Test Audi SQ7 TFSI: Pořád ve vrcholné formě, navíc ten osmiválec
Audi Q7 zaujímá v rámci automobilky výjimečnou pozici. Jde o první SUV, které značka kdy představila. Poprvé bylo uvedeno na trh v roce 2005 jako mohutné vozidlo, které se odvážně soustředilo na komfort a silniční jízdu, zatímco terénní schopnosti byly vedlejší. Q7 se okamžitě stalo velkým úspěchem a zároveň udalo směr značky na další desetiletí. Dnes má Audi tolik SUV modelů, že by bylo obtížné si je všechny zapamatovat, ale jedno zůstává neměnné – Q7 si stále udržuje pozici na vrcholu nabídky. Nyní přichází s modernizovaným vzhledem a v nejsilnější verzi s benzinovým osmiválcem.
Audi Q7 je na trhu už celých 9 let, avšak díky průběžným úpravám designu a skvělým jízdním vlastnostem si zachovává svůj mladistvý vzhled. Na první pohled stále působí velmi svěže. Po aktuálním faceliftu dostala novou masku chladiče Single Frame s přepracovanou výplní, kterou lze mít buď v lesklé stříbrné nebo jako v našem případě v černé variantě s černým znakem. Tento styl patří do paketů Black nebo Black Plus (včetně loga). Hlavní světlomety prošly tvarovou i technickou úpravou, přičemž za příplatek jsou k dispozici světlomety s HD Matrix LED technologií a funkcí Audi Laser Light, která dokonale osvětluje silnici. Tato technologie se aktivuje automaticky při rychlostech nad 60 km/h a jen když v blízkosti není žádné jiné auto.
Také zadní část byla mírně upravena. Nové jsou i zde světlomety, které si zachovaly tvar, ale používají novou OLED technologii. Grafika jejich zobrazení se dá měnit pomocí infotainmentu (nabízí čtyři různé šablony) a synchronizuje se i s denním svícením vpředu. Světlomety mají navíc bezpečnostní funkci – když se k zadní části Q7 přiblíží jiné vozidlo, rozsvítí se všechny LED segmenty na maximum, aby upozornily řidiče. Za tuto pokročilou digitální OLED technologii je třeba připlatit 30 tisíc korun.
Nabídka byla rozšířena o nové designy kol a stejně jako u modernizované Audi Q8 o tři nové barvy karoserie: zlatá Shakir, modrá Ascari a červená Chilli. Testovaný model měl však stříbrnou barvu Satellit, která v kombinaci s černými detaily paketu Black Plus a příplatkovými 22″ koly Audi Sport vypadala výjimečně, zvlášť naživo.
V interiéru se neodehrály žádné zásadní změny. Novinkou je aktualizovaný infotainment s novou grafikou, který nyní podporuje vestavěné aplikace třetích stran, například hudební platformy, takže už není nutné připojovat telefon přes Apple CarPlay nebo Android Auto.
Další novinkou jsou nové kombinace čalounění a prošívání. Základní verze nyní standardně nabízí čalounění sedadel s šedým kontrastním prošíváním. Kromě toho je možné vybírat z devíti různých ozdobných prvků pro palubní desku a dveře, včetně přírodního jasanu se stříbrným nádechem a žilkovanou texturou pro základní model, kartáčovaného matného hliníku s reliéfními liniemi a stříbrným odstínem nebo matného uhlíkového kompozitu pro verze Q7 s paketem S line a SQ7 TFSI.
Asi nepřekvapí, že je Q7 uvnitř úžasně prostorná. Je to jedno z mála aut, ve kterém jsem se svými 190 centimetry cítil malý. Na předních sedadlech je prostoru opravdu královsky, jen by se mi líbilo, kdyby šla dát sedačka o něco níž. Ne, že bych neměl místo nad hlavou, jen jsem měl pocit, že z auta trochu trčím. Samotné sedačky jsou výtečné. Nejen, že skvěle vypadají, ale také jsou pohodlné a zároveň výborně drží tělo na místě.
Vzhledem k rozměrům auta mě také překvapil výtečný výhled do všech stran. S tímhle se nemusíte bát ani do center měst, která na takové kolosy nebyla stavěna. Na zadních sedadlech se situace opakuje. I když si sednu za sebe, tak mi před koleny zbývá téměř zbytečné množství místa. Samotná sedala jsou i velice dobře tvarovaná a umím si představit, že zde delší cestu vydrží i tři dospělí. Výtečná je také variabilita zadních míst. U každého sedala lze nastavit sklon opěrky, posunout sedačku dopředu, dozadu nebo jednoduše odklopit. Zavazadlový prostor je také obrovský. V základu nabídne téměř 900 litrů, při sklopení sedadel přes 2000! Ložná plocha je navíc absolutně rovná a má délku přes 230 centrimetrů.
Pod kapotou omlazené SQ7 tak najdeme opět motor spalující benzín. Konkrétně motor 4.0 TFSI s nejvyšším výkonem 373 kW/507 koní a maximálním točivým momentem 770 Nm. Zrychlení z nuly na 100 km/h je otázkou 4,1 sekundy, při akceleraci z 80 na 120 km/h uplyne pouhých 3,8 sekundy. Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. V závislosti na výbavě spotřebuje SQ7 12,0 až 12,1 litru paliva na 100 kilometrů, což představuje emise CO2 v rozsahu od 276 do 278 gramů na kilometr.
Motor V8 Biturbo má technicky mimořádně vyspělou konstrukci. Systém COD (cylinder on demand) při klidné jízdy přechodně deaktivuje čtyři válce, a snižuje tím spotřebu paliva. Obě výfuková turbodmychadla se dvěma vzájemně oddělenými přívodními kanály (Twinscroll) zlepšují plnění spalovacích prostorů na základě nižšího zpětného tlaku výfukových plynů a optimalizace výměny plynů ve válcích. Turbodmychadla jsou uložena mezi oběma řadami válců uspořádanými do V/90°. Toto řešení zkracuje dráhy proudění plynů a zajišťuje rychlé reakce již od nízkých otáček. Zvuku osmiválce dodávají podmanivý tón dvě elektronicky řízené klapky ve výfukové soustavě. Aktivní ložiska motoru minimalizují přenos vibrací do karoserie. Jejich oscilační cívky vytvářejí impulzy s opačnou fází, které dalekosáhle eliminují vibrace motoru. Hnací síla motoru je briskně přenášena na vozovku osmistupňovou převodovkou tiptronic a trvalým pohonem všech kol quattro.
V praxi je projev motoru přímo monumentální. Po sešlápnutí plynu se vám dostane fantastického zrychlení, zaražení do sedačky a co nevidět i rozmazaného okolí. SQ7 táhne přímo neuvěřitelně a dokonale maskuje své rozměry a hmotnost. Vždyť údaj zrychlení na stovku za 4,1 vteřiny ještě nedávno platil pro přísně sportovní automobily. Je úplně jedno, v jaké rychlosti se rozhodnete zrychlovat. Motor má neustále kam sáhnout a velice pružný je v celém spektru otáčkoměru. Vše navíc doprovází překvapivě výrazný a podmanivý zvuk od výfuků.
Při běžné defenzivní jízdě se naopak SQ7 promění v absolutně tichého a kultivovaného parťáka. Audi už několikátým modelem dokazuje, že umí dokonale nakombinovat dvě osobnosti. Silné a rychlé auto se umí proměnit v luxusní komfortní přepravník stiskem jednoho tlačítka. Zní to jako klišé, ale je to pravda. Podotýkám, že testovaný vůz obouval příplatková kola o rozměru dvaadvacet palců, i přesto filtroval veškeré nerovnosti bez zaváhání. Oproti naftovému V8 motoru je u benzínu vyšší spotřeba, většinu času jsem se pohyboval na hranici 13 litrů, kdežto s předchozí motorizací to šlo pod 11. Větší rozdíl nastane, když za to začnete brát, to pak spotřeba stoupne nad dvacet litrů.
Podvozek modelů Audi SQ7 je sériově vybaven dvěma sportovními komponenty: sportovním vzduchovým odpružením adaptive air suspension sport s řízeným tlumením a řízením všech kol. Zadní kola se při jízdě relativně nízkou rychlostí natáčejí až o 5 stupňů v opačném směru než přední kola, což zlepšuje ovladatelnost a zmenšuje průměr otáčení. Od rychlosti jízdy 60 km/h se mírně natáčejí ve stejném směru jako přední kola, čímž podporují stabilitu ve vyšších rychlostech a při rychlých změnách směru jízdy.
Podvozkový paket Advanced zahrnuje další mimořádně efektivní prvek – elektromechanickou aktivní stabilizaci náklonu (EAWS). Jede-li vůz přímým směrem, zajišťuje systém, jehož elektromotory působí na příčné zkrutné stabilizátory, vysokou úroveň komfortu odpružení. V rychle projížděných zatáčkách zmenšuje EAWS boční náklon karoserie. Součástí výše uvedeného paketu je kromě toho také sportovní diferenciál, který při rychlém průjezdu zatáčkami rozděluje v případě potřeby točivý moment variabilně mezi zadní kola. Jízdní vlastnosti vozidla jsou díky tomu ještě agilnější a preciznější.
Podvozek jsem nakousl už ohledně komfortu, ale dech beroucí je také jeho ochota zatáčet. Zmíněné systémy pracují výborně a SQ7 v oblouku popírá fyziku. Působí agilně, stáčí se do oblouku a ukázkově drží stopu bez citelného náklonu karoserie. Při výjezdu se záď krásně stáčí do oblouku a dokonce ji dokážete odsadit do strany díky sportovnímu diferenciálu. U takového auta to zní nepatřičně, nicméně to opravdu takto funguje.
Největší přínos vidím právě v natáčecí zadní nápravě, která dává obří Audi takovou obratnost, se kterou se mozek odmítá smířit. S tímhle obrem byl pro mě pohyb podzemními garážemi daleko snazší, než s nedávno testovaným MINI Clubman JCW. To, jak snadné je jezdit v těsných prostorech, mi prostě bralo dech. Bravo.
Audi SQ7 je dokonalým mixem dvou osobností. Téměř bezchybný rodinný koráb se stisknutím tlačítka umí proměnit v nevybouřenou bestií, která vám na silnici poskytne ryzí adrenalinové zážitky, jakkoli to ve spojení s obřím SUV zní komicky. Nejvíce vás ale odzbrojí dokonalá kultivovanost a chod benzínového osmiválce, který bije pod kapotou. Cena modelu SQ7 startuje na částce 2.642.900 Kč, testovaný model se všemi příplatky však vyšel na závratných 3.771.200 Kč.
Plusy
– Motor, jeho výkon a dynamika
– Zvuk
– Práce automatické převodovky
– Odhlučnění
– Komfort jízdy
– Variabilita interiéru
– Suverénní jízdní projev
Minusy
– Vyšší spotřeba
– Vysoká cena
« Rolls-Royce Motor Cars Prague se opět otevírá po kompletní proměně svých prostor, showroomu a servisního zázemí Jeli jsme Škoda Economy Run s Enyaqem: Ušetřili jsme devadesát kilometrů, moc snahy to nestálo »