Test Audi Q8 50 TDI. Bylo by dokonalé, nebýt nových norem
Audi se svou variací na téma SUV coupé čekalo nejdéle. BMW už dávno vyrukovalo dokonce s druhou generací modelu X6 a Mercedes-Benz pracuje na nástupci stávajícího GLE Coupé. To však nic nemění na tom, že Audi je z celé trojice nejlepší. To si ujasněme hned na začátku. Nebýt Evropské unie, bylo by naprosto dokonalé. Začněme popořadě. Tím prvním, co vás na tomto voze upoutá, je jeho design.
Ten se totiž vymyká veškeré konkurenci a je fantastický. Každá linka na sebe navazuje, proporce jsou vyvážené a celkové vzezření velmi agresivní a zejména efektní. Za tímto vozem se otočí naprosto každý, což ve třídě SUV není obvyklé. S trochou nadsázky se dá říci, že je to Lamborghini Urus pro méně majetné, i když Q8 rozhodně levná není. Testovaná verze se blížila k cenovce 3,5 milionu korun!
Důležité je, že to na autě jde vidět, působí totiž draze a majestátně. Pokud si myslíte, že je to jen Q7 s jinými panely karoserie, není to pravda. Q8 má dokonce bezrámové dveře, což je v této třídě naprostý unikát. OK, zbytek techniky je se zmiňovaným modelem shodný, ale třeba interiér je už převzat z novějších modelů. Pořád mně nepřestává fascinovat, že se Audi tak odvázalo. Je to jedna z nejkonzervativnějších značek, co se designu týká. Ostatně to je důvod, proč i o tři generace starší modely tolik nestárnou. Vzhled se tady mění jen evolučně. To však není případ Q8, ta je plná nových nápadů a extravagantních detailů. Celkový dojem ze vzhledu je subjektivní, nechám to tedy na vás, mně se líbí moc a nebojím se tento vůz korunovat jako nejpřitažlivější svého druhu na trhu.
Testovaný kus je navíc vyveden v paketu S-Line, jenž přidává na dramatičnosti pomoci agresivně tvarovaných nárazníků, jiné výplně masky chladiče a velkých kol. Boční prahy a zadní nárazník mají rovněž hranatější tvary. Nový difuzor završuje spodní část zádě. Uvnitř je odklon k vrcholnému modelu A8 vidět nejvíce. Q8 přebírá interiér postavený na dotykových obrazovkách, tak jako právě A8 nebo Porsche Panamera.
Tento módní trend nabízí už i Range Rover ve svých aktuálních modelových verzích. Já, ani spousta kolegů, toho nejsme úplní fanoušci, ale uznat musím jedno – Audi tento systém odladilo velmi dobře. Na pohled je to samozřejmě velmi efektní a spolucestující se z toho úžasem zblázní. Smířit se však musíte, že displeje budou pořád plné otisků prstů a je na nich vidět každé zrnko prachu. Odezva a celkové ovládání se podobá moderním chytrým telefonům, takže si rychle zvyknete. Moc se mi líbilo, že spodní panel sloužící primárně pro klimatizace a sedadla, se při každém zadávání textu do toho vrchního změní na touchpad, do kterého kreslíte písmena. Je to rychlé a příjemné. Samozřejmostí je plná konektivita a připojení na internet. Vůz může ladit rádia z celého světa, brouzdat po netu a nebo sloužit jako hotspot pro posádku.
Samotné zpracování je bezchybné a velmi precizní. Interiér je však možná až příliš moderní a technokratický. Trochu mi tu chybí hřejivý pocit útulna jako tomu je v současných mercedesech nebo BMW. Nepomáhá tomu ani ambientní osvětlení, které umí zobrazit celou RGB škálu barev a navolit si je můžete po různých zónách zcela individuálně. Další velký displej máte v podobě Audi Virtuál Cockpitu namísto klasických budíků za volantem. Ten umí zobrazit vlastně úplně vše, co ten hlavní mezi sedadly. Nechybí ani Head-Up Display v čelním okně. Pokud vám to přijde jako už příliš, tak takový E-Tron k tomu nabízí ještě displeje ve dveřích místo zpětných zrcátek. Celkově jich tak bude šest. Uvnitř je spousta prostoru pro všechny cestující a kabina je velmi dobře odhlučněna. Aby ne, Q8 používá dvojitá skla oken, stejně jako A8.
