DSC_7162

TEST BMW 116d Sport line – Malý sportovec

5. 2. 2013 • BMW, Novinky, Testy

V létě jsme Vám přinesli test nejmenšího z rodiny BMW, 116d a nyní se k nám malá jednička opět vrací ve stejné motorizaci, ovšem ve verzi SPORT line. Tato ‘‘charakterová‘‘ verze je u BMW naprostou novinkou, s jasným záměrem udělat příplatkovou výbavu dostupnější ‘‘masám‘‘. Tento malý sportovec je především určen konzervativněji smýšlejícím jedincům, kteří chtějí mít doma sportovně střižené BMW, ale zároveň netouží po poněkud agresivním M paketu. V nabídce BMW je také více konzervativnější URBAN line, jenž je cílena především pro pohodlí při každodenní jízdě po městě.

Pojďme se tedy podívat, co nám toto malé BMW může nabídnout. Již na první pohled je patrné, že přední část vozu je mírně přepracovaná oproti základní verzi. Asi nejvýraznější změnou jsou chromové linky, táhnoucí se od obou mlhových světel směrem ke středu předního nárazníku, doplněny o slušivou decentní černou mřížku, jenž nahrazuje klasický, celo-lakový lem a tím propůjčuje přídi vozu mírně agresivnější vzhled. Velmi slušivým doplňkem jsou také zrcátka, která jsou vyvedena v lesklé, černé barvě a svým kontrastem podporují sportovnější vzhled malého BMW. Drobným zklamáním je ovšem záď jedničky, která je téměř totožná se základním modelem, kde jediným rozdílem je chromově černá koncovka výfuku a černá okrasná lišta. Z venku působí jednička opravdu decentním, sportovním dojmem. To se ovšem nedá říct o interiéru, kde se sportovní charakter projevuje naplno.

1er2

BMW opět dostálo svému heslu ‘‘Sheer Driving Pleasure‘‘ a po usednutí do sportovních sedáků to pocítíte sami. Pozice řidiče za volantem je naprosto dokonalá a interiér jedničky Vás okamžitě obejme. Sportovní, tří-ramenný volant padne perfektně do ruky a jeho tloušťka je ideální. Zpracování palubní desky a interiéru je mnohem lepší než u předchozí řady. Palubní deska je kompletně měkčená a je prokládána dekorem drhnutého hliníku, v kombinaci s matně červenou lištou, jejímuž středu vévodí display systému iDrive, jenž byl součástí naší výbavy. Přístrojová deska byla vybavena dvojím druhem podsvícení (noční a denní provoz) a na středovém tunelu jsou pak umístěna tlačítka systému Efficient Dynamics. Jde vidět, že BMW udělalo opravdu pokrok. Vzalo si k srdci rady kritiků a kladlo velký důraz na zpracování, kvalitu a celkovou ergonomii interiéru. Vše zde perfektně lícuje a i při ostřejší jízdě přes nerovnosti nic nevrže. Za pochvalu pak stojí elegantní sportovní sedáky s pneumatickým dofukem bočního vedení, které jsou prošívány červenou nití a jsou součástí paketu SPORT line. BMW zapracovalo i na vnitřním prostoru vozu a díky tomu se bez problému s malou jedničkou dá vyrazit na delší cestování ve čtyřech.

1er1

Motorárna BMW ve Steyru produkuje jedny z nejlepších dieselových motorů, o čemž svědčí prestižní ocenění Motor Roku, jenž BMW pravidelně každý rok vyhrává v několika kategoriích. A proto není divu, že i motor s označením 116d patří ke špičce na trhu. Čtyřválcová dvoulitrová jednotka, převlečená za 1.6-tku, dosahuje maximálního výkonu 85 Kw (115 hp) ve 4000 ot/min a kroutícího momentu 260 Nm dostupného mezi  1750 až 2500 ot/min. Z nuly na sto to zvládne Jednička za 10.3 s a ručička tachometru se zastaví až někde u hranice 200 Km/h. Motor má plynulý zátah prakticky od volnoběhu a gradaci točivého momentu téměř nepoznáte.  Nechá se vesele vytáčet ke 4000 ot/min, ovšem za touto hranicí už ztrácí dosti citelně tah. O celkový projev jednotky se stará turbodmychadlo s proměnnou geometrií lopatek na turbínové straně, jenž zaručuje plynulý zátah již od nízkých otáček.  Zvuk této dieselové čtyřválcové jednotky je bezkonkurenční a interiér jedničky je skvěle odhlučněn. Jedinou vadou na kráse je patrný přenos vibrací z motoru do interiéru, hlavně pak do kulisy řazení. To je zapříčiněno absencí vyvažovací hřídele v nové generaci této pohonné jednotky. Motoru pak skvěle sekunduje manuální převodovka, jejíž kulisa je příjemně tuhá a řazení jednotlivých rychlostí je velmi přesné. To, co ovšem motor dělá opravdu výjimečným, je jeho spotřeba. Ve městě se pohybovala okolo 5,5 litrů a na dálnici v rámci předpisové rychlosti něco kolem 4,5 litrů. Výsledek byl opravdu překvapivý a po týdenním testu se kombinovaná dynamická spotřeba ustálila na 5 litrech, kdy průměrný dojezd na jednu nádrž činí úctyhodných 900 km. Pokud vezmeme v úvahu, že se vlastně jedná o dvoulitr, pak nezbývá nic jiného, než před konstruktéry z Mnichova smeknout klobouk.

1er3

Podvozkově je nová generace Jedničky primárně cílena na komfort cestujících. Podvozek žehlí nerovnosti bez výraznějších přenosů rázů do karoserie a auto citelně změklo. BMW tak udělalo to, co mu bylo vytýkáno a zbavilo Jedničku přehnané tvrdosti. S tímto aspektem bohužel i do jisté míry zmizela hravost vozu a z Jedničky se stal sterilní hatchback bez emocí. Toto tvrzení ovšem není tak úplně pravdivé. Stačí na voliči systému Efficient Dynamics zmáčknout tlačítko Sport a podvozek výrazněji ztuhne, odezva na plyn se zlepší a řízení je opět citelně tužší. A tak by se dalo říci, že BMW vozu ponechalo aspoň trochu neurvalosti jeho předchůdce a to vše díky systému Efficient Dynamics, jenž se poprvé objevuje také v Jedničce.

 Ke zvolení jsou 3 základní režimy Comfort, Sport a EcoPro. Ve skutečnosti se jedná o nastavení tuhosti podvozku pomocí aktivních tlumičů a stabilizátorů, zvolení provozního módu řídící jednotky a nastavené tuhosti řízení.  Při nastartování je auto automaticky nastaveno do režimu Comfort. Novinkou je režim EcoPro, po jehož zapnutí se na displeji objeví počet kilometrů, o kolik jste zvýšili dojezd. Tento režim omezí v autě skoro všechno, od klimatizace až po odezvu na plyn a automaticky zapne Start/Stop systém. Jediným citelným projevem ze sedačky řidiče je fakt, že auto je výrazněji ‘‘línější‘‘ a může Vás hřát dobrý pocit, že je na světě zase o něco zeleněji. Námi testovaná verze měla k dispozici ještě mód Sport +, který k tužšímu podvozku, lepší odezvě na plyn a tužšímu řízení přidává vypnutou kontrolu trakce.

I navzdory aktivnímu podvozku, který je vždy kompromisem, auto výborně sedí a i na limitu se chová předvídavě a nezákeřně. BMW zachovalo zadní náhon, takže pokud máte rádi jízdu ‘‘bokem‘‘, tak na mokré cestě nebo sněhu si auto dostatečně užijete.

1er4

Nová generace jedničky není rozhodně krokem zpět, nýbrž krokem kupředu. Drží se obecného trendu, který BMW v posledních letech nastavilo. Pokud hledáte menší, elegantní, prémiové auto s nízkou spotřebou, na přesuny do práce nebo po městě a zároveň máte chuť si občas dopřát trochu toho sportovního svezení, je jednička určena právě Vám!

Plusy:

– převodovka
– motor
– kvalitní interiér
– odhlučnění
– podvozek
– spotřeba

Mínusy:

–  cena vozu a příplatkové výbavy
– stale slabý vnitřní prostor

Technické údaje

Motor:
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1995
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 85 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 260 / 1750 – 2500
Provozní vlastnosti:
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 10,3
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 5.0 / 3.8 / 4.4
Emise CO2: 115
Rozměry a hmotnosti:
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): 360 / 1200
Objem nádrže (l): 52
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1310 / 380
Rozměr pneu: 205/50 R17
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz