IMAG5532

TEST BMW 428i xDrive – Grip, Fun, Comfort

21. 1. 2014 • BMW, Novinky, Testy

motor: 85%

převodovka: 100%

podvozek: 80%

zpracování: 95%

praktičnost: 70%

Krásné coupé, co už nejezdí tak ostře

Verdikt:

BMW se nedávno rozhodlo u svého coupé odvozeného od řady 3 použít nový název. A nejen u něj. Všechny sudá čísla nyní nově označují dravější karosářské verze coupé a cabrio. To výrobci umožňuje ještě více profilovat jejich exkluzivitu pomocí výrazného designového odlišení od svých praktičtějších bratříčků. Řada 4 tak není nic jiného, než více odvázaná trojka coupé. Nečekejta však nic agresivního, to si BMW nechává až pro vrcholné verze s M Paketem a nejlépe ještě doplňky od M Performance divize. Nová čtverka tak hraje na elegantně sportovní notu, jako tomu u BMW bylo vlastně vždy.

Jenže něco se přeci jenom změnilo. Dříve byly mnichovská coupé spíše sedany bez dalšího páru dveří. Trochu to změnila E92, ale opravdové 4er to posouvá ještě dále. Vůz se až nápadně podobá větší řadě 6! Z profilu je jejich zadní splývavá a rozkročená záď vlastně úplně stejná. A to je dobře, protože menší coupé teď pyšně reprezentuje svůj segment a je radost na něj pohledět. Trojka, ehmm, čtverka je tedy svalnatější, stojí více rozkročená a nechybí ji dávka elegance. Přední část si bere designový základ z klasické řady 3, ale přidává jeden prvek, který mě osobně velmi potěšil – negativní sklon přední masky chladiče. Jasný to odkaz na “žraločí” éru. Fakt to vypadá dobře.

4coupe3

Přední nárazník má extravagantní výřezy, kapota je vyboulená, nechybí nádechy v předních blatnících a výrazný prolis nesoucí se celým profilem auta. Jo tohle se povedlo. A to testovací kus dorazil bez M paketu, který auto učiní daleko agresivnějším. 428i tak byla vybavena alespoň výbavovou linií Sport. Ta obsahuje sportovní sedadla, volant, červené lišty interiéru a prošívání, prahy a lesklé černé výplně nárazníků. Ve stejné barvě nalezneme i lišty kolem oken a nádechy v blatnících. Detaily, které však vzhled příjemně vylepšují. Škoda jen malých zimních kol a také přizvednutého podvozku díky aplikaci pohonu xDrive.

Ať se vám design exteriéru líbí, nebo ne, po nastoupení do interiéru a zabouchnutí bezrámových dveří veškeré debaty končí – ten zůstává shodný s  trojkovou řadou a tak nikoho nepřekvapí, že použité materiály a dílenské zpracování patří na špičku, stejně jako ergonomie jednotlivých ovladačů .Dlouholetého příznivce značky také potěší, že středová konzole je opět decentně natočená k řidiči. Jistě oceníte také sportovní sedáky, které nabízejí výbornou oporu a jsou zároveň i velmi pohodlné. Osobně se mi ovšem z celého interiéru nejvíce zamlouval novým M paketový volant odkazující svým retro designem na klasické sportovní volanty, které BMW montovalo do svých modelů před dvěma dekády. Věnec volantu zůstává příjemně tlustý a drží se opravdu skvěle, přičemž ramena jsou opravdu úzká a střed je kulatý. Vypadá to efektně, trošku zhoršuje ergonomii multifunkce, a drží se naprosto parádně. Jediným mínusem v rámci interiéru tak zůstává jeho stísněnost i pro posádku na předních sedadlech, kde budete často v kontaktu se středovým tunelem.

4coupe4

Ideální pozice za volantem byla vždy doménou BMW a je stále přítomna – sednete, nastavíte si sedák, volant a jste jako doma. Čtverka těží z delší a splývavé střechy, a tak nabídne více místa pro cestující vzadu. Problém je jen s místem nad hlavou. Není to nic drastického, ale pocit stísněnosti se dostavuje. V oblasti nohou se však jedná o velmi nadprůměrný prostor a pochvalu si zaslouží i samotné zadní sedadla, která jsou tvarována pro maximální pohodlí a sedí se v nich opravdu dobře.

Pod kapotou testovaného modelu se nachází motorizace 28i – tedy čtyřválcový dvoulitr dopovaný TwinScroll turbem poskytující výkon 180 Kw a 350 Nm. Ano, to je ten motor, který nahradil famózní třílitrový řadový šestiválec M54. A to je vlastně jeho největší problém – neubrání se srovnání a i přes vyšší a dostupnější výkon, nikdy nenabídne obdobný charakter. Nechápejte to však tak, že by motor byl špatný, on je totiž velmi dobrý. BMW sice slibuje úsporu až 30 procent paliva, ale během testovacího týdne se 28i pohybovala na úplně stejné hranici a při dynamické jízdě šestiválec dokonce spotřebou převýšila. V řeči čísel si ve městě řekne o nějakých 12 litrů na sto kilometrů, kombinovaně kolem 8 a při sportovní jízdě kolem 20 litrů. Mezi stejnými motory je však tato jednotka od BMW na úplné špičce. Díky dvoukomorovému turbu má minimální prodlevu, výbornou reakci na plyn a také se nechá točit až k hranici 7.000 otáček za minutu. Motor má oproti atmosferickému problémy s otáčkami – při ubrání padají pomalu. Nejde tak řadit rychle nahoru a postrádá schopnost brzdit motorem. To jsou kompromisy, které si přeplňovaný motor vyžádal. Výhody jsou pak zejména v dostupnějším výkonu, vždyť maximální točivý moment je dostupný už od 1.250 otáček.  Pohonná jednotka s typovým označením N20B20 má hliníkový blok, časování ventilů Double-VANOS, variabilní zdvih ventilů Valvetronic a přímé vstřikování HPI se solenoidovými vstřikovači. Systém pracující s tlakem 200 bar za studena používá více vstřiků během pracovního cyklu, obvyklým stavem je ale dopravení paliva do spalovacích komor jedním vstříknutím. Technický pokrok je tak zcela neoddiskutovatelný.

4coupe5

Jak je u nových BMW zvykem, projev je přímo úměrný zvolenému jízdnímu režimu – EcoPRO nabídne rozumnou spotřebu, ale reakce motoru a převodovky jsou zdlouhavé. Tady však řady 4 přichází s novinkou. V tomto režimu nabídne systém plachtění – převodovka po uvolnění plynového pedálu vyřadí a nechá motor ve volnoběhu. Na dálnici je to skvělá věc, která opravdu úsporu přináší. Režim Comfort tak nějak vše uvede na správnou míru a nabídne příjemnou jízdu s maximem pohodlí. Sportovní režim pak probudí plný výkon a zostří reakce převodovky a řízení. Zátah je pak opravdu solidní a auto je rychlé, dokonce velmi rychlé. Motor se rád nechá točit a nabídne skvělé reakce. Výkon je přenášen pomocí  8stupňové automatické převodovky ZF, která si zaslouží snad největší pochvalu – za všech okolností řadí bezchybně a změnu převodových stupňů nemáte nejmenší šanci postřehnout. Skvěle také funguje v sekvenčním režimu, kdy se řazení díky rychlosti převodovky stává opravdovým požitkem. Jen ten zvuk ve vyšším spektru otáček je takový “zvláštní” – něco jako kombinace spalovacího a vznětového motoru. Ono i z venku po nastartování se projev 28i blíží dieselové jednotce…

A teď něco zajímavějšího – oproti stejným motorizacím v jiných modelech, jsem u čtverky zaznamenal jistý posun. Jde vidět, že BMW ví co dělá a coupé přizpůsobilo koncovému zákazníkovi. Zaprvé motor má výraznější zvuk, což je dáno aplikací sportovního výfuku a sání. Motor navíc lépe reaguje na plynový pedál a zlepšila se odezva jednotky.  To platí i pro převodovku, v nejvyšším režimu Sport+ při odřazení ve vysokých otáčkách poskytne umělý kopanec. Efektní. Podezírám, že BMW začíná vybavovat svým umělým zvukem i modely mimo divizi M Performance. V nejvyšším módu se zvuk auta silně přitvrdil.

