TEST BMW 120d M Sport xDrive
Do redakční garáže se nám BMW řady 1 nové generace dostalo již popáté, potřetí pak s naftou. Po předchozích dvou verzích osazených stejným motorem 116d v základní výbavě i s paketem Sport, přišla na řadu podstatně silnější varianta 120d. K tomu byla navíc vybavena M Sport paketem a pohonem všech kol xDrive, nešlo tedy v žádném případě o holátko bez výbavy a tomu také odpovídala cenovka. Na začátku testu se sice o ceně většinou nepíše, tady ale nemohu jinak. Za 1 066 000 Kč jistě seženete větší auta, i u BMW si za tuto sumu pořídíte například pěknou “trojku” nebo “pětku” v základu, Nebo si připlatíte 40 000 Kč a dostanete famózní M135i. Problém je v tom, že testovaný vůz je tak dobrý, že lepší kombinaci jízdních vlastností, vzhledu, zpracování a především spotřeby jinde nedostanete. Zní to možná podezřele, v následujících odstavcích se vám ale pokusím přiblížit jak to vlastně myslím.
Začněme pěkně popořádku vzhledem, pokud si projdete galerie dříve testovaných jedniček a poté tu popisovanou nyní, bude vám na první pohled jasné, kam částečně šly vaše těžce vydělané peníze. Velká litá kola o průměru 18 palců v M designu, přední a zadní spoiler spolu s nástavci prahů a spousta dalších detailů nenechají nikoho na pochybách, že by majitel na svém autě šetřil. Komu by se normální verze mohly zdát nudné, zde musí uznat, že agresivnější styl je zde ku prospěchu věci. Snad každý kdo s testovaným vozem přišel do styku mi potvrdil, že ač mnohdy nejmenší model BMW nemusí, tento se mu opravdu líbí. Bixenonová světla vepředu a oranžový lak pak celkový dojem doladí k dokonalosti. S čistým svědomím musím říct, že v této konfiguraci k autu nemám žádné výhrady.
M znáčky a loga najdeme pochopitelně i uvnitř, první které spatříte jsou asi ty na prazích a u řidiče na odkládací ploše pro levou nohu. Sedáky jsou potaženy tmavou Alcantarou v kombinaci s látkou a modrým vzorem. Vepředu vás sedadla obejmou výraznými bočnicemi které jdou podle potřeby přifouknout a po doladění elektricky ovládané bederní opěrky se vám nebude chtít vystoupit. Takto by měly vypadat sedačky v každém hot-hatchi napříč trhem, zde dáváme jedničku s hvězdičkou. Stejné hodnocení si zaslouží také volant, jde opět o položku z M šuplíku a opět u bavorských předvedli co umí. Tlustý věnec potažený jemnou kůží a s velikostí tak akorát padne perfektně do ruky. Jenom budete mít možná problém nacpat do průhledu všechny budíky na přístrojovce, ale kdo by potřeboval vidět horní polovinu otáčkoměru a rychloměru, že ?
Budíky jdou standardně přehledné včetně velkého barevného displeje zobrazujícího zvolený jízdní režim a spoustu dalších informací. Již v sériové výbavě nyní dostanete přepínač režimů EfficientDynamics nabízející volby Eco Pro, Comfort, Sport a Sport+. Díky absenci nastavitelných tlumičů se mění pouze nastavení posilovače řízení, odezvy na plyn a výkonu motoru. I tak se ale změna projeví poměrně razantně a na Eco Pro jde opravdu ušetřit nějaké to deci nafty.
Z ostatních věcí ještě zmiňme strop potažený černou látkou, který na palubě navozuje pro někoho možná až stísněnou atmosféru. Na mě naopak působil útulně, jde tedy o silně individuální záležitost. Celkově jde uvnitř o velký posun oproti minulé generaci, kvalita materiálů i zpracování se rapidně zvýšila a už si zde nebudete připadat ošizení o své peníze.
Vozy značky BMW byly vždy o sportovních zážitcích za volantem a výkonných motorech na špici své třídy. Model 120d M Sport xDrive z této tradice nic neztratil a svému výrobci ostudu rozhodně nedělá. I přes velká kola je jízda snesitelně pohodlná a zároveň dostatečně sportovní. I na našich dálnicích a některých hrbolatých okreskách nebudete litovat příplatku za osmnáctky a M paket, auto drží i v opravdu vysokých rychlostech a nevytřese z vás duši. Přirozená nedotáčivost je milosrdná k řidičským chybám a pohon všech kol vás při připojení přední nápravy vytáhne z nejedné šlamastiky. Při zapnutém sportovním režimu vás dokonce nechá trochu se se zadní nápravou podívat mimo adhezi, aby pak omezením výkonu vše navrátilo v pořádku na své místo. Museli byste jet opravdu brutálně abyste se dostali do problémů.
Naftový čtyřválec s turbodmychadlem typu Twinscroll je další perlou od německých inženýrů. 135 kW výkonu a 380 Nm kroutícího momentu je na malou jedničku více než dost, na 100 km/h se dostanete za 7,2 vteřiny a to vše při kombinované spotřebě 5,5 litru na 100 km. Ve městě počítejte o zhruba jeden litr více, mimo město se dostanete i na 4,5l/100 km. Hmotnostně sice nejde o žádnou muší váhu, 1,5 tuny není žádný zázrak, na palubě ale nadváhu příliš nepoznáte a brzdy s ní problém také nemají.
Převodovka je standartní šestistupňová manuální a máme pro ní jenom jednu malou výtku – na dorazech je trochu gumová. Pokud si sami řadit nechcete, zvažte osmistupňový automat, řadí naprosto bezchybně a ke sportovnímu naturelu auta sedí naprosto perfektně.
Závěr
Tak co, přesvědčil jsem vás o kvalitách hodných na první pohled přemrštěné cenovky? Pokud toužíte po co největším vnitřním prostoru a praktičnosti, poohlédněte se jinde. Jestli chcete “jedničku” s co největším výkonem a nezáleží vám na spotřebě zvolte M135i a budete se usmívat od rána do večera. Pro ty ostatní, co se poohlížejí po BMW je 120d M Sport xDrive ideální mix sportovnosti, úspornosti a vzhledu. Lepší kombinaci budete v prémiovém segmentu hledat těžko.
Plusy
- Motor
- Vzhled exteriéru a interiéru
- Jízdní vlastnosti
Mínusy
- Cena příplatků
- Kola citivá na poškrábání
- Gumové dorazy řadící páky
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
Motor: | 1995 ccm, čtyřválec, naftový |
Max. výkon: | 135 kW při 4000 ot./min. |
Max. točivý moment: | 380 Nm při 1750-2750 ot./min. |
0 – 100 km/h: | 7,2 s |
Nejvyšší rychlost: | 228 km/h |
Průměrná spotřeba: | 5,5 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 1505 kg |
Poháněná náprava: | zadní/obě |
Cena základní verze: | 820 000 Kč |
Cena s testovanou motorizací: | 1 065 000 Kč |
.
« Nissan Patrol stanovil nový rekord v tažení letadla [video] Audi A8 / S8 facelift oficiálně! [video] »