bmw-230e-xdrive-active-tourer-3

Test BMW 230e xDrive Active Tourer: MPV pro řidiče s výkonem M3 E46

2. 5. 2023 • BMW, Elektrifikované vozy, Novinky, Testy

Hybridní pohon: 95%

převodovka: 95%

povozek: 90%

zpracování: 95%

radost z jízdy : 90%

Verdikt:

MPV je dnes skomírající třída,  kde zbývá pár obstarožních modelů, jak třeba Ford Galaxy a většina automobilek se z tohoto segmentu stahuje a tyto vozidla nahrazuje deriváty postavenými na základech užitných dodávek. Zmínit můžu třeba VW Caddy. V prémiové třídě ale stále zbývá pár hráčů. Mercedes-Benz se svou třídou B a nově také BMW řady 2 Active Tourer, který přijíždí v nové generaci a dokazuje, že má stále, co nabídnout.

Vnější rozměry nového BMW řady 2 Active Tourer jsou větší než u jeho předchůdce. Na délku měří o 32 milimetrů (nyní 4386 mm), na šířku o 24 milimetrů (1824 mm) a na výšku o 21 milimetrů (1576 mm) více, což novému modelu propůjčuje vzhled, který vizuálně ztělesňuje jak jeho velkorysý vnitřní prostor, tak sportovní zaměření. Zatímco rozvor se oproti odcházejícímu modelu nezměnil a činí 2670 milimetrů, rozchod kol se u přední nápravy zvětšil o 25 milimetrů (na 1586 milimetrů) a v případě zadní o 26 milimetrů (1588 milimetrů), což má pozitivní vliv na ovladatelnost a agilitu.

bmw-230e-xdrive-active-tourer-20 bmw-230e-xdrive-active-tourer-15

Při vývoji byl velký důraz kladen na cílené zlepšení aerodynamických vlastností, které mají přínos pro jízdní dynamiku i hospodárnost. Proudění vzduchu kolem vozu je pečlivě usměrňováno následujícími prvky: aktivním systémem vzduchových klapek v BMW masce chladiče ve tvaru ledvinek i v nasávacích otvorech ve spodní části předního nárazníku (jsou nastavitelné podle potřeby v deseti úrovních); vzduchovými clonami na krajích předního nárazníku; zapuštěnými klikami dveří; kombinací střešního spoileru a bočních aerodynamických lišt okolo zadního okna; velkým difuzorem ve spodní části zadního nárazníku; aerodynamicky optimalizovanými koly z lehké slitiny; a téměř zcela zakrytým podvozkem s přesně tvarovanými vzduchovými kanály a skrytými koncovkami výfuku. Tyto prvky v kombinaci s dynamickými proporcemi vozu zlepšují součinitel odporu vzduchu; v závislosti na modelové variantě činí součinitel cx 0,26.

Hodnocení designu nechám na vás dle přiložených fotografií, ale obecně platí, že novinka přejímá stylistické prvky z aktuálních modelů a vypadá nyní mnohem sebevědoměji a dospěleji. Karoserie je proporční a zejména zadní část se mi hodně líbí. Pokud je to zvenčí spíše taková decentní evoluce, tak interiér je přesný opak, tam se odehrála hotová revoluce.

bmw-230e-xdrive-active-tourer-18

Odhalí to už první letmý pohled, Active Tourer je totiž první běžné BMW, které přebírá nejmodernější operační systém 8 s dvojicí prohnutých displejů, které byly dosud k vidění pouze u elektromobilů z divize BMW i. Nabídka asistenčních systémů, které jsou součástí standardní nebo volitelné výbavy, rovněž představuje nové měřítko jak pro modelovou řadu BMW, tak pro celý tržní segment. S dvojicí displejů také toto BMW přišlo o tradiční otočný ovladač, což pro někoho může být smutnou zprávou. Dobrou ale je, že ovládání je plně dotykové a menu systému je přehledné a nejpoužívanější funkce jsou dostupné na první klik. Ano, chce to zvyk, ale pokrok je to veliký, o tom nelze diskutovat.

Druhým viditelným faktem je, že se razantně změnila kvalita interiéru, matriálů a celkové ergonomie a provedení. To byl slabina předchozí generace, která uvnitř působila mírně lacině. To vše vzalo za své. Interiér je plný hezkých detailů, vytříbených materiálů a zcela odpovídá své ceně a příslušnosti k prémiové rodině. Líbí se mi levitující středový tunel s novým provedením ovládání převodovky a tlačítky na audio a jízdní režimy. Pod ním navíc vznikl praktický odkládací prostor. Interiér se prostě povedl, je to úplně jiná liga než u předchůdce a pro mě jedno z největších překvapení na tomto modelu.

p90453349-highres p90453343-highres

Celkově lze říci, že BMW řady 2 Active Tourer dospělo v každém ohledu. Toto auto máme v redakci už po několikáté a vždy udělalo skvělý dojem. Tentokrát tady ale mám nejsilnější verzi. A pozor, je to plug-in hybrid. Jenže nabízí, v této třídě, naprosto nevídaný výkon. Kolik? 326 koní! Na stovku to toto MPV dá za 5,5 sekundy. Pro představu, M3 E46 zrychlovala za 4,9…

Baterie o kapacitě 16 kWh (plné nabití by díky 7,4kWh palubní nabíječce mělo zabrat jen lehce přes dvě hodinky) by mohla zajistit dojezd cca 80 km, což většině majitelů pohodlně pokryje každodenní popojíždění. Pátá generace technologie BMW eDrive používaná v plug-in hybridních modelech rovněž stanovuje nová měřítka z hlediska hospodárnosti a úspory zdrojů. Princip konstrukce elektromotorů umožňuje vyhnout se použití vzácných kovů, což znamená, že BMW Group není závislá na dostupnosti těchto kritických surovin. Během vývoje současné generace bateriových článků byl podíl kobaltu obsaženého v katodovém materiálu snížen na méně než deset procent. BMW Group navíc kobalt a lithium potřebné pro vysokonapěťové baterie nakupuje sama a následně je dodává firmám, které bateriové články vyrábějí. Společnost tak může zajistit, aby při těžbě a zpracování kobaltu a lithia byly dodržovány standardy ochrany životního prostředí a udržitelnosti a aby nedocházelo k porušování lidských práv.

bmw-230e-xdrive-active-tourer-24

No, to nezní moc zábavně a celkově je spojení sportovní plug-in hybrid zvláštní, ale věřte, že toto auto je pekelně rychlé a vykouzlí vám úsměv na tváři. Dynamika vrcholného Active Toureru je opravdu úchvatná, kombinace turbobenzínového motoru a na poměry plug-in hybridů opravdu silného zadního elektromotoru dělá svoji práci parádně. K dispozici je také slabší verze 225e xDrive, s podobnou technikou ale s méně výkonným zadním elektromotorem a celkovým systémovým výkonem naladěným na 180 kW (245 k). Jezdit můžete i výlučně v elektrickém režimu, BMW slibuje dojezd 80 – 100 km. Já jsem se dostal na 61 km, ale s těžkou nohou a v náročných podmínkách. Pokud bych respektoval pravidla defenzivní jízdy, 80 km bych ve městě a okolí odjel čistě bez lokálních emisí.

Nabíjecí hybrid funguje efektivně tehdy, pokud jej pravidelně nabíjíte. V případě, že vyčerpáte základní porci elektřiny v baterii a pohon se přepne do standardního hybridního režimu, efektivita utrpí. O tomto konkrétním plug-inu BMW to platí dvojnásob. S „vybitou“ baterkou (auto si stále něco v baterce nechává pro zásobení elektromotoru při výrazné akceleraci) je BMW 230e xDrive Active Tourer méně efektivní. Ve městem jsem mu naměřil 5,8 l/100 km, mimo město jsem se ani s lehkou nohou neuměl dostat pod 6,3 l/100 km a na dálnici si bavorák odpil 7,4 l/100 km (2300 ot/min při 130 km/h). Ano, jsou to nižší čísla než u čistě spalovací konkurenci, ale vzhledem k hybridním základům bych čekal o něco menší apetit. Budete-li však plug-in pravidelně nabíjet, efektivita se markantně zlepší a se spotřebou resp. ekonomikou provozu už není důvod být nespokojen. Pod pravou nohou navíc budete mít stále k dispozici pořádné stádo elektro-spalovacích koní.

bmw-230e-xdrive-active-tourer-6

Platforma vychází stále z vozu MINI, respektive modelu Countryman. Použitá platforma pak vozu propůjčuje specifické a velmi příjemné jízdní vlastnosti. Překvapilo mě, s jakou chutí se vůz vrhal za volantem do zatáček, jak agilně měnil směr a poslouchal. Takto žádné jiné MPV opravdu nejezdí a “miníkovské” DNA je tu jasně citelné. Autu také nechybí hravost a dovolím si tvrdit, že se s ním i hezky vyblbnete.

Auto se navíc v zatáčkách vůbec nenaklání a je krásně citlivé na volantu, i když zpětnou vazbu v řízení rozhodně nehledejte. Testované 230e bylo vybaveno sportovním paketem M Sport včetně podvozku a bylo to znát. Nižší a tužší tlumiče v kombinaci s velkými koly daly občas tělu zabrat a nerovnosti jste cítili. Není to však nic hrozného a s autem jde fungovat na denní bázi úplně v pohodě. Jistý ústupek v oblasti komfortu to však z logiky věci je. Díky silnějšímu zadnímu elektromotoru (ve srovnání se spalovacím motorem vpředu) dokáže zadní náprava občas “předjet” příď a pomůže vám zatočit i v opravdu ostrých zatáčkách. Naladění je neutrální, i přes vyšší hmotnost BMW není nedotáčivé.

Plusy

– Pohon a dynamika
– Kvalita a zpracování interiéru
– Podvozek a jízdní vlastnosti
– Prostornost

Mínusy

– Nemá iDrive, dotykové ovládání

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz