TEST BMW 218d Active Tourer
Puristé opět páchají sebevraždy (pokolikáté už?) a ti méně radikální posílají BMW do míst, kam slunce nesvítí. Podobný osud čeká každou značku, která se byť jenom trochu odchýlí od svých původních konceptů, i když to většinou znamená její záchranu. Vzpomeňme například na Porsche a jejich model Cayenne, bez něj bychom dnes už asi novou 911 nejezdili. Ti, co používají mozek k přemýšlení, za tím ale nevidí nic jiného, než pozitivní zprávu. Díky modelům jako je právě Cayenne, a teď i řada 2 ve verzi Active Tourer, si značka vydělá potřebnou hotovost na vývoj všech těch nerentabilních a úžasných modelů, které všichni tak milujeme. Ne že by zrovna BMW nutně potřebovalo peníze, ale víte jak, každé další euro se počítá.
A co že je na tom novém modelu tak špatně, že si nezaslouží existenci a BMW díky němu definitivně skončilo? Považte, je to MPV a má poháněna přední kola. Děs co? Ani my kvůli tomu nespíme… Dovolte mi prozradit vám pár dalších údajů. Podle interních průzkumů BMW si naprostá většina majitelů řady 1 myslí, že má auto s pohonem předních kol, popř. vůbec neví která z těch zatracených náprav je poháněná. Podobná situace je i u dalších modelů posazených výše. A když to jenom trochu jde, budoucí majitel si raději připlatí za pohon všech kol xDrive a má tak jistotu, že se v zimě rozjede do zasněženého kopce a na sjezdovce nebude poslední v řadě. Stejný postup volí i importér u svých testovacích vozů, téměř všechny mají xDrive a k tomu automatickou převodovku. Schválně si projděte naše testy BMW za poslední rok, a že je jich požehnaně, zadokolek moc nenapočítáte. Zadní náhon prostě není důvod, proč si lidé kupují BMW, nikdy tomu tak nebylo a už nebude. Vozy z Bavorska se kupují kvůli pocitu z řízení, kvůli skvělým motorům a taky kvůli image.
Já osobně si myslím, že tah stylem Active Tourer je nadmíru povedený. Schválně si zkuste vybavit sportovně naladěné MPV. Že se vám vybavuje jenom řada Něco-Max od Fordu? Nic v prémiovém segmentu? Už vidíte, co tím chci říct? Tohle je zatím neprošlapaná cesta a BMW zřejmě ví co dělá, konkurence od Mercedesu je mířena trochu jinam a Audi má jenom SUV. A ti, co SUV nechtějí, a je jich poměrně hodně, zamíří právě k bavorským prozkoumat, co že to mají za novinku.
Tak se pojďme na toho slibného nováčka podívat, zdá má co nabídnout a jestli nás ten idiot co tohle píše, nevodí za nos. Jak již bylo řečeno, jde o MPV s pohonem předních kol, později přibyde ještě možnost připlatit si za čtyřkolku u některých motorizací. Design exteriéru nese všechny prvky nutné pro novodobé BMW, na první pohled ho tak zařadíte do té správné škatulky. Na délku měří 4342 mm, na výšku 1555 mm a na délku rovných 1800 mm, rozchod kol činí 2670 mm. Nutno podotknout, že živé setkání s vozem je příjemné a auto působí prémiově a kvalitně. Designerům se podařilo i do této kategorie vnést typické sportovně-luxusní prvky značky. Marně na trhu budete hledat MPV, které vypadá dynamičtěji, Mercedes-Benz B je přeci jen takové klasické rodinné vajíčko bez jakýchkoli sportovních ambicí.
BMW i tady nabízí možnost individualizace pomoci designových paketů a testovaný vůz byl vybaven řadou Sport Line, kde jsou obsaženy černé lesklé lišty kolem oken a v náraznících, unikátní litá kola o průměru 17 palců nebo upravená maska chladiče. Uvnitř jsou to také sportovní sedadla a kontrastní prošívání. Interiér vybočuje z rodiny BMW ještě více, než exteriér. Je z něj cítit zaměření na mladší zákazníky a akcent na lifestylové provedené, pryč je klasická konzervativnost. Architektonicky je to klasické BMW s dokonalou ergonomií, ale ovládací prvky a jejich vyobrazení je prostě jiné a hodně inspirované od Mini. To je samozřejmě dobře, kabina vypadá opravdu fantasticky. Líbí se mi nový tvar malého sportovního volantu, výsuvný head-up display a samostatně stojící obrazovka infoteinment systému.
Palubní deska je natočena k řidiči a nechybí ji několik zajímavých prolisů a praktických schránek třeba uprostřed středové konzole. Volič automatické převodovky je mechanický se zajímavým funky lookem. Nechybí tady ani ambientní podsvícení diodovými lištami ve dveřích a po celém středu palubní desky. Sedadla jsou ty samá, co naleznete ve sportovních Cooperech a nabízejí skvělé boční vedení s dofukem dle libosti, a tak i štíhlejší postavy najdou ideální oporu. Je to MPV, takže se hraje i o praktičnost a ve voze najdeme velké množství odkládacích prostor. Zadní sedadla jsou sklopitelná v poměru 40:20:40 a sedáky jsou posuvné, variabilita interiéru tak nezaostává za konkurencí. Jo, tohle se povedlo!
A jak si BMW poradilo s tím, co jej nejvíce odlišuje od konkurence – jízdou? Tak nejprve, 2 Active Tourer je postaveno na nové modulární platformě UKL, kterou sdílí s novou generací vozů Mini, což slibuje dávku zábavnosti a jistých jízdních vlastností. V Mnichově sází na svou tradici a v první pořádné zatáčce Vám auto ukáže, o čem to tady vlastně všechno je. Okamžitě vyrazí za volantem, zakousne se a vykrouží dokonalý oblouk. Rychlosti, kterými zatáčky projíždí jsou opět z ilegální říše a stabilita je naprosto ukázková. S jakýmkoli jiným MPV byste už dávno štípali dřevo z prvního stromu u silnice.
V každé zatáčce si člověk řekne, že nemusel tolik brzdit a šlo to daleko rychleji. Limitní nedotáčivost přichází až opravdu hodně daleko. Jo, to je ono! DNA je tu pořád a furt to funguje parádně! Podvozek je sice výrazně tužší, než by jeden čekal, ale ta ochota zatáčet a reakce na volant jsou prostě ukázkové.
Řízení je lehce přeposilované a strmé, ale stále je příjemně tuhé a přesné. Ve sportovním režimu ztuhne ještě více a zlepší se i odezva na plyn. Tím se dostávám k motoru. Testovaný vůz byl vybaven základním dieselovým motorem 18d – tedy přeplňovaný dvoulitr o výkonu 110 kW (150 k) a 330 Nm točivého momentu. Na stovku se tak rozjede za slušných 8.9 sekund a zastaví se na rychlosti 208 km/h. V praxi to znamená, že Active Tourer s touto motorizací nabídne plně dostačující dynamiku . V 1900 otáčkách je připravena k zátahu a je možné ji hnát až k pětitisícové hranici. Auto je relativně lehké a tak motor nabídne solidní zátah. Zejména pružné zrychlení je fantastické. Motoru perfektně sekunduje automatická převodovka, která zcela eliminuje turbodíru a nechá motor pracovat v ideálních otáčkách. Díky tomu je jízda velmi příjemná a vůz je vždy připraven k akci. Automat navíc řadí zcela sametově a logicky, o změnách převodů tak prakticky vůbec nevíte. Spotřeba motoru se většinou pohybuje kolem 6 litrů na sto kilometrů, a pokud pojedete opravdu předpisově, není problém dosáhnout i spotřeby 4 litrů.
Z auta jde každým pohybem a reakcí cítit, že je to vlastně Mini s jinou karoserií, což je navýsost dobře! Díky tomu je toto praktické BMW s předním náhonem ohromně zábavné, rychlé a jednoduše funguje i jako řidičské auto. No a teď mi ukažte, o kterém MPV se toto dá říci? A které MPV vůbec nabídne osmistupňovou převodovku, full-LED světlomety, head-up display, integrované propojení s internetem a spoustu aplikací… Žádné!
Nenechte se zmást vlastními předsudky a zaslepeností vůči tradici. I na jiném konceptu se dá s dobrými ingrediencemi udělat parádní produkt a tím BMW 2 Active Tourer rozhodně je.
Plusy
- Praktičnost
- Jízdní vlastnosti
- Kvalita zpracování
- Spotřeba
- Dynamika
- Prvky výbavy
- Image
Mínusy
- Příliš tuhý podvozek
- Mírně poddimenzované brzdy
Za zapůjčení vozidla děkujeme společnosti Renocar. Společnost patří k předním autorizovaným prodejcům značek a poskytovatelům servisu BMW, Mini, Opel a Chevrolet. Renocar vznikl již 22. Září 1990 jako jedna z prvních soukromých firem v tehdejším Československu. Kořeny firmy se však dají vystopovat až do šedesátých let. Renocar stal v roce 1991 prvním oficiálním dealerem a značkovým servisem BMW u nás.
Technické parametry
Cena vozu | 687.000 Kč |
Hmotnost | 1 450 kg |
Motor | řadový |
Plnění motoru | turbodmychadlo |
Uložení motoru | vpředu podélně |
Počet válců | 4 |
Počet ventilů | 16 |
Palivo | nafta |
Objem | 1 995 cm3 |
Výkon | 110 kW (150 koní) při 4 000 ot./min. |
Výkon/hmotnost | 86 koní/t |
Točivý moment | 330 Nm v 1 750 – 2 750 ot./min. |
Zrychlení 0−100 | 8,9 s |
Max. rychlost | 208 km/h |
Počet rychlostí | 8 |
Převodovka | automatická |
Poháněná kola | Přední |
Spotřeba kombinovaná | 4,4 l/100 km |
Spotřeba ve městě | 6,1 l/100 km |
Spotřeba mimo město | 3,1 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 61 l |
Zavěšení přední nápravy | dvojice oddělených spodních příčných ramen |
Zavěšení zadní nápravy | pětiprvkové zavěšení |
Rozměr pneumatik | 225/50 R17 |
Délka | 4 454 mm |
Šířka | 1 798 mm |
Výška | 1 545 mm |
Rozvor náprav | 2 760 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 420 l |
« Mercedes-Benz představí nové modely z rodiny AMG Sport! Lamborghini zvažuje výrobu na Slovensku »