Při převzetí vozidla a spatření obřích 22″ kol jsem se začal obávat o jízdní komfort, ale naštěstí neoprávněně. Je to překvapivé, ale Q8 i na takovém rozměru jezdí zcela komfortně, dokonce o kousek lépe než limuzína A8. Vděčíme za to vzduchovému podvozku, který umí vyžehlit úplně vše a nedělají mu problémy ani ostré příčné nerovnosti. To prosím není obvyklé a mají s tím problém i daleko zaběhnutější modely.
Zalíbily se mi i jízdní vlastnosti jako takové. Q8 zcela maskuje svou hmotnost a velikost, do zatáček se vrhá s radostí a drží se v oblouku. Za volantem jsem občas nechápal, jak to v Audi udělali, ale agilita tohoto vozu je neuvěřitelná. Pokud si chcete užít trochu zábavy, třeba na sněhu, stačí vypnout ESP a nechat pracovat systém Quattro se sportovním diferenciálem na zadní nápravě. Ten je za příplatek a autu vdechne zcela jiný charakter. Q8 s ním jde krásně do boku a nechá se dlouze a předvídatelně vodit v přetáčivých smycích. WOW!
Pod kapotou tluče třílitrový šestiválec spalující naftu. Jedná se o nejsilnější diesel v nabídce s výkonem 286 koní, kroutícím momentem 620 Nm a automatickou osmistupňovou převodovku Tiptronic. Zajímavostí je, že všechny “šestihrnky” jsou standardně doplněny o mild-hybridní technologii, která pracuje s elektrickou sítí o 48V a řemenem poháněným generátorem. Systém dovolí plachtit až do rychlosti 160 km/h a ve městě motor vypíná už při příjezdu k semaforům. Výsledkem je především velmi nízká spotřeba, která ani při dálniční svižné jízdě nepřesáhne výrazně 7 litrů. To není vůbec zlé co, na auto s výkonem téměř 300 koní a zrychlením na “stovku” za 6,3 vteřiny.
Motor má opravdu mohutný zátah a hlavní vlna krouťáku se dostavuje už kolem 2000 otáček. Zatím to vypadá až moc dokonale, ale jedna chyba by se našla a o to výraznější. Motor má nevídanou prodlevu. Sešlápnete plyn a klidně vteřinu nebo dvě se nic neděje. S tím jsem se snad nikdy a nikde nesetkal a nezmění to ani přepnutí do nejsportovnějšího módu. Je tak třeba s tímto faktem kalkulovat a to zejména při předjíždění nebo při potřebě rychle opustit křižovatku.
Úplně stoprocentní není ani chování převodovky, která často váhá, řadí zbytečně brzy a nebo se jí nechce podřazovat. Dopomáhá tak k ještě pomalejší odezvě celého pohonného ústrojí. Na vině je bohužel nová emisní norma WLTP, díky EU… Od řízení příliš zpětné vazby nečekejte, vlastně ani nějaké tuhosti. Vůz však na pokyny od volantu reaguje velmi rychle.
V té řadě příplatku určitě nezapomeňte na Matrix HD světla, která fungují brilantně. Automatické dálkové světla neoslňují protijedoucí auta a svítí jen tam, kam je potřeba. Audi rozhodně ukazuje, že nafta není mrtvá, rozhodně ne ta ze segmentu šestiválců. Nejsilnější motorizace spalující tento druh paliva však zůstala za mým očekáváním a to zejména kvůli mizerné prodlevě a spolupráce motoru s převodovkou. Zbytek auta je však perfektní. Možná nebude špatný nápad, sáhnout po slabší verzi 45 TDI.
Plusy
Vzhled a image
Moderní a prostorný interiér
Kvalita zpracování
Odhlučnění kabiny
Komfortní a schopný podvozek
Výkon a práce Matrix HD světlometů
Nízká spotřeba
Minusy
Spolupráce motoru a převodovky
« Test Škoda Octavia 1.8 TSI DSG. Může být lepší volbou než diesel? LEXUS představuje další sportovní pecky: RC F a RC F TRACK EDITION »