bmw-5-2021-13

Test BMW 530d xDrive (LCI): Řízek se salátem

4. 11. 2021 • BMW, Luxusní vozy, Novinky, Testy, Videa

motor: 95%

převodovka: 100%

podvozek: 100%

zpracování: 95%

radost z jízdy: 80%

BMW 530d je auto dotažené do posledního detailu. Důstojný vzhled doplňují skvělé jízdní vlastnosti a vynikající motor. Taky je jedno z posledních, které se neštítí skutečných tlačítek. Nedá svojí kůži ale lacino.

Verdikt:

Nikdo z nás by pravděpodobně nechtěl až do konce života jíst stále dokola jedno a to samé jídlo. Přesto má každý nějakého toho svého „favorita“, který se může na talíři objevovat mnohem častěji než ostatní a nepřejí se. Pro BMW je taková klasika pětka s dieselovým řadovým šestiválcem. Tahle kombinace se nám nepřejedla už od osmdesátých let minulého století. Doba je k takovým motorům ale stále neúprosnější, a tak si do omlazeného BWM 530d prokousala cestu částečná elektrifikace. Pořád nám bude chutnat?

No, minimálně ze strany designu mi chutnat bude i nadále. Omlazená pětka totiž patří k tomu nejhezčímu v současné nabídce automobilky. Důvod je prostý. Jako jednomu z mála modelů se jí totiž vyhnulo jakékoliv experimentování. Ano, ledvinky jsou zase o kousek větší, ale není to nic do očí bijícího. Jde o naprostou baworáckou klasiku kombinující krátký přední převis, dlouhý zadní a téměř kolmou příď. Recept, který funguje už padesát let. Mpaket testovanému autu přidává na ostrosti pohledu a netradiční šedá metalíza Bernina Grey Amber Effect na zajímavosti. Přesto ale nejde o auto, které by se snažilo na svět kolem sebe křičet. Naopak se mi chce říct, že působí skoro až nenápadně. Elegantní minimalistický design vetknutý do sportovní siluety vytváří zvláštní směsici klidu a očekávání. Omlazení (které BMW tradičně nenazývá facelift, ale LCI – Life Cycle Impulse) se dotklo především přídě. A i přes to, že zde došlo k zjednodušení a drobnému učesání, jsou přední partie nyní výraznější.

bmw-5-2021-15 bmw-5-2021-5

Tradičního receptu se BMW drží i uvnitř. Možná už na něm mezi všemi těmi moderními „chytrými“ auty naplněnými tablety začínají být vidět roky, ale proč měnit něco, co tak dobře funguje. Jsem rád, že se automobilka zatím nenechala stáhnout do celodotykového šílenství. Dotykové ovládání není lepší, je jen levnější, tak se k němu stále víc automobilek obrací a argumentují jeho moderností. Jsou místa, kde přináší zlepšení – ve většině případů ale interakci s autem zbytečně komplikuje a odvádí pozornost od řízení.

Vedle toho působí interiér BMW 5 příjemně povědomým dojmem a hned se tu cítíte jako doma. Ergonomie je na jedničku a nelze ji zcela nic vytknout. Pokud tak moc milujete dotykové ovládání, lze ho samozřejmě použít i ze. Nebo můžete využít hlasové ovládání či gesta – je to vaše volba. Pro mě osobně je ale stále nejlepším způsobem ovládání auta otoční volič iDrive mezi sedadly. Funguje perfektně, nemusíte ani zvedat ruku z područky a vůbec neodvádí pozornost od řízení. Díky za každé auto, kde se ještě používal při návrhu rozum.

bmw-5-2021-8 bmw-5-2021-27

Skvělá je taky úroveň zvolených materiálů a zpracování. Většinu povrchů kryje kůže, najít chybu ve slícování je téměř nemožné a z nitra auta se nedočkáte žádných nežádoucích pazvuků. Kombinace vysoké úrovně luxusu a chytře navržené ergonomie dělá z BMW 5 neobyčejně příjemné auto na každý den.

Několika věcí se ale dotklo omlazení i uvnitř. Tou nejviditelnější změnou je větší obrazovka trůnící na vrcholu palubní desky. Zobrazovací schopnosti jsou vynikající a běhá na ní sedmá generace iDrivu. Ten se nijak zásadně nezměnil. Stále jde o výborně optimalizovaný systém, který funguje svižně okamžitě po startu auta. Taky má skvěle promyšlenou architekturu, a i když může být jeho logika na první seznámení trochu matoucí, po pár společných chvilkách se ukáže, jak chytře je systém navržený. Na většinu operací vám stačí maximálně dva kroky. Vítanou novinkou sedmé generace jsou updaty na dálku a také umí nahrávat a automaticky uložit dění kolem vozu, dojde-li například k nehodě. Možnost ovládat auto pomocí aplikace v chytrém telefonu už dnes beru jako samozřejmost.

bmw-5-2021-22 bmw-5-2021-23

Prostoru poskytne auto dost i pro ty největší dlouhány. Sám měřím 190 centimetrů a nad hlavou jsem měl rezervu ještě dobrých sedm centimetrů. Posaz je tradičně sportovní. V testovaném autě jsou navíc příplatkové sportovní sedačky, které poskytují skvělou podporu a ideální poměr komfortu a jistoty. Jediná hrubka na kráse je absence odvětrávání – což je samozřejmě pouze záležitost konfigurace. Za mě je ale u černého koženého interiéru odvětrávání doslova povinností. Sedí se dost na dně auta – klasicky na dlouhé nohy a krátké ruce – široký středový tunel s palubní deskou natočenou k řidiči vytváří pocit uzavřeného cockpitu, který ještě podtrhuje vysoká hrana dveří. Uvnitř se cítím neuvěřitelně bezpečně. I přes to, že jsem autem doslova obestavěn, není nijak ovlivněn výhled z auta ven. Ten je vynikající do všech směrů. I druhá řada sedadel poskytuje dostatek prostoru – sám jsem neměl nejmenší problém. Sedačky jsou velice komfortní a dobře podepírají tělo. Potěší i kufru o slušném základním objemu 530 litrů.

Teď pojďme pod kapotu. Jak jsme si řekli – řadový šestiválcový diesel je pro BWM klasika – v zájmu udržení ho při životě musela automobilka ale recept trochu přizpůsobit moderní době. Řadovému třílitru o výkonu 210 kW a 650 Nm totiž nově pomáhá 48V startér generátor – jde tedy o mild-hybrid. Drobný elektromotor sám o sobě přidá asi 10 koní a nějakých 100 Nm, což není nic závratného. Jeho hlavním úkolem je ale vyhlazovat prodlevy spalovacího motoru, obstarávat systém start-stop, nebo nechat motor plachtit při ustálených rychlostech. V reálném světě si jeho funkce moc nevšimnete. Nemusíte se tak bát, že by se klasika nějak pokazila. Motor má síly na rozdávání a umí auto rozpohybovat na stovku za 5.4 sekundy.

bmw-5-2021-17

Jeho největší devízou je ale tradičně naprosto sametový chod. Kultivovanost, reakce na povely plynového pedálu, pružnost – tenhle motor má zkrátka všechno. A ta nenucenost, s jakou si s autem pohrává. Tomhle motoru zkrátka není co vytknout. Stejně tak jako spárování s osmistupňovým automatem od ZF. To dokázali v BWM dotáhnout k dokonalosti. O změně rychlosti vůbec nevíte a převodovka jako by vždycky přesně věděla, co budete dělat a vždy měla připravený správný stupeň. Výsledkem téhle symbiózy je skvělá spotřeba. Tenhle pětimetrový sedan s pohonem všech kol si totiž při dlouhých trasách vystačí s méně než 6 litry. V dlouhodobém průměru není problém držet se na sedmi. V tomhle jsou velké diesely zkrátka stále nedostižné a až zmizí ze světa, zůstane po nich na trhu velká díra.

Strach ze sníženého sportovního podvozku a dvacetipalcových kol poměrně spolehlivě rozprášily první kilometry po městě. Auto je sice od spodku o něco tužší, ale rozhodně se nepouští do mezí, kdy by to už bylo nepříjemné, nebo nedej bože mlátilo. Je to takový ten klasický baworácký mix komfortu a sportovního chování. Pokud pro vás ale hraje prim pouze pohodlí, doporučuji sáhnout po menších kolech a nakombinovat je s komfortní verzí podvozku. Pak bude vaše pětka jako plyšový medvídek. Já osobně vítám spíš upřímnější projev podvozku, který se vás nesnaží za každou cenu odříznout od dění pod koly.

bmw-5-2021-2

Podvozek je taky velice dobře odhlučněný, což oceníte hlavně na dálnici, kde je pětka jako doma. Ještě před představením omlazené Tesly Model S se tohle auto honosilo aerodynamicky nejúčinnější karoserií, bát se tak nemusíte ani hluku obtékajícího vzduchu. Snad jen na hrubším asfaltu dovnitř občas doléhalo lehké hučení od kol, to ale mohou mít na svědomí zvolené pneumatiky.

Auto se ale neztratí ani na zaklikacených okreskách. Dlouhý rodokmen pětkové řady to dokonce vyžaduje. Vždyť tahle auta vždy patřila k tomu nejlépe jezdícímu ve svém segmentu. Skvěle vyvážený podvozek s pokročilou konstrukcí, který využívá multilink vzadu a dvojité lichoběžníky vepředu, slouží jako skvělý komunikační kanál mezi řidičem a silnicí. Pětka v zatáčkách ožívá, působí lehkonoze a kompaktně. Je stabilní, skvěle vyvážená a na limitu má sklony k dobře čitelné přetáčivosti.

bmw-5-2021-7

Během jízdy působí skoro jako kdyby se kolem vás smrskla maximálně na velikost Trojky. Auto taky skvěle působí na volantu. Řízení je tak akorát rychlé, akorát těžké a velice přesné. Přehazovat s ním pětimetrovou limuzínu ze zatáčky do zatáčky je radost. A abych nezapomněl. Výborné jsou brzdy. Účinek je vynikající a brzdový pedál je skvěle nakalibrovaný – velice dobře se tak dávkují. Jízdní vlastnosti jsou skvěle vyvážené a auto vám tak umí vyjít vstříc za jakékoliv situace. Chcete si odpočinout a jet v klidu? Prosím. Chcete upustit trochu páry? Prosím. Rozhodně jedno z nejlepších daily aut, které si za svoje peníze můžete koupi.

bmw-5-2021-12

BMW 530d je naprostá klasika. Něco jako řízek se salátem. Nejde o žádné kulinářské umění, přesto si na něm většina z nás pochutná a jednoduchý recept nepotřebuje žádné vylepšení. Přesně jako pětka s dieselovým šestiválcem. To auto má všechno, co by mělo mít. Skvěle vypadá, skvěle se řídí, má vynikající motor s nízkou spotřebou. Interiér je navržený s rozumem a její každodenní užívání je zkrátka radost. BMW tenhle recept za dlouhá desetiletí vypiplalo natolik, že není pravděpodobně nic, co bych mu mohl vytknout. Vaše může být již od 1,68 milionu. Testovaný kousek naplněný příplatky ale už vyšel o tučný milion dráž.

Plusy

– Design
– Jízdní vlastnosti
– Spotřeba
– Skvělý motor

Mínusy

– Příplatky

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz