Test Audi RS Q3 Sportback: Slast pěti válců
Myslíte si, že rychlé a silné SUV z koncernové stáje je nuda? Taky jsem nad tím dumal a Audi RS Q3 mě okamžitě vyvedlo z omylu. Nebylo však první. Že silná kompaktní SUV můžou být zábavná mi ukázal už Mercedes-AMG GLC 63 nebo třeba BMW X4 M. To jsou zároveň přímí konkurenti testovaného Audi, ale každé auto na to jde úplně jinak.
AMG má pod kapotou brutální osmiválec, BMW zase nadopovaný šestiválec a RS Q3 do hry přidává pětiválec. Ten je sice tabulkově nejslabší, ale zase má zcela unikátní charakter. Tento druh motoru už totiž napříč automobilovým světem mizí a vlastně ho nabízí jen menší RS 3, TT RS a sesterský Cupra Formentor VZ. Na rozdíl od zmíněných koncernových bratříčků je RS Q3 postavena ještě na starší platformě pohonu a nedisponuje pokrokovějším pohonem všech kol s driftovacím režimem a silnou preferencí zadní nápravy. I tak má několik es v rukávě a rozhodně umí pobavit, jen na to jde oklikou.
V testu máme sportovněji vypadající variantu Sportback, která se vyznačuje skosenou zadní částí připomínající karoserii typu coupé. Vůz však byl zahalen do černí barvy včetně všech nápisů a působil poměrně nenápadně. Trénované oko však vrcholnou specifikaci rozezná, protože změn je poměrně dost. Nějaká křiklavější barva by však autu slušela rozhodně více. Kompaktní SUV zanechává ostřejší dojem díky masce chladiče Singleframe bez barevně odlišeného rámečku. Leskle černá mřížka s trojrozměrnou voštinovou strukturou je umístěna níž a začleněna přímo do nárazníku RS s velkými bočními otvory pro přívod vzduchu. Výrazné ozdobné lišty ve tvaru bumerangu na nárazníku byly navrženy exkluzivně pro RS Q3. Geny RS jsou zřetelné rovněž z úzkých štěrbin nad maskou chladiče.
Také design zádě je velmi působivý. RS Q3 Sportback zanechává dojem ještě širšího vozu, než je jeho sesterský model, díky nízkému zadnímu oknu a střešnímu spoileru se specifickou, leskle černou odtokovou hranou RS. Nízká linie střechy přechází do širokých, velmi skloněných střešních sloupků D. RS Q3 poprvé disponuje dvojitou výfukovou soustavou RS s velkými oválnými koncovkami, které ústí na obou stranách specifického nárazníku se zadním difuzorem a leskle černými horizontálními ozdobnými lištami. Nechybí ani velká kola neb rozšířené lemy blatníků.
Vůz je sériově vybaven světlomety s technikou LED. Na přání jsou k dispozici světlomety Matrix LED s dynamickými ukazateli směru a specifickými, tmavě tónovanými vnitřními plochami. Také zadní svítilny disponují technikou LED. Druhými zmíněnými byl vybaven i testovací exemplář a v noci fungovaly světlomety naprosto fantasticky.
Interiér navazuje na atletický design exteriéru. Ve velkorysém vnitřním prostoru jsou zvýrazněny horizontály. Ovládací panel klimatizace, středová konzola a displej MMI touch jsou nakloněny o deset stupňů k řidiči. Celkové uspořádání přístrojové desky je tak výrazně orientováno na řidiče. Motor se spouští na přání dodávaným tlačítkem Start-Stop s červeným ozdobným prstencem.
Uspořádání přístrojové desky s digitálním panelem sdružených přístrojů Audi virtual cockpit dokonale ladí s konceptem ovládání. Displej MMI touch je jako další centrální prvek překrytý leskle černou plochou s povrchovou úpravou, připomínající sklo. Na přání může mít řidič na očích větší digitální panel sdružených přístrojů Audi virtual cockpit plus s ukazatelem řazení, který řidiče vyzve k zařazení vyššího převodového stupně po dosažení nejvyšší otáček. Speciální ukazatele RS na panelu přístrojů Audi virtual cockpit plus informují navíc o tlaku v pneumatikách, točivém momentu, výkonu, časech na kolo i působícím zrychlení a umožňují měření času, potřebného k akceleraci.
Poprvé jsou pro modelovou řadu Q3 nabízena sportovní sedadla RS, čalouněná jemnou kůží Nappa se specifickým voštinovým prošíváním RS a integrovanými opěrkami hlavy. Jejich kontrastní prošívání je sériově leskle černé, na přání červené nebo modré. V kombinaci s jedním ze stylistických paketů RS v červené nebo modré barvě jsou příslušným odstínem odlišeny ozdobné prvky na věnci volantu, bezpečnostních pásech, podlahových rohožích a páce voliče převodovky; volant i páka voliče převodovky jsou obšité Alcantarou. U rozšířených stylistických paketů RS jsou navíc červenou nebo modrou Alcantarou obšité i další plochy, včetně loketních opěrek ve výplních dveří. Sportovní interiér završují ozdobná obložení z hliníku Race v antracitovém odstínu. Na přání se dodávají ozdobná obložení s černým klavírním lakem nebo z uhlíkového kompozitu. Poprvé může být interiér také kompletně černý.
Řidiče a spolujezdce vpředu vítá osvětlení vstupního prostoru s promítáním loga Audi Sport ze dveří na povrch vozovky. Nápisy RS jsou v interiéru také na volantu a osvětlených prahových lištách vpředu. Dole zploštělý sportovní volant RS, obšitý kůží, disponuje nově uspořádanými páčkami pro manuální řazení a multifunkčními tlačítky, jimiž může řidič ovládat oba na přání dodávané režimy RS systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select. Přitom se na digitálním panelu sdružených přístrojů Audi virtual cockpit plus automaticky objeví specifické ukazatele RS. Zadní sedadla jsou v sériové výbavě podélně posuvná o 130 milimetrů. Sklon každé ze tří částí dělených opěradel lze měnit v sedmi krocích. Zavazadlový prostor má objem 530 litrů, při sklopených opěradlech zadních sedadel to je až 1400 litrů.
Pětiválcový agregát je moderním ztělesněním klasického konceptu. Motor 2.5 TFSI získal v uplynulém roce již podeváté v řadě prestižní ocenění „International Engine of the Year Award“, mezinárodní motor roku. Pětiválec poskytuje ze shodného zdvihového objemu 2480 cm3 o 17 procent vyšší výkon a to 294 kW (400 k) a maximálním točivým momentem 480 N.m dostupný ve velmi širokém rozsahu od 1950 do 5850 otáček za minutu. Vůz zvládne sprint z klidu na 100 km/h za pouhých 4,5 sekundy. Nejvyšší rychlost je omezena na 250 km/h, na přání může být zvýšena na 280 km/h.
Motor 2.5 TFSI má extrémně kompaktní konstrukci s délkou méně než 50 centimetrů a je o 26 kilogramů lehčí než předchůdce. Blok válců se nyní vyrábí z hliníkové slitiny. Hmotnost díky tomu klesla o 18 kilogramů. Náročná opatření snížila vnitřní tření a zároveň zvýšila výkonové parametry. Třecí plochy válců mají plazmovou povrchovou úpravu, průměr hlavních ložisek klikového hřídele se zmenšil o šest milimetrů. Klikový hřídel je dutý. To přineslo snížení hmotnosti o jeden kilogram. V hliníkových pístech jsou kanály pro chlazení olejem. Během krátké zahřívací fáze po studeném startu deaktivuje variabilní čerpadlo oběh chladicí kapaliny v hlavě válců. Motor díky tomu dosáhne dříve své provozní teploty, což snižuje tření a spotřebu paliva.
1-2-4-5-3 – k zážehu dochází střídavě v bezprostředně sousedících a od sebe vzdálených válcích. Nevšední pořadí zapalování a lichý počet válců vytváří speciální rytmus a jedinečný akustický projev motoru. Dvoudílná výfuková soustava RS umocňuje charakteristický zvuk, daný pořadím zapalování pětiválce. Na přání dodávaná sportovní výfuková soustava RS s černými koncovkami zajistí ještě vyšší intenzitu nezaměnitelného zvuku. Přesně tímto výfukem byl vybaven i testovaný model a zněl fantasticky. Už jen ten zvuk a motor vás nadchne a pobaví, navíc autu dodává jedinečný charakter.
Není to však jen síla v přímce, kdy je RS Q3 drtivě rychlým autem nebo samotný zvuk. Výborný je i podvozek. Hnací síla pětiválce je přenášena prostřednictvím sedmistupňové převodovky S tronic a trvalého pohonu všech kol quattro, který ji variabilně rozděluje mezi nápravy pomocí vícelamelové spojky. Agilní a bezpečné jízdní vlastnosti přivádí k dokonalosti selektivní rozdělování točivého momentu mezi jednotlivá kola.
