bmw-1-msport-exterior-2

Test BMW 120d xDrive M Sport. Překvapivě skvělá kombinace

8. 1. 2018 • BMW, Novinky, Testy

Motor: 100%

Převodovka: 100%

Podvozek: 95%

Zpracování: 95%

Radost z jízdy: 90%

Pokud toužíte po co největším vnitřním prostoru a praktičnosti, poohlédněte se jinde. Jestli chcete "jedničku" s co největším výkonem a nezáleží vám na spotřebě zvolte M140i a budete se usmívat od rána do večera. Pro ty ostatní, co se poohlížejí po BMW je 120d M Sport xDrive ideální mix sportovnosti, úspornosti a vzhledu. Lepší kombinaci budete v prémiovém segmentu hledat těžko.

Verdikt:

Do redakční garáže se nám tentokráte BMW řady 1 po faceliftu dostalo ve variantě 120d. K tomu bylo navíc vybaveno paketem M Sport a pohonem všech kol xDrive, nešlo tedy v žádném případě o holátko bez výbavy a tomu také odpovídala cenovka přesahující milion korun. Na začátku testu se sice o ceně většinou nepíše, tady ale nemohu jinak. Za 1 066 000 Kč jistě seženete větší auta, i u BMW si za tuto sumu pořídíte například pěknou “trojku” nebo “pětku” v základu. No a nebo si připlatíte 40 000 Kč a dostanete famózní M140i. Problém je v tom, že testovaný vůz je tak dobrý, že lepší kombinaci jízdních vlastností, vzhledu, zpracování a především spotřeby jinde nedostanete. Zní to možná podezřele, v následujících odstavcích se vám ale pokusím přiblížit jak to vlastně myslím.

Začněme pěkně popořádku vzhledem, pokud si projdete galerie dříve testovaných jedniček a poté tu popisovanou nyní, bude vám na první pohled jasné, kam částečně šly vaše těžce vydělané peníze. Velká litá kola o průměru 18 palců v M designu, přední a zadní spoiler spolu s nástavci prahů, agresivní nárazníky, černě lakované prvky a spousta dalších detailů nenechají nikoho na pochybách, že by majitel na svém autě šetřil.

bmw_3

Komu by se normální verze mohly zdát nudné, zde musí uznat, že agresivnější styl je zde ku prospěchu věci. Snad každý, kdo s testovaným vozem přišel do styku mi potvrdil, že ač mnohdy nejmenší model BMW nemusí, tento se mu opravdu líbí. Full-LED světla vepředu a oranžový lak Valencia pak celkový dojem doladí k dokonalosti. S čistým svědomím musím říct, že v této konfiguraci k autu nemám žádné výhrady.

M znáčky a loga najdeme pochopitelně i uvnitř, první které spatříte jsou asi ty na prazích a u řidiče na odkládací ploše pro levou nohu. Sedáky jsou potaženy tmavou Alcantarou v kombinaci s látkou a modrým vzorem. Vepředu vás sedadla obejmou výraznými bočnicemi, které jdou podle potřeby přifouknout a po doladění elektricky ovládané bederní opěrky se vám nebude chtít vystoupit. Takto by měly vypadat sedačky v každém hot-hatchi napříč trhem, zde dáváme jedničku s hvězdičkou.

bmw_6

Stejné hodnocení si zaslouží také volant, jde opět o položku z M šuplíku a opět u bavorských předvedli co umí. Tlustý věnec potažený jemnou kůží a s velikostí tak akorát padne perfektně do ruky. Jenom budete mít možná problém nacpat do průhledu všechny budíky na přístrojovce, ale kdo by potřeboval vidět horní polovinu otáčkoměru a rychloměru, že :) ? Po faceliftu vypadá interiér výrazně hodnotněji a BMW zapracovalo na použitých materiálech. Potěší přítomnost nejmodernějšího rozhraní iDrive, velký displey a za zmínku stojí i kaplička přístrojů s TFT displeji. Ty jsou za příplatek.

Již v sériové výbavě nyní dostanete přepínač režimů EfficientDynamics nabízející volby Eco Pro, Comfort, Sport a Sport+. Díky absenci nastavitelných tlumičů se mění pouze nastavení posilovače řízení, odezvy na plyn a výkonu motoru. I tak se ale změna projeví poměrně razantně a na Eco Pro jde opravdu ušetřit nějaké to deci nafty. Z ostatních věcí ještě zmiňme strop potažený černou látkou, který na palubě navozuje pro někoho možná až stísněnou atmosféru.

bmw_4

Vozy značky BMW byly vždy o sportovních zážitcích za volantem a výkonných motorech na špici své třídy. Model 120d M Sport xDrive z této tradice nic neztratil a svému výrobci ostudu rozhodně nedělá. I přes velká kola je jízda snesitelně pohodlná a zároveň dostatečně sportovní. I na našich dálnicích a některých hrbolatých okreskách nebudete litovat příplatku za osmnáctky a M paket, auto drží i v opravdu vysokých rychlostech a nevytřese z vás duši. Přirozená nedotáčivost je milosrdná k řidičským chybám a pohon všech kol vás při připojení přední nápravy vytáhne z nejedné šlamastiky.

Při zapnutém sportovním režimu vás dokonce nechá trochu se se zadní nápravou podívat mimo adhezi, aby pak omezením výkonu vše navrátilo v pořádku na své místo. Museli byste jet opravdu brutálně abyste se dostali do problémů. Pokud vypnete stabilizaci, je to už jen na vás a jednička vám dopřeje spoustu klouzací zábavy. Samotný podvozek je pak přímo fantastický a auto je úžasně ovladatelné, poslušné a snese opravdu rychlé průjezdy. Takto odladěný podvozek se v této třídě jen tak nevidí.

bmw_1

Naftový čtyřválec s turbodmychadlem typu Twinscroll je další perlou od německých inženýrů. 140 kW výkonu a 4100 Nm kroutícího momentu je na malou jedničku více než dost, na 100 km/h se dostanete za 6,8 vteřiny a to vše při kombinované spotřebě 5,5 litru na 100 km. Ve městě počítejte o zhruba jeden litr více, mimo město se dostanete i na 4,5l/100 km.

Hmotnostně sice nejde o žádnou muší váhu, 1,5 tuny není žádný zázrak, na palubě ale nadváhu příliš nepoznáte a brzdy s ní problém také nemají. Automatická převodovka s měničem a osmi stupni je tradičně výborná a k výrobci ZF opět putuje plná pochvala. Lepší automat na trhu prostě neexistuje a tady byste manuál chtít neměli, natož v kombinaci s naftovým motorem. Jedinou výtku mám snad jenom k přeposilovanému řízení bez špetky zpětné vazby. V dnešní době dělá lepší řízení i Mercedes.

bmw_5

Závěr

Tak co, přesvědčil jsem vás o kvalitách hodných na první pohled přemrštěné cenovky? Pokud toužíte po co největším vnitřním prostoru a praktičnosti, poohlédněte se jinde. Jestli chcete “jedničku” s co největším výkonem a nezáleží vám na spotřebě zvolte M140i a budete se usmívat od rána do večera. Pro ty ostatní, co se poohlížejí po BMW je 120d M Sport xDrive ideální mix sportovnosti, úspornosti a vzhledu. Lepší kombinaci budete v prémiovém segmentu hledat těžko.

Plusy

  • Motor
  • Vzhled exteriéru a interiéru
  • Jízdní vlastnosti

Mínusy

  • Cena příplatků
  • Kola citivá na poškrábání
  • Slabší vnitřní prostor

 

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz