TEST BMW 420d xDrive
Musím se přiznat, že když minulý rok BMW oznámilo zavedení řady 4 a zrušení ikonického označení řady 3 Ci/Cd, byl jsem spíše skeptický. S prvnímy rendery nové řady můj skepticismus výrazně opadl, a ikdyž produkční verze se od původního konceptu značně liší, tak musím říct, že konkrétně v luxury paketu vypada nádherně. Ikdyž mně teď něktěří zarytí fandové BMW nejsíš ukřižují, myslím si, že v případě čtverkového kupé udělalo BMW opravdu správný tah. Odtržení kupé od řady 3 a vznik nové řady 4 mu jedině prospěl. Konečně tak máme možnost vidět plnokrevné auto a ne jen další lehce přepracovanou třídvéřovou trojku.
I přesto, že nová čtverka stojí na stejné podvozkové platformě jako trojka, je o 14mm delší a o 62mm nižší, což výrazně přispívá k snížení celkového těžiště. Rozložení hmotnosti je 51 na 49 ku prospěchu předku a BMW prohlašuje, že nové kupé je o 25 kg lehčí, než jeho předchůdce, za což vděčí odlehčenému ocelovému monokoku a zvýšenému užití plastů s hliníkem.
Luxury paket je ze všech tří nabízených paketů (vyjímaje M paket) nejpovedenější a v kombinaci s 18´´ paprskovými koly auto působí velmi majestátně. Lehce přepracované světlomety, tvar ledvinek a ostřeji řezaný přední nárazník dělá přední část kupé agresivnější než u sedanu. Profilu auta pak dominuje výrazná tvarová linka svažující se k přední části vozu. C sloupek je pak klasiky tvořen pro BMW tolik typickou Hofmeisterovou smyčkou. Zadní části nejvíce dominuje dvojice přepracovaných světlometů, jejichž pozvolný L tvar působí jako mistrné prodloužení boční tvarové linky.
Uvnitř se žádné velké překvapení nekoná. Pozice řidiče za volantem je naprosto dokonalá a interiér čtverky vás okamžitě obejme. Sportovní tříramenný kožený volant padne perfektně do ruky a jeho tlouštka je ideální. Vysoká kvalita zpracování palubní desky a interiéru je u BMW standardem. Palubní deska je kompletně měkčená a je prokládana dřevěným dekorem,jejímuž středu vévodí display systému iDrive. Přístrojová deska je vybavena dvojím druhem podsvícení (noční a denní provoz) a na středovém tunelu jsou pak umístěna tlačítka systému Efficient Dynamics. Vše zde perfektně lícuje a i při ostřejší jídě přes nerovnosti nic nevrže. Avšak Interier kupé je pro mne velkým zklamáním, protože po usednutí do pohodlně tvarovaných sportovních sedáku zjistíte, že nesedíte v kupé ale v trojkovém sedanu. Ano, bohužel čtverka sdílí skoro 90% interiérových komponentů s trojkovou řadou. To je dle mého názoru dnes velkou bolestí BMW, které se marně snaží dohnat standart jenž byl v poslední době nasazen Mercedesem.
Motor s označením 20d patří ke špičce na trhu. Čtyřválcová dvoulitrová jednotka dosahuje maximálního výkonu 135 kW(184hp) v 5000 ot/min a kroutícího momentu 380 Nm dostupného mezi 1750 až 2750ot/min. Z nuly na sto zvládne čtverka za 7.3 s a ručička tachometru se zastaví až někde u hranice 230 Km/h. Motor má plynulý zátah prakticky od volnoběhu a gradaci točivého momentu téměř nepoznáte. Nechá se vesele vytáčet ke 4000 ot/min, ovšem za touto hranicí už ztrácí dosti citelně tah. O celkový projev jednotky se stará turbodmychadlo s proměnnou geometrií lopatek na turbínové straně, jenž zaručuje plynulý zátah již od nízkých otáček. Zvuk této dieselové čtyřválcové jednotky je bezkonkurenční a interiér čtverky je skvěle odhlučněn. Motoru skvěle sekunduje automatická osmistupňová převodovka ZF bez niž by byl projev čtverky poloviční.
Řadí stejně rychle jako dvouspojkové systémy, ale narozdíl od nich necuká a neváhá při podřazování. Úžasná je i v manuálním režimu, kde je opravdu neuvěřitelně rychlá. V automatickém režimu je pak nemožné pocítit přeřazení a výborné odstupňování snižuje spotřebu na naprosté minimum. To, co ovšem motor dělá opravdu výjimečným, je jeho spotřeba. Ve městě se pohybovala okolo 6,5 litrů a na dálnici v rámci předpisové rychlosti něco kolem 5.5 litrů. Výsledek byl opravdu překvapivý a po týdenním testu se kombinovaná dynamická spotřeba ustálila na 6 litrech, kdy průměrný dojezd na jednu nádrž činí úctyhodných 1000-1100 km. Pokud vezmeme v úvahu, že se jedná o dvoulitr, pak nezbývá nic jiného než před konstruktéry z Mnichova smeknout klobouk.
Jak je u nových BMW zvykem, projev je přímo úměrný zvolenému jízdnímu režimu – EcoPRO nabídne rozumnou spotřebu, ale reakce motoru a převodovky jsou zdlouhavé. Tady však řady 4 přichází s novinkou. V tomto režimu nabídne systém plachtění – převodovka po uvolnění plynového pedálu vyřadí a nechá motor ve volnoběhu. Na dálnici je to skvělá věc, která opravdu úsporu přináší. Režim Comfort tak nějak vše uvede na správnou míru a nabídne příjemnou jízdu s maximem pohodlí. Sportovní režim pak probudí plný výkon a zostří reakce převodovky a řízení.
A pak tu máme podvozek a celkové naladění jízdy. Pokud si budete chtít verzi xDrive vybavit M paketem, podvozku se to nedotkne. Nelze totiž kombinovat tento pohon se sportovním podvozkem. Není to však nic nelogického nebo drastického – xDrive má totiž standardně větší stabilizátory a tužší nastavení. Výsledkem tak je příjemný kompromis mezi sportovním svezením a komfortem. Po rychlé projížďce typicky českou uskákanou okreskou jsem navíc dospěl k závěru, že absence vyloženě sportovního M podvozku není vůbec naškodu. Čtverka totiž takto není přehnaně tvrdá a dokáže filtrovat nerovnosti. To pak znamená, že kola udržují kontakt s vozovkou a především auto nervozně neodskakuje. Auto se sice lehce do zatáčky nakloní, ale pak se zakousne a jen tak nepustí. Když je pokořen limit, přijde mírná nedotáčivost. xDrive samozřejmě preferuje zadní nápravu a funguje na principu připojování té přední a tak neubírá autu nic z jeho přirozené zábavnosti. Naopak jí dodává jistotu v podobě perfektního gripu a trakce. I tady se nastavení trochu měnilo. Coupé mi přišlo hravější, než obdobná verze v sedanu. Pochopitelně za to může i stavba karoserie – coupé je prostě pevnější, nekroutí se a díky tomu i lépe funguje v zatáčkách. Pokud autu opravdu šlapete na krk, odmění vás ukázkovou chutí jezdit powerslidem. Prostě jen drtíte plyn, kloužete se a kontrujete. Žádné drama a obrovská legrace, navíc podpořena špičkovou ovladatelností.
Řízení je, po vzoru všech dnešních aut, mrtvé a bez špetky zpětné vazby, ale nabídne alespoň dobrou přesnost a tuhý chod. Brzdy jsou zcela adekvátní a na normálních silnicích sem je neunavil. Kvalitu naladění dokazuje vůz i v případě prudkého brzdění na zhoršeném povrchu – vůz je příznačně stabilní.
Nová řada 4 není rozhodně krokem zpět, nýbrž krokem kupředu. Drží se obecného trendu, který BMW v posledních letech nastavilo. Pokud hledáte elegantní sportovněji střižené kupé střední třídy, které umí kombinovat zabavu s komfortem, pak je čtverka určena právě Vám!
Plusy
- Prostor vzadu
- Pohon všech kol
- Automatická převodovka
- Odhlučnění
- Podvozek a jízdní vlastnosti
- Cestovní komfort
- Image a vzhled
Mínusy
- Nepřepracovaný interiér
- Cena
Technické údaje
Motor: | |
Typ motoru: | Přeplňovaný vznětový |
Válce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 1.997 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 135 / 4000 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 380 / 1750-2750 |
Převodovka: | 8 AT |
Provozní vlastnosti: | |
Maximální rychlost (km/h): | 230 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 7.3 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 6/ 4.2 / 4.9 |
Rozměry a hmotnosti: | |
Objem nádrže (l): | 57 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1605 |
Rozměr pneu: | 225/50 vpředu 225/50 vzadu. |
Délka (mm): | 4638 |
Šířka (mm): | 2017 |
Výška (mm): | 1377 |
Rozvor (mm): | 2810 |
.
« První dojmy: Land Rover Discovery Sport Prodáno: Pininfarina Ferrari 512 S Modulo »