TEST AUDI S1
Jestli vybíráte nové auto rozumem, tak o Audi S1 Sportback asi nikdy nezauvažujete. Pokud ale dáte spíš na emoce, máte smysl pro humor a taky dost peněz, tenhle hyperaktivní prcek by se vám mohl líbit. Vážně. Racionálním, chladně střízlivým pohledem německé nadupané supermini nedává moc smysl. I když vypadá skvěle, má výborný motor s výkonem přes 230 koní a pohon všech kol, pořád je tu cena, která se po zaškrtnutí několika položek v příplatkové výbavě nebezpečně blíží hranici jednoho milionu korun. To se na tak maličký hatchback opravdu zdá jako hodně.
Třeba jen kombinace žlutého laku, černé střechy a osmnáctipalcových kol, díky níž vypadá testované auto tak parádně, stojí 80 tisíc korun. Je tedy jasné, že S1 nebude masovou záležitostí. V Audi to samozřejmě vědí také. Jenže pak se svezete a zjistíte, že S1, ostrá verze modelu A1, tedy nejmenšího vozu od Audi, má něco do sebe. A že vlastně není tak těžké se s ní důvěrně sblížit.
Začíná to už po usednutí za volant. “Es-jednička” má nádherný interiér – stejně jako ostatní nové audiny. Jednoduché a čisté palubní desce dominují dva výdechy ventilace umístěné uprostřed, pod nimi se nalézají ovladače. Logika ovládání je skvělá a všechno je jako by samo na svém místě. Líbí se mi, že displej multimediálního systému lze snadno schovat. Stačí zmáčknout tlačitko, obrazovka zajede do útrob palubní desky a neruší. Výhrady nelze mít ani ke zpracování.
Audi S1 je malé auto (na délku měří necelé čtyři metry) a uvnitř je to znát. Kabina je taky docela úzká a na zadních sedadlech chybí místo jak na nohy, tak nad hlavou. U stylového supermini to ale nelze brát za zásadní nedostatek.
Že výrobce při návrhu původní A1 myslel hlavně na městské řidičky, pak dokládá poměrně vysoká pozice za volantem. Pohled na technickou výbavu je hodně slibný. Drobka pohání turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec 2.0 TFSI s výkonem 231 koní a s točivým momentem 370 N.m. K tomu přidejte pohon všech kol quattro, využívající hydraulicky ovládanou vícelamelovou spojku, a přepracovaný podvozek s novou zadní nápravou. Náprava s vlečenými rameny, používaná u modelů A1, byla nahrazena čtyřprvkovou konstrukcí.
Převodovka je vždy šestistupňová a ručně řazená, automat Audi k S1 vůbec nenabízí. To je prostě velice lákavá kombinace. A hlavně: velmi, velmi rychlá. Na stovku S1 zrychlí za 5,9 sekundy. Motor je naprosto úchvatný, známý dvoulitr i v malém Audi předvádí svoje nadšení, zvlášť když se dostane nad nějakých 2500 otáček. To pak “zatáhne” jak o život. A sympatické je, že nepolevuje ani před omezovačem. Díky tomu rychlost v S1 vypadá tak nějak samozřejmě, jednoduše.
Snad jen odezva na pokyny od plynového pedálu by mohla být maličko pohotovější – i v dynamickém režimu jsou znát po přerazení drobné prodlevy ve zrychlení. Akceleraci samozřejmě pomáhá také pohon všech kol, díky němuž je trakce například při výjezdu z vracečky neskutečná. Zapomeňte na prokluz kol, zapomeňte na tahání za volant. “Es-jednička” se zakousne a nepustí. A peláší vpřed. To platí i v zatáčkách, malé Audi v nich drží obdivuhodně. Chce to sice trochu odvahy, poměrně vysoká karoserie se totiž docela naklání, ale když prvotní “nedůvěru” překonáte, zjistíte, že auto snese “úplný nesmysly” a že najít jeho limity je docela fuška. Překvapí vás, jak dospěle jezdí.
Je tak rychlé, že vám vzdálenosti mezi zatáčkami najednou budou připadat nějak kratší. Okresky prostě tenhle černožlutý ďábel drtí stejně suverénně, jako černožlutí hokejisté Litvínova zatím válcují svoje soupeře v extralize. Silnice ale musí být dostatečně hladká, jakmile se dostanete na rozbitý úsek, stane se z S1 kvůli krátkému rozvoru trochu neposeda, který vyžaduje pevnou ruku. I tak ale velká kola pořád udržují jistý kontakt s povrchem.
Audi umí být i hravé, třeba když v zatáčce uberete plyn a necháte si trochu ujet zadek. Děje se tak nezáludně. Přesto slovo “zábava” není tím prvním, které mě při vyslovení jména testovaného vozu napadne. Na to S1 totiž působí až moc dospěle. Ne že by snad bylo nudné, vůbec ne, ale nechová se tak rozvěrně jako třeba Fiesta ST. Přesto jsem se za volantem smál skoro pořád.
Víc než samotný jízdní projev mě ale bavilo vědomí, že řídím stylovou nákupní tašku (což nemyslím zle) s motorem silnějším, než má třeba Octavia RS. A ještě s pohonem všech kol. Bavil jsem nad suvénností, s jakou se dokáže vysmát větším, výkonnějším a vážně (mnohdy až přehnaně nabubřele) se tvářícím sokům.
Právě tohle, tedy kombinace rozpustilého vzhledu a seriózní vyspělé techniky pod kapotou, se mi moc líbí. Přijde mi svým způsobem vtipná. V mých očích má prostě Audi S1 smysl pro humor. Stejně jako ten, kdo si tuhle skvělou, ale taky drahou hračku koupí.
Plusy
vzhled
image
motor
podvozek a jízdní vlastnosti
zpracování
pohon všech kol
Mínusy
prostor v interiéru
vysoká cena
Autor: Stanislav Švarc, Denik.cz
Audi S1 Sportback: Hodnocení a technické údaje | |
motor | zážehový čtyřválec, přeplňovaný |
objem | 1984 ccm |
max. výkon | 170 kW (231 k) při 6000 ot/min |
max. točivý moment | 370 N.m při 1600 – 3000 ot/min |
max. rychlost | 250 km/h |
zrychlení 0 – 100 km/h | 5,9 s |
kombinovaná spotřeba | 7,1 l/100 km |
cena testovaného vozu | 977 300 Kč |
« Ženeva odtajní nový koncept Kia v segmentu D Kia K900 King James Edition »