Test BMW 220i Gran Tourer M Sport. Může být sedmimístné MPV sportovní?
BMW v segmentu MPV nabízí dokonce dva produkty a vedle kompaktního Active Tourer můžete mít i jeho výrazně větší variantu s označením Gran Tourer. Ta dokonce přidává další dvě místa k sezení a jedná se tak o sedmimístný automobil. Pokud byl Active Tourer trnem v oku skalních příznivců značky, jeho prodloužená varianta tak musí být přímo svatokrádeží.
Považte, je to MPV a má standardně poháněna přední kola. Děs co? Ani my kvůli tomu nespíme… jenže pozor. Podle interních průzkumů BMW si naprostá většina majitelů řady 1 myslí, že má auto s pohonem předních kol, případně vůbec neví která z těch zatracených náprav je poháněná. Podobná situace je i u dalších modelů posazených výše. A když to jenom trochu jde, budoucí majitel si raději připlatí za pohon všech kol xDrive. Zadní náhon prostě není důvod, proč si lidé kupují BMW, nikdy tomu tak nebylo a už ani nebude. Vozy z Bavorska se kupují kvůli pocitu z řízení, skvělým motorům a především kvůli image.
A prozradím vám ještě jednu věc – testovaný model má pohon pouze předních kol, nejsilnější benzínový motor v nabídce (dvoulitrový čtyřválec a obligátní paket M Sport, který jej opticky proměňuje v nasupenou bestii. V očích fanouška zaseknutého dvě dekády v čase je to přímo devastující kombinace.
Já osobně si však myslím, že je tento model nadmíru povedený. Schválně si zkuste vybavit sportovně naladěné MPV. Nic? Už vidíte, co tím chci říct? Tohle je zatím neprošlapaná cesta a BMW dobře ví co dělá. Konkurence od Mercedesu je mířena pro usedlejší klientelu a Audi nic podobného nabídnout neumí.
Design exteriéru nese všechny prvky nutné pro novodobé BMW, na první pohled ho tak zařadíte do té správné škatulky. Gran Tourer je o 22 cm delší než Active Tourer. Dlouhé verzi přibyly v kabině čtyři centimetry prostoru na výšku a zadní sedadla disponují podélným posuvem v rozmezí 15 cm. Stejně tak lze nastavovat sklon zadních opěradel, která jsou navíc dělitelná do třech dílů v poměru 40:20:40. Za příplatek lze úplně sklápět sedadlo spolujezdce, což dovoluje převážet i opravdu dlouhé předměty.
Nutno podotknout, že živé setkání s vozem je příjemné a auto působí prémiově a kvalitně. Designerům se podařilo i do této kategorie vnést typické sportovně-luxusní prvky značky. Marně na trhu budete hledat MPV, které vypadá dynamičtěji, Mercedes-Benz B je přeci jen takové klasické rodinné vajíčko bez jakýchkoli sportovních ambicí. V našem případě tvary podtrhuje ještě bílá barva a línie M Sport, která přidává ostřeji tvarované nárazníky, černé lišty, velká kola a snížený sportovní podvozek.
Uvnitř jsou to také sportovní sedadla, M volant a kontrastní prošívání. Interiér vybočuje z rodiny BMW ještě více, než exteriér. Je z něj cítit zaměření na mladší zákazníky a akcent na lifestylové provedení. Architektonicky je to klasické BMW s dokonalou ergonomií, ale ovládací prvky a jejich vyobrazení je prostě jiné a hodně inspirované od Mini. To je samozřejmě dobře, kabina vypadá opravdu fantasticky. Líbí se mi nový výsuvný head-up display a samostatně stojící obrazovka infoteinment systému.
Palubní deska je tradičně natočena k řidiči a nechybí tady ani ambientní podsvícení diodovými lištami ve dveřích a po celém středu palubní desky. Sedadla jsou ty samá, co naleznete ve sportovních Cooperech a nabízejí skvělé boční vedení s dofukem dle libosti, a tak i štíhlejší postavy najdou ideální oporu. Je to MPV, takže se hraje i o praktičnost a ve voze najdeme velké množství odkládacích prostor.
A jak si BMW poradilo s tím, co jej nejvíce odlišuje od konkurence – jízdou? Tak nejprve, 2 Gran Tourer je postaveno na nové modulární platformě UKL, kterou sdílí s novou generací vozů Mini, což slibuje dávku zábavnosti a jistých jízdních vlastností. V Mnichově sází na svou tradici a v první pořádné zatáčce vám auto ukáže, o čem to tady vlastně všechno je. Okamžitě vyrazí za volantem, zakousne se a vykrouží dokonalý oblouk. Rychlosti, kterými zatáčky projíždí jsou opět z ilegální říše a stabilita je naprosto ukázková. S jakýmkoli jiným MPV byste už dávno štípali dřevo z prvního stromu u silnice.
V každé zatáčce si člověk řekne, že nemusel tolik brzdit a šlo to daleko rychleji. Limitní nedotáčivost přichází až opravdu hodně daleko. Jo, to je ono! DNA je tu pořád a furt to funguje parádně! Podvozek je sice výrazně tužší, než by jeden čekal, ale ta ochota zatáčet a reakce na volant jsou prostě ukázkové. Řízení je lehce přeposilované a strmé, ale stále je příjemně tuhé a přesné. Ve sportovním režimu ztuhne ještě více a zlepší se i odezva na plyn. Tím se dostávám k motoru.
Jde o jedním dvoukomorovým turbodmychadlem přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec. Motor nabízí výkon 141 kW/192 koní a točivý moment 280 Nm. Oba benzinové motory jsou v nabídce výhradně s pohonem předních kol, ale na výběr je manuální nebo automatická převodovka. Verze 20i je tak vůbec nejvýkonnější motor v nabídce pro tento model. Rychlost autu nechybí, vždyť zrychlit z 0 na 100 km/h dokáže za 7,6 sekundy a maximálka leží až na 221 km/h. Motor je ale v nízkých otáčkách poměrně nevýrazný, je potřeba ho točit.
Po přepnutí do sportovního režimu se ale odezva na plyn výrazně zlepší a motor probudí svůj plný výkon. potěší i sytý zvukový projev a chuť po otáčkách. V klasických režimech vás bude těšit zejména kultivovanost a klid jednotky. Automatická převodovka v tomto případě není tak hladká jako u modelů s primárně poháněnou zadní nápravou, namísto skříně ZF je tu převodovka Aisin. Poznáte to podle jejího voliče, který nevypadá jako joystick. I tak jde o jednu z těch nejlepších automatických převodovek na trhu, řadí hladce, rychle a intuitivně. Spotřeba po týdnu v kombinovaném a poměrně dynamickém cyklu zůstala na hranici 7,2 litrů, což je velmi dobrý výsledek. Pokud bych měl zmínit něco, co se mi nelíbí, byla by to přílišná tuhost podvozku a poměrně vysoká cena, kde se navíc musí dále připlácet za prvky, které jsou jinde samozřejmostí. Ale tak už to u prémiových automobilů bývá.
Z auta jde každým pohybem a reakcí cítit, že je to vlastně Mini s jinou karoserií, což je navýsost dobře! Díky tomu je toto praktické BMW ohromně zábavné, relativně rychlé a jednoduše funguje i jako řidičské auto. No a teď mi ukažte, o kterém MPV se toto dá říci? Nenechte se zmást vlastními předsudky a zaslepeností vůči tradici.
Plusy
Praktičnost
Jízdní vlastnosti
Kvalita zpracování
Spotřeba
Dynamika
Prvky výbavy
Image
Mínusy
Příliš tuhý podvozek
« Jízda v zimě vyžaduje jiný styl a zvýšenou pozornost. Zde je přehled nejdůležitějších aspektů Toto je 10 aut, kterých se majitelé nechtějí vzdát ani po mnoha letech »