TEST BMW 320i Efficient Dynamics Edition
Efficient Dynamics… program, kterým BMW, jako jedno z prvních, zareagovalo na blížící se flotilové emisní normy a další restrikce EU. Ano, podobné programy mají i jiné značky, ale nikdo nedosahuje stejného zvuku. BMW ze svého programu udělalo skvostný marketingový pojem a hlavně věc, kterou zákazníci vítají. Nově se tomuto trendu přizpůsobila i současná generace řady 3 a věřte, že rozdíly jsou přímo zásadní.
Nespočívá to totiž jen v pár režimech navíc, ale pod kapotou legendárního označení 320i nalezneme benzínový čtyřválcový turbomotor 1.6 litru. U standardní verze je to stále dvoulitr. A aby toho nebylo málo, je to motor z dílny PSA Peugeot-Citroen. Ten samý nalezneme například v 208 GTi, RCZ, DS3, DS4 a nebo třeba v modelech značky MINI. Takže výsledkem eficientní dynamiky je jeden z nejmenších motorů v řadě 3 v historii a navíc s francouzským rodokmenem. Pokud jste pravověrní milovníci BMW, asi to s vámi právě seklo. A já to chápu. Sám jsem vlastnil skvostné coupé e46 s motorem 3.0i. Ano, slavný šestiválec M54, který byl 5x oceněn motorem roku a patří mezi to nejlepší, co automobilový průmysl vyprodukoval. Jenže ty časy jsou nenávratně pryč a nemá cenu brečet a ani se nad tím pozastavovat. BMW vyplňuje díry na trhu, pouští do světa velkou škálu modelů a opravdu tím trpí pověst, kterou si tolik let tak pracně budovali. Jenže dokud stále vyrábí sportovně střižené auta, které kouzlí úsměv na tváři, je to jedno. Nikdo vám nenutí 2 Active Tourer nebo třeba 5 GT. Kupte si M135i a užívejte si. Nehaňme někoho, kdo podniká a primárním cílem je zisk. Tak je to totiž správně.
A je zbytečné mít předsudky. To, že pod kapotou tluče šestnáctistovka s turbem… No a co? Znamená to snad, že celá značka jde do, no víte kam. Ne! A ono je to totiž tak, že 320i Efficient Dynamics je jedno z těch BMW, ve kterých se mi za poslední dobu jezdilo opravdu dobře! Nezezelenal jsem hrůzou, ani jsem netrpěl pocity ekoterorismu. Prostě mě dostalo, jak skvěle toto auto funguje a jezdí. Primární notu na ekologii ani nepoznáte. Máte sice vždy po nastartování aktivní sytém Start-Stop, rekuperaci brzdné energie a režim Eco Pro, ale stačí stisknutí tlačítka a vše je pryč. Vedle převodovky si zvolíte režim Sport a DNA BMW je zpět v plné kráse. Nic vám není striktně nuceno, volba je vaše.
Pokud necháte auto ve standardním nastavení, není to nic nervy drásajícího. Výchozí režimy fungují tak, že převodovka drží vysoké kvalty co nejdéle a motor je lehce otupělý na povely plynového pedálu. Nic tristního a na pohodovou příjemnou jízdu to zcela dostačuje. Vlastně to ani neštve. Ano, tento motor je spjat s fantastickou automatickou osmistupňovou převodovkou ZF a nebudu zastírat, že právě ona tady kouzlí ty největší čáry. Díky širokému rozsahu převodů v kombinaci s točivým momentem motoru, umístěným v dolním spektru otáček, se motor jen tak převaluje. To má samozřejmě velmi pozitivní vliv na spotřebu. S autem jsem kombinovaně, s častým využitím dynamiky při předjíždění, jezdil za 6.5 litru. Když jsem se úplně zklidnil, šlo to i pod šest. Neuvěřitelné. Pořád se bavíme o relativně velkém sedanu střední třídy.
Může za to i motor, je totiž špičkový. Výkon 170 koní a 250 Nm, zrychlení na stovku za 7,6 sekund… O přeplňování se stará turbodmychadlo TwinScroll, jehož dvě komory na turbínové straně živí výfukové plyny vždy jen ze dvou válců. To pomáhá omezit vlivy protitlaku od jednotlivých válců ve výfukovém potrubí v nízkých otáčkách a lépe využívat tlakové pulzace. Turbína je vyrobena ze speciálního, vysoce odolného materiálu. Od 1500 ot./min je k dispozici maximální točivý moment 250 Nm a plný výkon 125 kW už ve 4800 otáček. Tyto hodnoty jasně dokazují, proč auto v kombinaci s automatem tak málo žere a že dynamika motoru opravdu stojí za to. Pokud motor nějakou turbodíru má, není možné ji vůbec postřehnout.
Po zvolení režimu Sport se jednotka probere z letargie a přesvědčí. Reakce jsou na přeplňovaný motor velmi dobré a hlavně má apetit po otáčkách. Nechá se točit a i když nemá výraznou špičku, pocitově se tváří velmi lineárně. Zvuk je sice utlumený, ale docela zajímavý – jako by pod kapotou vrčel MINI Cooper S. I při velmi dynamické jízdě se spotřeba pohybuje pod 10 litrů a motoru pocitově nedochází dech. Pokud takhle má vypadat ideální eco auto, jsem nadšený.
Jinak je to ve všem klasické BMW řady 3. Interier je stísněný, ale řidiče příjemně obklopí. Materiály jsou kvalitní, slícování ukázkové a ergonomie dokonalá. Ideální pozice za volantem byla vždy doménou BMW a je stále přítomna – sednete, nastavíte si sedák, volant a jste jako doma. Mimochodem volant skvěle padne do ruky a má ideální průměr. Jízdně je to pak pohádka – nastavení je sice měkčí, než u dřívějších generací, ale stále je tu perfektní vyváženost. Za to vděčíme nízké neodpružené hmotnosti, rozložení hmotnosti 50:50 a také poměru rozchodu kol a rozvoru – nízké převisy karoserie a kola tzv. v rohu.
Ve výsledku tak řada 3 jezdí tak, jak od BMW všichni čekají. Pohon zadních kol dovoluje utahovat stopu plynem a občas vykouzlit i nějaký ten drift. Řízení sice není komunikativní, nemá ani výraznou zpětnou vazbu, ale je přesné a auto poslechne každý povel. Podvozek si ponechává skvělou přílnavost a hravost. Globálně je jízda s tímto autem výborná – vůz střídá levou a pravou, táhlou a prudkou zatáčku s neuvěřitelnou přesností. Doporučuji deaktivovat DTC (Dynamic Traction Control), které je v aktivním režimu až příliš otravné, aby jste naplno poznali, co tento vůz nabízí. Teď to možná zní, že z 320i ED dělám sporťák, ale ne! Jen tady ta možnost je a auto to umí nabídnout, když si o to řeknete.
Nikdy jsem nebyl fanouškem “zelených” aut a mám alergii na tlačítka a režimy s názvem ECO, ale jak už jsem tady jednou napsal. Jestli takto vypadá představa BMW o ekologickém a ekonomicky efektivním vozidlem, tak mi nezbývá nic jiného, než se hluboce poklonit. Tohle se opravdu povedlo!
Plusy
- Spotřeba
- Převodovka
- Jízdní dynamika
- Jízdní vlastnosti
- Komfort
Minusy
- Standardní sedáky
Technické údaje
Spotřeba paliva | ||||
Spotřeba ve městě v l/100 km | 7.0 [7.3] | |||
Spotřeba mimo město v l/100km | 4.4 [4.4] | |||
Kombinovaná spotřeba v l/100 km | 5.3 [5.4] | |||
Emise CO2 v g/km | 124 [127] | |||
Objem nádrže, cca v l | 60 | |||
Výkon | ||||
Max. rychlost v km/h | 230 [230] | |||
Zrychlení 0-100 km/h v s | 7.6 [7.6] | |||
Váha | ||||
Pohotovostní hmotnost EU v kg | 1,465 [1,485] | |||
Max. povolená hmotnost v kg | 1,940 [1,960] | |||
Užitečná hmotnost v kg | 550 | |||
Povolené zatížení přední/zadní nápravy v kg | 890 / 1,125 | |||
Motor | ||||
Válce/ventily | 4/4 | |||
Objem v ccm | 1,598 | |||
Zdvih/vrtání v mm | 85.8 / 77.0 | |||
Max. výkon kW (koní) při 1/min | 125 (170) / 4,800 | |||
Max. točivý moment v Nm při 1/min | 250 / 1,500 | |||
Poměr komprese : 1 | 10.5 | |||
Kola | ||||
Rozměr předních pneumatik | 205/60 R16 92W | |||
Rozměr zadních pneumatik | 205/60 R16 92W | |||
Rozměr předních kol a materiál | 7J x 16 lehká slitina | |||
Rozměr zadních kol a materiál | 7J x 16 lehká slitina |
« Audi ukázalo interiér nového TT Caterham AeroSeven přijde v roce 2015 a s jiným designem »