Test BMW 118d: Vstupenka do světa prémie
BMW svou charakteristickou dynamiku a elegantní sportovní design v kategorii prémiových kontaktních vozů poprvé představilo v roce 2004. Druhá generace, představená v roce 2011, se vyznačovala novými svěžími akcenty a mohutnější přední částí, boky i zádí, což v roce 2015 ještě více zdůraznila nově tvarovaná BMW maska chladiče ve tvaru ledvinek, větší nasávací otvory, nižší světlomety a nová zadní světla. Druhá generace BMW řady 1 se těšila velké oblibě zejména v Evropě, když v roce 2018 bylo 80 % zákazníků právě ze „Starého kontinentu“.
Největšími trhy byly Německo (přibližně 25 % prodejů) a Velká Británie (více než 20 %), následované Itálií, Francií a Japonskem. Koncem roku 2018 překonalo BMW řady 1 hranici 1,3 milionu zákazníků, což posílilo postavení tohoto vozu jakožto důležitého velkosériového modelu značky BMW.
Třetí generace kompaktního modelu zůstává vstupní branou do světa prémiových vozů BMW a zaměřuje se na mladší generaci zákazníků, pro něž je nyní racionálnější nabídkou než v minulosti. Ceny nové generace začínají na částce 648 700 Kč a jsou i přes významné rozšíření standardní výbavy až o 6 procent nižší než u předchozího modelu..
Vzhledem k tomu, že zákazníci u předchozích generací volili spíše méně výkonné verze, u nichž nelze vlastnosti pohonu zadních kol zcela využít, a vyžadovali přitom více vnitřního prostoru, došlo u třetí generace BMW řady 1 ke změně koncepce. Výchozím uspořádáním je nyní napříč uložený motor a pohon předních kol, který může doplnit aktivní pohon všech kol BMW xDrive. Prostor narostl z původních 1765 na 1799 milimetrů a zvýšení na hodnotu 1434 milimetrů (+13 milimetrů). Zavazadlový prostor narostl z dřívější hodnoty 360 na 380 litrů. Příjemným bonusem je i redukční dieta o třicet kilogramů.
S přechodem na pohon přední nápravy se váže i další podstatná změna, kterou skalní příznivci zřejmě opláčou. Nová jednička se nabízí maximálně se čtyřválci. Zadokolkový řadový šestiválec je navždy minulostí. Pod kapotu nyní nalezneme výhradně tříválce nebo čtyřválce spalující buď benzín nebo naftu. Základní motorizací je tříválcový zážehový turbomotor o objemu 1,5 litru, který nabízí nejvyšší výkon 140 koní. Vůz s označením 118i lze ve verzi se šestistupňovým manuálem nebo sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku. Dieselové motory se pak pojí s osmistupňovým automatem. V základní výbavě už je klimatizace, šestnáctipalcová kola z lehkých slitin, kožený multifunkční volant a sada na opravu pneumatik.
Velkou změnou prošel i interiér, který si za vzor bere současný trend nejnovějších generací a je tak podobný třeba trojkové řadě. Stále si zachovává jednoduchou a pro BMW typickou architekturu, ale přidává mnohem lepší zpracování a kvalitu použitých materiálů. Veškeré ovládání jízdních režimů, asistentů a třeba i startování se přesunulo k řadící páce na středový tunel. Sedadla v rámci sportovního M paketu nyní nabízejí integrovanou hlavovou opěrku a výraznější design. Zacílení na mladší zákazníky je tu jasně cítit. Interiér nepůsobí tak technokraticky jako v novém ačku, nenabízí ani umělou inteligenci, ale je velmi útulný a ergonomicky perfektní.
Samozřejmostí je přítomnost nejnovější generace systémů konektivity, komplexního propojení vozidla, vnějšího prostředí a uživatele, a současně i nabídka pokročilých asistenčních systémů schopných částečně automatizované jízdy a automatického parkování.
Vnější design se proměnil také výrazně, ale jeho zhodnocení nechám na vás. Evoluční tvary jsou doplněny o velké ledvinky a ostřejší linie a prolisy v karoserií. Vůz je navíc kratší. U každé verze jsou standardem koncovky na obou stranách.
BMW už má s předním pohonem poměrně bohaté zkušenosti, nesmíme totiž zapomínat na model 2 Active Tourer a zejména značku MINI. Pokud půjdeme do hloubky, právě platforma značky MINI dala základ vzniku zmíněné řadě 2 a nově i této jedničce. Není také tajemstvím, že Coopery jezdí fantasticky a patří k tomu nejzábavnějšímu, co si s předním pohonem můžete koupit. Bát se tedy rozhodně nemusíte. Auto se chová samozřejmě typicky “předokolkově” a přechází do nedotáčivosti, jenže limit přilnavosti je poměrně daleko a vůz dlouho drží v oblouku. Testovaný diesel na sportování příliš vhodný není a vůz mě překvapil zejména svou příjemností pro každodenní soužití.
Řízení je mnohem přesnější a zejména strmější než u minulé generace a auto ihned následuje volant. Tady je DNA britských miňáků jasně cítit. Samotný podvozek je vždy vybaven víceprvkovou zadní nápravou a poskytuje ideální kompromis mezi komfortem a sportovní tuhostí. V zatáčkách jsem téměř nezaznamenal pohyby karoserie a mechanický grip je výborný. Pryč je natřásání a nepříjemné přenosy rázů z nerovností. Filtrace se posunula o několik levelů k lepšímu. Jednička se tak proměnila v mnohem přesnější a lépe odladěný stroj na úkor hravosti. Testovaný model na střídmých kolách a bez sportovního paketu byl ideálním společníkem do města i na dlouhé trasy. Komfort podvozku se mezigeneračně zlepšil opravdu výrazně.
Pod kapotou zkoušeného auta byl naftový dvoulitr 118d s výkonem 150 koní (110 kW). Známá jednotka je v kompaktním autě poměrně silná a výsledná dynamika velmi přesvědčivá. V pořádku je i odezva na plyn a chuť stoupat do otáček. V tomto je tento motor jeden z nejlepších na trhu ve své třídě. Potěší i dobré odhlučnění a příjemný zvukový projev, stejně jako velmi příznivá spotřeba pohybující se kolem 6 litrů i při ostřejší jízdě. Pokud se zmírníte, není problém jezdit za 5. Výborná je i automatická převodovka s osmi stupni. Jedná se o jednotku Aisin a k její práci nemám žádnou výtku.
Nová řada 1 se proměnila a přiblížila masám. Možná přišla o dávku zábavy, která se stejně týkala jen nejvyšších motorizací, které tvořily zlomky celkových prodejů. Nyní se jedná o velmi komplexní a uživatelsky přívětivější vůz s lepším vnitřním prostorem a komfortnějším, respektive dospělejším, jízdním modelem. Testované provedení 118d vyjde minimálně na 763 100 Kč s DPH.
Plusy
– Jízdní komfort
– Motor, dynamika a kultivovanost
– Automatická převodovka
– Zpracování
– Vnitřní prostor
– Asistenční výbava a konektivita
– Nízká spotřeba
Mínusy
– V základu jen nádrž na 42 litrů
– Ceny příplatkové výbavy
« Test Yamaha Tracer 700 Zcela nový Hyundai Tucson: Technologický pokrok s výjimečným designem »