TEST BMW 430i Cabrio M-Sport – Legenda nové doby
Idylické počasí na testování kabrioletu si asi představujete jako prosluněný letní den, nejlépe v okolí riviéry. Já také. Jenže “vyšší moc” zařídila, aby se mi do rukou dostalo čtyřkové cabrio namísto původně naplánovaného GrandCoupé uprostřed zasněženého prosince. Nu co, má přeci pevnou skládací střechu, a tak je naprosto použitelné v jakémkoli počasí a období roku, stejně jako coupé. A navíc je to zadokolka, má benzínový motor, M sportovní paket a venku je spousta sněhu. Hmmm, začínám mít radost! Navíc je tu ještě jedna věc…
Ale pěkně popořadě. Trojka, ehmm, čtverka si bere designový základ z klasické řady 3, ale přidává jeden prvek, který mě osobně velmi potěšil – negativní sklon přední masky chladiče. Jasný to odkaz na “žraločí” éru. Přední “mkový” nárazník má extravagantní výřezy, kapota je vyboulená, nechybí nádechy v předních blatnících a výrazný prolis nesoucí se celým profilem auta. Jo tohle se povedlo. M paket také obsahuje sportovní sedadla, volant,kontrastní lišty interiéru a prošívání, prahy a lesklé černé výplně nárazníků. Ve stejné barvě nalezneme i lišty kolem oken a nádechy v blatnících. Detaily, které však vzhled příjemně vylepšují. Nechybí stěžejní prvek – sportovní snížený podvozek.
Cabriolet je samozřejmě náchylnější na boční pohled, ale BMW udělalo s integrací střechy skvělou práci. Oproti předchůdci E93 se jedná o mnohem elegantnější auto. Ať se vám design exteriéru líbí, nebo ne, po nastoupení do interiéru a zabouchnutí bezrámových dveří veškeré debaty končí – ten zůstává shodný s trojkovou řadou a tak nikoho nepřekvapí, že použité materiály a dílenské zpracování patří na špičku, stejně jako ergonomie jednotlivých ovladačů. Dlouholetého příznivce značky také potěší, že středová konzole je opět decentně natočená k řidiči.
Jistě oceníte také sportovní sedáky, které nabízejí výbornou oporu a jsou zároveň i velmi pohodlné. Osobně se mi ovšem z celého interiéru nejvíce zamlouval novým M paketový volant odkazující svým retro designem na klasické sportovní volanty, které BMW montovalo do svých modelů před dvěma dekády. Věnec volantu zůstává příjemně tlustý a drží se opravdu skvěle, přičemž ramena jsou opravdu úzká a střed je kulatý. Jediným mínusem v rámci interiéru tak zůstává jeho stísněnost i pro posádku na předních sedadlech, kde budete často v kontaktu se středovým tunelem. Odhlučnění bezrámových dveří je perfektní a pohodu na palubě dokresluje i luxusně pojatý interiér a výbava. Nově se do BMW montuje nejmodernější generace iDrive ovladače s dotykovou funkcí. Prostě na něm napíšete prstem písmeno a ten ho převede do obrazovky.
Ideální pozice za volantem byla vždy doménou BMW a je stále přítomna – sednete, nastavíte si sedák, volant a jste jako doma. Čtverka těží z delší a splývavé střechy, a tak nabídne více místa pro cestující vzadu. Problém je jen s místem nad hlavou. Není to nic drastického, ale pocit stísněnosti se dostavuje. Otevřené auto si ale jistě nikdo nekoupí na cestování ve čtyřech lidech.
Legenda nové doby
Pomalu se dostávám k tomu, co mě na autě zajímalo nejvíce – motor! BMW totiž do hry vrátilo legendární označení 30i, které vždy a výhradně patřilo třílitrovým atmosférickým šestiválcům. 430i ale pod kapotou nic takového nemá a jedná se o čistý marketing. Do letošního roku se tato motorizace označovala jako 28i, protože se v Mnichově báli použít ikonické označení. Jenže strach je evidentně přešel.
Pod kapotou testovaného modelu se tak nachází čtyřválcový dvoulitr dopovaný TwinScroll turbem poskytující výkon 185 Kw a 350 Nm. A právě označení je jeho největší problém – neubrání se srovnání a i přes dostupnější výkon nikdy nenabídne obdobný charakter. Nechápejte to však tak, že by motor byl špatný, on je totiž velmi dobrý. BMW sice slibuje úsporu až 30 procent paliva, ale během testovacího týdne se 30i pohybovala na úplně stejné hranici a při dynamické jízdě šestiválec dokonce spotřebou převýšila. V řeči čísel si ve městě řekne o nějakých 12 litrů na sto kilometrů, kombinovaně kolem 8 a při sportovní jízdě kolem 20 litrů. Mezi stejnými motory je však tato jednotka od BMW na úplné špičce.
Díky dvoukomorovému turbu má minimální prodlevu, výbornou reakci na plyn a také se nechá točit až k hranici 7.000 otáček za minutu. Výhody jsou pak zejména v dostupnějším výkonu, vždyť maximální točivý moment je dostupný už od 1.450 otáček. Pohonná jednotka má hliníkový blok, časování ventilů Double-VANOS, variabilní zdvih ventilů Valvetronic a přímé vstřikování HPI se solenoidovými vstřikovači. Systém pracující s tlakem 200 bar za studena používá více vstřiků během pracovního cyklu, obvyklým stavem je ale dopravení paliva do spalovacích komor jedním vstříknutím. Technický pokrok je tak zcela neoddiskutovatelný.
Jak je u nových BMW zvykem, projev je přímo úměrný zvolenému jízdnímu režimu – EcoPRO nabídne rozumnou spotřebu, ale reakce motoru a převodovky jsou zdlouhavé. Tady však řady 4 přichází s novinkou. V tomto režimu nabídne systém plachtění – převodovka po uvolnění plynového pedálu vyřadí a nechá motor ve volnoběhu. Na dálnici je to skvělá věc, která opravdu úsporu přináší a byl jsem schopný cestovat 300 km dlouhou trasu s výslednou spotřebou 6.2 litrů.
Režim Comfort vše uvede na správnou míru a nabídne příjemnou jízdu s maximem pohodlí. Sportovní režim pak probudí plný výkon a zostří reakce převodovky a řízení. Zátah je pak opravdu solidní a auto je rychlé, dokonce velmi rychlé. Motor se rád nechá točit a nabídne skvělé reakce. Výkon je přenášen pomocí osmistupňové automatické převodovky ZF, která si zaslouží snad největší pochvalu – za všech okolností řadí bezchybně a změnu převodových stupňů nemáte nejmenší šanci postřehnout. Skvěle také funguje v sekvenčním režimu, kdy se řazení díky rychlosti převodovky stává opravdovým požitkem. Jen ten zvuk ve vyšším spektru otáček je takový “zvláštní” – něco jako kombinace spalovacího a vznětového motoru. Ono i z venku po nastartování se projev 30i blíží dieselové jednotce…
A teď něco zajímavějšího – oproti stejným motorizacím v jiných modelech, jsem u čtverky zaznamenal jistý posun. Jde vidět, že BMW ví co dělá a coupé přizpůsobilo koncovému zákazníkovi. Zaprvé motor má výraznější zvuk, což je dáno aplikací sportovního výfuku a sání. To platí i pro převodovku, v nejvyšším režimu Sport+ při odřazení ve vysokých otáčkách poskytne umělý kopanec. Efektní. Motor je to tedy dobrý, nicméně od označení 30i byste čekali něco víc a tím je charakter. V tomto případě si myslím, že BMW mělo zůstat u předchozího názvu a nechat marketing stranou – fanoušek značky má pod legendárním názvem zafixované něco úplně jiného a z toho pramení i jeho očekávání.
BMW však rozhodně nezklame svým podvozkem. M paket je sice tužší, ale stále dostatečně komfortní a perfektně komunikativní. Dokonalé vyvážení zajišťuje skvělé jízdní vlastnosti a ukázkovou ovladatelnost. To pak znamená, že kola udržují kontakt s vozovkou a především auto nervózně neodskakuje. Grip je naprosto ukázkový a až hodně daleko, kde je položen limit přijde mírná nedotáčivost a pokud přitlačíte ještě více, změní se v přetáčivost. Té si užijete dosyta, pokud se rozhodnete vypnout stabilizaci – ano, BMW má stále možnost systém DSC plně deaktivovat!
Zadní diferenciál má navíc elektronicky ovládanou svornost, díky které se čtyřkové cabrio dá vodit v nádherných driftech i na suchu. Na zasněžené silnici to pak byla jedna velká radost a úsměv od ucha k uchu. Řízení je adekvátně strmé a ač postrádá zpětnou vazbu, v dnešní době patří k tomu nejlepšímu na trhu. Reakce na volant jsou ukázkové a okamžité. Jde tak s naprostou přesností dávkovat kontra a udržovat auto v dlouhých driftech. Zábava je tedy stále zásadním genetickým vybavením tohoto BMW.
Zkusil jsem i jízdu bez střechy a zjistil jsem, že do auta příliš nefouká a navíc BWM nabízí ofuk krku teplým vzduchem. Pokud tedy necháte okna nahoře, zatopíte si, pustíte si výhřev tak to jde i v zimě. Jen na mě okolí koukalo jako na blázna.
Elegantní cabrio je výborným celkem a vozem, ze kterého stále číší DNA značky. Motoru 30i není reálně co vytknout a v rámci svého segmentu patří na absolutní špičku. Problém tak zůstává zakořeněn v tradiční fanouškovské základně, která si označení 30i spojuje s něčím jiným. Modernímu koncovému zákazníkovi je legendární odkaz zcela jedno a z auta bude absolutně nadšen.
Plusy
- Vzhled
- Jízdní vlastnosti
- Automatická převodovka
- Odhlučnění
- Cestovní komfort
- Spotřeba
- Kvalita zpracování
Minusy
- Ceny příplatků
- Zvuk čtyřválce ve vyšších otáčkách
- Absence charakteru v kontrastu se jménem
« Porsche 911 Turbo S Cabriolet Wimmer RS má 840 koní, ujede všemu Mercedes-AMG C63 S Carlsson – 625 koní brutality »