Sériově dodávaný sportovní podvozek RS snižuje světlou výšku o 10 milimetrů. Rozchod kol na přední nápravě se vzpěrami McPherson a spodními trojúhelníkovými příčnými rameny je 1590 milimetrů. Vzadu nalézá uplatnění konstrukce se čtyřprvkovým zavěšením a rozchodem kol 1583 milimetrů. Audi Sport nabízí poprvé pro kompaktní SUV 21“ kola s různým designem. Za sériově dodávanými 20“ koly nebo na přání dodávanými 21“ koly pracuje nově vyvinutá brzdová soustava RS s ocelovými odvrtávanými brzdovými kotouči s vnitřním chlazením o průměru 375 milimetrů (vpředu), resp. 310 milimetrů (vzadu, neodvrtávané). Šestipístkové třmeny jsou sériově lakovány černou barvou, na přání červenou. Na přání je možné vůz vybavit zcela nově vyvinutou brzdovou soustavou RS s keramickými kotouči, v tomto provedení jsou brzdiče k dispozici s šedým, červeným nebo modrým lakováním. Vpředu vytváří brzdný výkon nově vyvinuté jednodílné hliníkové třmeny a keramické brzdové kotouče s průměrem 380 milimetrů. Vzadu přispívají k požadovanému zpomalení plovoucí třmeny a ocelové brzdové kotouče s průměrem 310 milimetrů.
Na přání se pro nové modely RS Q3 a RS Q3 Sportback dodává sportovní podvozek RS plus s adaptivními tlumiči DCC (Dynamic Chassis Control). V tomto případě regulují průtoky oleje v pístech tlumičů elektricky ovládané, plynule nastavitelné ventily. Systém řízení jízdní dynamiky Audi drive select ovlivňuje také na přání dodávaný sportovní podvozek RS plus s adaptivními tlumiči, jehož senzory zaznamenávají pohyby karoserie. Elektronicky řízené tlumiče se specifickou charakteristikou se individuálně přizpůsobují stavu vozovky a jízdní situaci. Podvozek nastavuje pro každý tlumič v taktu milisekund vždy optimální tlumicí sílu – nízkou při velkých nerovnostech, vysokou pro potlačení pohybů karoserie během rychlého průjezdu zatáčkou nebo při brzdění. Progresivní řízení se specifickým nastavením RS zprostředkovává i v rychlých zatáčkách těsný kontakt s vozovkou.
Příplatkový adaptivní podvozek mě nadchnul. Auto umí být relativně komfortní a naopak nekompromisně tuhé v RS režimu. Do zatáček se vrhá s velkou chutí a krouží oblouk za obloukem. Nechci použít klišé, že jezdí jako hatch, ale nemá k tomu daleko. Pokud máte rádi čistou stopu, budete nadšeni. RS Q3 neumí na asfaltu s ideální adhezí kouzlit drifty, na to mu chybí sofistikovanější pohon všech kol, ale věřím, že v zimě to bude velká zábava. Daleko více mě bavila rychlost, ochota zatáčet a k tomu ten skvělý zvuk pětiválcového motoru. Je to silně návykové.
Pochvalu si zaslouží také práce dvouspojkové převodovky, která tam sází kvalt za kvaltem s pořádnou razancí. Trochu váhá jen při rozjezdu z místa, kdy nechává záměrně prokluzovat spojky kvůli vysokému krouťáku. To ostatně dělá i silný Golf R. Spotřeba? Kombinovaně lze jezdit s občasným využitím dynamiky kolem 10 litrů. V akci si vůz řekne o přísun 18 litrů, ale to budete mít plyn zaražený v podlaze pořád. Velikost nádrže je 60 litrů, takže dojezd kolem 600 kilometrů je reálný.
Jako celek jde o opravdu povedené auto, ale za to si připlatíte. Audi RS Q3 vyjde v základu na 1 778 900 Kč. Za testovanou karoserii Sportback dáte ještě o něco víc, cena startuje na 1 832 900 Kč bez příplatků. S nimi se pohybujeme nad dvěma miliony korun.
Plusy
– Fantastický zátah v celém spektru otáček
– Výborná spotřeba při klidné jízdě
– Drsný vnější vzhled
– Zvukový projev při sportovní jízdě
– Přesné progresivní řízení
Minusy
– Menší opora předních sedadel v zatáčkách
– Nevtáhne řidiče tolik do děje
« Dovozy ojetin stále rostou: S tím se zvyšuje i riziko při koupi Test Lexus RC-F Track Edition: Loučení s jednorožcem »