Test Audi RS 7 Sportback: Mezi dvěma světy
Spojit luxusní limuzínu s tvary coupé a výkonem supersportovního vozu se může zdát jako bláznovství. Ale jak ukázalo Porsche Panamera, i takové vozy můžou mít obrovský úspěch. Po týdnu za volantem nejnovější Audi RS 7 se už nedivím.
Audi A7 v roce 2013 navázalo na vzrůstající oblibu tohoto segmentu, který kdysi definoval Mercedes-Benz se svým průlomovým modelem CLS. Postupně se přidali i další výrobci jako Porsche nebo BMW se svou šestkovou řadou ve variantě Gran Coupé. Dnes jsou na trhu stále všichni hráči, jen to BMW se už jmenuje 8 Gran Coupé. Vrcholná verze “ásedmičky” se jmenuje RS 7 a Audi ji představilo už v roce 2019. Dobrou zprávou je, že i k dnešnímu dni má stále benzínový osmiválec pod kapotou.
Audi RS 7 Sportback vyvolá již na první pohled dojem nevšedního zážitku. Široké podběhy kol umocňují charakter supersportovního modelu. Nápadná šířka přitom není optickým klamem – s šířkou 1950 milimetrů v úrovni předních blatníků je vůz o 20 milimetrů na každé straně širší než běžná A7. Zajímavostí je, že RS 7 sdílí karoserií z výchozího modelu, tak společné mají pouze čtyři díly: kapotu, střechu, přední dveře a zadní výklopné víko. Specifický vnější design RS propůjčuje 5009 milimetrů dlouhému automobilu pro cestování ve velkém stylu zcela odlišný charakter.
Příď nese nízkou a širokou masku chladiče Singleframe bez barevně odlišeného rámečku. Mřížka se specifickou trojrozměrnou voštinovou strukturou RS je totiž leskle černá. Výrazné otvory pro přívod vzduchu na přídi s leskle černými vertikálními aerodynamickými plochami umocňují agresivní vzhled. Spodní část přídě zřetelně zakončuje horizontální lišta.
Profil charakterizují klenuté plochy, připomínající dobře trénované svaly a ostré, napjaté linie. Nízko položená ramenní linie snižuje vizuální těžiště a k zádi stoupající spodní linie bočních oken vyvolává dojem dynamiky již u stojícího vozu. Specifické boční prahy RS s černými lištami vizuálně umocňují nesmírnou touhu po pohybu.
Zadní partie s obloukovitým tvarem odtokové hrany a světelným pruhem, spojujícím zadní svítilny, patří mezi charakteristické rozpoznávací znaky modelu. Při rychlosti jízdy 100 km/h se ze zadního výklopného víka vysune spoiler. Výfuková soustava RS ústí do velkoryse dimenzované oválné koncovky na každé straně, uložené ve specifickém nárazníku RS se zadním difuzorem a leskle černými stylistickými prvky.
Co k tomu dodat víc, než to, že RS 7 vypadá naprosto fantasticky. Z trojice přímých konkurentů dokonce nejlépe. Přesně totiž kombinuje sportovní eleganci, agresivitu a vyvážené linie. Třeba M8 Gran Coupé vypadá zezadu trochu otekle, překombinovaně a těžkopádně. V testované modré barvě na sebe vůz strhával obrovskou pozornost kdekoli. Nutno podotknout, že testovaný vůz byl kompletně vybaven příplatky z individualizačního programu Audi Exclusive. Spolu s exkluzivním příplatkovým odstínem laku a obrovskými brzdiči ve skoro odpovídající modré barvě má i šedou kůží čalouněný interiér s kontrastním modrým prošíváním a modrými bezpečnostními pásy Nechybí ani paket Dynamik Plus, který posunul maximální rychlost. Zmínit musím i karbon-keramické brzdy za téměř čtvrtmiliónu korun. Výsledek vidíte na fotografiích sami.
To uvnitř vrcholnou motorizaci poznáte jen podle detailů. Od standardní modelu se tady RS 7 odlišuje jen sportovními sedadly a logem na volantu s tlačítkem RS, jímž auto rychle přepnete do dvou individuálně nastavitelných jízdních režimů. Spolu s tím se změní i grafika a ukazatele na přístrojovém štítu. I se sportovní náturou pak Audi RS 7 je praktickým autem, protože v zavazadelníku nabízí prostor o 535 litrech.
Zbytek interiéru je klasická luxusní “audina” dnešní doby. Interiér je de facto shodný s modelem A6, ze kterého vychází. Nechybí tedy dvojice velkých displejů na středové konzole. Ergonomie je i přes dotykové ovládání perfektní a odezva veškerých systému špičková, stejně jako jejich grafika. To platí i pro zpracování a kvalitu materiálů. RS 7 umí nabídnout to nejlepší z obou světů téměř bez kompromisů. Dá se říci, že jediným kompromisem je fakt, vycházející ze své vlastní podstaty. Není to plnohodnotná limuzína díky stavbě karoserii, ani supersport. Tomu zase brání rozměry a váha. I tak si ale z obou sfér vzalo to nejlepší a reálně není vozidlu co vytknout.
Pod kapotou je stejná technika jako v modelu RS 6 nebo RS Q8. Stejnou pohonnou jednotku najdete také v Lamborghini Urus nebo Porsche Panamera Turbo. Jedná se o benzínový osmiválec, který ze čtyř litrů objemu dokáže i díky dvěma turbodmychadlům vyprodukovat rovných 600 koní (441 kW) a 800 Nm! Wow. To není vše, z 0 na 100 km/h zrychlí za 3,6 sekundy a jede až 305 km/h. Hranici 200 km/h pokoří RS 7 za 12 sekund. Dokud to nezažijete na vlastní kůži, jen těžko pochopíte.
Díky hlavní elektrické síti s napětím 48 V snoubí V8 se dvěma turbodmychadly mimořádné výkony s vysokou úrovní hospodárnosti. Řemenem poháněný generátor s funkcí spouštěče je srdcem částečně hybridního systému (MHEV). Při mírném zpomalování lze tak rekuperovat kinetickou energii (výkon až 12 kW) a ukládat ji do samostatného lithium-iontového akumulátoru. Pokud řidič uvolní pedál plynu v rozsahu rychlostí od 55 do 160 km/h, vybere řídicí jednotka poháněcí soustavy jednu ze dvou možností: V závislosti na jízdní situaci a nastavení systému Audi drive select vůz uloží zpět kinetickou energii, nebo jede po dobu až 40 sekund setrvačností s vypnutým motorem.
Technologie MHEV umožňuje aktivovat systém start-stop již od 22 km/h. V každodenním provozu je díky tomu možné snížit spotřebu paliva až o 0,8 litru na 100 kilometrů. Systém deaktivace válců cylinder on demand (COD) je dalším modulem, který přispívá k hospodárnosti. Při nízkém až středním zatížení a otáčkách a při zařazených vyšších převodových stupních jsou deaktivovány válce 2, 3, 5 a 8 vypnutím vstřikování a zapalování a uzavřením sacích a výfukových ventilů. Při provozu na čtyři válce pracují aktivní válce v oblastech s vyšším zatížením a účinností, zatímco deaktivované válce se pohybují jako vzduchové pružiny dalekosáhle beze ztrát. Jakmile řidič sešlápne pedál plynu, jsou tyto válce okamžitě znovu aktivovány. I díky těmto technologiím to ve výsledku není žádný žrout a s RS 7 lze jezdit kombinovaně někde mezi 11 a 13 litry.
To, že je auto rychlé z místa, se dá vzhledem k výkonu, pohonu všech kol quattro a skvělé automatické osmistupňové převodovce očekávat, ale dech beroucí je i pružné zrychlení. Sešlápněte plynový pedál až na zem a pořádně se držte. Auto se nadechne, přizvedne (jen velmi decentně) předek a vystřelí vpřed. Je mu jedno, jestli to uděláte v 50 km/h na výjezdu z obce, v 90 km/h na nájezdu na dálnici anebo ve 130 km/h, když skončí omezení na německé dálnici. RS 7 má v každé rychlosti tolik síly, že vás to pokaždé překvapí. Pokud chcete zažít opravdový katapult, aktivujte režim launch control, tedy řízený start. Stačí v RS módu sešlápnout brzdu, zabořit plyn do podlahy a brzdu uvolnit. Poté vás RS 7 nemilosrdně odstřelí a bude vaše tělo chtít protlačit sedadlem. Neuvěřitelné.
Přímka byla však dominantou modelů RS odjakživa. S radostí oznamují, že RS 7 se neztratí ani na zakroucené silnici nebo okruhu. Na agilitě přidává v první řadě natáčecí zadní náprava, která dělá opravdové divy. Vůz se proplétá zatáčkami s absolutní jistotou a vervou. Schopnost podvozku dále vylepšuje pohon všech kol quattro se samosvorným středovým diferenciálem a sportovním diferenciálem na zadní nápravě nebo příplatkový RS sportovní podvozek (standardem je vzduchový) s Dynamic Ride. Ten kombinuje ocelové vinuté pružiny s nastavitelnými tlumiči, které jsou vzájemně propojeny olejovým vedením. Jeho naladění se mění v závislosti na zvoleném jízdním režimu.
První šok vám způsobí podvozek svou ochotou zatáčet, druhý tím, jak je efektivní a stabilní a třetí údiv zažijete, když budete auto používat jako rodinný přepravník. Možná to zní ve spojení s písmeny RS divně, ale je to tak. Není sice tak zábavná a občas je až příliš sterilní, neumí odpojit přední pohon a stát se pouhou zadokolkou, ale pokud by vám někdo zavázal oči, posadil vás dovnitř a svezl vás v komfortním režimu, neměli byste šanci poznat, že jedete takovou střelou. I na dvaadvaceti palcových kolech je vůz příkladně pohodlný, tichý a filtruje veškeré nerovnosti. A to má příplatkový sportovní podvozek… AMG je sice emotivnější, hravější a výbušnější, ale nikdy neumí přestat být AMG a ve městě jej budete nenávidět. To samé platí pro M8. Nevím, jak to v Audi udělali, ale dokázali to. RS 7 může být drtivě rychlý a přesný stroj a zároveň úplně krotký rodinný dostavník.
Problém vlastně nastane jen při pohledu do ceníku. Audi je tady vlastně téměř nejdražší, ale také to není vůz, který byste kupovali rozumem, nýbrž srdcem. Audi RS 7 Sportback se v Česku prodává se základní cenou od 3 410 900 Kč. Cena testovaného vozu je ale astronomických 4 930 600 Kč.
Plusy
– Vzhled a image
– Moderní a prostorný interiér
– Kvalita zpracování
– Odhlučnění kabiny
– Jízdní vlastnosti a podvozek
– Zvuk
– Dynamika motoru
Minusy
– Občas příliš sterilní jízdní projev
– Ceny příplatků
« Na mosteckém okruhu přistálo letadlo První dotace elektromobilů v ČR: Zaměstnanci jezdící s elektrovozy dostanou tisíce navíc »