TEST BMW 320d xDrive GT M Sport – Stylový cestovatel
Nechci se tu zabývat tím, jestli by značka se sportovní image a bohatou historií měla vyrábět obdobná auta anebo ne! Když si čtu internetové diskuze, které toto téma řeší a fanoušci se tlučou hlavou o stůl, proč BMW představilo předokolku 2 Active Tourer a vyrábí třídy GT… No a proč by sakra nemělo? Vždyť je to firma jako každá jiná a je důležité se udržet v plusu, jinak tady nebude skvostná M3 ani Z4 a nic podobného. Nikdo nikomu podobná auta nenutí a je jen na klientovi, jestli si malé rodinné MPV řady 2 koupí. Tak proč se rozčilovat? Na kvalitě výrobků této značky to nic nemění a to, že se rozšíří nabídka, je snad jedině plus a správně. Alespoň je z čeho vybírat! Dokud BMW vyrábí mkové modely, malé roadstery a auta pro radost typu M235i, tak o nic nejde. Navíc ti, co brečí nejvíce, si z první ruky nekoupí od BMW nic. No, tak jsem se rozvášnil, protože mě tyto internetové diskuze přivádějí do varu a teď pojďme mrknout na zástupce kategorie, která způsobuje noční můry skalním příznivcům značky – 3 GT.
Menší model řady GT si bere to nejlepší z řady 3 a navrch přidává prostornost, praktičnost a také porci nepopíratelného stylu. 3 GT je výrazně dynamičtější, než usedlá 5 GT a nabízí agresivní vizáž přední části, výdechy za blatníky anebo třeba také výsuvné zadní křídlo na víku kufru. Testovaný model ještě navíc přidává zářivou modrou barvu a M paket s agresivními nárazníky a prahy. Podvozku se netýká kvůli pohonu všech kol, se kterým nejde kombinovat. Proporce z profilu zůstávají stále podobné osvědčenému receptu á la GT, ale trojka to nepřehání s příliš výrazně zvedlou a nafouklou zádí, jako je tomu u většího modelu. Nová trojka konkurenci ujela o několik let a to zejména svým ideálním rozložením kompromisu mezi komfortní a sportovní jízdou. GT tento recept posouvá ještě dále a klade si za cíl nabídnout obratnost standardního modelu a komfort automobilu o třídu většího. Gran Turismo je o 20 cm delší, o 8 cm vyšší a rozvor má o 110 milimetrů delší než trojkový sedan. Proporčně se tedy dostává na úroveň řady 5.
Ať se vám design exteriéru líbí nebo ne, po nastoupení do interiéru a zabouchnutí bezrámových dveří veškeré debaty končí – ten zůstává shodný s menším modelem, a tak nikoho nepřekvapí, že použité materiály a dílenské zpracování patří na špičku, stejně jako ergonomie jednotlivých ovladačů. Trochu mě mrzí snad jen to, že trojka je uvnitř až moc podobná současné jedničce. Pochválit však musím návrat k natočení středové konzole k řidiči. Ideální pozice za volantem byla vždy doménou BMW a je stále přítomna – sednete, nastavíte si sedák, volant a jste jako doma. Mimochodem volant skvěle padne do ruky a má ideální průměr a hlavně ten jeho retro design po vzoru starých dobrých žraloků… mmmm! Já vím, rozplývám se nad ním v každém testu, ale on je prostě naprosto boží! M paket mění komfortní sedadla za ta sportovní vyvedená v alcantaře. Vypadají skvěle a stejně dobře i drží.
Trojka GT těží z delšího rozvoru a tak nabídne více místa pro cestující vzadu – díky splývavé zádi tak nabízí velkorysejší prostor, než řada 5. Problém je jen s místem nad hlavou vzadu. Není to nic drastického, ale pocit stísněnosti se dostavuje. V oblasti nohou se však jedná o velmi nadprůměrný prostor a pochvalu si zaslouží i samotné zadní sedadla, která jsou tvarována pro maximální pohodlí a sedí se v nich opravdu dobře. To samozřejmě platí i pro přední příplatková sedadla s bohatým nastavením.
Motorárna BMW ve Steyru produkuje jedny z nejlepších dieselových motorů, o čemž svědčí prestižní ocenění Motor Roku, jenž BMW pravidelně každý rok vyhrává v několika kategoriích. A proto není divu, že i motor s označením 2.0d patří ke špičce na trhu. Čtyřválcová dvoulitrová jednotka dosahuje maximálního výkonu 135 kW ve 4000 ot/min a kroutícího momentu 380 Nm dostupného mezi 1750 až 2750 ot/min. Z nuly na sto zvládne za 7.8 s a ručička tachometru se zastaví až někde u hranice 230 Km/h. Motor má plynulý zátah prakticky od volnoběhu a gradaci točivého momentu téměř nepoznáte. Nechá se vesele vytáčet ke 4000 ot/min, ovšem za touto hranicí už ztrácí dosti citelně tah. O celkový projev jednotky se stará turbodmychadlo s proměnnou geometrií lopatek na turbínové straně, jenž zaručuje plynulý zátah již od nízkých otáček. Zvuk této dieselové čtyřválcové jednotky je bezkonkurenční a interiér trojky je navíc skvěle odhlučněn i přes bezrámové dveře.
Motoru skvěle sekunduje automatická osmistupňová převodovka ZF, bez niž by byl projev 320d poloviční. Řadí stejně rychle jako dvouspojkové systémy, ale na rozdíl od nich necuká a neváhá při podřazování. Úžasná je i v manuálním režimu, kde je opravdu neuvěřitelně rychlá. V automatickém režimu je pak nemožné pocítit přeřazení a výborné odstupňování snižuje spotřebu na naprosté minimum.. Ve městě se pohybovala okolo 7 litrů a na dálnici v rámci předpisové rychlosti něco kolem 6 litrů. Výsledek mne opravdu překvapil, vezmeme li do úvahy, že naše GT bylo vybaveno systémem pohonu všech čtyř kol xDrive. Bez něj můžeme čekat spotřebu ještě o litr nižší, a proto nezbývá nic jiného, než před konstruktéry z Mnichova smeknout klobouk. Pohon všech kol funguje naprosto bezchybně, připojení přední nápravy probíhá ještě před prokluzem té zadní a je neznatelné. Za všech okolností tak plně simuluje stálý pohon, zvyšuje grip v zatáčkách a trakci na jakémkoli povrchu. Je na něj jednoduše maximální spolehnutí.
Podvozkově je GT primárně cílené na komfort cestujících a podvozek žehlí nerovnosti bez výraznějších přenosů rázů do karoserie. 3 GT však umí řidiče potěšit i sportovním svezení.Ve sportovním režimu GT reaguje velmi dobře a dovolí i pohození zadkem do strany. Podvozek je sice houpavější, ale ponechává si skvělou přílnavost a hravost. Celkově je jízda s tímto autem výborná – vůz střídá levou a pravou, táhlou a prudkou zatáčku s neuvěřitelnou přesností. xDrive standardně přináší silnější stabilizátory a tužší nastavení podvozku a je to znát. Ne v komfortu, ale jak skvěle umí GT držet stopu, smět a poslouchat na povely od volantu. Tak si představuji ideální kompromis mezi luxusním, prostorným a sportovním vozem! Jak je u nových BMW zvykem, projev je přímo úměrný zvolenému režimu – EcoPRO nabídne rozumnou spotřebu, ale reakce motoru a převodovky jsou tristní. Režim Comfort tak nějak vše uvede na správnou míru a nabídne příjemnou jízdu s maximem pohodlí. Sportovní režim pak probudí plný výkon a zostří reakce převodovky a řízení. Zátah je pak opravdu solidní a auto je rychlé.
Takže, zapomeňte na předsudky a žvásty o tom, jak se BMW straní své historii. Ono totiž pořád staví jedny z nejlepších aut na světě a je úplně jedno, jestli je to hravá malá Z4 a nebo prostorná a luxusní verze řady 3. GT má svůj smysl a jezdí výborně, tak proč ho zatracovat! Pokud hledáte prostornější variantu řady 3, která umí jezdit stejně dobře, jděte do něj!
Plusy
- Spotřeba
- Převodovka
- Jízdní dynamika
- Jízdní vlastnosti
- Komfort
Minusy
- Mírně odtažité, i když přesné řízení
- Aerodynamický hluk ve vysokých rychlostech
Technické údaje | |
---|---|
Motor | BMW 320dx GT |
Typ motoru: | přeplňovaný vznětový |
Válce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 1995 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 135 / 4000 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 380 / 1750 – 2750 |
Provozní vlastnosti | |
Maximální rychlost (km/h): | 228 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 7.4 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 5.8 / 4.2 / 4.8 |
Rozměry a hmotnosti | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 480 / - |
Objem nádrže (l): | 57 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1595 / 540 |
Rozměr pneu: | 225/45 R18 |
.
« Od roku 2018 budou v USA povinné couvací kamery První obrázky Daihatsu Copen jsou na světě »