Test Audi Q2 35 TFSI S Line
Audi v poslední době chrlí facelift za faceliftem, novinku za novinkou a lidé by se mohli zbláznit. Nejnovější modely vypadají opravdu dobře a leckdo se za nimi otočí. Tentokráte do redakce zavítalo nejmenší, ale za to pořádně cool SUV jménem Q2. Má však toto ”zvláštní” Audi vůbec šanci obstát v tvrdé konkurenci ostatních crossoverů? S nějakou výbavou jeho cena totiž hrubě překročí milion korun, a to už je docela pálka.
Po designové stránce je to z řady vystupující model značky. Agresivní, možná až zamračené detaily opticky zvětšují jinak malou karoserii. Skvělým doplňkem je LED technologie světel vpředu i vzadu a celé auto vypadá draze a exkluzivně. Přesně tak, jak to má cílová skupina ráda. Q2 totiž míří především na majetnější ženy, které rády něco stylového na jízdu po městě.
Audi Q2 je robustním všestranným automobilem pro každodenní provoz i volný čas. Jeho charakter se odráží v tvarovém řešení karoserie. Ta je sportovně protažená a současně vyzařuje sílu. Její rohy a hrany propůjčují kompaktnímu SUV sebevědomé vzezření. Modernizované Q2 je s vnější délkou 4,21 metru o několik milimetrů delší. Vnější šířka 1,79 metru zůstala beze změny, což platí i pro vnější výšku 1,54 metru. Součinitel aerodynamického odporu vzduchu cx = 0,31 (se sportovním podvozkem) je špičkovou hodnotou v tomto segmentu.
Designéři přenesli motiv mnohoúhelníku, který dosud utvářel příď a ramenní linii, také na záď. Do nárazníku je integrován difuzor s velkými pětiúhelníky. Změny se dočkala také příď. Plochy pod světlomety nyní výrazněji vystupují do popředí. Osmiúhelníková maska chladiče Singleframe je o trochu nižší, což přední partii vizuálně rozšiřuje. I maska chladiče je interpretací motivu mnohoúhelníku. Ve výbavových liniích Advanced a S line jsou mezi maskou chladiče a kapotou motoru umístěny úzké otvory jako připomínka jedné z ikon značky, modelu Audi Sport quattro. Také naznačené velké otvory pro přívod vzduchu působí ještě expresivněji, především u verze S line.
Světlomety LED jsou nyní součástí sériové výbavy, na přání se dodávají světlomety Matrix LED. Sedm jednotlivých diod LED, uložených ve společném modulu, plní funkci dálkových světel s inteligentním řízením rozložení světla. Vozovka je přitom vždy osvětlována s maximální možnou intenzitou, aniž by docházelo k oslňování ostatních účastníků silničního provozu. Světla pro denní svícení vytváří deset elektroluminiscenčních diod umístěných za optickými prvky kosočtvercového tvaru. Funkci dynamických ukazatelů směru zajišťuje dalších sedm diod LED.
V případě zadních svítilen mají zákazníci na přání na výběr dvě varianty s diodami LED, z nichž jedna disponuje dynamickými ukazateli směru. Dynamické ukazatele směru i na zádi se dodávají sériově v kombinaci se světlomety Matrix LED. Q2 přitahuje k sobě pozornost také světelnými efekty, které při odemykání a zamykání vozu vytváří souhra předních světlometů a zadních svítilen.
Paleta barev laků karoserie pro kompaktní SUV zahrnuje pět nových odstínů. Zelená Apple slaví v nabídce Audi premiéru. Pro model Q2 jsou nově k dispozici také odstíny šedá Manhattan, modrá Navarra, šedá Arrow a modrá Turbo. Vnější panely na střešních sloupcích C jsou v barvě karoserie, nebo mohou být v závislosti na výbavové linii černé, šedé či stříbrné. Pro povrchové díly ve spodní části karoserie jsou k dispozici tři varianty: základní černá se zrnitou povrchovou úpravou, šedá Manhattan pro linii advanced nebo barva karoserie ve verzi S line.
Uvnitř to taky není klasické Audi. Je sice perfektně a nadprůměrně dobře zpracované, ale při pečlivém ohledání lze najít lacinější plasty. Že se šetřilo lze poznat i na příplatkovém head-up displeji, který se promítá na malé výsuvné sklíčko, nikoli na čelní sklo jako u modelově výše posazených sourozenců. Velmi se mi líbí ergonomie, která nemá chybu, posed za volantem, volant samotný a i překvapivý prostor na předních sedadlech. Dokonce není problém usadit se ani na zadních sedadlech – neměříte-li 2 metry a zavazadlový prostor o objemu 405 litrů je na městské jezdění zcela dostačující.
Novým vzhledem zaujmou výdechy ventilační soustavy a řadicí páka, resp. páka voliče převodovky S tronic. Místo základní varianty mohou zákazníci objednávat Q2 také s interiérem S line. Obě verze interiéru lze libovolně kombinovat se třemi variantami exteriéru. Na přání dodávaný paket dekoračního osvětlení zahrnuje elegantně zespodu osvětlené ozdobné lišty na přístrojové desce a čalouněné plochy pro ochranu kolen na středové konzole.
Novinkou v nabídce je tkanina Dinamica z mikrovlákna, která nahrazuje Alcantaru. Značka Audi sestavila ze všech druhů čalounění a barev osm paketů. Čtyři z nich jsou přiřazeny základnímu interiéru, zbývající čtyři příslušejí interiéru S line. Rovněž prvky výbavy na přání jsou sdruženy do paketů. Rozsáhlá nabídka je tak při konfiguraci přehlednější. Bez ohledu na to, zda se jedná o klimatizaci, komfort, funkční prvky, interiér, informační a zábavní či asistenční systémy, všechny pakety jsou sestaveny tak, aby vycházely vstříc požadavkům zákazníků. Audi postupně aplikuje tuto strategii ve všech modelových řadách, a to vždy v adaptované podobě podle preferencí zákazníků na důležitých globálních trzích.
Mezi prvky výbavy na přání pro model Q2 patří sportovní sedadla s výraznými bočními polštáři, výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce vpředu, dvouzónová automatická klimatizace a nezávislé topení. Také v oblasti ovládání a zobrazování je nabídka rozdělena do několika stupňů a sahá od analogového panelu sdružených přístrojů a MMI Radio plus s DAB+ až po Audi virtual cockpit s úhlopříčkou 12,3 palce a MMI Navigation plus s 8,3“ displejem. Tento multimediální systém se ovládá otočným tlačítkem na konzole středového tunelu (MMI touch) nebo hlasovým ovládáním s rozpoznáváním hovorové řeči. Sortiment hardwaru završují moduly, jakým je Audi phone box ve dvou verzích s funkcí nabíjení i bez ní. V segmentu malých SUV je jedinečný prémiový audiosystém Bang & Olufsen s výkonem 705 W a 14 reproduktory.
Součástí systému MMI navigation plus je modul LTE pro rychlý přenos dat a hotspot Wi-Fi, k němuž si cestující mohou připojit svá přenosná koncová zařízení. Vrcholný informační a zábavní systém poskytuje cestujícím v modelu Q2 služby Audi connect včetně dopravního zpravodajství online. Nově jsou nabízeny služby Audi connect emergency call & service a Audi connect remote & control. Majitelé mohou jejich prostřednictvím například na dálku uzamknout svůj vůz nebo zjistit množství paliva v nádrži a zbývající dojezd. Za tím účelem použijí bezplatnou aplikaci myAudi na svém chytrém telefonu. Zákazníci, kteří chtějí deaktivovat přenos dat, si mohou v systému MMI zapnout nový diskrétní režim pro ochranu soukromí.
Asistenční systémy pro model Q2 pocházejí přímo z vyšší třídy. Sériově dodávaný systém Audi pre sense front sleduje radarovým senzorem oblast před vozem, aby zabránil hrozícím nehodám nebo alespoň zmírnil jejich následky. Standardní výbava zahrnuje také funkci, která upozorňuje na hrozící vyjetí z jízdního pruhu.