4coupe2

A pak tu máme podvozek a celkové naladění jízdy. Pokud si budete chtít verzi xDrive vybavit M paketem, podvozku se to nedotkne. Nelze totiž kombinovat tento pohon se sportovním podvozkem. Není to však nic nelogického nebo drastického – xDrive má totiž standardně větší stabilizátory a tužší nastavení. Výsledkem tak je příjemný kompromis mezi sportovním svezením a komfortem. Po rychlé projížďce typicky českou uskákanou okreskou jsem navíc dospěl k závěru, že absence vyloženě sportovního M podvozku není vůbec naškodu. Čtverka totiž takto není přehnaně tvrdá a dokáže filtrovat nerovnosti. To pak znamená, že kola udržují kontakt s vozovkou a především auto nervozně neodskakuje. Auto se sice lehce do zatáčky nakloní, ale pak se zakousne a jen tak nepustí. Grip je naprosto ukázkový a až hodně daleko ( to už se musíte hodně rozvášnit), kde je položen limit přijde mírná nedotáčivost. xDrive samozřejmě preferuje zadní nápravu a funguje na principu připojování té přední a tak neubírá autu nic z jeho přirozené zábavnosti. Naopak jí dodává jistotu v podobě perfektního gripu a trakce. I tady se nastavení trochu měnilo. Coupé mi přišlo hravější, než obdobná verze v sedanu. Pochopitelně za to může i stavba karoserie – coupé je prostě pevnější, nekroutí se a díky tomu i lépe funguje v zatáčkách.  Pokud autu opravdu šlapete na krk, odmění vás ukázkovou chutí jezdit powerslidem. Prostě jen drtíte plyn, kloužete se a kontrujete. Žádné drama a obrovská legrace, navíc podpořena špičkovou ovladatelností.

Řízení je, po vzoru všech dnešních aut, mrtvé a bez špetky zpětné vazby, ale nabídne alespoň dobrou přesnost a tuhý chod. Brzdy jsou zcela adekvátní a na normálních silnicích sem je neunavil. Kvalitu naladění dokazuje vůz i v případě prudkého brzdění na zhoršeném povrchu – vůz je příznačně stabilní.

4coupe1

Po vyblbnutí se na okresce pak stačí zvolnit, přepnout auto do komfortního režimu a užívat si maximálního komfortu. Odhlučnění bezrámových dveří je perfektní a pohodu na palubě dokresluje i luxusně pojatý interiér a výbava. Nově se do BMW montuje nejmodernější generace iDrive ovladače s dotykovou funkcí. Prostě na něm napíšete prstem písmeno a ten ho převede do obrazovky. Usnadňuje to třeba zadávaní trasy do navigace a hledání skladeb. Systém je navíc zcela počeštěný a dostává se do naší republiky i s aplikacemi Connected Drive. Za jízdy tak můžete stahovat skladby, poslouchat internetové rádia, mailovat a třeba i facebookovat. Testovaný model byl vybaven full LED světlomety a těm se zatím doporučuji vyhnout. V tlumeném režimu svítila pár metrů před auto a viditelnost byla velmi zlá. V dálkovém pak zanechávala tmavý flek přesně uprostřed silnice. Nepříjemné a snad to v Mnichově brzy vyladí.

Elegantní coupé je tak etalonem toho, co vždy vystihovalo a s novou generací tyto prvky ještě více prohlubuje – sportovnost, elegance, luxus! Coupé střední třídy, kterému nelze odolat právě dorazilo na náš trh a je opravdu skvělé!

Plusy

  • Prostor vzadu
  • Pohon všech kol
  • Automatická převodovka
  • Odhlučnění
  • Podvozek a jízdní vlastnosti
  • Cestovní komfort
  • Image a vzhled

Minusy

  • Spotřeba
  • Zvuk čtyřválce ve vyšších otáčkách

Technické údaje

Spotřeba paliva
Spotřeba ve městě v l/100 km 8.9 – 8.8 [8.3 – 8.1]
Spotřeba mimo město v l/100km 5.3 [5.3 – 5.2]
Kombinovaná spotřeba v l/100 km 6.7 – 6.6 [6.4 – 6.3]
Emise CO2 v g/km 156 – 154 [149 – 147]
Objem nádrže, cca v l 60
Výkon
Max. rychlost v km/h 250
Zrychlení 0-100 km/h v s 5.9 [5.8]
Váha
Pohotovostní hmotnost EU v kg 1,450 [1,470]
Max. povolená hmotnost v kg 1,970 [1,990]
Užitečná hmotnost v kg 520
Povolené zatížení přední/zadní nápravy v kg 920 / 1,105
Motor
Válce/ventily 4/4
Objem v ccm 1,997
Zdvih/vrtání v mm 90.1/84
Max. výkon kW (koní) při 1/min 180 (245) / 5,000–6,500
Max. točivý moment v Nm při 1/min 350 / 1,250–4,800
Poměr komprese : 1 10.0
Kola
Rozměr předních pneumatik 225/50 R17 94W
Rozměr zadních pneumatik 225/50 R17 94W
Rozměr předních kol a materiál 7.5 J x 17 palce, z lehkých slitin
Rozměr zadních kol a materiál 7.5 J x 17 palce, z
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz