Test BMW 220d Gran Coupé
BMW řady 2 Gran Coupé svým pojetím navazuje na tradice sportovně laděných čtyřdveřových kupé, které BMW v různých modelových řadách nabízí od roku 2012. Automobil zaujme emotivním sportovním vzhledem, který podtrhují i bezrámová boční okna. Díky nim při pohledu z boku vyniká tenká linie střechy, jež se směrem dozadu plynule svažuje.
Po technické stránce BMW řady 2 Gran Coupé sdílí základ s novým BMW řady 1. Kromě základní architektury s předním pohonem, která umožnila navrhnout prostorný interiér, oba modely částečně sdílejí také nabídku pohonných jednotek, stejně jako další pokrokové technické prvky. BMW řady 2 Gran Coupé má ve všech variantách specificky naladěný podvozek, jež dokonale odpovídá zaměření vozu. Ve srovnání s BMW řady 1 je podvozek mírně měkčí. Daný typ karoserie s delším zadním převisem a níže umístěným těžištěm má jasně vnímaný vliv na jízdní vlastnosti. Ty se vyznačují vyvážeností, poddajností a přirozenou ochotou k zatáčení, s níž pomáhá nejen funkce Performance Control podvozku, ale právě také prodloužená karoserie.
BMW řady 2 Gran Coupé má na silnici sportovní, přikrčený a široký postoj. Mírně zkosené světlomety, které standardně disponují LED technologií a volitelně mohou být vybaveny adaptivní funkcí, tvoří výraznou přední část se čtyřmi světlomety. Maska má podobu velkého a propojeného prvku a zároveň ještě více zasahuje do stran. Pokud je maska chladiče vyvedena v hliníkovém provedení Aluminium Satinated, jsou její lamely unikátním způsobem tvarovány a vytvářejí trojrozměrný efekt. Exkluzivní vizuální odlišností BMW M235i xDrive je nápadný design masky chladiče s výrazným trojrozměrným „výpletem“ namísto klasických lamel.
Linie střechy směrem dozadu elegantním způsobem klesá, prosklení vozu vizuálně snižuje hmotnost v zadní části vozu a opticky prodlužuje karoserii. Kromě toho zúžené C-sloupky vnášejí sportovní dojem do části nad mohutně tvarovanými podběhy zadních kol. Tímto efektem se také posiluje šířka karoserie při pohledu zezadu a vytváří se jeho rozkročený postoj na silnici. Stejně jako přední světlomety, také úzká zadní světla jsou standardně vybavena LED technologií. Jediným úzkým světelným prvkem a přechodem až do boků jsou zcela novou interpretací typického pojetí zadních světel BMW ve tvaru písmene L. Sportovní vzhled vozu dotvářejí koncovky výfuku s průměrem 90 mm (BMW M235i xDrive má výrazné koncovky lichoběžníkového tvaru). Všechna provedení budou vybavena koly z lehké slitiny, jejichž rozměr sahá od 16“ v případě základního modelu po 18“ leštěná kola z lehké slitiny u modelů M Sport a BMW M235i xDrive. 19“ leštěná kola z lehké slitiny jsou k dispozici v rámci volitelné výbavy, stejně jako velká, elektricky ovládaná panoramatická střecha.
Interiér kombinuje sportovní atmosféru s prvotřídními materiály a využitím prostoru a byl navržen s ohledem na rodinný život i dlouhé cesty. Jeho moderní pojetí podtrhují inovativní detaily, jako jsou světelné proužky, které jsou součástí seznamu volitelné výbavy, případně standardem u vyšších stupňů výbavy. Volit lze mezi šesti různými barvami. Navzdory elegantním tvarům kupé se BMW řady 2 Gran Coupé vyznačuje velkorysým vnitřním prostorem, který cestujícím nabízí ve srovnání s BMW řady 2 Coupé výrazně jednodušší nastupování a o 33 mm větší prostor pro kolena na zadních sedadlech. Sedadla jsou umístěna o 12 mm výše. Zavazadlový prostor má objem 430 litrů (o 40 litrů víc než v případě dvoudveřového kupé) a objem lze zvětšit sklopením opěradel zadních sedadel dělených v poměru 40:20:40. Opěradla zadních sedadel je možné sklopit ze zavazadlového prostoru. Víko prostoru pro zavazadla se otevírá automaticky stiskem tlačítka, případně pohybem nohy pod zadním nárazníkem, pokud je součástí výbavy komfortní přístupový systém.
Přístup k funkcím infotainmentu zajišťuje nový ovládací systém BMW Operating System 7.0 (s volitelným ovládáním gesty) prostřednictvím seskupení displejů, jejichž velké obrazovky mají úhlopříčku až 10,25 palce (v případě BMW Live Cockpit Professional). Dotykový kontrolní displej s vysokým rozlišením je umístěn uprostřed a v obvyklém BMW stylu natočen směrem k řidiči, který si může tyto velké displeje konfigurovat podle svých osobních požadavků. Volitelný plnobarevný BMW Head-Up Displej s úhlopříčkou 9,2 palce řidiči poskytuje informace, aniž by musel odpoutat svůj zrak ze silnice před sebou.
BMW řady 2 Gran Coupé využívá propracovanou BMW architekturu předního pohonu. Technologie blízko u sebe umístěných regulačních a řídicích prvků protiprokluzového systému ARB, která je známá z BMW i3 a je součástí standardní výbavy BMW řady 2 Gran Coupé, má za výsledek výrazné zlepšení trakce při rozjezdu, zatáčení nebo jízdě na mokrém povrchu či zmrzlé nebo zasněžené vozovce. Zajišťuje mnohem přesnější, citlivější a rychlejší přibrzďování protáčejícího se kola. Technologie ARB má regulační člen protiprokluzového systému umístěn přímo v řídicí jednotce motoru a nikoliv v řídicí jednotce stabilizačního systému DSC.
BMW 2 Gran Coupé bude od uvedení na trh k dispozici se třemi motory (jeden vznětový a dva zážehové). Základním motorem je tříválcová jednotka BMW 218i s výkonem 103 kW (140 k), zatímco dvoulitrový čtyřválcový motor pohánějící BMW 220d generuje 140 kW (190 k). Vrcholem nabídky je nejvýkonnější čtyřválec BMW Group, jehož 225 kW (306 k) propůjčuje BMW M235i xDrive mimořádně sportovní výkony. Vrcholná verze zrychlí z klidu na 100 km/h za 4,9 sekundy (4,8 sekundy s paketem M Performance) a zastaví se až u elektronicky omezené rychlosti 250 km/h.
U BMW 218i je výkon motoru standadě přenášen prostřednictvím vylepšené šestistupňové manuální převodovky, ačkoliv zákazníci mohou zvolit také propracovanou sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku Steptronic. Dalším zdokonalením v oblasti komfortu řazení a akustiky prošla jak automatická převodovka Steptronic v BMW 220d, tak automatická převodovka Steptronic Sport v BMW M235i xDrive. Inteligentní konektivita umožňuje těmto dvěma automatickým převodovkám přizpůsobit strategii řazení plánované trase a jízdní situaci.
Technologie ARB pracuje v těsné součinnosti s funkcí BMW Performance Control ovlivňující stáčivost vozu kolem svislé osy. Tato funkce je rovněž součástí standardní výbavy a přináší agilnější ovladatelnost vozu tím, že inteligentně přibrzďuje kola uvnitř zatáčky. Tím potlačuje počáteční nedotáčivost a vozu propůjčuje neutrální chování.
S přechodem na pohon přední nápravy se váže i další podstatná změna, kterou skalní příznivci zřejmě opláčou. Nová dvojka se bude nabízet maximálně se čtyřválci. Zadokolkový řadový šestiválec je navždy minulostí. Nutno podotknout, že platforma pochází původem od MINI a to rozhodně není na škodu. V rámci své koncepce to jsou jedny z nejlepších vozů pro řidiče. Motor v malém “mku” je tedy totožný třeba s aktuálním Clubmanem JCW.
K týdennímu testu jsem si vybral motorizaci 220d s pohonem pouze přední nápravy. Učinil jsem tak zcela záměrně, protože vrcholnou verzi M235 jsem řídil na prvních jízdách, když automobilka BMW uváděla vůz na trh. Týden jsem také testoval hatchback M135i. Nebudu zastírat, že mě dost zajímalo, jak se BMW popasovalo se standardním modelem vybaveným předním pohonem. Zvenčí si 220d klidně můžete poplést s vrcholným modelem, protože testovaný vůz byl vybaven sportovním M paketem a křiklavou azurovou barvou. Jedinou odlišností jsou přední ledvinky a třmeny brzd. Každá dvojka je navíc vybavena i dvojicí velkých koncovek výfuků.
Design se mi osobně dost líbí a auto působí velmi proporčně a moderně. Zřejmě se líbí i ostatním, protože se za ním lidé dost otáčeli. O to zajímavější je pocit, že řídíte sportovně vypadající BMW, ale s předním pohonem a naftovým motorem pod kapotou. Jak už jsem říkal, platforma od MINI je ale skvělá, což potvrzuje i jízda s tímto autem. Podvozek je sice tužší, ale auto se s chutí vrhá do zatáček a je nebývale agilní. Stopu drží dlouho, pak se dostaví nedotáčivost. Na mokru je to smutnější příběh, velký kroutící moment dieselu protáčí přední kola ihned a konstantně. Pokud necháte zapnutou stabilizaci, usekne vám výkon a bude na vás zběsile blikat kontrolka. Tady se nevýhoda snížené trakce předního náhonu bohužel projevuje. Za suchých podmínek se ale jedná o skvěle jezdící a zatáčející auto.
Řízení je mnohem přesnější a zejména strmější než u minulé generace řady 1. Auto ihned následuje volant. Tady je DNA britských “miňáků” cítit ještě více. Zcela minimální jsou pak náklony karoserie. Je to verze vybavena M Sport paketem a na velkých kolech s nízkým profilem pneumatik, takže počítejte s adekvátní tuhostí a zhoršenou filtrací nerovností. Ve městě to občas bylo příliš, ale na druhou stranu musím BMW pochválit, že podvozek na rozbitých okreskách neodskakuje a drží se vozovky za každé situace. Oproti M235i je vůz stále výrazně komfortnější a použitelnější.
Samotný motor je vynikající, BMW naftové motory vždy umělo a i ten čtyřválcový patří na úplnou špičku ve svém segmentu. Potěší poměrně kultivovaným chodem a plynulým zátahem. Navíc si neřekne o mnoho paliva. Klidně můžete jezdit pod 5 litrů, pokud za to budete brát, počítejte s nějakými 7 litry. Výkon 190 kW pak s autem opravdu důstojně cvičí. Automatická převodovka funguje také bez výhrad a řadí velmi rychle.
BMW řady 2 Gran Coupé otevírá novou éru kompaktních vozů z Mnichova a musím uznat, že jezdí opravdu dobře. Navíc nabízí kvalitní interiér, výborný posaz za volantem a i s předním pohonem se jedná o řidičsky nadšené auto díky platformě od MINI. Cena startuje na 689.000 Kč za základní verzi 218i. Naftové 220d vás vyjde nejméně na 906.100 Kč a vrcholná verze M235i na 1.241.500 Kč.
Plusy
– Vzhled
– Interiér a zpracování
– Sedadla
– Agilní jízdní vlastnosti
– Pružný a kultivovaný motor
– Automatická převodovka
– Nízká spotřeba
Mínusy
– Slabší trakce za zhoršených adhezních podmínek
– Tuhý podvozek
– Méně místa vzadu
« Test ojetiny Lexus RX 450h Vybrali jsme nejdostupnější motocykly pro začátečníky »