Na přání dodávané systémy jsou rozděleny do paketů „Drive“, „Safety“ a „Park“. Paket asistenčních systémů „Park“ zahrnuje mimo jiné zadní kameru a parkovací senzory plus. Ve vyšší úrovni je k dispozici parkovací asistent (park assist), který zajistí automatizované řízení vozidla při zajíždění do volných mezer a při vyjíždění z parkovacího místa. Paket asistenčních systémů „Safety“ obsahuje asistenta pro změnu jízdního pruhu (side assist), asistenta pro upozorňování na vozidla přijíždějící ze stran při couvání (rear cross-traffic assist) a systémy Audi pre sense basic a Audi pre sense rear.
Pod kapotou testovaného auta byla motorizace 35 TFSI, ale opravdu to není žádný šestiválec. Nové značení motorů je u Audi trochu zavádějící a rozhodně už dávno nenaznačuje objem motoru, ale spíše výkonové spektrum. V tomto případě se tedy jedná o benzínový přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,5 litru. Výkon činí 110 kW a 150 koní. Kroutící moment pak 250 Nm a vůz zrychlí na stovku za 8,4 sekundy. V případě kombinace s automatickou (dvouspojkovou) převodovkou S tronic jde navíc o mild-hybrid se 48V startér-generátorem. To pomůže zejména při prvotních reakcích pohonné jednotky po sešlápnutí plynového pedálu. Celkově jde o skvělý motor. Výkonu má tak akorát, nechybí mu pružnost a pro každodenní ježdění se hodí parádně.
Menší problém nastane, pokud po autě bude chtít vyloženě sportovní výkony. Motor začne působit letargickým dojmem prostý o jakékoli emoce. Dynamika je v pořádku, ale jednotka ve vás nevyvolá vůbec žádné pocity. Převodovka má navíc poměrně dlouhé převody. Potěší ale spotřeba, klidným tempem se vejdete do 6 litrů, dynamická jízda zvýší odběr na 9 litrů.
Testované auto bylo vybavené sníženým S-Line podvozek a adaptivními tlumiči. S-Line u Audi dříve znamenal prkennou jízdu a nejisté poskakování na nerovnostech. To už naštěstí neplatí. Je fakt, že v této konfiguraci je auto poněkud tužší, ale ne do té míry, aby bylo tvrdé, nebo nějak narušovalo každodenní využitelnost. Ba naopak. Inženýrům se podařil najít výtečný kompromis mezi komfortem a sportovní jistotou. Auto tak velice pečlivě kopíruje vozovku, ale nezapomíná ani na pohodlí vašeho pozadí. Ve městě mu pak hraje do karet velký rejd a hlavně kompaktní rozměry, díky kterým se vleze i na ta nejmenší parkovací místa.
Potom je tady svižnější, chcete-li ostřejší jízda, na kterou je podvozek jako stvořený. V zatáčkách není vůbec znát, že sedím ve vysokém crossoveru, protože karoserie se vůbec nenaklání a Q2 pečlivě drží stopu. Reakce na pohyb volantu jsou bleskurychlé a rychlejší jízda tomuto malému auto vyloženě sedí. Vše doplňuje sice bezcitné, ale docela tuhé řízení (v individuálním nastavení Dynamic, nikoli Normal nebo Comfort). Palec nahoru zaslouží i silné a docela slušně dávkovatelné brzdy.
A co tedy na závěr? Dokáže si Q2 obhájit svou, pro mnohé, až přehnaně vysokou cenu? Sednete-li do ní třeba z A3 nebo A4, tak nikoli – pokud vám nejde jen o vzhled. Jenže ve srovnání s konkurenčními auty je to ve výsledku povedené auto a nedivím se nikomu, kdo si jej zamiluje a pořídí. Pohled do ceníku prozradí, že Q2 ani po faceliftu není úplně levným autem. Nejnižší cenu 674 900 korun nabídne benzinová verze Q2 30 TFSI s tříválcem a manuální převodovkou. Testovaný model s doplňkovou výbavou přesáhl jeden milion korun.
Plusy
– Zpracování
– Vzhled
– Dobré jízdní vlastnosti
– Dynamika motoru
– Spotřeba
– Převodovka
Minusy
– Vyšší cena
– Horší odhlučnění od zadní nápravy
– Tužší podvozek
– Postarší řešení interiéru a tvrdé plasty
« Test Mazda CX-3 Skyactiv-G121: Nepochopená Test Honda CB 650 R: Zdokonaleně dokonalé »