IMG_1239

TEST BMW 330d xDrive – Super D

1. 12. 2013 • BMW, Novinky, Testy

motor: 90%

převodovka: 100%

podvozek: 85%

zpracování: 90%

praktičnost: 80%

Opravdu rychlé rodinné auto, které pobaví i náročnější řidiče.

Verdikt:

BMW řady 3 je u nás takovou stálicí. Během letošního roku k nám zavítalo 6x a ještě dvě verze čekají na sepsání testu. To je důvod, proč se tentokrát již nebudu věnovat tomu, jak trojka vypadá a jaký má interiér. To je Vám, naším čtenářům, již notoricky známé a navíc názor si můžete vytvořit na základě přiložené obsáhlé fotogalerie pod tímto článkem. Budu se tedy striktně věnovat jízdě, motorizaci a konkrétním příplatkům dané verze, které výrazně ovlivnili celkový projev a vizáž vozu.

Testovaný model je tedy BMW 330d xDrive vybavený M paketem. Pod kapotou tak dřímá třílitrový šestiválcový diesel s výkonem 190 Kw a točivým momentem 560 Nm. To jsou opravdu solidní hodnoty a v praxi dělají ze sedanu střední třídy opravdu velmi rychlé auto. Ve spojení s pohonem všech čtyř kol a automatickou převodovkou ZF je tento model přímo drtivě rychlý. Občas se člověk zamyslí, jestli to už náhodou není moc.  Tahle jednotka má síly opravdu na rozdávání “trojku” z klidu na stovku rozpohybuje za skvělých 5,4 sekundy. To je údaj, ještě nedávno patřící vyloženě sportovním vozům! Excelentní je zejména pružné zrychlení, které dělá z každého předjíždění opravdovou banálnost. Vše je přenášeno na zadní nápravu  pomocí 8stupňové automatické převodovky, která si zaslouží snad největší pochvalu – za všech okolností řadí bezchybně a změnu převodových stupňů nemáte nejmenší šanci postřehnout.

330xd3

Skvěle také funguje v sekvenčním režimu, kdy se řazení díky rychlosti převodovky stává opravdovým požitkem. Kultivovanost, síla a klid na palubě  – hlavní zbraně tohoto agregátu v boji s konkurencí. Pokud motor nevytáčíte, je velmi těžké (zevnitř) identifikovat nelibé zvuky spojené se spalováním nafty. Ve vyšších otáčkách se zvuk mění a dostává sportovní akcent podobný benzínovým osmiválcům. Ano, opravdu čtete správně.  Ani ortodoxní vyznavači benzinových motorů nebudou sportovně zabarveným zvukovým projevem tohoto dieselu uraženi. BMW stále patří na špičku mezi výrobci motorů a jejich diesely se opravdu konkurence bát nemusí.

Skvělá je také spotřeba, kterou BMW umělo vždy držet při zemi i u velkoobjemových agregátů. Stejně  tak je tomu i tady a s třílitrovým šestiválcem budete jezdit za 7,5 litrů kombinovaně a ve městě do 9. Při rychlosti 130 km/h točí agregát na osmý převodový stupeň automatické převodovky ležérních 1800 min-1 a spotřeba se ustaluje na hodnotě 8,1 l/100 km. Sportovní svezení odběr nafty zvýší, ani při ostrém tempu ale není snadné udržet počítadlo spotřeby nad deseti litry.

330xd22

Vůz byl vybaven M paketem, ale ten se týkal jen optických prvků. Důvodem je pohon všech kol xDrive, který nelze kombinovat se sportovním podvozkem.  Není to však nic nelogického nebo drastického – xDrive podvozek má totiž standardně větší stabilizátory a tužší nastavení. Výsledkem tak je příjemný kompromis mezi sportovním svezením a komfortem. Trojka se sice lehce do zatáčky nakloní, ale pak se zakousne a jen tak nepustí. Grip je naprosto ukázkový a až hodně daleko ( to už se musíte hodně rozvášnit), kde je položen limit přijde mírná nedotáčivost. xDrive samozřejmě preferuje zadní nápravu a funguje na principu připojování té přední a tak neubírá autu nic z jeho přirozené zábavnosti. Naopak jí dodává jistotu v podobě perfektního gripu a trakce.

Po rychlé projížďce typicky českou uskákanou okreskou jsem navíc dospěl k závěru, že absence vyloženě sportovního M podvozku není vůbec naškodu. Trojka totiž takto není přehnaně tvrdá a dokáže filtrovat nerovnosti. To pak znamená, že kola udržují kontakt s vozovkou a především auto nervozně neodskakuje. Za volantem 330d xDrive se tak cítíte naprosto jistě a užíváte si špičkové přilnavosti a rychlé jízdy. Řízení je, po vzoru všech dnešních aut, mrtvé a bez špetky zpětné vazby, ale nabídne alespoň dobrou přesnost a tuhý chod. Brzdy jsou zcela adekvátní a na normálních silnicích sem je neunavil. Kvalitu naladění dokazuje trojka i v případě prudkého brzdění na zhoršeném povrchu – vůz je příznačně stabilní.

330xd4

Kvalita a zpracování interiéru vrací BMW opět do první ligy. Materiály jsou zejména opticky přitažlivější a slícování je dokonalé. Dlouholetého příznivce značky také potěší, že středová konzole je opět decentně natočená k řidiči. Jistě oceníte také sportovní sedáky, které nabízejí výbornou oporu a jsou zároveň i velmi pohodlné. Osobně se mi ovšem z celého interiéru nejvíce zamlouval novým M paketový volant odkazující svým retro designem na klasické sportovní volanty, které BMW montovalo do svých modelů před dvěma dekády. Věnec volantu zůstává příjemně tlustý a drží se opravdu skvěle, přičemž ramena jsou opravdu úzká a střed je kulatý. Vypadá to efektně, trošku zhoršuje ergonomii multifunkce, a drží se naprosto parádně. Jediným mínusem v rámci interiéru tak zůstává jeho stísněnost zejména pro posádku na předních sedadlech, kde budete často v kontaktu se středovým tunelem.

330xd1

BMW 330d xDrive tedy jezdí výborně a vždy s ním budete absurdně rychlí. Bude jedno po jakém povrchu zrovna pojedete, protože trakce je naprosto fantastická. S M Paketem navíc skvěle vypadá a dodává vozu pomocí agresivních nárazníků, prahů a velkých kol výrazný sportovní vzhled. Možná si říkáte, k čemu takto silný diesel a proč nejít rovnou do 335i… Jenže tohle auto má smysl ve své naprosté efektivnosti a to jinde budete hledat jen těžko. Bravo!

Plusy

  • Výkonný a úsporný motor
  • Nízká spotřeba paliva
  • Odstupňování převodovky, rychlost řazení
  • Jízdní vlastnosti, trakce a grip

Minusy

  • Mírně odtažité, i když přesné řízení
  • Stále podprůměrný prostor
  • Ceny příplatků

Technické údaje
Motor BMW 330d xDrive
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2993
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 190 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 560 / 1500 – 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 5.4
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 5.9 / 4.5 / 5.1
Emise CO2:
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz