audi-rs-5-sportback-4

Test Audi RS 5 Sportback: Ďábel v obleku

14. 11. 2022 • AUDI, Exkluzivní testy, Luxusní vozy, Novinky, Sportovní vozy, Testy

Motor: 95%

Převodovka: 95%

Podvozek: 95%

Zpracování: 100%

Radost z jízdy: 90%

Na denní RS 5 Sportback bázi poslouží jako relativně komfortní osobák, který vás ale na okresce pobaví a na dálnici bude hrozivě rychlé.

Verdikt:

Audi RS 5 se nabízí také v praktičtější karoserii liftback pro klienty, kteří nechtějí obětovat kus praktičnosti. Nemusíte se však bát, protože tato prodloužená varianta neztratila nic ze svých schopností. Je pekelně rychlá a schopná v zatáčkách.

Testovaný kus měl navíc moc hezkou specifikaci. Vlastně celé auto bylo černé s výjimkou rudě lakovaných třmenů brzd a emblémů RS na karoserii. Možná to zní nudně, také na sportovních vozech černou moc nemusím, ale konkrétně tomuto vozu moc sluší. Na svém Audi si navíc můžete přesně naspecifikovat, jestli chcete chromovou masku a třeba lišty kolem oken nebo černé. Testovaný vůz tak měl tmavé i znaky a nápisy.

audi-rs-5-sportback-1

Z čelního pohledu zaujme ostřeji řezaný nárazník s velkými vstupy vzduchu a v jeho spodní části je spojler. Černá barva schovává i široké blatníky, jejichž šířku napovídají i (falešné) průduchy vedle předních i zadních světlometů. Do světa na první pohled nijak nekřičí ani pro modely RS typické velké oválné koncovky výfuku.

Uvnitř se oproti běžným modelům Audi A5 příliš nezměnilo. To, že jde o tu nejlepší verzi, poznáte jen podle několika drobností. Těmi jsou znaky RS, které najdeme na volantu, u voliče převodovky a v kapličce přístrojů. Nejvýraznější změnou jsou ale samozřejmě sedadla, na jejichž opěradlech najdeme loga RS také.

audi-rs-5-sportback-16 audi-rs-5-sportback-18

Audi pěkné vnitřky umí a RS 5 není výjimkou. Hlavním designovým prvkem je lišta s výdechy klimatizace, jež se táhne po celé šířce palubní desky. S karbonovým dekorem možná vnitřek působí trochu fádně, ale zase vypadá elegantně a nadčasově. Černou barvu uvnitř rozbíjí jen kontrastní prošívání a dekory sedadel v rudé barvě.

Důležitější však je, že materiály jsou kvalitní a že si v Audi dali záležet také na zpracování. I to je perfektní. Středový panel je více natočen k řidiči, což samozřejmě přispívá k větší bezprostřednosti ve vztahu mezi autem a šoférem. Pomáhá i perfektně vymyšlené ovládání, ostatně jak je u aut koncernu Volkswagen obvyklé, kdy jsou všechny ovladače jakoby náhodou přesně tam, kde byste je očekávali. Náhoda ta pochopitelně není.

audi-rs-5-sportback-17

Kromě infotainmentu máte další velký displej v podobě Audi Virtuál Cockpitu namísto klasických budíků za volantem. Ten umí zobrazit vlastně úplně vše, co ten hlavní. Nechybí ani Head-Up Display v čelním okně. Řada A5 a všechny její deriváty si ponechává ještě klasické uspořádání s množstvím hardwarových tlačítek, což je fajn pro milovníky starší školy. Celkově je interiér ergonomicky velmi dobrý, což se o některých novějších modelech už bohužel říci nedá.

Další dobrá zpráva je, že pod kapotou stále zůstal šestiválec 2.9 TFSI, který má pro každou řadu válců turbodmychadlo s plnícím tlakem 1,5 baru, nabízí výkon 331 kW (450 k) a točivý moment 600 Nm. Standardně je spojen s osmistupňovou automatickou převodovkou Tiptronic a výkon posílá na permanentní pohon všech kol quattro se samosvorným mezinápravovým diferenciálem. Ano, tady není žádný Haldex s lamelovými spojkami, ale opravdový pohon všech kol.

audi-rs-5-sportback-7

Hned po nastartování začne šestiválec díky příplatkovým RS výfukům vydávat opravdu hutný zvuk. V klasickém režimu je však stále utlumený a auto se v něm pohybuje s grácií a rozhodně byste nečekali, co se stane po přepnutí do jednoho ze dvou RS módů. Zůstaňme ale ještě chvíli v komfortním nastavení, kde RS 5 Sportback dokazuje, že je použitelné na denní bázi.

Od podvozku sice cítíte tužší nastavení a velká kola, pohodlí je však velmi dobré a auto se pohybuje nenuceně. Ani spotřeba není devastující, klasickým předpisovým tempem lze jezdit za 9 litrů. Ve městě pak zhruba za 13. Ano, cítíte ostré nerovnosti, ale filtrace ostatních nástrah je na dobré úrovni. Kabina je skvěle odhlučněná. Můžete s ním jezdit denně do práce, vydat se na dovolenou a budete zahrnutí luxusem, moderními technologiemi a dostatkem místa.

audi-rs-5-sportback-11

Jenže pak sjedete na oblíbenou okresku a zmáčknete tlačítko RS na volantu a začnou se dít divy. Motor ze sebe vydá plný výkon, převodovka řadí bleskurychle a klapka nechá výfuky rozeznít v plné síle doprovázené burácením a střílením. Moc hezká kulisa! Zátah motoru nastupuje od nějakých 2000 otáček a celým spektrem je naléhavě lineární.

Sice mu chybí špička, ale hladkost a brutalita, s jakou auto nabírá tempo je silně návykovou záležitostí. Stovku RS 5 pokoří za 3,9 sekundy a pokud využijete funkci řízeného startu, připravte se na pořádnou katapultáž, která zarazí vaše tělo do sedáku s pořádnou razancí.

audi-rs-5-sportback-5 audi-rs-5-sportback-6

Čekáte háček po vzoru starších Audi, která měla silný motor, ale špatně umístěný, což způsobovalo nedotáčivost? Nebo snad nesmyslně tvrdý podvozek? Ty časy jsou už dávno pryč a současné vozy Audi, natož pak vrcholné RS, fungují špičkově i v zatáčkách. RS 5 mě naprosto odrovnala svou efektivností a chutí vrhat se do zatáčky a kroužit oblouk. Ale pozor, není to ta efektivita plná nudy.

Nutno podotknout, že schopnosti podvozku umocnil RS dynamický paket, který pohon všech kol doplnil o sportovní diferenciál, přidal dynamické servořízení a také sportovní podvozek s funkcí Dynamic Control. Maximální rychlost se navíc zvedla z 250 na 280 km/h.

audi-rs-5-sportback-9

Výsledkem je auto, které je agilní a hravé. Zvládá s prstem v nose přenosy váhy a pokud jej správně pošlete do zatáčky, umí vykroužit nesmyslný powerslide. Pohon navíc vertikuje výkon na potřebná kola, takže pomáhá stáčení do zatáčky a jakmile přidáte, zadní náprava krásně utáhne stopu. Ano, tohle se vážně povedlo a současná Audi ušla obrovský kus cesty kupředu. Nejsou to stroje na driftování na parkovišti a točení se v hloupých “donutech”, ale umí být neskonale rychlé a přitom i pobavit.

Spotřeba při řádění? Počítejte s nějakými 14 litry, svižně kombinovaně lze jezdit kolem 11. Opravdová palba pak vyžene odběr někam nad 20 litrů, ale s tím se přeci počítá, ne?

audi-rs-5-sportback-2

Daleko důležitější je, že za vaše nemalé peníze dostanete fantastické auto, které má široké spektrum použití. Na denní bázi poslouží jako relativně komfortní osobák, který vás ale na okresce pobaví a na dálnici bude hrozivě rychlé. To platí i pro zmíněné silnice, čísla, která na tachometru uvidíte vás budou děsit a řidičák zelenat strachy. RS 5 je absurdně rychlá a stejně tak schopná v zatáčkách.

Základní cena Audi RS 5 Sportback je v tuto chvíli 2 495 900 Kč s DPH. Mimochodem, za dvoudveřové Audi RS 5 Coupé zaplatíte stejně.

Plusy

– Vzhled a image
– Interiér a kvalita zpracování
– Motor a zvuk
– Převodovka
– Podvozek a jízdní vlastnosti
– Relativně dobrá spotřeba

Mínusy

– Slabší nástup brzd
– Řízení bez zpětné vazby
– Cena příplatků

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz