Test Audi S5 Cabriolet 3.0 TFSI: Stále s benzínovou “šestkou”
Audi nedávno přezbrojilo své ostřejší modely S4 a S5 z benzínových motorů na šestiválcové nafty, nicméně jednoho člena této rodiny se to nedotklo. Také je to S5, ale ve verzi kabrio. Ta jediná má pod kapotou stále ostrý benzínový šestiválec 3.0 TFSI a rovnou říkám, že je to skvělé nářadí.
Stejně jako Audi A4, i sportovněji laděná Audi A5 se dočkala decentního faceliftu. Ten přinesl řadu technologických novinek. Začněme ale tradičně u exteriéru, který je ještě výraznější a dominantnější. Vidět to lze hned na masce chladiče Singleframe, která je plošší a nepatrně širší. Designéři však poupravili i vzhled prahů a v zadní části decentně pozměnili difuzor, díky čemuž by měl vůz vypadat širší. Facelift je sice decentní, ale auto působí vlastně jako úplně nové – draze a čerstvě. Na bílém kabriu mohli všichni oči nechat a i já musím uznat, že se jedná o jedno z nejhezčích aut na svém segmentu.
Nová A5 je standardně osazena LED světlomety, ve vyšších výbavách se však lze setkat i s LED Matrix světlomety a zájemci o vrcholnou verzi se mohou těšit dokonce i na laserové světlomety. Zadní lampy jsou také standardně vybaveny LED technologií, ve vyšších verzích jim však nechybí ani dynamické blinkry a speciální světelná sekvence.
Automobilka navíc nabízí tři volitelné vzhledy exteriéru. Kromě základního je k dispozici ještě Advanced a S Line. Modely S5 a A5 kabriolet navíc dostávají své vlastní unikátní designové prvky, díky čemuž mají působit unikátněji. Zájemci se navíc mohou těšit i na 12 odstínů laku, mezi kterými se nově objevuje výrazná zelená metalická barva District Green.
Uvnitř kabiny se odehrály podobné změny, jako uvnitř faceliftované Audi A4. Zájemci se tak mohou těšit například na nový 10.1 palcový infotainment systém MMI s dotykovou obrazovkou, který nahradil starší otočný volič. Systém běží na platformě Volkswagen Group MIB 3 a díky vyššímu výkonu nabízí podstatně plynulejší chod. V kapličce přístrojů je ukryta 12.3 palcová obrazovka digitálního přístrojového štítu Audi Virtual Cockpit.
Automobilka samozřejmě myslela na bohaté možnosti konektivity. Vůz je například vybaven systémem inteligentní navigace, která se učí z předešlých tras a současně je schopna získávat informace z online dopravního servisu. Ve výbavě vozu pak nechybí ani Wi-Fi hotspot a podpora aplikace myAudi app, díky které lze propojit vůz s chytrým telefonem. Uživatelé zařízení s OS Android navíc mohou proměnit svůj smartphone v klíč, se kterým půjde odemknout dveře i nastartovat.
Audi pěkné vnitřky prostě umí a nová S5 není výjimkou. Koncepce připomíná velké SUV Q7, takže hlavním designovým prvkem je lišta s výdechy klimatizace, jež se táhne po celé šířce palubní desky. S hliníkovým dekorem možná vnitřek působí trochu chladně, ale zase vypadá elegantně a nadčasově. Důležitější však je, že materiály jsou kvalitní a že si v Audi dali záležet také na zpracování. I to je perfektní. Středový panel je více natočen k řidiči, což samozřejmě přispívá k větší bezprostřednosti ve vztahu mezi autem a šoférem. Pomáhá i perfektně vymyšlené ovládání, ostatně jak je u aut koncernu Volkswagen obvyklé, kdy jsou všechny ovladače jakoby náhodou přesně tam, kde byste je očekávali. Náhoda ta pochopitelně není.
Pojďme ale rovnou k tomu nejlepšímu a nejzásadnějšímu, čímž rozhodně je právě motor po kapotou. S5 Cabriolet totiž pořád nabízí turbodmychadlem přeplňovanou třílitrovou „šestku“ s uspořádáním válců do „V“, která poskytuje nejvyšší výkon 260 kW, dostupný mezi 5400 až 6400 min-1, a točivý moment až 500 N.m. Maximum krouťáku přitom V6 „sype“ už od 1370 otáček – a k dispozici je do 4500. Turbodmychadlo typu twin-scroll inženýři uložili mezi řady válců.
Motor, spárovaný výhradně s osmistupňovou automatickou převodovkou s hydrodynamickým měničem, pohání všechna kola. Audi S5 Cabriolet standardně využívá stálý pohon všech kol se sportovním diferenciálem, který variabilně rozděluje hnací moment mezi obě nápravy. Kabriolet se zážehovou V6 zrychluje z nuly na sto za 4,9 sekundy a rozjede se na 250 km/h. V dalším rozletu totiž motor zastavuje omezovač.
Motor 3.0 TFSI nabízí mnohem víc a není to jen o čistém výkonu, ale přidává také charakter a zejména temperament. Naladění šestiválce je celkově velice univerzální. Motor potěší velmi dobrou odezvou na plyn a ochotou zrychlovat. Táhne prostě moc hezky v širokém rozmezí otáček. To nejzajímavější přesto předvádí až ve druhé polovině dostupného spektra.
Navíc přidává zajímavý zvukový doprovod. Zahrnuje tóny hluboké i vysoké, při řazení se z výfuku ozve prsknutí, po ubrání plynu zase hezké zabublání. Na dnešní dobu je zvukový projev vážně moc příjemný. A mimochodem, S5 Cabriolet má skutečné koncovky výfuku, nikoli falešné jako ostatní „eskové“ audiny. Spojení se samočinnou převodovkou s hydrodynamickým měničem pak znamená za všech podmínek hladkou a rychlou změnu převodu. Zajímá vás spotřeba? Průměrně jsem kombinovaně jezdil mezi 10 a 11 litry, pokud se uklidníte, lze to i za míň. Jenže je to kabriolet, auto primárně na víkendy a u něj by vás spotřeba příliš zajímat neměla, i tak je však poměrně dobrá.
Pochvalu si zaslouží také podvozek. Bál jsem se, že auto bude zbytečně tuhé a tradičně nedotáčivé, jenže Audi ušlo v oblasti jízdních vlastností opravdu velký kus cesty. S5 dostanete v základu s pohonem všech kol quattro a se samosvorným diferenciálem na zadní nápravě rozdělující sílu mezi zadními koly. V běžném provozu rozděluje samosvorný mezinápravový diferenciál hnací sílu mezi přední a zadní nápravu v poměru 40:60 %. Při prokluzu kola je většina hnací síly přenášena na nápravu s lepší trakcí – v extrémním případě 70 procent dopředu, resp. 85 procent dozadu. Při sportovním stylu jízdy přispívá ke sportovní ovladatelnosti rozdělování hnací síly mezi jednotlivá kola. V tomto případě jsou odlehčená vnitřní kola v zatáčce nepatrně přibrzděna ještě dřív, než ztratí adhezi.
Sériově dodávané progresivní řízení má sportovní převod, jehož strmost se s rostoucím otočením volantu zvyšuje. Speciálně pro nové modely S vyvinutý sportovní podvozek S je sériově vybaven adaptivními tlumiči, které umocňují sportovní charakter těchto vozidel. S5 je v zatáčkách opravdu zuřivě rychlá a vrhá se do nich s nebývalou chutí. Reakce na volant a celková agilita mě naprosto odrovnala. Pokud budete chtít, poskytne i zábavu. Schválně jsem auto vzal na letiště a zkusil jej poslat do powerslidu a světe div se, S5 se hrnula dveřmi napřed na požádání. Wow. Tohle se vážně povedlo. Silný motor a samosvorný diferenciál navíc krásně stáčí vůz do oblouku. Od řízení pak příliš zpětné vazby nečekejte, vlastně ani nějaké tuhosti.
Audi S5 Cabriolet startuje na částce 2.128.900 Kč, naše auto s řadou příplatkových prvků by vyšlo na 2.756.400 Kč. Pro srovnání, vznětové Audi S5 Coupé TDI začíná na 1.929.900 Kč.
Plusy
– Kultivovaný a dynamický motor
– Komfort podvozku
– Perfektně zpracovaný a přehledný interiér
– Spotřeba
– Design a image
Minusy
– Vysoká cena
« Dovoz ojetých aut ze zahraničí je čím dál tím populárnější způsob, jak získat spolehlivé ojeté auto Test ojetiny Mercedes-Benz A druhé generace »