Test BMW 520d xDrive: Chvilka pro meditaci
BMW řady 5 nemusím nikterak dlouze představovat. Jedná se o jeden z nejrozšířenějších modelů značky BMW a jeho úspěch ani po několika dekádách neopadá. Pokud máte natolik úspěšný model, je to pro vás, jako pro výrobce, silně zavazující. Nesmíte udělat chybu a nějakou nepovedenou generací si pokazit reputaci. Naštěstí u BMW podobné chyby nedělají, a tak je nová řada 5 zase lepší než ta předchozí. Je zajímavé pozorovat evoluci řady 5 a zároveň i to, jak některé chytré mozky dokáží z dokonalého udělat ještě dokonalejší.
Stejně jako většina ostatních řidičů, i já jsem si prošel určitou evolucí. Snad každý si někdy přál mít auto nejrychlejší, nejnižší, nejhlučnější, nejterénější nebo bůhví jaké ještě. Přijde ale doba, kdy přestanete tíhnout k extrémním vlastnostem, jenž jsou často na úkor pohodlí a začnete oceňovat klid, komfort a svým způsobem vám začne vyhovovat izolace od dnešního hlučného a uspěchaného světa. Najednou se cítíte dobře ve své soukromé ulitě, kde si můžete odpočinout i během jízdy, a kde je ten okolní, ošklivý, hrbolatý a hlučný svět jen pouhou projekcí za vašimi okny. Vítejte ve světě BMW řady 5.
Než se ponoříme trochu více do techniky této mnichovské stálice, přiblížíme si jeho nový design. Exteriér si i nadále zachovává svoji mohutnost a pětka působí pořád jako velký kus auta. Minimálně opticky mi přijde, že se jednotlivé modely pořád zvětšují. Nové pětce ale nesluší jen její mohutnost. Zaoblené tvary předchozích generací pomalu ale jistě začínají nahrazovat o něco ostřeji řezané linky. Je to poznat i na světlené technice, která je teď nově zase o něco futurističtěji hranatá. Základní charakteristiku ale pětka neztratila a mezi ostatními je pořád jasně identifikovatelná. O mnoho větší revoluce se odehrála uvnitř. Trochu jsem si říkal, že se BMW stalo konzervou a nechtějí v interiéru rozjet pořádnou hitparádu. Interiéry předchozích modelů tak trochu pošlapovaly na místě a ujížděl jim vlak, zatímco ostatní automobilky nepřestávaly šokovat.
U nové pětky je vše jinak. Její interiér je teď supermoderní a dává opět najevo, kdo je tady pánem. De facto zmizela jakákoliv tlačítka a z těch tradičních zůstal jen otočný ovladač infotainmentu na středovém panelu vedle voliče převodovky, páčky pod volantem a nenápadná tlačítka na multifunkčním volantu. Modernizace zašla tak daleko, že se dotykově ovládají i průduchy ventilace. Kdo má rád digitální dobu, bude z nové pětky naprosto unešený.
Ideální a pohodlná pozice za volantem je otázkou několika okamžiků. Jak díky skvěle pohodlným sedačkám, tak i jejich nastavení v mnoha směrech. Stejně tak si mohu přizpůsobit i volant, který má nadstandartní rozsah pohybu. V nové pětce si tak nebudou stěžovat ani ty nejurostlejší postavy. Abych ale jen nechválil, místo pro nohy zadních cestujících už tak slavné není, pokud před nimi řídí větší pořízek. Poměrně otravnou věcí pro mě i bylo, když jsem zjistil, že s dveřmi se musí poměrně praštit, aby nezůstaly pootevřené. Ze začátku jsem si myslel, že na to jdu prostě jen nějak špatně, ale za celý týden jsem si na to nezvykl a podobný problém zaznamenali i jiní motorističtí kolegové. Škoda že pětka nenabízí systém soft close, který by tento neduh snadno vyřešil.
Co se týká pohonné jednotky, tak tu jsem dostal v tomto kousku základní v podobě čtyřválcového dvoulitrového dieselu. Pětku mám z podstaty věci spojenou ve své mysli s minimálně šestiválcovým třílitrem jako ideální motorizací. Ta se ale brzo v nabídce objeví a bude pětce slušet. Co ale nabídne základní dvoulitr o výkonu 145 kW? Překvapivě víc než dost a ještě něco navíc. Jedná se totiž o mildhybrid, a tak si dopomáhá v těch nejvhodnějších chvílích elektrickou energií. Jeho chování na běžné jízdě de facto nepoznáte a ani nemáte žádnou možnost ovlivnit jeho chod. Můžete ale na palubní desce sledovat, jak pomocí rekuperace sbírá energii do baterie a tu pak zase následně předává při potřebě okamžitého zvýšení výkonu. Co je ale mnohem více šokující údaj, je ten o spotřebě. Takhle velký koráb dokáže bez nějakého výrazného omezování jezdit za 5,2 litru. Když jsem se více hlídal, dostal jsem se i na rovných pět litrů a naopak zhruba dvousetkilometrový úsek ve spěchu, kdy jsem honil každou minutu, ukázal průměrnou spotřebu 6,5 litru. To jsou doslova hodnoty z říše snů všech šetřílků a málokdo vám takovou spotřebu bude věřit, aniž byste nebyli obviněni z vychloubání.
Mohutnost zátahu i přes svých 400 Nm od dvoulitrové pětky čekat nemůžete. Na to si budete muset opravdu počkat na třílitr. Dynamika jízdy ovšem není špatná a na to, že by jste byli někde za loudu, nebo nemohli předjíždět, můžete zapomenout. Rozpohybovat svoje boky umí statečně a většině bude její výkon dostatečný. Co je na tomhle čtyřválci ještě zajímavé je fakt, jak je dokonale kultivovaný a precizně odhlučněný od kabiny. Dovnitř auta neproniká téměř žádný zvuk a chvílemi jsem měl pocit, jako by mi někdo pětku přes noc vyměnil za elektrickou. Často jsem to, že motor zrovna běží, poznal jen z ukazatele otáčkoměru, na který jsem se musel dívat. Přemýšlel jsem i nad tím, jak je vůbec možné takhle dokonale utlumit jednotlivé exploze ve válcích motoru, které probíhají jen pár desítek centimetrů ode mě.
S absolutním tichem jde ruku v ruce i odhlučnění podběhů a karoserie jako takové. Nerušil mě ani aerodynamický hluk na dálnici nebo štěrk odlétávající od kol. O ladné práci automatické převodovky jsem nevěděl a ve spojitosti s výrazně přeposilovaným řízením jsem měl pocit absolutní izolace od okolního světa. Při jízdě jsem často ztrácel, v dobrém smyslu slova, pojem o realitě. Z pětky čiší jistota a stopy se i v zatáčkách drží zuby nehty, až jsem měl pocit, že pro ni fyzikální zákony neplatí. Podvozek je ladný a většinu silnic promění v čerstvě opravený koberec. Pocit bezpečí a jistoty je obrovský a zajímavý je i fakt, že jsem naprosto ztrácel vnímání rychlosti. Tam, kde jsem si myslel, že jedu určitou rychlostí, jsem pak byl překvapený, když jsem na tachometru viděl údaj o několik desítek kilometrů v hodině rychlejší.
Je pravdou, že se mi s novou pětkou loučilo těžce. Tak moc jsem si zvykl na ticho a relax na palubě. Ta izolace od okolního světa mi naprosto vyhovovala a místo toho, abych se po celodenní jízdě vrátil domu unavený, přirovnal bych to spíše k tomu, jako bych poslední dvě hodiny ležel zabořený na kanapi a zhlédl nějaký dobrý film. Se spolujezdcem si můžete za jízdy doslova jen šeptat jako v napjatém divadle před začátkem představení. Na jakékoliv rušivé vjemy zde můžete zapomenout a pokud vydržíte díky ohromné nádrži a nízké spotřebě jet třeba 1000 kilometrů na zátah, stačí si jen obout papuče a promeditovat se až k cíli. Nové BMW řady 5 je i ve své základní motorizaci čtyřkolovým gaučem, který si vás získá svým komfortem a navodí vám pocit vašeho nedotknutelného osobního prostoru.
Plusy
– motor a dynamika
– podvozek a jízdní vlastnosti
– převodovka
– zpracování
– vynikající spotřeba
– uklidňující atmosféra a odhlučnění interiéru
– komfort jízdy
Mínusy
– dovírání dveří
– méně místa na nohy pro zadní cestující
« Zájem o veřejné dobíjení elektromobilů stále roste. Spotřeba na stanicích PRE POINT meziročně vzrostla o téměř 50 % Emise z pneumatik a brzd jsou tisíckrát horší než z výfuku: EU se zaměří na elektromobily »