TEST BMW 316i Touring
V redakci máme s aktuální generací BMW řady 3 (F30) spoustu zkušeností. První přišel na řadu s motorizací 335i, následovalo 318d, 335i M Performance, 330d, 320i Efficient Dynamics, 320d a 328i GT. Dneska tu máme základní 316i v karosářské variantě Touring s přeplňovanou benzínovou šestnáctistovkou pod kapotou a s manuální převodovkou. Bude základ stačit na rozlehlé kombi střední třídy, nebo radějí sáhnout po něčem výkonnějším?
Hned na začátku je třeba ujasnit si jednu věc, testovací vozy jsou občas vybaveny poněkud nelogicky. U aut se základními motorizacemi časti najdeme příplatkové prvky po kterých mnoho zákazníků nesáhne. Týká se to i dnešní situace, k nejlevnějšímu motoru jsme dostali perleťový lak, elektronicky ovládané víko kufru nebo světelný paket tvořený LED po celém autě. Základní cena 795 000 Kč tak vyleze nepříjemně nahoru. Na druhou stranu, po holátku nikdo netouží a alespoň pár prvků příplatkové výbavy zaškrtne v podstatě každý.
Kombi, v případě BMW označené jako Touring, jsme již v testu měli, konkrétně u motorizace 320d s paketem Sport Line, pohonem všech kol xDrive a automatickou převodovkou. V tomto článku se tak zaměřím především na rozdíly v podobě motorizace, zadního náhonu a manuální převodovky.
Začít můžeme třeba oním motorem. Jde o přeplňovaný benzínový čtyřválec o objemu 1,6 litru, maximální výkon 100 kW je dostupný ve 4350 ot./min., kroutící moment vrcholí hodnotou 220 Nm již při 1350 otáčkách. Díky těmto nepříliš oslnivým hodnotám a váze 1525 Kg trvá akcelerace na 100 km/h 9,4 vteřiny. Tolik údaje z tabulek, jaký pocit ale máte při skutečném používání?
Při jízdním režimu Eco Pro vás při akceleraci předjede absolutně cokoliv co na silnici potkáte. Odezva na plyn je utlumena opravdu výrazně a než si zvyknete na nutnost opravdu hodně šlapat na plyn při potřebě akcelerace, budete nejspíš brzdou provozu. Odměnou vám bude snížená spotřeba a uspokojivě narůstající ukazatel uspořeného dojezdu. Režim Normal je mírným zlepšením a také výchozí hodnotou při nastartování vozidla, více se o něm snad nemá potřebu zmiňovat, ničím jiným nevyniká.
Změna nastane teprve při volbě sportovní varianty. Najednou je vám k dispozici celý potenciál motoru a celé auto nesmírně ožije. Těch 136 koní mu konečně začnete věřit a na okreskách dostojí oněm třem písmenům na volantu. Z vašeho “Bawora” se nestane trhač osfaltu, na to mu ještě pár koní chybí, jinak ale roli základní motorizace splní bez pochyb. Díky přeplňování a dostupnému maximu kroutícího momentu již téměř od volnoběhu vám nebude chybět zátah ani ve spodních otáčkách.
Kombinovaná spotřeba se ustálila na hodnotě 7,5 litru na 100 km. Je to zhruba o litr více než kolik slibují oficiální materiály. Nejde o žádný zázrak, přesto se jedná o solidní údaj. Mimo město se dostanete i na hodnoty začínající pětkou, na dálnici naopak při 130 km/h ukazuje palubní počítač sedmičku.
Ruku v ruce s motorem jde převodovka. V tomto případě přehazujeme všech šest kvaltů pro jízdu vpřed manuálně. Zde také přichází lehké zklamání, kulisa je gumová a páka se v podstatě neustále výrazně třese. Při stání na volnoběch jsou vibrace až naftově výrazné, tady musí BMW zapracovat a napravit si reputaci. Pokud to ovšem není od bavorských pokus o natlačení do automatu, prosazuje je teď všude kde může.
Podvozek a řízení je přesně takové, jaké jsme očekávali a vyžadovali. Doba hydraulických posilovačů je pryč a pokrok jde dál. Tuhost řízení se mění podle zvoleného jízdního režimu a nikdy není příliš lehké a bez odezvy. Podvozkem je třída 3 na vrcholu mezi konkurencí. Minimální náklony i bez příplatkového sportovního nastavení a zároveň dostatečný komfort vás budou bavit jak na dálnici tak na vaší oblíbené zakroucené silnici třetí třídy. Zde je to bez výčitek, fanoušci značky mohou klidně spát.
Za zmínku rozhodně stojí zavazadlový prostor. Jak bylo zmíněno na začátku, víko je elektronicky ovládané a výška otevření je nastavitelná přes iDrive. Majitelé nízkých garáží tak nemusí mít strach, dveře od kufru si odřou jenom napoprvé, potom už si výšku nastaví podle potřeby. Celý zavazadlový prostor je chytře řešený soustavou otevíracích podlážek, zabrán schovaných pod podlahou nebo svinovací mřížkou a roletkou, zároveň je kompletně polstrovaný.
Shrnuto podtrženo, benzínová šestnáctistovka je dostatečným základem pro trojkové BMW. Turbo mu dodává dynamiku a drží spotřebu na uzdě, hlavně ve spojení s Eco Pro režimem, ten vám na plné nádrži přidá i přes 50 kilometrů dojezdu. Pokud jste klidným řidičem nebo řidičkou a za každou cenu musíte mít řadu 3, volba s označením 316i bude tou pravou a ušetřené peníze můžete vynaložit na některé ze spousty příplatkových prvků. Jestli jsem na něco zapomněl a vás to zajímá, neostýchejte se zeptat v komentářích.
Plusy
- Kvalitně zpracovaný interiér a kufr
- Naladění podvozku
Mínusy
- Řazení
- Cena příplatků
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
Motor: | 1598 ccm, čtyřválec, zážehový |
Max. výkon: | 100 kW při 4350 ot./min. |
Max. točivý moment: | 220 Nm při 1350 ot./min. |
0 – 100 km/h: | 9,4 s |
Nejvyšší rychlost: | 210 km/h |
Průměrná spotřeba: | 7,5 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 1525 kg |
Poháněná náprava: | zadní |
Cena základní verze: | 795 000 Kč |
Cena s testovanou motorizací: | 913 975 Kč |
« TEST Chevrolet Trax: Mámo, pořídíme si SUV! Lotus Elise S Cup R 2014 – Odhalen okruhový speciál! »