audi-rs6-avant-2021-2

Test Audi RS 6 Avant: Rodinný dostavník z pekla

18. 5. 2021 • AUDI, Exkluzivní testy, Extrémní vozy, Luxusní vozy, Novinky, Sportovní vozy, Testy, Videa

Motor: 100%

Podvozek: 100%

Převodovka: 100%

Zpracování: 100%

Radost z jízdy: 95%

Nevím, jak to v Audi udělali, ale dokázali to. RS 6 může být drtivě rychlý a přesný peklo stroj a zároveň úplně krotký rodinný kombíček. Wow!

Verdikt:

Audi se proslavilo silnými a rychlými kombíky už před několika dekády, vše odstartoval model RS 2 Avant, na kterém se podílelo i samotné Porsche. Jistě nemusím zmiňovat ani kombík RS 4 nebo RS 6. Vždy to byla extrémně rychlá auta, ale dominovala zejména v přímce a v zatáčkách už to až taková sláva nebyla. To se ale v Ingolstadtu rozhodli změnit a nejnovější generace přichází v opravdu “vysekané” formě.

Jak jsme u Audi zvyklí, nová generace zvenčí působí spíše jako facelift a tvary se evolučně změnily jen decentně. Ostře řezaný design se prostě líbí a není třeba jej měnit. R S6 je vrchol potravního rětězce modelové řady a nad ní stojí už jen R8. Poznáte to na první pohled, i když R S6 do světa úplně nekřičí. Přesto se Audi podařilo přivést k životu stroj, který je svým vzhledem dominantní, muskulaturní a ani trochu vulgární. Nenechte se napálit, se sériovou A6 nemá společného téměř nic. Sdílí spolu totiž jen střechu, dveře a víko kufru…

audi-rs6-avant-2021-5 audi-rs6-avant-2021-12

Nová jsou i světla (RS 6 je jediný zástupce modelové řady, který může bát vybaven laserovými světlomety) a veškeré další díly karoserie. Nejpatrnější je ale rozšíření, kdy každý blatník je o 4 centimetry širší. Nová je i větší maska bez rámečku, průduch kapoty odkazující na legendární Audi Sport Quattro, prahy, oba nárazníky… vlastně všechno. Přitom vůz není nijak vulgární a nejviditelnější prvky jsou jen světle lakované prvky, jako přední lízátko nebo zadní difuzor. Nakonfigurovat si je ale můžete v jiné barvě nebo z karbonu. Nechybí ani nádherná a obrovská 22″ kola a čtveřice velkých výfuků. V kolech jsou také snad největší brzdy, které jsem kdy viděl. Jsou karbonkeramické a příplatek za ně činí, ehmmm, 270.000 korun. Přední kotouč má průměr 440 mm a ten zadní 380… Nebudu zastírat, výsledný dojem má RS 6 opravdu fantastický. Je to rozhodně jedno z nejhezčích kombi na světe, ne-li vůbec.

To uvnitř už se tolik neměnilo, i když odlišnosti tady jsou. RS 6, respektive celá modelová řada A6, přebírá interiér postavený na dotykových obrazovkách. Audi tento systém odladilo velmi dobře. Na pohled je to samozřejmě velmi efektní a spolucestující se z toho úžasem zblázní. Smířit se však musíte, že displeje budou pořád plné otisků prstů a je na nich vidět každé zrnko prachu. Odezva a celkové ovládání se podobá moderním chytrým telefonům, takže si rychle zvyknete. Moc se mi líbilo, že spodní panel sloužící primárně pro klimatizaci a sedadla, se při každém zadávání textu do toho vrchního změní na touchpad, do kterého kreslíte písmena. Je to rychlé a příjemné. Samozřejmostí je plná konektivita a připojení na internet. Vůz může ladit rádia z celého světa, brouzdat po netu a nebo sloužit jako hotspot pro posádku.

audi-rs6-avant-2021-32 audi-rs6-avant-2021-34

Samotné zpracování je bezchybné a velmi precizní. Interiér je však možná až příliš moderní a technokratický. Trochu mi tu chybí hřejivý pocit útulna jako tomu je v současných mercedesech nebo BMW. Nepomáhá tomu ani ambientní osvětlení, které umí zobrazit celou RGB škálu barev a navolit si je můžete po různých zónách zcela individuálně. Další velký displej máte v podobě Audi Virtuál Cockpitu namísto klasických budíků za volantem. Ten umí zobrazit vlastně úplně vše, co ten hlavní mezi sedadly. Nechybí ani Head-Up Display v čelním okně. Teď ty rozdíly. Je tady červené startovací tlačítko, volant pošitý alcantarou s tlačítkem RS, které sepne cestu do pekla, karbonový dekor a sportovní sedadla s logem RS. To je vše.

To pod kapotou a karoserií nezůstal kámen na kameni. Podvozek byl kompletně přepracován, zadní náprava je ve standardu natáčecí a především je tady benzínový osmiválec, který ze čtyř litrů objemu dokáže i díky dvěma turbodmychadlům vyprodukovat rovných 600 koní (441 kW) a 800 Nm! Wow. To není vše, z 0 na 100 km/h zrychlí za 3,5 sekundy a jede až 305 km/h.Hranici 200 km/h pokoří RS 6 Avant za 12 sekund. Dokud to nezažijete na vlastní kůži, jen těžko pochopíte.

audi-rs6-avant-2021-14 audi-rs6-avant-2021-13

Díky hlavní elektrické síti s napětím 48 V snoubí V8 se dvěma turbodmychadly mimořádné výkony s vysokou úrovní hospodárnosti. Řemenem poháněný generátor s funkcí spouštěče je srdcem částečně hybridního systému (MHEV). Při mírném zpomalování lze tak rekuperovat kinetickou energii (výkon až 12 kW) a ukládat ji do samostatného lithium-iontového akumulátoru. Pokud řidič uvolní pedál plynu v rozsahu rychlostí od 55 do 160 km/h, vybere řídicí jednotka poháněcí soustavy jednu ze dvou možností: V závislosti na jízdní situaci a nastavení systému Audi drive select RS 6 Avant zpět kinetickou energii, nebo jede po dobu až 40 sekund setrvačností s vypnutým motorem.

Technologie MHEV umožňuje aktivovat systém start-stop již od 22 km/h. V každodenním provozu je díky tomu možné snížit spotřebu paliva až o 0,8 litru na 100 kilometrů. Systém deaktivace válců cylinder on demand (COD) je dalším modulem, který přispívá k hospodárnosti. Při nízkém až středním zatížení a otáčkách a při zařazených vyšších převodových stupních jsou deaktivovány válce 2, 3, 5 a 8 vypnutím vstřikování a zapalování a uzavřením sacích a výfukových ventilů. Při provozu na čtyři válce pracují aktivní válce v oblastech s vyšším zatížením a účinností, zatímco deaktivované válce se pohybují jako vzduchové pružiny dalekosáhle beze ztrát. Jakmile řidič sešlápne pedál plynu, jsou tyto válce okamžitě znovu aktivovány. I díky těmto technologiím to ve výsledku není žádný žrout a s RS 6 lze jezdit kombinovaně někde mezi 11 a 13 litry.

audi-rs6-avant-2021-9

To, že je auto rychlé z místa, se dá vzhledem k výkonu, pohonu všech kol quattro a skvělé automatické osmistupňové převodovce očekávat, ale dechberoucí je i pružné zrychlení. Sešlápněte plynový pedál až na zem a pořádně se držte. Auto se nadechne, přizvedne (jen velmi decentně) předek a vystřelí vpřed. Je mu jedno, jestli to uděláte v 50 km/h na výjezdu z obce, v 90 km/h na nájezdu na dálnici anebo ve 130 km/h, když skončí omezení na německé dálnici. RS 6 má v každé rychlosti tolik síly, že vás to pokaždé překvapí. Pokud chcete zažít opravdový katapult, aktivujte režim launch control, tedy řízený start. Stačí v RS módu sešlápnout brzdu, zabořit plyn do podlahy a brzdu uvolnit. Poté vás RS 6 nemilosrdně odstřelí a bude vaše tělo chtít protlačit sedadlem. Neuvěřitelné.

audi-rs6-avant-2021-20

Přímka byla však dominantou modelů RS odjakživa. S radostí oznamují, že novinka se neztratí ani na zakroucené silnici nebo okruhu. Na agilitě přidává v první řadě natáčecí zadní náprava, která dělá opravdové divy. Vůz se proplétá zatáčkami s absolutní jistotou a vervou. Schopnost podvozku dále vylepšuje pohon všech kol quattro se samosvorným středovým diferenciálem a sportovním diferenciálem na zadní nápravě nebo příplatkový RS sportovní podvozek (standardem je vzduchový) s Dynamic Ride. Ten kombinuje ocelové vinuté pružiny s nastavitelnými tlumiči, které jsou vzájemně propojeny olejovým vedením. Jeho naladění se mění v závislosti na zvoleném jízdním režimu.

audi-rs6-avant-2021-16

To, že je RS 6 drtivě rychlá nepřekvapí nikoho. První šok vám způsobí podvozek svou ochotou zatáčet, druhý tím, jak je efektivní a stabilní a třetí údiv zažijete, když budete auto používat jako rodinný přepravník. Možná to zní ve spojení s písmeny RS divně, ale je to v první řadě pětimetrový kombík vážící přes dvě tuny, takže musí být použitelný i na denní bázi. A opravdu je. Pokud se zamyslím nad konkurencí, čímž je Mercedes-AMG E63 4Matic+ nebo BMW M5 Competition (pouze sedan), tak Audi nabízí bez debat nejvyváženější jízdní schopnosti.

audi-rs6-avant-2021-7

Není sice tak zábavná a občas je až příliš sterilní, neumí odpojit přední pohon a stát se pouhou zadokolkou, ale pokud by vám někdo zavázal oči, posadil vás dovnitř a svezl vás v komfortním režimu, neměli byste šanci poznat, že jedete eresšestkou. I na dvaadvaceti palcových kolech je vůz příkladně pohodlný, tichý a filtruje veškeré nerovnosti. A to má příplatkový sportovní podvozek… AMG je sice emotivnější, hravější a výbušnější, ale nikdy neumí přestat být AMG a ve městě jej budete nenávidět. To samé platí pro M5. Nevím, jak to v Audi udělali, ale dokázali to. RS 6 může být drtivě rychlý a přesný peklo stroj a zároveň úplně krotký rodinný kombíček. Wow!

audi-rs6-avant-2021-4

Základní cena Audi RS 6 Avant startuje těsně pod 3,3 miliony korun s daní. Testovaný kus byl ovšem vybaven mnoha příplatky, které z něj dělají tak skvělé auto. Díky tomu se ovšem cena vyšplhala až nad 4,7 milionu korun s daní.

Plusy

– Vzhled a image
– Moderní a prostorný interiér
– Kvalita zpracování
– Odhlučnění kabiny
– Jízdní vlastnosti a podvozek
– Zvuk
– Dynamika motoru

Minusy

– Občas příliš sterilní jízdní projev

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz