TEST BMW 318d – Král!
Proč král? No, protože BMW řady 3 v motorizaci 318d je prostě nejlepším prémiovým autem pro každý den, které si můžete koupit! Je to možná divné začínat test tímto faktem, ale klidně se na toto tvrzení dívejte jako na hypotézu, kterou se Vám budu snažit potvrdit.
F30, tedy novou generaci řady 3, jsem testoval už ve své vrcholné motorizaci 335i Sport a okamžitě mě nadchla. Nová trojka konkurenci ujela o několik let a to zejména svým ideálním rozložením kompromisu mezi komfortní a sportovní jízdou. Ne jinak je tomu i u jednoho z nejzákladnějších motorů, respektive druhého nejslabšího dieselu v nabídce. 318d má pod kapotou naftový čtyřválec s obsahem 2 litrů o výkonu solidních 105 KW (143 k) a 320 Nm. To znamená, že trojka jede nějakých 212 Km/h a na stovku se dostane za 9 vteřin. Nejsou to oslnivé údaje, ale pružné zrychlení je daleko příjemnější. Co je ovšem podstatné a to, co mě na tomto autě absolutně uchvátilo je spotřeba. nepatřím mezi jedince, kteří ji přikládají nějak významnou důležitost, ale 318d prostě dodržuje, co slibuje v reklamních textech.
Víte, ono je to se spotřebou moderních aut asi takto – výrobce model vezme na měření v ideálních podmínkách při nejlepší zátěži bez aerodynamických a meteorologických vlivů a na papíře vyleze číslo z říše snů. Marketingové oddělení to pak vecpe na každý nosič a konečný klient si pak doma říká, proč mi ta kraksna žere o 3 litry víc než udává výrobce. Jenže 318d jezdí přesně za takové číslo, které naleznete v každém reklamním sdělení! Ve městě je to kolem 5 litrů, mimo něj za 3.8 a na dálnici při rychlejší jízdě něco kolem 4.5 litrů. To asi nepotřebuje komentář a ekonomičnost tohoto vozu je prostě fantastická! Vlastně bezkonkurenční. Zapomeňte na hybridní řešení a downsizing – BMW jasně dokazuje, že to jde i takto. Protože znovu opakuji, 318d je dvoulitrový sedan střední třídy s výbornou výbavou a také odpovídající váhou. Jen žere méně než kdejaké městské přibližovadlo.
Většinou nemám zájem výrazně řešit spotřebu, natož s ní začínat test, ale BMW ukazuje, že to jde i klasickou cestou. No a teď si k tomu připočtěte, že současná trojková řada je fakt skvělé auto i v ostatních aspektech. Podvozek nám sice výrazně změkl a ztratil dávku své sportovnosti, ale ve výsledku je to vlastně jen dobře. Ten, kdo bude chtít sedan střední třídy s uskákaným prkenným podvozkem, nechť si připlatí za M paket. Na české cesty a komfortní cestování je klasický podvozek zcela ideální. 318d navíc není žádný trhač asfaltu a tak by jej případný M paket jen uškodil. Standardní podvozek výborně filtruje nerovnosti, je poddajný, komunikativní a hlavně nepřenáší rázy do interiéru. Jízda je tak plavná a prostě příjemná. Podvozku skvěle sekunduje i řízení, které je příjemně tuhé a DNA značky BMW je zde patrné hned – skvělá zpětná vazba a přesnost. A pak tu také máme manuální převodovku, která je prostě výborná. Dráhy jsou krátké, blízko u sebe a vše zapadá s hladkostí a samozřejmostí.
Abych nebyl jen u kladů, tak musím podotknout, že testovaný kus byl vybaven standardními sedadly a těm je lepší se vyhnout, protože je v Mnichově prostě neumí – jsou nepohodlné a absolutně nedrží tělo. Celkově však interiér současné trojky ušel mílové kroky od svého předchůdce, který byl za špatný interiér vždy kritizován. F30 tak směle dohnala a možná i předehnala konkurenci v podobě třídy C od Mercedes-Benz a třeba Audi A4. Lexus IS a Infiniti G se žádnému z Němců v této oblasti stále nerovnají. Použité materiály a dílenské zpracování patří na špičku, stejně jako ergonomie jednotlivých ovladačů. Trochu mě mrzí snad jen to, že trojka je uvnitř až moc podobná současné jedničce. Pochválit však musím návrat k natočení středové konzole k řidiči. Ideální pozice za volantem byla vždy doménou BMW a je stále přítomna – sednete, nastavíte si sedák, volant a jste jako doma. Mimochodem volant skvěle padne do ruky a má ideální průměr. Trojka těží z delšího rozvoru a tak nabídne více místa pro cestující vzadu – prostornost je srovnatelná s řadou 5 minulé generace.
Trojka však umí řidiče potěšit i sportovním svezení. Vůz nabízí přednastavené dynamické režimy ECO Pro, Normal a Sport. Jedná se tak o nastavení odezvy na plyn a reakce řízení. Ve sportovním režimu 318d reaguje velmi dobře a dovolí i pohození zadkem do strany. Podvozek je sice měkčí, ale ponechává si skvělou přílnavost a hravost. Globálně je jízda s tímto autem výborná – vůz střídá levou a pravou, táhlou a prudkou zatáčku s neuvěřitelnou přesností. Doporučuji deaktivovat DTC (Dynamic Traction Control), které je v aktivním režimu až příliš otravné, aby jste naplno poznali, co tento vůz nabízí. Díky pohonu zadních kol můžete akcelerovat v zatáčce daleko dříve a na výjezdu vás vůz odmění krásným driftem. Teď to možná zní, že z 318d dělám sporťák, ale ne! Jen tady ta možnost je a auto to umí nabídnout, když si o to řeknete.
BMW 318d bez debat patří na špičku své výkonové a cenové skupiny. Skvěle kombinuje každodenní použitelnost s fenomenální spotřebou a slušnou dynamikou. Proti svým předchůdcům však nabízí mnohem méně zábavy za volantem, ale více komfortu. Tak, či tak: lepší prémiový “daily car” nenajdete!
Plusy
- Spotřeba
- Převodovka
- Jízdní dynamika
- Jízdní vlastnosti
- Komfort
Minusy
- Standardní sedáky
« Bugatti chystá “super-výkonného” Veyrona! BMW M Performance balíček také pro 3er Touring »