audi-rs-5-sportback-competition-plus-2023-2

Test Audi RS 5 Sportback Competition Plus: Opravdu sportovní RS

17. 7. 2023 • AUDI, Exkluzivní testy, Extrémní vozy, Novinky, Sportovní vozy, Testy

motor: 95%

převodovka: 100%

podvozek: 95%

zpracování: 100%

radost z jízdy: 90%

Verdikt:

Audi RS 5 se nabízí také v praktičtější karoserii liftback pro klienty, kteří nechtějí obětovat kus praktičnosti. Nemusíte se však bát, protože tato prodloužená varianta neztratila nic ze svých schopností. Díky paketu Competition Plus je pekelně rychlá, schopná v zatáčkách a přidává i poctivou porci řidičské zábavy.

V balíčcích Competition se RS 5 dočkají také ostřejšího vzhledu. Boční obložení sedadel je dispozici v černém klavírním laku. Volitelnou výbavou jsou sportovní sedadla RS v kombinaci tkaniny Dynamica a kůže Nappa s perleťovým efektem. Balíčky competition pokračují v nastoleném trendu oblíbenosti paketu lesklé černé optiky. Zákazník si může tento paket vylepšit o karbon s lesklou povrchovou úpravou. V černé lesklé barvě se objevují i loga Audi na kapotě a víku kufru. Modely RS 5 Coupé a RS 5 Sportback se mohou navíc pochlubit světlomety Matrix LED již v základní výbavě.

audi-rs-5-sportback-competition-plus-2023-40 audi-rs-5-sportback-competition-plus-2023-18

Pro pakety competition je výhradně umožněna volba matné povrchové úpravy. S touto alternativou jsou z matného uhlíkového kompozitu vyrobena vnější zpětná zrcátka, přední spoiler, boční aerodynamické prvky a zadní difuzor. Ostatní vnější díly karoserie jsou vyrobeny v černé barvě. Novinkou jsou také dvacetipalcová kola Phantom, která mohou být premiérově obuta pneumatikami Pirelli P Zero Corsa určenými pro závodní okruhy s možností využití na běžných silnicích. S těmito pneumatikami, nově nastaveným softwarem ABS a keramickými brzdami RS, je brzdná dráha těchto modelů ze 100 km/h až o dva metry kratší.

RS 5 se v tomto provedení mohou pochlubit RS sportovním výfukovým systém RS plus společně s menším množstvím tlumícího materiálu mezi motorovým a vnitřním prostorem, čímž se mimo zlepšení akustického projevu povedlo ušetřit až osm kilogramů hmotnosti. Úprava softwaru dává řidiči v jízdním režimu “dynamic” v kombinaci převodového režimu S lepší odezvu. Součástí je také zvýšení maximální rychlosti na 290 km/h. S balíčkem zvládne RS 5 zrychlit na stovku za 3,8 sekundy.

audi-rs-5-sportback-competition-plus-2023-47

Paket competition plus nabízí navíc nastavitelný sportovní podvozek RS. V případě tohoto podvozku sjede již z výroby RS 5 s o 10 mm nižší světlostí, než mají standardní modely RS, v “audi drive select” je možné světlou výšku snížit až o dalších 10 mm. Dalším vylepšením jsou tužší pružiny, nastavitelné tlumiče ve třech úrovních, tužší stabilizátory a sportovní diferenciál quattro, který zvyšuje celkovou agilitu vozu. Nový software v řídící jednotce klade ještě mnohem větší důraz na přenesení síly na zadní kola.

Z čelního pohledu zaujme ostřeji řezaný nárazník s velkými vstupy vzduchu a v jeho spodní části je spojler. Světlá barva nechá vyniknout i široké blatníky, jejichž šířku napovídají i (falešné) průduchy vedle předních i zadních světlometů. Do světa křičí, i pro modely RS typické, velké oválné koncovky výfuku.

audi-rs-5-sportback-competition-plus-2023-36

Uvnitř se oproti běžným modelům Audi A5 příliš nezměnilo. To, že jde o tu nejlepší verzi, poznáte jen podle několika drobností. Těmi jsou znaky RS, které najdeme na volantu, u voliče převodovky a v kapličce přístrojů. Nejvýraznější změnou jsou ale samozřejmě skořepinová sedadla, na jejichž opěradlech najdeme loga RS také.

Audi pěkné vnitřky umí a RS 5 není výjimkou. Hlavním designovým prvkem je lišta s výdechy klimatizace, jež se táhne po celé šířce palubní desky. S karbonovým dekorem možná vnitřek působí trochu fádně, ale zase vypadá elegantně a nadčasově. Černou barvu uvnitř rozbíjí jen kontrastní prošívání a dekory sedadel v rudé barvě.

audi-rs-5-sportback-competition-plus-2023-29 audi-rs-5-sportback-competition-plus-2023-28

Důležitější však je, že materiály jsou kvalitní a že si v Audi dali záležet také na zpracování. I to je perfektní. Středový panel je více natočen k řidiči, což samozřejmě přispívá k větší bezprostřednosti ve vztahu mezi autem a šoférem. Pomáhá i perfektně vymyšlené ovládání, ostatně jak je u aut koncernu Volkswagen obvyklé, kdy jsou všechny ovladače jakoby náhodou přesně tam, kde byste je očekávali. Náhoda ta pochopitelně není.

Kromě infotainmentu máte další velký displej v podobě Audi Virtuál Cockpitu namísto klasických budíků za volantem. Ten umí zobrazit vlastně úplně vše, co ten hlavní. Nechybí ani Head-Up Display v čelním okně. Řada A5 a všechny její deriváty si ponechává ještě klasické uspořádání s množstvím hardwarových tlačítek, což je fajn pro milovníky starší školy. Celkově je interiér ergonomicky velmi dobrý, což se o některých novějších modelech už bohužel říci nedá.

audi-rs-5-sportback-competition-plus-2023-5 audi-rs-5-sportback-competition-plus-2023-8

Další dobrá zpráva je, že pod kapotou stále zůstal šestiválec 2.9 TFSI, který má pro každou řadu válců turbodmychadlo s plnícím tlakem 1,5 baru, nabízí výkon 331 kW (450 k) a točivý moment 600 Nm. Standardně je spojen s osmistupňovou automatickou převodovkou Tiptronic a výkon posílá na permanentní pohon všech kol quattro se samosvorným mezinápravovým diferenciálem. Ano, tady není žádný Haldex s lamelovými spojkami, ale opravdový pohon všech kol.

Hned po nastartování začne šestiválec díky příplatkovým RS výfukům vydávat opravdu hutný zvuk. V klasickém režimu je však stále utlumený a auto se v něm pohybuje s grácií a rozhodně byste nečekali, co se stane po přepnutí do jednoho ze dvou RS módů. Zůstaňme ale ještě chvíli v komfortním nastavení, kde RS 5 Sportback dokazuje, že je použitelné na denní bázi.

audi-rs-5-sportback-competition-plus-2023-9

Od podvozku sice cítíte tužší nastavení a velká kola, pohodlí je však velmi dobré a auto se pohybuje nenuceně. Ani spotřeba není devastující, klasickým předpisovým tempem lze jezdit za 9 litrů. Ve městě pak zhruba za 13. Ano, cítíte ostré nerovnosti, ale filtrace ostatních nástrah je na dobré úrovni. Kabina je skvěle odhlučněná. Můžete s ním jezdit denně do práce, vydat se na dovolenou a budete zahrnutí luxusem, moderními technologiemi a dostatkem místa.

Jenže pak sjedete na oblíbenou okresku a zmáčknete tlačítko RS na volantu a začnou se dít divy. Motor ze sebe vydá plný výkon, převodovka řadí bleskurychle a klapka nechá výfuky rozeznít v plné síle doprovázené burácením a střílením. Moc hezká kulisa! Zátah motoru nastupuje od nějakých 2000 otáček a celým spektrem je naléhavě lineární.

audi-rs-5-sportback-competition-plus-2023-13

Sice mu chybí špička, ale hladkost a brutalita, s jakou auto nabírá tempo je silně návykovou záležitostí. Stovku RS 5 pokoří za 3,8 sekundy a pokud využijete funkci řízeného startu, připravte se na pořádnou katapultáž, která zarazí vaše tělo do sedáku s pořádnou razancí.

Čekáte háček po vzoru starších Audi, která měla silný motor, ale špatně umístěný, což způsobovalo nedotáčivost? Nebo snad nesmyslně tvrdý podvozek? Ty časy jsou už dávno pryč a současné vozy Audi, natož pak vrcholné RS, fungují špičkově i v zatáčkách. RS 5 mě naprosto odrovnala svou efektivností a chutí vrhat se do zatáčky a kroužit oblouk. Ale pozor, není to ta efektivita plná nudy. Nutno podotknout, že schopnosti podvozku umocnil paket, který pohon všech kol doplnil o sportovní diferenciál a také sportovní podvozek s funkcí Dynamic Control.

audi-rs-5-sportback-competition-plus-2023-38

Výsledkem je auto, které je agilní a hravé. Zvládá s prstem v nose přenosy váhy a pokud jej správně pošlete do zatáčky, umí vykroužit nesmyslný powerslide. Pohon navíc vertikuluje výkon na potřebná kola, takže pomáhá stáčení do zatáčky a jakmile přidáte, zadní náprava krásně utáhne stopu. Ano, tohle se vážně povedlo a současná Audi ušla obrovský kus cesty kupředu. Nejsou to stroje na driftování na parkovišti a točení se v hloupých “donutech”, ale umí být neskonale rychlé a přitom i pobavit. Spotřeba při řádění? Počítejte s nějakými 14 litry, svižně kombinovaně lze jezdit kolem 11. Opravdová palba pak vyžene odběr někam nad 20 litrů, ale s tím se přeci počítá, ne?

audi-rs-5-sportback-competition-plus-2023-1

Daleko důležitější je, že za vaše nemalé peníze dostanete fantastické auto, které má široké spektrum použití. Na denní bázi poslouží jako relativně komfortní osobák, který vás ale na okresce pobaví a na dálnici bude hrozivě rychlé. To platí i pro zmíněné silnice, čísla, která na tachometru uvidíte vás budou děsit a řidičák zelenat strachy. RS 5 je absurdně rychlá a stejně tak schopná v zatáčkách.

Plusy

– Vzhled a image
– Interiér a kvalita zpracování
– Motor a zvuk
– Převodovka
– Podvozek a jízdní vlastnosti
– Relativně dobrá spotřeba

Mínusy

– Slabší nástup brzd
– Řízení bez zpětné vazby
– Cena příplatků

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz