TEST BMW 520d xDrive – Svěže po faceliftu
BMW řady 5 je skutečným bestsellerem, který oslovuje zákazníky doslova po celém světě. Právě tento vůz je z globálního pohledu nejprodávanějším modelem segmentu vyšší střední třídy. Pro další posílení této pozice přicházejí tyto modely v provedení Sedan, Touring a Gran Turismo v komplexně modernizovaném provedení.
Po estetické stránce došlo zejména k celkovému doladění designu a podtržení jeho sportovního charakteru. Standardní výbavou jsou nyní xenonová světla, která mohou být na přání nahrazena Adaptivními LED světlomety. Řadu 5 jde nyní kombinovat v paketových liniích Modern, Luxury a Sport. Každý paket nese drobné změny v detailech vzhledu vozidla a sladění kabiny. Prémiový interiér spojující typické zaměření na řidiče s neobyčejnou dávkou komfortu a prémiového charakteru zůstává i nadále zachován, stejně tak jako možnost mimořádně účinné integrace telefonů do systému vozu. Novinkou zlepšující obsluhu je dotyková horní plocha ovladače iDrive, která je schopná rozpoznávat písmena.
Spolu s modernizací rozšiřuje nabídku verzí také BMW 520d xDrive s inteligentně řízeným pohonem všech kol BMW xDrive. A to je právě model, který je hlavní hvězdou tohoto testu. BMW řady 5 je pověstné nabídkou různých typů asistenčních systémů řidiče. Součástí modernizace je jejich další rozšíření, a to zejména o asistenta jízdy v kolonách a v dopravních zácpách. Zdokonalena byla také činnost přednárazového systému, stejně tak jako funkce aktivní ochrany Active Protection. Automatický parkovací asistent byl v BMW řady 5 k dispozici již v minulosti. Nyní však byl zdokonalen, takže si zcela sám přebírá i ovládání pedálů vozu. Díky tomu dokáže zaparkovat zcela automaticky bez zásahu řidiče. Více změn se s faceliftem tedy dotklo technologií, než designu. Zvenčí poznáme omlazenou verzi jen podle jiné grafiky světlometů, nových výplní nárazníků. Směrové ukazatele jsou nyní na všech nových modelech integrovány do zpětných zrcátek. Sedan i kombi mají nově strukturované zadní svítilny s tenkým, nápadně tvarovaným pruhem z LED diod. Tento pruh a další křivky v zadní části vozu zdůrazňují široký rozchod kol obou modelů a to je vlastně vše.
Současný model řady 5 je již šestou generací. Působivé harmonické vyvážení mezi sportovním švihem a elegancí bylo vždy poznávacím prvkem čtyřdveřové varianty od chvíle, kdy se z rýsovacího prkna dostala na silnice a stala se nejpopulárnějším manažerským sedanem na trhu. Sportovní elegance je hlavní charakteristikou. Jejich design je definován typickými proporcemi tvořenými dlouhou kapotou, velkým rozvorem, krátkými převisy a dozadu posunutou kabinou. Na seznamu příplatkové výbavy doplňují LED mlhová světla plnohodnotné Adaptivní LED světlomety. Potkávací i dálková světla jsou tvořena jednotkami LED umístěnými horizontálně uvnitř kruhových obrysových světel. Tvarované chromové dekorace s vygravírovanými písmeny BMW dodávají osobitému a velmi stylovému vzhledu světlometů zajímavý detail.
Nové detaily uvnitř všech vozů nové řady 5 působí dojmem prémiovosti a zvýšené funkčnosti. Ve všech modelech je kontrolní displej standardního systému iDrive po stranách dekorován vysoce kvalitními chromovými proužky. Úložné prostory a držáky nápojů v centrální konzole mají zvětšený objem. Velkorysá nabídka prostoru, exkluzivní materiály a vysoká úroveň zpracování přispívají k charakteristické atmosféře, stejně jako exkluzivně řešené detaily interiéru v podobě systému iDrive a technologie black panel aplikovaná na přístrojích a displejích automatické klimatizace. Ovladač iDrive lze nyní objednat s dotykovou horní částí, která umí rozpoznávat písmena. Díky němu lze například zadávat destinace do navigace. Dalším unikátním prvkem v tomto segmentu je multifunkční přístrojový displej namísto klasických budíků, navržený ke zvýšení radosti z jízdy. Tento 10,25 palcový displej mění grafiku podle zvoleného jízdního režimu systému Driving Experience Control. Proměnlivá grafika a barevná schémata zajišťují jasné odlišení.
V režimu COMFORT je přístrojový panel vyobrazen jako klasická kombinace čtyř kruhových ukazatelů. Funkce lupy zvýrazňuje momentální rychlost vozu a otáčky. V režimu ECO PRO se otáčkoměr promění v ukazatel EfficientDynamics, který zobrazuje, jak úsporně jedete. V režimu SPORT rychloměr ukazuje rychlost digitálně v podobě velkých čísel, zatímco rychlostní stupeň je znázorněn uprostřed otáčkoměru. Zmínit musím ještě M paketový volant, tříramenný v retro stylu po vzoru žraločí BMW éry. Je naprosto úchvatný! Vypadá skvěle a výborně se drží.
Testovaný model 520d xDrive je vybaven bohatě včetně nového iDrive ovladače s dotykovou funkcí, který ulehčuje zadávaní textu do systému a funguje prostě brilantně. Změny v interiéru naprosto deklasují konkurenci v podobě archaického Mercedesu nebo sci-fi kokpitu od Audi. Luxusní elegance kombinována se sportovním akcentem prostě působí naprosto vytříbeně a třeba nové plazmové budíky jsou výborným posunem vpřed. Materiály jsou zejména opticky přitažlivější a slícování je dokonalé. Za zmínku také stojí podsvícení večer, kdy se celým interiérem rozprostírá příjemné oranžové světlo díky trubicím umístěným po celé šířce interiéru. Jistě oceníte také kvalitu sportovních sedadel, která neznají kompromis a maximálně Vás budou hýčkat a zároveň si ponechají dobré boční vedení. Zvenčí tu máme ještě klasický M paket, který zvýrazňuje sportovní vzhled vozu. V kombinaci s pohonem xDrive však nenabídne snížený sportovní podvozek.
BMW 520d je poháněno naftovým čtyřválcem o obsahu 2 litrů s výkonem 135 Kw a 380 Nm točivého momentu. I přes váhu 1520 kg dokáže motor s autem slušně pohnout a nedostatek výkonu nepocítíte ani na dálnici ve vyšších rychlostech. Do 200 km/h navíc vůz zrychluje velmi pružně! Pokud jste svůj hledáček zaměřili na limuzínu vyšší střední třídy a chcete kombinaci dobré dynamiky a příznivé spotřeby, je 520d ideální volba! Více výkonu totiž v běžném provozu opravdu nevyužijete a navíc 2.0d je silná i při předjíždění. Přichází tedy otázka jestli si nepřiplatit za další dva válce navíc a nepořídit rovnou 530d. Ty nabídnou vyšší výkon a rychlost, lepší akceleraci (kupříkladu ve zrychlení 0-100 km/h – 8,1 s vs. . 6,3 s a samozřejmě i v pružnosti), ale také vyšší hmotnost v řádu desítek kilogramů a více než o dva litry horší kombinovanou spotřebu paliva. S dvoulitrem budete jezdit v průměru za 6,5 litrů.
Další velkou pochvalu si pak zaslouží odhlučnění interiéru – pokud Pětce nešlapete výrazně na krk, tak neslyšíte vůbec nic – jen příjemný šelest vzduchu a náznak zvuku motoru. Technickou vyspělost dieselových motorů BMW potvrzují také situace, kdy motor dostanete do vyšších otáček, zde totiž překvapí velmi kultivovaným chodem. Na trhu není jiný výrobce, který by nabídl lepší naftové motory a to berte prosím jako fakt.
Přepracované šasi vylepšilo především jízdní komfort a pohodlí za volantem při zachování sportovně střiženého chování. Pod tím si představte velké množství gripu, skvělou poslušnost na povely volantem a výbornou stabilitu při rychlé jízdě. Díky pohonu všech kol není problém projet zatáčku velkou rychlostí a podvozek to ocení svou nezákeřností a ovladatelností. Pětková řada pochopitelně není žádným sporťákem, ale vždy kombinovala ideální kompromis z obou stran. To platí i po faceliftu, ale je zde jasně citelný posun k pohodlí, jak se patří na nejprodávanější prémiový manažerský sedan. To platí i na rozbitém povrchu, což byl ještě nedávno pro Pětku docela problém. Zmizelo odskakování a přenášení nepřijemných rázů do interiéru. xDrive je standardně tužší, než zadokolková verze a u testované verze bez aktivního podvozku to dřív bylo znát opravdu hodně. Teď je však vše tak, jak má být!
Ještě se vrátím k pohonu všech kol, ten v případě potřeby připojí přední nápravu. To probíhá pochopitelně zcela necitelně a velmi rychle. Při ostrém rozjezdu a výrazné akceleraci je čtyřkolka k dispozici vždy a ne jen při prokluzu. Vyzrálost systému je skvělá, vůz netahá za volant jako u starších modelů a také nijak neovlivňuje zábavnost za volantem. Systém funguje tak dobře, že není problém vykouzlit krásné drifty, pořád je tu totiž výrazná preference zadní nápravy. Pro mě osobně je xDrive jedna z nejlepších čtyřkolek svého druhu na trhu.
To samé můžu s čistým svědomím říct i o automatické osmistupňové převodovce ZF. Mohl bych skončit s konstatováním, že je prostě uživatelský dokonalá a bylo by to plně vypovídající. Začíná to už skvěle tvarovanou hlavicí řadicí páky s funkčností joysticku. Stačí jen zařadit a jet. Převodovka se pak s maximální plynulostí a kultivovaností postará o vše další. Řadí logicky, absolutně nikdy necukne a vždy nabídne adekvátní kvalt. V manuálním režimu potěší skvělou odezvou a rychlými reakcemi. No, je prostě boží! Testovaný model naštěstí nebyl vybaven aktivním řízením a tak mi nabídl hezké tuhé řízení s dobrou zpětnou vazbou. Prostě takové, jaké od BMW čekáte!
Závěrem nezbývá než konstatovat, že facelift napříč řadou 5 generace F10 se opravdu povedl a ještě více doladil schopnosti tohoto skvělého vozu. BMW může být zcela klidné – její manažerský sedan je stále na vrcholu a v mnoha ohledech konkurenci stále výrazně předbíhá.
Plusy
- Silný, kultivovaný a úsporný motor
- Rychlá automatická převodovka
- Příkladné jízdní pohodlí
- Pohodlná sedadla s dobrým bočním vedením
- Výborné jízdní vlastnosti a pocit obratnosti
- Dobré manévrovací schopnosti a strmost řízení
- Spotřeba
- Vzhled
- Image
- Pohon všech kol
Minusy
- Středový tunel příliš těsně obepíná řidiče
Motor: | |
---|---|
Typ motoru: | přeplňovaný vznětový |
Válce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 1995 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 135 / 4000 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 380 / 1900 |
Provozní vlastnosti: | |
Maximální rychlost (km/h): | 225 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 8.1 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 7.8 / 5.3 / 6.2 |
Rozměry a hmotnosti: | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 520 / - |
Objem nádrže (l): | 70 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1520 / 610 |
Rozměr pneu: | 245/45 R18, 275 / 40 R18 |
« Výkonný Opel Adam přistižen! Qoros zveřejnil detaily o chystaném modelu 3 hatchback »