audi-s3-2024-16

Test Audi S3: Překvapení roku a obrovská změna k lepšímu

27. 10. 2024 • AUDI, Novinky, Sportovní vozy, Testy

Motor: 95%

Převodovka: 95%

Podvozek: 100%

Zpracování: 95%

Radost z jízdy: 95%

Verdikt:

Původní myšlenkou kategorie hothatch bylo nabídnout sportovní zážitky ve spojení s každodenní praktičností. Tato auta měla být především univerzální – dostatečně pohodlná, prostorná a okořeněná sportovními schopnostmi. V poslední dekádě se však trend změnil. Dnes hothatch znamená extrémní výkon, tvrdý podvozek a často přehnanou rychlost. U Audi se ale zamysleli a jejich ostrá verze nové A3 přináší přesně to, co tato kategorie původně slibovala.

audi-s3-2024-10 audi-s3-2024-4

Prvně ale nutno zmínit, že Audi A3 jako takové prošlo decentní modernizací, což vedlo ke změnám obou nárazníků a přepracování masky chladiče Audi Singleframe, která nyní má novou výplň a je nižší a širší. Zadní nárazník u modelu S3 nově obsahuje výrazný difuzor a čtveřici koncovek výfuku, které mohou být volitelně titanové. Stejně jako u modernizovaných modelů Audi Q7 a Q8, má řidič i u nových modelů Audi A3 možnost přizpůsobit si vzhled denního svícení předních světlometů, zatímco u zadních tato možnost chybí. Design lze upravit přes infotainment a vybrat si ze čtyř variant. Digitální světla pro denní svícení tvoří 24 pixelových prvků ve třech řadách podél horního okraje pouzdra světlometů LED a Matrix LED.

audi-s3-2024-24 audi-s3-2024-25

V kabině došlo k několika nenápadným úpravám. Audi změnilo vzhled voliče automatické převodovky, ventilačních výdechů klimatizace a topení, stejně jako čalounění a vnitřního osvětlení, které nyní zahrnuje i výraznější ambientní osvětlení. Novinkou je také audiosystém Sonos, který umožňuje přehrávání zvuku ve 3D.

Hlavní novinky se ale skrývají pod povrchem. Model S3 je vybaven vylepšeným dvoulitrovým benzinovým motorem s výkonem 245 kW/333 koní a točivým momentem 420 Nm. K tomu přibyl nový turbodmychadlový systém ALS, který udržuje turbo stále roztočené, a upravené nastavení škrticí klapky. Rychlost tomuto vozu rozhodně nechybí – zrychlení z 0 na 100 km/h zvládá za pouhých 4,7 sekundy a dosahuje maximální rychlosti 250 km/h. V Audi však v rámci modernizace nezapomněli, že rychlost není u sportovního modelu všechno a věnovali se proto i dalším aspektům jízdních vlastností.

audi-s3-2024-13

Tento systém nahrazuje na zadní nápravě klasický diferenciál a umožňuje nejen distribuci výkonu na zadní kola (až 50 %), ale také jeho aktivní rozdělení mezi levé a pravé kolo (až 100 % na jedno z nich). To je přínosné při průjezdu zatáčkami, kdy může poslat větší točivý moment na zatížené zadní kolo a tím pomoci vozu lépe se stočit – jednoduše ho do zatáčky „natlačí“. Naladění Torque Splitteru se také mění podle zvoleného jízdního režimu. Zlepšení se dočkala i přední náprava, která nyní disponuje novými ložisky a většími negativními odklony předních kol.

Nová S3 se tváří sebevědoměji. Stále je to samozřejmě Audi, takže její design moc nepřekvapí – úzká světla, gigantická singleframe maska a ostře řezané tvary. S3 má pohled ostrý jako břitva a jako třešinka na dortu – vytažené blatníky vytvářející dojem rozkročeného postoje. Svůj díl na sportovním vzhledu samozřejmě nese i fakt, že S3 nabízí čtveřici pravých koncovek výfuků, velká kola a ostře řezané nárazníky. Nebudu vám lhát, moc se mi líbí.

audi-s3-2024-8

A libí se mi i uvnitř. První věc, kterou registruji je vynikající posez. Zatímco Golf i Octavia mají v nových generacích výš sedačky kvůli snazšímu nastupovaní, tak do S3 musíte hezky spadnout – sedadla jsou ukotvena hodně nízko. Volant se dá přitáhnou hezky k tělu, oči máte v rovině s kapotou a natočená středová konzole společně s výdechy klimatizace vedle budíků vytváří pocit uzavřeného kokpitu. Kulatý sportovní volant pak padne skvěle do ruky. Sedačky jsou komfortní a slušně drží tělo. Druhá věc, kterou registruji, je samotný interiér: Všechny ty lomené hrany, geometrické tvary a ostré linky působí, jako by auto bylo neustále ve spěchu. Svým dravým stylem, který doplňuje sportovně střižený exteriér se mi líbí.

No, a poslední věc, kterou registruji, je fakt, že je tu všechno jinak. Golf, Leon i Octavia jsou auta, která dala sbohem klasické ergonomii a po hlavě se vrhla do digitální doby bez toho, aby někdo domyslel uživatelskou přívětivost. Velké modely Audi nám už několik let vnucují, že není nic lepšího, než mít všechno ovládané přes umaštěné dotykové displeje. No a pak je tu S3, která na tohle všechno kašle a předvádí až nečekaně civilní a tradiční interiér, kde dotykové plochy nahradila tlačítka. Každá důležitá funkce má svoje tlačítko, to je navíc na místě, kde ho čekáte. Ovládání auta je tak zcela přirozené a intuitivní. Audi S3 je skvělou ukázkou toho, že když něco dobře funguje, není potřeba to měnit.

audi-s3-2024-18 audi-s3-2024-19

Dotykové ovládání zbylo jen pro displej umístěný na palubní desce, skrze který k vám promlouvá systém MMI poslední generace. Displej má úžasné podání barev a neuvěřitelně jemné rozlišení. Druhý displej je v kapličce budíků: tím je tradiční virtuální cockpit, o kterém už byly popsány stohy papíru, tak to nebudu dlouze rozebírat – stále patří na absolutní špičku. Samotné zpracování interiéru je na skvělé úrovni, materiály jsou voleny vcelku dobře – ne ale bez chyby.

V případě S3 vás určitě zajímá především motor a podvozek. Pod kapotou se ukývá podobná technika jakou má i sesterský Volkswagen Golf R, tedy přeplňovaný dvoulitr TFSI s výkonem 333 koní a točivým momentem 420 Nm. Motor je standardně spojen s dvouspojkovou sedmistupňovou převodovkou S tronic a s pohonem všech kol Quattro disponujícím již zmíněným Torque Splitterem.

audi-s3-2024-6

Nejdříve se svezeme v komfortním režimu. S3 je tiché, zvládá perfektně filtrovat nerovnosti a působí velmi vyklidněným dojmem. Ani bych nehádal, že se umí tak rozdivočit. Ve sportovním režimu přiostřil zvuk, snížil se účinek posilovače řízení, přitvrdil adaptivní podvozek Audi drive select a zrychlily se reakce na plynový pedál. Motor ani ve sportovním režimu nemá nijak výbušné reakce, ale je zábavné ho točit a navíc má chuť po otáčkách. Z koncovek výfuků se občas ozve příjemné zabublání.

audi-s3-2024-1

Podvozek je na suché silnici přísně neutrální a v oblouku se drží jako o život. S3 je rychlá, stabilní, ale zároveň velmi jistá. Rychlost je tu vlastně úplně samozřejmá, přičemž je jedno, jestli jedete v přímce nebo v zatáčce. Potěší i brzdy. Jejich nástup je ostrý, dají se dobře dávkovat a nevadnou. Rychlá jízda je zde opravdu přesvědčivá. Především ale dokáže skvěle kombinovat oba své charaktery. Přesně podle starého receptu této kategorie.

Jenže právě tady nastala výrazná změna. Rychlost a stabilitu měl i model před modernizací. Teď se k tomu přidala ještě zábava, protože Torque Splitter na zadní nápravě zcela proměnil chování auta v zatáčkách a pod plynem. Krásně cítíte jak se zapojují zadní kola, utahují stopu a tlačí vás ze zatáčky. A také, pozor, nově se s S3 dá projet celá zatáčka řízeným powerslidem. Zcela zmizela typická sterilita a hraniční nedotáčivost. Tohle auto je rychlé, schopné a zábavné. No a já jsem neskonale překvapen a potěšen.

audi-s3-2024-28

Spotřeba je také přívětivá. Předpisovým kombinovaným cyklem lze jezdit kolem 8 litrů. Budete-li sportovat, počítejte s odběrem 12 litrů, občas i více. Alespoň že nádrž má objem (tím spíše v dnešní době) docela slušných 55 litrů. Výtky nemám ani k převodovce DSG se sedmi kvalty, která řadí bleskurychle a v žádné situaci mi necukla.

Snad jediná chyba je cenovka, není to totiž vůbec levný vůz. Audi S3 se nabízí jak s testovanou pětidveřovou karoserií Sportback, tak i jako klasický čtyřdveřový sedan. Základní cena v případě testovaného hatchbacku startuje na 1 346 900 Kč, za sedan zaplatíte minimálně 1 493 600 Kč. Ceny jsou s DPH.

Plusy

– Jízdní vlastnosti a hravost
– Dynamický a úsporný motor
– Design
– Interiér a jeho architektura
– Motor a převodovka

Mínusy

– Málo místa vzadu
– Cena

.

«

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz