TEST BMW 118d F20 – Dospělá Jednička
Nová generace BMW řady 1 byla velmi očekávanou novinkou a to z jednoho prostého důvodu – když přišel předchůdce, tak šokoval celý svět a prémiová konkurence kroutila hlavou, co to v tom Mnichově vyrobili za auto. Jenže potom se podívali na prodejní čísla a suše polkli! BMW řady 1 zažilo ohromný boom a BMW si zaslouží velký respekt, že v roce 2005 mělo odvahu s tímto modelem přijít na trh.
On totiž design předchozí generace byl od začátku velmi kontroverzní a ne každému sedl a tak všichni, včetně nás, netrpělivě čekali na nástupce. No a BMW se rozhodně nedrželo při zemi a nesnažilo se navrhnout novou Jedničku konzervativně. Takže tu máme auto, které se opět zcela vymyká současnému portfoliu značky a fanoušci zase spamují fóra s otázkou “co to jako má být?”
Jenže novou Jedničku čeká stejný osud jako tu předchozí, ta se na začátku také nelíbila, ale po čase si na ni lidé zvykli a nyní je díky neotřelému designu velmi nadčasová a nevypadá zastarale ani po tak dlouhé době… A totéž čeká i novou generaci F20. Navíc jsem odhalil jeden zásadní fakt: F20 není fotogenická, absolutně! Než ji odsoudíte, počkejte si na živý kontakt s vozem, kdy jeho proporce dostanou zcela jiný nádech. Tím se dostáváme k tomu, co je na nové Jedničce jiného a odpověď není zrovna složitá – vše! Vůz narostl do všech stran, zmizel boční profil podobný “botě”, přední světla tvarově odpovídají současné 6er a 7er, no a zezadu je také naprosto jiná než předchůdce. Zásadní novinkou je nabídka dvou “charakterových” verzí a to Urban a Sport. První jmenovaný je elegantněji směrovaná varianta, která si zachovává dávku mladistvého a neotřelého stylu vhodná pro mladé aktivní lidi pohybující se především městem no a nebo pro ženy. Jednička s přídomkem SPORT zase cílí na sportu a výkonu chtivé jedince, kteří znají kořeny značky a chtějí mít doma malé agresivní BMW. Obě varianty tedy nabízejí jiné vizuální doplňky karoserie a interiéru. Výkon a podvozek je stejný.
Náš model je verze Urban v motorizaci 118d a v tmavé šedé barvě s šedými koly, které hrají na styl a dolaďují tak celek auta. Zajímavým prvkem jsou stříbrné lišty ve spodku obou nárazníků a v ledvinkách. První pohled na auto stojící opodál mě utvrzuje v tom, že brzy se bude Jednička opravdu líbit většině. Přední světla nejsou v reálu tak velká a elegantnější profil vypadá lépe než u předchůdce. Exteriér je tedy spíše evoluce okořeněná o dávku stylu á la MINI a až teprve uvnitř vozu Vám spadne čelist někam směrem k pedálům, protože tedy je to opravdová revoluce.
Jestliže stará Jednička byla často kritizována pro vrzající interiér bez trochy invence a s materiály mimo prémiovou třídu, tak v nové generaci je vše tak, jak má být. Už na první pohled vypadá hodnotněji, materiály jsou prvotřídní a palubní deska je kompletně měkčená. Nový tenký display systému iDrive vystupuje z palubní desky bez kapličky stejně jako v nové řadě 6. Nový je i samotný otočný ovladač iDrive a také řadicí joystick automatické převodovky. Kolem ní jsou malá tlačítka nastavení jízdních režimů, což je v této třídě premiéra. Přístrojová deska je vybavena velkým digitálním displayem mezi budíky, který byl představen v řade 5 GT a nyní proniká do všech modelů značky BMW. Podle stejné strategie se do Jedničky konečně dostala také skvělá osmistupňová převodovka. Celková architektura interiéru kombinuje stylovou eleganci s výbornou ergonomií a potěší výborným zpracováním a slícováním. Pochvalu si zaslouží sportovní příplatková sedadla s dofukem bočnic, která prostě drží tělo jako zběsilá a skvělý volant, který jednak vypadá dobře a také se výborně drží. Jedním z faktorů, na kterém si dalo BMW obzvláště záležet je vnitřní prostor. Ten je nyní mnohem přívětivější a do Jedničky se pohodlně vejdou vysocí lidé, aniž by se bouchali hlavou o strop. Vzadu se místo zvětšilo výrazně a cestování ve čtyřech nebude problém ani na velké dálky.
BMW řady 1 vstupuje na český trh v naftových motorizacích 116d, 118d a 120d. První benzinové jednotky budou 116i a 118i. Časem přibudou silnější benzíny 128i a vrcholem nabídky se stane 135i. Smutnou a pro některé lidi možná zásadní zprávou je fakt, že v nové Jedničce nenajdeme ani jeden atmosferický motor… Zapomeňte tak na skvělou 130i! Dvoulitr 118d přeplňovaný dvoukomorovým turbem Twin Scroll není nejslabším dieselem v nabídce, jak by se mohlo zdát, ale stoji uprostřed a se svými 105 KW a 320 Nm točivého momentu slibuje i slušnou jízdní dynamiku. Na stovku se Jednička dostane za solidních 8.9 sekundy.
BMW je známo tím, že dělá jedny z nejlepších dieselů na trhu a jinak tomu není ani u 118d – motor má zátah od volnobežných otáček a nechá se vytáčet aniž by ztrácel sílu až k 5 tisícům otáček. Dvoukomorové turbo zcela potlačuje turbo díru a automatická převodovka ještě více uhlazuje celý chod jednotky. Zvukový projev je na naftový čtyřválec opravdu bezkonkurenční a navíc interiér je velmi dobře odhlučněn a izolován od vibrací.
O osmistupňové převodovce ZF jsme toho napsali u každého testu až až a tak nezbývá než jen zopakovat to, že je prostě fenomenálně dobrá. Přeřazení na další stupně je sametové a nebýt otáčkoměru a zvuku motoru, tak jej ani nepostřehnete. Navíc vše probíhá neuvěřitelně rychle a bez logických chyb – vždy je zařazeno správně. K dieselové jednotce bych manuální převodovku vůbec nedoporučoval, protože automat navíc potlačuje jistou vrozenou neotřelost dieselů. Pokud vás přepadne chuť na manuální řazení, stačí joystick přesunout k sobě a řadit pohyby nahoru a dolů.
Předchozí generace byla pověstná svou tvrdostí. Ať jste jeli kamkoli tak se z vás snažila vytřepat duši. BMW slibovalo, že nová generace bude komfortnější a příjemnější pro cestování a denní použití ve městě. No a přesně taková Jednička je! Řekněme, že prostě dospěla. Podvozek je nastavený primárně pro maximální komfort posádky a skvěle žehlí nerovnosti aniž by otřásal karoserií. Při popisování interiéru jsem zmínil volič jízdních režimů a ten nabízí varianty Comfort, Sport a Eco (ano, už i BMW). V režimu Sport vůz citelně ztuhne, zlepší se tuhost řízení (která je standardně nic moc), odezva na plyn, převodovka řadí výš a s Jedničkou jde pak jezdit opravdu svižně po oblíbených okreskách. Režim Eco je novinka a funguje na principu “přiškrcení” všeho, co jde – odezva na plyn je minimální, převodovka řadí brzy, dokonce omezuje funkci klimatizace a to vše za účelem snížení spotřeby paliva. V palubním počítači je nová položka zobrazující o kolik se vám zvýšil dojezd po sepnutí eko režimu… hmmm.
Standardní model tak přišel o svou prkennou sportovnost a hravost, nicméně vzhledem k určení vozu je to posun k lepšímu. Pokud budete chtít sportovní jedničku, tak si stačí počkat na M paket a nebo na doplňky z dílny Performance. Tak či tak, podvozek nabízí opravdu výborná grip a ovladatelnost, na limitu je přívětivý a stačí rychlé kontra a vše je opět v pořádku. Zadní pohon naštěstí zůstal a tak nějaký drift není problém, stabilizace lze navíc zcela vypnout. “Správný” pohon navíc zajišťuje kultivované řízení. Pochvalu si zaslouží i brzdy, které jsou opravdu účinné, mají progresivní nárůst síly a dají se citlivě dávkovat.
Generace F20 je tak logickou evolucí svého předchůdce a vylepšuje jeho chyby. Dospělejší projev a větší akcent na styl je rozhodně plus, protože jedničkové BMW stále není levné a svou pozici na českém trhu si bude muset vybojovat se silnou konkurencí. Nezapomínejte však, že je to pořád jediná zadokolka na svém segmentu. I přes ztrátu sportovnosti a tuhosti je mnohem lepším celkem než předchůdce – je prostě dospělá!
Plusy:
- převodovka
– motor
– kvalitní interiér
– odhlučnění
– podvozek
– sportovní sedáky
– spotřeba
Mínusy:
- cena vozu a příplatkové výbavy
– stale slabý vnitřní prostor
Výbava a cena:
.« Range Rover Evoque bude i v ostré verzi! Fisker plánuje výrobu crossoveru »