ticho a akustická pohoda. Jízdní komfort je jedním slovem špičkový a na maximální možné úrovni.
Není to jen o příplatkovém adaptivním podvozku s aktivními stabilizátory. Skvěle a komfortně jezdila i pětka na základním podvozku. Tady BMW opravdu nemá konkurenci. Líbilo se mi i strmé a přesné řízení, na které auto ihned reagovalo. Pohon xDrive tradičně upřednostňuje zadní nápravu a autu neubírá na obratnosti nebo hravosti. Naopak zlepšuje jeho použitelnost během celého roku. S 540d jsem jezdil ve všech režimech. Dálnice, suché okresky, ale i přes zasněžené horské serpentýny a všude auto fungovalo perfektně a dokonce mě i dokázalo pobavit.
Současná řada 5 právem stojí na vrcholu své třídy a nabízí nejlepší jízdní vlastnosti, pokrokové technologie, špičkové motory a dokonalé zpracování. Modernizace navíc osvěžila a zatraktivnila vzhled.
Plusy
– Zpracování interiéru
– Komfort
– Dynamika a pružnost motoru
– Jízdní vlastnosti
– Pokrokové technologie
– Pohon všech kol s preferencí zadní nápravy
– Automatická převodovka
Minusy
-Cena příplatkové výbavy
« Konec únavy a bolesti zad aneb Jak být po dlouhé cestě fit Zjistili jsme, kolik reálně stojí provoz elektromobilu v českých podmínkách »